در این سری مقالات قصد داریم تمام فروشگاه‌سازهای اینترنتی مطرح را بررسی کرده و آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم. در بخش قبلی، به معرفی دو نوع اصلی فروشگاه‌سازها یعنی فروشگاه‌ساز کد باز (Open Source) و اشتراکی (SaaS) پرداختیم و آنها را با هم مقایسه کردیم. اکنون زمان آن رسیده که ببینیم معیارهای انتخاب یک فروشگاه‌ساز خوب چه هستند و چرا هر یک از آنها اهمیّت دارند.

نیازها و خواسته‌های شما از یک سیستم فروشگاه‌ساز چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم به سراغ معیارهای کلی برویم که یک فروشگاه‌ساز خوب را از بد جدا می‌کنند، بگذارید به یک معیار بسیار مهم دیگر بپردازیم که چیزی نیست جز نیازها و خواسته‌های شما. برای انتخاب یک سیستم مناسب، شما حتماً باید بدانید که دقیقاً به دنبال چه چیزی هستید. یعنی پاسخی برای این سوالات داشته باشید:

  • چه مقدار بودجه دارید؟
  • آیا می‌توانید وقت و انرژی پای سایت خود بگذارید؟
  • آیا قصد دارید از یک شرکت طراحی سایت کمک بگیرید؟
  • قرار است چه تعداد محصولی در فروشگاه خود داشته باشید؟
  • چه امکاناتی در فروشگاه‌ساز خود مد نظرتان است؟

در کل، اگر پاسخ این سوال‌ها را داشته باشید، قطعاً تصمیم‌گیری نهایی برای شما ساده‌تر خواهد بود و انتخاب بهتری انجام خواهید داد.

قبل از شروع!

حتماً سری به صفحه دوره «راه‌اندازی سایت» بزنید تا خودتان برای خودتان یک سایت حرفه‌ای بسازید. ما در این دوره به شما یاد می‌دهیم که چطور با استفاده از وردپرس و فروشگاه‌ساز گرتال، هر سایتی که دوست دارید را برای خود به حرفه‌ی‌ترین حالت ممکن بسازید.

10 معیاری که یک فروشگاه اینترنتی خوب را مشخص می‌کنند!

حالا که نگاهی به نیازها و خواسته‌های شما از فروشگاه اینترنتی‌تان داشتیم، بگذارید به معیارهای کلی برای انتخاب یک فروشگاه نگاهی بیندازیم. معیارهایی که در فصل‌های بعد، بر اساس آنها به بررسی فروشگاه‌سازهای مختلف خواهیم پرداخت.

امکانات پایه

قطعاً اولین چیزی که در بحث انتخاب یک فروشگاه‌ساز مطرح می‌شود، امکانات آن هستند. اینکه امکانات کلی شما در این سیستم چه خواهد بود و چقدر دست شما برای مدیریت فروشگاه خودتان باز است. ما هنگام بررسی هر فروشگاه‌ساز، نگاهی به تمام امکاناتی خواهیم داشت که به صورت پیش‌فرض بر روی آن به شما ارائه می‌شود.

تعریف نوع محصول

هر فروشگاهی لزوماً محصولات فیزیکی نمی‌فروشد، شما ممکن است قصد داشته باشید در فروشگاه خود اقدام به فروش محصولات دیجیتال مثل ویدئوهای آموزشی بکنید. شاید هم اصلاً بخواهید خدمات خود را از طریق این فروشگاه به مردم عرضه کنید. اما آیا فروشگاه‌ساز مد نظر شما از این نوع محصولات غیر فیزیکی هم پشتیبانی خواهد کرد؟

قالب‌ها

احتمالاً می‌دانید که هر سیستم فروشگاه‌‌سازی، قالب‌های مختص به خود را دارد. این یعنی شما نمی‌توانید از قالب‌های یک سیستم در سیستم دیگری استفاده کنید، مگر آنکه برای تبدیل این قالب زمان بگذارید.

