اگر خاطرتان باشد در مقاله‌ی انواع ریدایرکت درباره ریدایرکت‌های مختلف توضیح دادیم و گفتیم که هر یک از ریدایرکت‌ها به چه دردی می‌خورد. در آن مقاله و در مقاله‌ای که بعد از آن منتشر کردیم، شما با ریدایرکت 301 یا ریدایرکت دائمی آشنا شدید. حال، زمان آن است که شما را با ریدایرکت 302 یا ریدایرکت موقت آشنا کنیم.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، ریدایرکت 302 (یا ریدایرکت موقت) در مقایسه با ریدایرکت 301 (ریدایرکت دائم) کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال سوالی که مطرح می‌شود این است که استفاده از ریدایرکت 302 چه مزایایی دارد و چه مواقعی باید از این روش تغییر مسیردهی استفاده کنیم؟

برای آشنایی با این موضوع، بهتر است کمی درباره تفاوت‌های ریدایرکت 302 و 301 صحبت کنیم و در انتها به آموزش ریدایرکت 302 بپردازیم.

ریدایرکت 302 چیست؟

برای فهم ریدایرکت 302، باید درک مناسبی از ریدایرکت 301 نیز داشته باشیم. در ریدایرکت 301 (یا همان Permanent Redirect) آدرس یک صفحه یا وب‌سایت را می‌توان برای همیشه به صفحه دیگری منتقل کرد. به این ترتیب افرادی که به آدرس قدیمی شما مراجعه می‌کنند، به‌طور خودکار به آدرس جدید منتقل می‌شوند.

این شیوه برای انتقال آدرس‌های داخلی وب‌سایت، حذف صفحات تکراری و بهبود سئو سایت کاربرد زیادی دارد. درنتیجه، با کمک ریدایرکت 301 موتورهای جستجو، اصطلاحاً آدرس جدید را به جای آدرس قدیم ایندکس می‌کنند و تمام ترافیک، رتبه و ارزش آدرس قدیم را به آدرس جدید انتقال می‌دهند. پس از گذشت مدتی هم آدرس قدیمی از حافظه موتورهای جستجو حذف شده و ارزش و اعتبار خود را از دست می‌دهد.

از سوی دیگر، موتورهای جستجو با ریدایرکت 302 رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهند. اگر یک سایت داشته باشید احتمالاً بارها پیش می‌آید که یکی از صفحات پربازدید آن (برای مثال www.xyzname.com) با مشکلاتی مواجه شود. این مشکل فنی هر قدر که ادامه داشته باشد (خصوصاً اگر وب‌سایت تجاری باشد) به معنای از دست رفتن سود و سرمایه شما خواهد بود. چرا؟ خب، در چنین حالتی کاربران با خطای 404 مواجه می‌شوند. مشکل اصلی زمان ظاهر می‌شود که پس از مدتی آدرس مورد نظر از دیتا بیس موتورهای جستجو حذف می‌شود.

در چنین شرایطی می‌توانیم با استفاده از ریدایرکت 302 آدرس قدیمی را موقتاً به یک آدرس جدید (برای مثال www3.xyzname.com) انتقال دهیم. در این روش آدرس اول از موتورهای جستجو حذف نمی‌شود و رتبه و اعتبار آن نیز حفظ خواهد شد. به این ترتیب شما می‌توانید پس از برطرف کردن مشکل، تنطیمات صفحه مورد نظر خود را به حالت اول برگردانید.

در حقیقت ریدایرکت 302، ریدایرکت موقت است که از یک URL به یک URL دیگر صورت می‌گیرد. ریدایرکت 302 بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را برای مدت کوتاهی به آدرسی جدید منتقل می‌کند (تا زمانی که مشکل به وجود آمده برطرف شود).

آپدیت گورخر گوگل! چطور با zebra رفیق باشیم؟حتما بخوانید: آپدیت گورخر گوگل! چطور با zebra رفیق باشیم؟

تفاوت ریدایرکت 302 و 307

پروتکل HTTP یا HyperText Transfer Protocol که اینترنت بر اساس آن شکل گرفته از دو نسخه 1.0 و 1.1 برخوردار است. نسخه 1.0 با کد “Moved Temporarily” یا انتقال موقت، کاربر را به صفحه دوم انتقال می‌دهد و نسخه 1.1 نیز با کد وضعیت “Found” یا یافت شده در مکانی دیگر به درخواست کاربران پاسخ می‌دهد.

خوشبختانه ریدایرکت 302 در هر دو ورژن عمل می‌کند حال آنکه ریدایرکت 307 تنها در نسخه 1.0 با کد وضعیت “Moved Temporarily” عمل می‌کند. با این وصف می‌توان گفت که ریدایرکت 302 عملکرد بهتر و کامل‌تری در مقایسه ریدایرکت 307 دارد.
Redirect ۳۰۲ : Found (HTTP ۱.۱) / Moved Temporarily (HTTP ۱.۰)
Redirect ۳۰۷ : Moved Temporarily (HTTP ۱.۱ Only)

دلایل استفاده از ریدایرکت 302

اگر یکی از صفحات باارزش و پربازدید وب‌سایت خود را بنا به مشکلات فنی از دسترس خارج کنید (بدون اینکه آن را به صفحه‌ای جایگزین ریدایرکت کرده باشید)، کاربران با مراجعه به آن صفحه با خطای 404 مواجه می‌شوند. این خطا به معنای حذف صفحه از وب‌سایت است و موتورهای جستجو نیز پس از مدتی لینک آن را از دیتابیس خود به‌طور کامل حذف می‌کنند.

در نتیجه، وقتی پس از رفع مشکل دوباره صفحه مذکور را فعال کنید دیگر از آن ارزش و اعتبار خبری نیست و صفحه‌ی با ارزش شما، رتبه و لینک‌های خود را برای همیشه از دست می‌دهد. با این حال، در صورت استفاده از ریدایرکت 302 به‌راحتی می‌توانید ارزش صفحات خود را حفظ کرده و مشکلات فنی آنها را نیز برطرف کنید.

به دنبال خدمات سئو هستید؟

ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
افزایش ترافیک وب سایت شما
021-41897070داخلی 3

چگونه ریدایرکت 302 انجام دهیم؟

حال که با کاربرد و مفهوم ریدایرکت 302 آشنا شدیم، وقت آن است که مراحل انجام آن را نیز یاد بگیریم. با این حال اگر به لحاظ فنی با سیستم مدیریت وب‌سایت آشنا نیستید، توصیه می‌کنیم پیش از انجام این کار با وب‌مستر خود مشورت کنید و با دادن آدرس‌های قدیم و جدید صفحات، ریدایرکت کردن را به او واگذار کنید.

با این حال، اگر تسلط کافی به سیستم مدیریت وب‌سایت خود را دارید می‌توانید با انجام مراحل زیر به‌راحتی صفحات خود را ریدایرکت کنید.

تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری (UX و UI) چیست؟حتما بخوانید: تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری (UX و UI) چیست؟

وب‌سایت‌های بر روی سرور یونیکس یا آپاچی

  1. یک کپی از فایل htaccess. موجود در ریشه سایت خود تهیه کرده و آن را در پوشه Backup ذخیره کنید تا در صورت بروز خطا امکان بازیابی شرایط اولیه وجود داشته باشد.
  2. فایل .htaccess را برنامه Notepad++ (یک برنامه ادیتور متن رایگان) باز کرده و در پایین کدهای موجود با توجه به مثال زیر ریدایرکت را انجام دهید (به فاصله‌ها دقت کنید).

redirect 302 /OldPage.html http://xyzname.com/NewPage.html

  1. فایل ویرایش شده را ذخیره و بر روی سرور وب‌سایت خود بارگذاری کنید و در انتها با مراجعه به آدرس قدیمی (xyzname.com/OldPage.html) از ریدایرکت صحیح به آدرس جدید (NewPage.html) اطمینان حاصل کنید.

وب‌سایت‌های بر روی سرورهای ویندوز

اگر از سرورهای ویندوز استفاده می‌کنید با کمال شرمندگی باید گفت که ریدایرکت 302 در این حالت بسیار پردردسر است زیرا یک صفحه باید در آدرس قدیمی باقی بماند تا کاربران به آدرس جدید هدایت شوند. در هر حال، برای انجام ریدایرکت 302 در این حالت می‌توان به روش زیر عمل کرد:

  1. یک صفحه در موقعیت آدرس قدیمی وب‌سایت قرار دهید (http://xyzname.com/OldPage.asp).
  2. اگر یک وب‌سایت ASP استاندارد را اجرا می‌کنید، کد زیر را در بالای تگ <html> یا <!DOCTYPE> کپی کنید:


<%@ Language=VBScript %>
<%
Response.Status=”302 Found”
Response.AddHeader “Location”,”http://xyzname.com/NewPage.asp”
%>

  1. همچنین اگر یک وب‌سایت Net. را اجرا می‌کنید، کد زیر را در بالای تگ <html> یا <!DOCTYPE> کپی کنید:


<script runat=”server”>
private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
{
Response.Status = “302 Found”;
Response.AddHeader(“Location”,”http://xyzname.com/NewPage.asp”);
}
</script>

  1. در انتها با مراجعه به آدرس قدیمی (xyzname.com/OldPage.html) از ریدایرکت صحیح به آدرس جدید (NewPage.html) اطمینان حاصل کنید.

هرآنچه باید از قوانین گوگل ادز بدانیم تا حساب کاربریمان مسدود نشود!حتما بخوانید: هرآنچه باید از قوانین گوگل ادز بدانیم تا حساب کاربریمان مسدود نشود!

نتیجه‌گیری

ریدایرکت یا تغییر مسیر از روش‌های متداولی است که برای بهبود سئو سایت و حفظ ارزش صفحات پربازدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریدایرکت ها جدا از انواع مختلف خود، خزنده‌های کراولرهای موتورهای جستجو (Crawlers) و کاربران را از یک آدرس قدیمی به یک آدرس جدید هدایت می‌کنند.

در این میان، ریدایرکت 302 یا ریدایرکت موقت می‌تواند به شما در هنگام بروز خطا و اشکال فنی در صفحات یاری رساند. با انتقال موقت آدرس صفحه به یک آدرس پشتیبان جدید، هم از نمایش خطای 404 جلوگیری کند و هم ارزش و رتبه صفحه را حفظ نماید. این شیوه از انتقال در مقایسه با ریدایرکت 301 به‌طور محدود و تنها در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مقالات بعدی نکات مهمی درباره تاثیر ریدایرکت 301 و ریدایرکت 302 بر سئو سایت منتشر خواهیم کرد.