اگر وبلاگ نوین را از ابتدا دنبال کرده باشید، مطمئناً می دانید که سئو یا بهینه سازی سایت چیست و چگونه می توانید آن را برای گسترش تجارت خود به کار بگیرید. امروز قصد داریم سیر تکامل سئو را با یکدیگر مرور کنیم و ببینیم که روند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (یا همان سئو) در طول این سال ها چه تغییری کرده است.

مطمئناً با تغییرات الگوریتم های جستجو، به کارگیری روش های ضد اسپم توسط گوگل، ظهور موبایل و دستگاه های قابل حمل، تغییرات به وجود آمده در نتایج جستجو و بسیاری از عوامل دیگر باعث تغییر روند بهینه سازی سایت و بالطبع تعاریف موجود در شغل یک متخصص سئو شده است. اما این تغییرات شامل چه چیزهایی می شود و امروزه یک متخصص سئو باید چه کارهایی را انجام دهد؟

سئو: نگاهی به گذشته و حال

بهینه سازی داخلی سایت

در گذشته سئو کاران مجبور بودند برای بهینه سازی داخلی سایت، به ازای هر URL دو تا 5 کلمه کلیدی به دست آورند و تمامی عناصر صفحه مانند عنوان، سر تیتر، توضیحات متا، محتوای اصلی و سایر موارد مهم در یک صفحه را برای کلمات کلیدی بهینه سازی کنند.

اما امروزه همه چیز تغییر کرده است. با وجود پیشرفت هایی که در حوزه جستجوی Semantic و یادگیری ماشینی رخ داده است، یک صفحه می تواند نه تنها برای کلیدواژه های مورد نظر، بلکه برای بسیاری از کلمات کلیدی مرتبط و هم معنی نیز در نتایج جستجو رتبه به دست آورد. باید بدانید این اتفاق واقعاً خجسته است زیرا باعث می شود وب سایت ها محتوایی تولید کنند که پاسخگوی نیازهای مخاطب باشد و بتواند تجربه کاربری خوبی را در اختیار وی قرار دهد. پیشتر، بسیاری از مطالب موجود در اینترنت تنها برای موتورهای جستجو بهینه سازی می شدند و در بسیاری از موارد، مخاطب حتی نمی توانست یک پاراگراف را به طور کامل مطالعه کند.

متخصصان سئو امروزی نه تنها باید درک درستی از تولید محتوا تاثیر گذار داشته باشند، بلکه باید بتوانند محتوای خود را به خوبی در فضای مجازی پخش و ترویج کنند. در گذشته تنها کاری که یک سئو کار انجام می داد این بود که صفحات فرود موجود در یک سایت را بر اساس فاکتورهای رتبه بندی (که در آن زمان به گستردگی امروز نبود) بهینه سازی کند. اما در حال حاضر سئو بیش از گذشته بر روی محتوا تاکید دارد. یک متخصص سئو باید بتواند علاوه بر بهینه سازی محتوای قدیمی؛ محتواهای جدیدی را تولید، بهینه سازی و تبلیغ کند تا بتواند نیازهای کاربران را برطرف کند. همین بر طرف کردن نیازِ کاربران است که سایت تان را در صدر نتایج جستجو قرار می دهد.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

دستگاه ها

در گذشته، بهینه سازی سایت تنها برای کاربران رایانه های دسکتاپ انجام می شد زیرا رایانه خانگی اصلی ترین دستگاه برای گشت و گذار در اینترنت محسوب می شد و جهان هنوز با پدیده تلفن هوشمند روبرو نشده بود.

همانطور که می دانید، در سال های اخیر استفاده از موبایل رشد زیادی داشته است. امروزه بیشتر کاربران برای یافتن اطلاعات و محتوای مورد نیاز خود از تلفن همراه استفاده می کنند. اگرچه رایانه های دسکتاپی هنوز هم کاربرد دارند، اما استفاده از رسانه های دیجیتال بر روی تلفن همراه (و دیگر دستگاه های قابل حمل) به طرز چشمگیری رشد کرده است و این طور که پیش بینی می شود به روند خود ادامه خواهد داد.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط comScore، در حال حاضر تلفن های همراه و سایر دستگاه های قابل حمل، 65% از زمان مصرفی در رسانه های دیجیتال را به خود اختصاص داده اند. علاوه بر این در سال 2015، برای اولین بار تعداد جستجوهای انجام شدۀ گوگل از طریق موبایل از رایانه های شخصی پیشی گرفته است.

به همین خاطر، امروزه سئوکاران باید بر روی بهینه سازی تجربه موبایل، به خصوص اپلیکیشن ها تمرکز کنند و مطمئن شوند که صفحات موبایلی سایت شان طیِ دو ثانیه بارگذاری می شود. در غیر این صورت وبسایتشان تجربه کاربری خوبی به مخاطبان خود نخواهد داد.

نتایج محلی

در طول چند سال گذشته، گوگل نتایج محلی خود را بارها و بارها تغییر داده است. در اوایل ظهور سئو، استفاده از کلمات کلیدی در نام کسب و کارها و اسپم کردن نتایج بسیار ساده و آسان بود. افراد می توانستند از دایرکتوری های اسپم لینک دریافت کنند یا موقعیت دقیقِ کسب و کار خود را با آن تغییر دهند.