با این وجود، بررسی قالب‌های قابل استفاده برای یک فروشگاه‌ساز اهمیّت بسیار زیادی دارند. این اهمیّت هم از نظر تنوع و تعداد این قالب‌ها است و هم از نظر زیبایی و کیفیت آنها.

عملکرد

هیچ‌کس دوست ندارد منتظر بماند. نه خریدار شما دوست دارد منتظر بارگزاری کامل فروشگاه بماند، نه خود شما دوست دارید منتظر بالا آمدن صفحه مدیریت فروشگاه خود باشید. اشکالات یک سیستم را هم که دیگر اصلاً بحثش را نکنیم. دقیقاً برای همین است که عملکرد یک سیستم فروشگاه‌ساز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آسانی استفاده

وقتی بحث بر سر آسانی استفاده باشد، من همیشه یاد ماشین‌های لباس‌شویی یا کنترل تلویزیون میافتم که هر سال پیچیده‌ و پیچیده‌تر می‌شوند و دکمه‌های جدیدی به آنها اضافه می‌شود. دکمه‌هایی که من اصلاً ایده‌ای ندارم به چه کارم خواهند آمد. شما باید فروشگاه‌ساز خود را به نحوی انتخاب کنید که با مشکل من روبرو نشوید.

یک فروشگاه‌ساز خوب باید ساده باشد و به راحتی بتوانید کار کردن با آن را یاد بگیرید. همه‌چیز باید در دسترس شما باشد و مدیریت به راحت‌ترین شکل، ممکن باشد.

سئو و بهینه‌سازی

همه ما (معمولاً) وقتی می‌خواهیم اینترنت‌گردی را آغاز کنیم، با یک جستجو در گوگل شروع می‌‌کنیم. یک جستجو که مشخص می‌کند در سفر اینترنتی خود به کدام سایت می‌رسیم.

راهنمای جامع روانشناسی رنگ در دنیای کسب‌وکارحتما بخوانید: راهنمای جامع روانشناسی رنگ در دنیای کسب‌وکار

پس اگر قرار باشد شما یک فروشگاه اینترنتی موفق داشته باشید، باید در گوگل حضوری پر رنگ داشته باشید. این یعنی زمانی که کاربران عبارت‌های مرتبط با فروشگاه شما را جستجو کردند، شانس این را داشته باشند که فروشگاه فوق‌العاده شما را پیدا کنند.

اما برای اینکه بتوانید در گوگل رشد کنید، حتماً فروشگاه‌ساز شما باید ویژگی‌ها و امکاناتی را داشته باشد. یا اگر بخواهیم تخصصی‌تر صحبت کنیم، باید برای موتورهای جستجو بهینه (سئو) شده باشد. از آنجا که ما اهمیّت بسیار بالایی برای سئو قائل هستیم، هر فروشگاه‌ساز را از نظر امکانات و قابلیت‌های مرتبط با سئو به طور دقیقی بررسی خواهیم کرد.

مدیریت محتوا

محتوا پادشاه است. محتوا ذره اتمی دنیای دیجیتال است. محتوا غوغا می‌کند. در دنیای امروز، همه مشغول تکرار این جملات هستند. البته کاملاً هم حق دارند. داشتن محتوای خوب است که باعث می‌شود گوگل شما را دوست داشته باشد. همچنین داشتن محتوای خوب است که باعث می‌شود مخاطب درگیر شده و بخواهد از شما خرید کند.

مشکل اینجاست که لزوماً هر فروشگاه‌سازی از قابلیت تولید و مدیریت محتوا (بخوانید وبلاگ نویسی) برخوردار نیست. اما مایی که اهمیّت محتوا را می‌دانیم، باید مچ فروشگاه‌سازهایی که این قابلیت را ندارند بگیریم.

دقت کنید که منظور از محتوا فقط متن‌های داخل سایت نیست. محتوای شما می‌تواند تصویری و ویدئویی هم باشد؛ پس دقت کنید که آیا سیستم مدیریت محتوای فروشگاه، به خوبی انواع محتوا را ساپورت می‌کند یا نه.

