اگر به خاطر داشته باشید، چند ماه پیش مقاله‌ای با عنوان ریدایرکت 301 چیست منتشر کردیم و در آن توضیح دادیم که ریدایرکت 301 چیست، چه کاربردی دارد و چگونه می‌توان آن را اعمال کرد. حال تصور می‌کنیم زمان آن رسیده است که تاثیر ریدایرکت 301 در سئو سایت را بررسی کنیم. بسیاری از خوانندگان وبلاگ نوین سوالات بسیاری پیرامون تاثیر ریدایرکت 301 در سئو و رتبه سایت‌شان داشتند که بسیاری از آن‌ها واقعاً منطقی به نظر می‌رسند.

در هر صورت، ریدایرکت کردن یک صفحه به صفحه دیگر یا ریدایرکت یک دامنه به دامنه‌ای دیگر نیاز به تصمیم‌گیری و دقت بالایی دارد. همچنین، اگر وب‌مستر تسلط چندانی در سئو نداشته باشد، این نگرانی برایش وجود دارد که با اعمال ریدایرکت 301 ضربه‌های جبران ناپذیری به سایت او وارد شود (که البته این نگرانی کاملاً درک می‌شود!).

خب، اجازه بدهید به سراغ بررسی تاثیر ریدایرکت 301 در سئو برویم. اگر آشنایی چندانی با ریدایرکت 301 ندارید، پیشنهاد می‌کنم پیش از خواندن این مطلب، مقاله مرتبط با آموزش ریدایرکت 301 که در بالا معرفی کردیم را مطالعه کنید.

در گذشتۀ دور، قواعد و قوانین ریدایرکت 301 و 302 به شرح زیر بود:

  1. ریدایرکت 301 موجب کاهش 15 درصدی پیج رنک می‌شود. این موضوع را مت کاتز در سال 2013 تایید کرد. وی همچنین توضیح داد که چگونه ریدایرکت 301 دقیقاً مانند لینک دادن از صفحه‌‌ای به صفحه‌ی دیگر از میزان پیج رنک می‌کاهد.
  2. ریدایرکت 302 هیچ‌گونه رتبه‌ای را منتقل نمی‌کند. در حقیقت، ریدایرکت 302 ریدایرکت موقت هستند. بنابراین، طبیعی است که موتورهای جستجو در قبال آن‌ها رفتار متفاوتی داشته باشند.
  3. تغییر پروتکل سایت (مهاجرت از HTTP به HTTPS) موجب از دست رفتن رتبه سایت می‌شود زیرا انجام این کار به معنای استفاده از تعداد زیادی ریدایرکت 301 است.

نیازی نیست که نگران باشید. همان طور که گفتیم این قوانین ریدایرکت مربوط به گذشته هستند. با این حال، وجود چنین قوانینی در گذشته، موجب شده است هنوز هم افرادی که قصد تغییر آدرس URL صفحات سایت خود را دارند؛ بابت از دست رفتن رتبه وب سایت کمی نگران باشند.

نتیجه چه شده است؟ نتیجه آن شده است که ترسِ از دست دادن رتبه و ترافیک سایت باعث شده است که بسیاری از وب‌مسترها از آدرس‌های نامناسب برای سایت خود استفاده کنند یا از پروتکل HTTPS در سایت خود استفاده نکنند. اگر یادتان باشد همین چند وقت پیش بود که در مقاله‌ای، تاثیر HTTPS بر سئوی سایت را بررسی کردیم.

در آن مقاله دیدیم که استفاده از HTTPS نه تنها به سایت شما ضرر نمی‌زند، بلکه برای سئوی سایت شما هم مفید است.

7 فاکتور اصلی رتبه‌ بندی سایت در گوگل برای سال 2020حتما بخوانید: 7 فاکتور اصلی رتبه‌ بندی سایت در گوگل برای سال 2020

قوانین جدید ریدایرکت‌های 3XX

احتمالاً گوگل به دلیل جنبه‌های منفی ریدایرکت که موجب عدم استفاده زیاد از این قابلیت می‌شد، اقدام به تغییر برخی قوانین مربوط به آن کرد:

  • در ماه فوریه، جان مولر، مدیر ارشد گوگل، اعلام کرد که ریدایرکت های 301 یا 302 و مهاجرت از پروتکل HTTP به HTTPS، دیگر موجب از دست رفتن رتبه صفحات نخواهد شد. ظاهراً گوگل با تغییر این قواعد سعی دارد تا مدیران وب‌سایت‌ها را به استفاده از پروتکل HTTPS تشویق کند.
  • Gary Illyes در مصاحبه با مجله SEO World توضیح داد: فرقی ندارد وب‌مسترها از چه ریدایرکتی استفاده می‌کنند، گوگل در نهایت PageRank را منتقل می‌کند.
  • همچنین، Gary Illyes در اواسط سال 2016 در توییتر خود اعلام کرد که دیگر در هنگام استفاده از ریدایرکت‌ها، PageRank سایت از دست نخواهد رفت.

با توجه به اینکه گوگل برای وب سایت‌هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند رتبه بهتری در نظر می‌گیرد، این احتمال قوت بیشتری به خود گرفته است؛ اما آیا با وجود این تغییرات تمام نگرانی‌ها برطرف خواهد شد؟ در پاسخ باید گفت بله و خیر!

اگر کمی عاقلانه به ماجرا نگاه کنیم باید هنوز هم در استفاده از ریدایرکت ها محتاط باشیم زیرا بر اساس اعلام گوگل پس از اجرای این تغییرات، تنها رتبه صفحات کاهش نمی‌یابد. این در حالی است که هنوز مشخص نیست ریدایرکت صفحات وب‌سایت، چه تأثیراتی بر روی دیگر فاکتورهای سئو خواهد گذاشت.

دو نمودار زیر قواعد و شرایط قدیمی و جدید گوگل در رابطه با ریدایرکت 3xx را نشان می‌دهد.

قوانین جدید و قدیمی ریدایرکت های 301 و 302 در سئو

با توجه به قواعد جدید، بد نیست که به برخی ابهامات پاسخ دهیم تا درک روشن‌تری از تاثیر ریدایرکت 301 در سئو داشته باشیم.

سؤال: آیا می‌توانیم بدون نگرانی از کاهش ترافیک از ریدایرکت 301 برای انتقال هر آدرسی استفاده کنیم؟

پاسخ: خیر

با وجود اینکه گوگل دیگر صفحات را به دلیل ریدایرکت جریمه نمی‌کند و از رتبه آنها نمی‌کاهد، اما به یاد داشته باشید که PageRank تنها یکی از صدها سیگنالی است که گوگل به‌منظور رتبه‌بندی صفحات مورد استفاده قرار می‌دهد.

نقشه سفر مشتری چیست و در طراحی آن باید به چه نکاتی دقت کرد؟حتما بخوانید: نقشه سفر مشتری چیست و در طراحی آن باید به چه نکاتی دقت کرد؟

به‌طور ایده آل، اگر شما با استفاده از ریدایرکت 301 یک صفحه را به صفحه مشابه انتقال دهید، به‌طوری که تنها URL تغییر کند، بر اساس تئوری جدید انتظار می‌رود که هیچ ترافیکی از وب‌سایت شما کاسته نشود؛ به عبارت دیگر، هر چه میزان تغییرات میان دو صفحه افزایش یابد، هنوز هم احتمال از دست رفتن ترافیک وجود دارد.

در نتیجه، چندان انتظار نداشته باشید که با ریدایرکت به صفحات نامربوط رتبه و ترافیک پیشین به‌طور کامل حفظ شود.

به گفته گلن گیب، بازاریاب دیجیتال با بیش از 22 سال تجربه، گوگل با ریدایرکت به صفحات نامربوط، همانند Soft 404 رفتار می‌کند. به‌منظور اطلاع بیشتر، بد نیست بدانید که معمولاً وقتی صفحه‌ای را باز می‌کنید که وجود خارجی ندارد از سوی سرور کد وضعیت 404 ارسال می‌شود. این کد به ربات موتور جستجو می‌گوید که صفحه مورد نظر وجود ندارد و در نتیجه، محتوای آن نباید ایندکس شود.

تا پیش از این، ارسال کد وضعیت (به جز 404 یا ریدایرکت صفحاتی که وجود خارجی ندارد) برای ربات‌های گوگل مشکل‌ساز می‌شد زیرا در این حالت ربات گوگل، زمان خود را برای یافتن صفحه‌ای که وجود ندارد هدر می‌دهد و به‌ موجب آن، سایر لینک‌های وب‌سایت را دیرتر بررسی می‌کند. این حالت Soft 404 نام دارد و ظاهراً در شرایط جدید، ریدایرکت به صفحات غیرمرتبط تفاوتی با وضعیت Soft 404 ندارد.

Google Lighthouse چیست؟ راهنمای کامل از صفر تا ۱۰۰حتما بخوانید: Google Lighthouse چیست؟ راهنمای کامل از صفر تا ۱۰۰

سؤال: آیا استفاده از ریدایرکت 302 به‌جای 301 ایمن‌تر است؟

پاسخ: باز هم خیر!

به عقیده بسیاری، تغییر رفتار گوگل در قبال ریدایرکت 302 (ریدایرکت موقت) به دلیل اشتباه وب‌سایت‌ها در اجرای ریدایرکت‌های 301 و 302 به‌جای یکدیگر است که موجب بروز خساراتی به رتبه صفحات می‌شود.

با وجود آنکه می‌دانیم ریدایرکت 302 پیج رنک صفحات را منتقل می‌کنید، با این حال هنوز ابهاماتی درباره ریدایرکت 302 داریم:

  1. نخست آنکه ما هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم که ریدایرکت‌های 301 و 302 به طور کامل شبیه به هم باشند. پیش از این، ریدایرکت 302 تنها در صورت گذشت زمان قابل توجه، PageRank صفحات را انتقال می‌داد. در مقابل ریدایرکت 301 ترافیک و رتبه صفحات را به سرعت به آدرس جدید منتقل می‌کرد. حال در شرایط جدید، ما دقیقاً نمی‌دانیم که گوگل چگونه ریدایرکت 302 را انجام می‌دهد.
  2. ریدایرکت 302 یک استاندارد وب است و گوگل، تنها بازیکن این میدان محسوب نمی‌شود. از گذشته تاکنون ریدایرکت 302 به معنای تغییر مسیر موقت بوده است و سایر موتورهای جستجو نظیر Bing، Baidu و DuckDuckGo و حتی شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر در مقایسه با گوگل، نگاه متفاوتی به ریدایرکت 302 دارند.

رند فیشکین، مدیر سایت MOZ، در سال 2016 طی یک رشته توییت به خوبی این قضیه را جمع‌بندی کرده است:

درست است که گوگل اعلام کرد ریدایرکت‌های 3XX از این پس PageRank را منتقل می‌کنند، اما شما فرضیات مختلف را امتحان کنید. پیج رنک مهم‌ترین سیگنال رتبه‌بندی در گوگل نیست. درست است که اکنون ریدایرکت 301 و 302 هر دو پیج رنک را منتقل می‌کنند، اما باز هم ممکن است که ترافیک شما کاهش یابد. بارها اتفاق افتاده است که گوگل اطلاعیه‌ای این چنینی را منتشر کرده که کاملاً با آنچه در عمل اتفاق می‌افتد متفاوت است.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

سؤال: آیا با مهاجرت به پروتکل HTTPS تمام ترافیک وب سایت انتقال می‌یابد؟

پاسخ: احتمالاً

نکته‌ای که درباره انتقال سایت بر روی پروتکل HTTPS وجود دارد این است: فرآیندی کاملاً پیچیده دارند!

گوگل تمایل دارد تا تمامی وب‌سایت‌ها به پروتکل HTTPS مهاجرت کنند. به این منظور، آنها حتی رتبه‌های بهتری برای وب سایت‌هایی که از این پروتکل استفاده می‌کنند در نظر می‌گیرند تا مدیران وب‌سایت‌ها به انجام این تغییرات ترغیب شوند.

در گذشته وب‌مسترها به دلیل کاهش رتبه و ترافیک مجموع صفحات که ناشی از تعداد زیادی ریدایرکت 301 بود، چندان تمایلی به تغییر پروتکل نداشتند. در نتیجه با توجه به اینکه گوگل دیگر برای ریدایرکت 301 از رتبه و ترافیک صفحات نمی‌کاهد، به نظر می‌رسد که این مهاجرت خطری برای وب‌سایت نداشته باشد.

با این حال، باید بدانید که انتقال سایت بر روی پروتکل HTTPS امکان ریسک بالایی به همراه دارد. مطمئناً اعمال تغییرات در هر پروژه بزرگی، خطرات خاص خود را به دنبال دارد. بنابراین، بهتر است شما هم برای انتقال سایت خود بر روی پروتکل HTTPS، به دقت عمل کنید.

پوش نوتیفیکیشن چیست؟حتما بخوانید: پوش نوتیفیکیشن چیست؟

آیا قوانین جدید ریدایرکت 301 واقعاً قابل اجراست؟

در حالی که مشخص نیست، گوگل دقیقاً در چه زمانی تغییرات جدید را اعمال کرده است، اما نتایج حاصل از تست‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که شرایط جدید واقعاً در حال اجرا هستند.

نزدیک به دو سال است که از تغییرات وب‌سایت Moz.com می‌گذرد. این تغییرات تنها به پروتکل HTTPS خلاصه نمی‌شود، بلکه دامنه‌ای کاملاً جدید را نیز شامل می‌شود. به‌جز URL ها، هر جنبه دیگر سایت نظیر عنوان صفحات، محتوا و تصاویر، مشابه و دست‌نخورده باقی مانده است. بر اساس معیارهای قدیمی ریدایرکت باید انتظار کاهش 15 درصدی رتبه صفحات Moz.com را داشته باشیم، اما در تصویر زیر به‌خوبی مشاهده می‌کنید که چه اتفاقی برای ترافیک وب‌سایت MOZ رخ داده است.

تاثیر استفاده از HTTPS در سئو سایت MOZ

همان طور که مشاهده می‌کنید با مهاجرت به پروتکل HTTPS مدیران سایت MOZ با افت ترافیک روبرو شدند، اما بلافاصله پس از آن، ترافیک وب‌سایت‌شان افزایش چشمگیری یافت. این موضوع احتمالاً به دلیل امتیازی است که گوگل به وب‌سایت‌هایی با پروتکل HTTPS می‌دهد.

هرچند به‌طور دقیق نمی‌توان تمامی این رشد را به این موضوع مرتبط دانست. در هر حال، اگرچه این نمودار کوچک راه مناسبی برای اثبات قاطعانه تغییرات حاصل از قوانین ریدایرکت 301 (و سایر ریدایرکت‌های 3XX) نیست، اما می‌تواند جنبه‌ای مثبت از تاثیر ریدایرکت 301 در سئو را نشان دهد.

نتیجه‌گیری

با وجود تغییرات مثبت اعمال شده از سوی گوگل بر ریدایرکت های 3xx، همچنان نکاتی وجود دارد که در هنگام اجرای انواع ریدایرکت بهتر است آن‌ها را مد نظر داشته باشید:

  1. تمام ریدایرکت ها درصدی از ریسک را به همراه دارند.
  2. در حالی که در شیوه جدید، تمام ریدایرکت های 3XX رتبه وب سایت را انتقال می‌دهند، از ریدایرکت 301 همچنان به‌عنوان بهترین روش ریدایرکت دائمی یاد می‌شود (البته ممکن است همه مورتوهای جستجو، رفتار یکسانی نسبت به ریدایرکت 301 نداشته باشند).
  3. به یاد داشته باشید که PageRank تنها یکی از فاکتورهای مورد نظر گوگل برای رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت است.
  4. افزون بر این، به‌جز PageRank، تمام قوانین مربوط به ریدایرکت بدون تغییر باقی مانده است؛ بنابراین اگر به صفحه‌ای غیرمرتبط ریدایرکت دهید یا وب سایتی خریداری کنید و هزاران صفحه را به صفحه اصلی خود انتقال دهید، به احتمال زیاد نتایج دلخواه خود را کسب نخواهید کرد.
  5. بهترین حالت ریدایرکت، هنگامی است که به جز URL سایر قسمت‌های صفحه بدون تغییر باقی بمانند.
  6. به نظر می‌رسد که تغییر پروتکل به HTTPS در حال حاضر خطری برای PageRank ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است مسائل دیگری نظیر Crawling و Indexing بر ترافیک و رتبه‌بندی تأثیرات منفی داشته باشند. هرچند مسئولان گوگل اعلام کرده‌اند که در رتبه‌بندی وب سایت‌های که از پروتکل HTTPS استفاده کنند تأثیرات مثبتی را لحاظ خواهند کرد.
  7. تغییر URL برای رسیدن به اهداف سئو، شامل حذف برخی پارامترهای کوئری، بهبود ساختار ساب فولدرها، قراردادن کلمات کلیدی در URL و خوانا کردن URL برای انسان‌ها است. چنین تغییراتی اکنون از ریسک پایین برخوردار هستند. با این حال، بهتر است که شما همیشه جانب احتیاط را رعایت کنید.

امیدوارم خواندن این مقاله برایتان مفید بوده باشد. در صورتی که درباره تاثیر ریدایرکت 301 در سئو سوالی دارید می‌توانید از طریق قسمت دیدگاه‌ها آن را با ما در میان بگذارید.

منبع: Moz