اما امروزه نتایج محلی تنها به نقد و بررسی های مثبت کاربران و برخی از سیگنال های رتبه بندی قدیمی مانند مرتبط بودن و محتوای صفحه اهمیت می دهد. همۀ این ها مدیون الگوریتم Pigeon گوگل است!

شبکه های اجتماعی

پیش از آنکه فیسبوک، توییتر و سایر شبکه های اجتماعی به وجود بیایند و زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار بدهند، اشتراک گذاری محتوا از طریق ایمیل و اپلیکیشن های پیام رسان انجام می شد. دو محلی که تقریباً بر روی سئوی سایت هیچ تاثیری نداشتند.

امروزه رسانه های اجتماعی همه جا حضور دارند و بازاریابان دیجیتالی که این کانال های ارتباطی را نادیده می گیرند، تنها شانس موفقیت خود را پایین می آورند. شبکه های اجتماعی و سئو باید به صورت همزمان استفاده شوند. اگر بتوانید این دو روش بازاریابی را به خوبی با یکدیگر ادغام کنید مطمئن باشید میزان آگاهی از برند شما بالاتر می رود، کسب و کارتان مخاطبان بیشتری را هدف می گیرد و میزان تعامل مشتریان تان افزایش پیدا می کند.

سئوی مدرن از شبکه های اجتماعی برای تبلیغ و ترویج محتوا استفاده می کند تا بتواند از طریق اشتراک گذاری و لینک بیلدینگ مخاطبان بیشتری را به دست آورد.

لینک ها

همانطور که می دانید لینک ها همیشه فاکتور مهم رتبه بندی سایت ها در موتورهای جستجو بوده اند، اما روند لینک بیلدینگ در طول این سال ها دچار تغییرات بسیاری شده است.

چگونه یک لینک خوب را از یک لینک بد تشخیص دهیم؟حتما بخوانید: چگونه یک لینک خوب را از یک لینک بد تشخیص دهیم؟

در روزهای اولیه ظهور سئو، لینک بیلدینگ تنها به معنای داشتن لینک زیاد بود. هر چقدر سایت شما لینک بیشتری داشت، بهتر بود. در آن زمان انکر تکست ها ارزش زیادی داشتند. این موضوع بدین معنا بود که لینک هایی که با انکر تکست هایی مملو از کلمات کلیدی ایجاد می شدند در نتایج جستجو بهتر عمل می کردند. در آن روزها به دست آوردن لینک از سایت های مختلف به طرز باور نکردنی آسان بود. تنها کافی بود که به مدیران سایت ها پیام می دادید تا در ازای یک لینک یا مبلغی پول، لینکی با انکر تکست دلخواهتان از سایتی با پیج رنک بالا دریافت کنید.

امروزه این حوزه نیز دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. دیگر تعداد لینک ها و مقدار آن ملاکی برای رتبه بندی سایت نیست، بلکه کیفیت این لینک ها توسط موتورهای جستجو سنجیده می شود. لینک هایی که از سایت های معتبر و مرتبط به دست می آیند می توانند تاثیر زیادی بر روی سایتتان بگذارند. این در حالیست که به دست آوردن لینک از سایت های اسپمی در بهترین حالت مورد توجه موتورهای جستجو قرار نمی گیرند و اگر تعداد این لینک ها زیاد شود، ممکن است موجب گوگل پنالتی شود. علاوه بر این، گوگل دوست دارد پروفایل لینک بیلدینگ سایت ها کاملاً طبیعی باشد و انواع مختلفی از لینک ها همچون Follow و Nofollow، انکر تکست های غنی از کلمات کلیدی و انکر تکست معمولی در آن مشاهده شود.

امروزه متخصصان سئو باید بر روی تولید محتوای با کیفیت تمرکز کنند و به دنبال لینک های مرتبط و با ارزش باشند. آنها همچنین باید بک لینک های سایت خود را بررسی کنند و لینک های های بی کیفیت را حذف کنند تا پروفایل لینک سازی معتبری داشته باشند.

سئوی فنی

راستش را بخواهید، سئوی فنی در طول سال های اخیر تغییر زیادی نکرده است و اصول بنیادین آن هنوز هم اعمال می شوند. با اینحال متخصصان سئو باید مطمئن شوند که سایت مشتریانشان به صورت ریسپانسیو طراحی شده است و امکان بارگذاری سریع محتوا را دارد. می توان گفت دانش سئوی فنی، بیشتر لازمه کار طراحان سایت است تا متخصصان سئو.

نتیجه گیری

فرآیند سئو در طول سال ها تغییرات اساسی کرده است و ما هم باید خود را با این تغییرات وفق دهیم. شغل متخصص سئو از حالت سنتی به حالت مدرن تبدیل شده است و به جای اینکه خود را متخصص بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بدانیم، بهتر است متخصص تجزیه، تحلیل و تولید محتوا باشیم.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو اهمیت خود را از دست داده است و اکنون باید بر روی تجربه کاربری که سایت تان (گرافیک یا محتوا) به مخاطبان ارائه می کند، تمرکز کنید. اگر بتوانیم بهینه سازی سایت برای جذب مشتریان را به خوبی انجام دهیم، نتایج خوبی در موتورهای جستجو به دست می آوریم.

نظر شما چیست؟ شما آینده سئو را چگونه پیش بینی می کنید. پیشنهادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم با کمک یکدیگر به جمع بندی بزرگتری برسیم.