مقیاس‌پذیری

مقیاس پذیری مساله بسیار بسیار مهمی است. یک مساله حیاتی که توجه نکردن به آن می‌تواند آینده را برای شما جهنم کند. اما اصلاً مقیاس‌پذیری به چه معنی هست؟

مقیاس پذیری یعنی اینکه آیا فروشگاه ساز شما توانایی گسترش و بزرگ تر شدن را دارد؟ اگر روزی برسد که شما به جای 100 تا محصول، هزاران هزار محصول داشته باشید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا فروشگاه‌ساز شما با قدرت از این تعداد محصول هم پشتیبانی خواهد کرد یا مجبور می‌شوید به یک فروشگاه‌ساز دیگر کوچ کنید؟ این سوالی است که دانستن پاسخ آن، اصلاً ضرر ندارد.

افزونه‌ها و توسعه‌پذیری

اگر زمانی برسد که شما به یک امکان جدید برای فروشگاه خود نیاز داشته باشید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا اصلاً چنین چیزی ممکن خواهد بود؟ پاسخ این سوال کاملاً بستگی به فروشگاه‌سازی دارد که از آن استفاده می‌کنید و افزونه‌هایی که این فروشگاه‌ساز در اختیار شما می‌گذارد.

قابلیت همگام‌سازی

قطعاً شما نیاز دارید که فروشگاه خود را به ابزارهای اینترنتی دیگری متصل کنید. مهمترین آنها، دو ابزار کاربردی گوگل، یعنی گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس هستند که در بررسی دقیق‌تر آمار سایت به شما کمک می‌کنند. شما همچنین ممکن است نیاز داشته باشید سایت خود را به سامانه‌های پیامکی یا ایمیلی هم متصل نمایید تا بتوانید با مخاطبان در ارتباط باشید. اما آیا فروشگاه‌ساز شما این قابلیت‌ها را به شما خواهد داد؟

پشتیبانی

و اما می‌رسیم به یکی از مهمترین مسائلی که یک فروشگاه ساز خوب را مشخص می‌کند. مشکلات و موانع بر سر راه شما کم نیستند و بنابراین پشتیبانی یک امر حیاتی است. به خصوص برای کسانی که تازه می‌خواهند یک کسب و کار آنلاین راه بیندازند.

اگر یک فروشگاه ساز دارای پشتیبانی خوبی باشد، شما با خیال راحت و آگاه از اینکه کسی هست که به شما کمک کند، مسیر خود را ادامه بدهید. اما وای به حال شما اگر کسی نباشد که پاسخگوی مشکلات و سوال‌هایتان باشد. وای به حال شما اگر سنگ صبوری نداشته باشید.

انتقال پذیری

ما تا به اینجا، همه معیارهای یک فروشگاه ساز خوب را شناختیم. اما اگر فروشگاه سازی که در نهایت انتخاب کردید، چندان مناسب کارتان نبود، یا نمی‌توانست تعداد زیاد مشتری یا محصول را پاسخگو باشد، چه باید بکنید؟ اینجاست که بحث انتقال پذیری مطرح خواهد شد. یعنی اینکه آیا جابجایی از این فروشگاه ساز به یک سیستم دیگر ممکن هست یا نه؟

پیش به سوی بررسی فروشگاه‌سازها

حالا که فهمیدید یک فروشگاه‌ساز باید بر اساس چه معیارهایی سنجیده شود، وقت آن رسیده که تحلیل و بررسی را آغاز کنیم. و اولین فروشگاه‌سازی که زیر ذره‌بین ما خواهد رفت، چیزی نیست جز ووکامرس! فروشگاه‌سازی که هم در ایران و هم در جهان، از محبوبیت بالایی برخوردار است. پس با ما همراه باشید.

در ضمن، اگر فکر می‌کنید که معیار دیگری هم برای تشخیص یک فروشگاه خوب از بد وجود دارد، یا اگر سوالی در مورد این معیارهای مطرح شده دارید، خوشحال می‌شویم نظر یا سوال خود را در بخش نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید.