آیا شما خودتان را به عنوان یک بازاریاب حرفه ای محتوا می شناسید؟ اگر راجع به خودتان این چنین فکر می کنید، پس بهتر است با این 10 ابزار رایگان گوگل آشنا شوید.

صرف نظر از تجربه ای که در زمینه تولید و بازاریابی محتوا دارید و صرف نظر از نتایجی که در گذشته کسب کرده اید، تاکتیک ها و روش هایی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید عملکرد وب سایت خود را به طرز چشمگیری بهتر کنید.

بیشتر افراد، گوگل را چیزی بیشتر از یک موتور جستجو نمی دانند. اگرچه دستیابی به رتبه های بالا در مورتورهای جستجو به هیچ وجه نادرست نیست، اما نمی توان روند رسیدن به این رتبه ها را نادیده گرفت. زمانی که صحبت از بازاریابی محتوا به میان می آید، ابزارها و استراتژی هایی که به کار می گیرید می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه نهایی داشته باشد.

فرقی نمی کند به تازگی در زمینه بازاریابی محتوا کار خود را آغاز کرده اید یا سال ها در این حوزه تجربه دارید، این مقاله می تواند رویکرد و استراتژی شما در زمینه تولید و بازاریابی محتوا را به کلی تغییر دهد. در ادامه این مقاله قصد دارم 10 ابزار رایگان گوگل را معرفی کنم که هر بازاریاب محتوایی باید از آن ها استفاده کند.

البته ممکن است از این ابزارها به صورت روزانه استفاده نکنید یا برخی از آنها با استراتژی بازاریابی محتوای شما هماهنگ نباشند. با این حال، من امیدوارم که یک یا دو تا از این ابزارهای رایگان گوگل بتوانند به رویکرد کلی بازاریابی شما کمک کنند.

گوگل ادز : Keyword Planner

آیا به دنبال ابزاری هستید که به شما کمک کند بهترین کلمات کلیدی را برای کسب و کار خود پیدا کرده و هدف قرار دهید؟

با اینکه ابزارهای متعددی برای انجام اینکار وجود دارد، اما هنوز هم ابزار Keyword Planner گوگل یکی از بهترین ابزارهای موجود برای یافتن کلمات کلیدی است. این ابزار رایگان گوگل قابلیت های فراوانی دارد و استفاده از آن بسیار راحت است.

به عنوان یک بازاریاب محتوا، همیشه باید به دنبال کلمات کلیدی باشید که علاوه بر هدایت شما به رتبه های بالای نتایج جستجو، ترافیک خوبی را نیز به وب سایت شما روانه کنند. سعی کنید تا جای ممکن این ابزار رایگان گوگل را تجربه کنید و از قابلیت های منحصر بفردش نهایت استفاده را ببرید.

هر چقدر بیشتر از ابزار Keyword Planner استفاده کنید، با نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا خواهید شد. همچنین، انجام جستجوهای متعدد در Keyword Planner به شما کمک می کند تا مناسب ترین کلمات کلیدی را برای وب سایت خود پیدا کنید.

فرض کنید طراحی سایت کلمه کلیدی اصلی شماست. اگر خیلی خوش شانس باشید، ممکن است بتوانید رتبه یک گوگل را برای این کلمه کلیدی به دست آورید. با این حال همه ما می دانیم که دستیابی به چنین هدفی بسیار دشوار است. همچنین، می دانیم کلمات کلیدی طولانی وجود دارند که می توانند ترافیک هدفمند بیشتری را به سمت وب سایتمان هدایت کنند.

ابزار Keyword Planner به شما کمک می کند تا این کلمات کلیدی را شناسایی کنید. به اسکرین شات زیر توجه کنید.

ابزار رایگان گوگل : گوگل ادوردز ابزار Keywoed Planner

مطمئناً بعد از اینکه تمامی گزینه های موجود را بررسی کردید، ایده های جدیدتر و بهتری برای تولید و بازاریابی محتوا به ذهن تان خطور خواهد کرد. شاید دریابید شرکت طراحی سایت، طراحی سایت ارزان و ساخت سایت کلیدواژه هایی هستند که می توانند ارزش بیشتری برای سایت تان داشته باشند.

در این مرحله می توانید این عبارات را به عنوان کلمات کلیدی اصلی سایت خود انتخاب کنید و بر اساس آنها محتواهای گوناگونی با کلمات کلیدی Long-Tail تولید کنید. با اینکه در نگاه اول Google Keyword Planner ابزاری مبتدی به نظر می رسد، اما می تواند کلمات کلیدی مناسب و ترافیک هدفمندی را برای بازاریابان محتوا فراهم کند.

گوگل آنالیز (Google Analytics)

چه نوع اهدافی را برای استراتژی بازاریابی محتوای خود در نظر گرفته اید؟

اگر پاسخ دقیقی برای این سوال ندارید، زمان آن رسیده است یک قدم به عقب برگردید و موقعیت خود را دوباره ارزیابی کنید. اگر در حال حاضر اهدافی برای کسب و کار آنلاین خود تنظیم کرده اید، به احتمال زیاد بسیاری از آن ها بر اساس ترافیک ورودی و آمارهای مشابه است. اگر چنین است، باید با نحوه عملکرد گوگل آنالیز به درستی آشنا شوید.

چرا راندمان کاری در محیط اداری کم است؟ راه‌حل چیست؟حتما بخوانید: چرا راندمان کاری در محیط اداری کم است؟ راه‌حل چیست؟

بازاریابان مانند یکدیگر از این ابزار رایگان گوگل استفاده نمی کنند، اما نکات و ترفندهایی در گوگل آنالیز وجود دارند که به عنوان یک بازاریاب محتوا باید با آنها آشنا باشید. برای شروع، می توانید از این ابزار رایگان گوگل برای گرفتن اسنپ شات فوری از عملکرد وب سایت تان در یک دوره زمانی خاص استفاده کنید.

ابزار رایگان گوگل - گوگل آنالیز

همین قابلیت به شما کمک می کند نگاهی دقیق تری درباره رسیدن یا نرسیدن به اهداف خود داشته باشید. از این نقطه به بعد، با استفاده از دیگر قابلیت های گوگل آنالیز می توانید داده ها را به شکل عمیق تری بررسی کنید.

ابزار رایگان گوگل - گوگل آنالیتیک

هر چه بیشتر بر روی بخش های مختلف گوگل آنالیز کلیک می کنید، متوجه خواهید شد که داده ها به صورت جزئی تر بررسی می شوند. برای مثال ما در نوین همیشه از بررسی صفحات برتر وب سایت لذت می بریم.

ابزار رایگان گوگل - گوگل آنالیز

مشاهده این اطلاعات به ما کمک می کند تا نگاه واضح تری درباره وب سایت و محتوای آن داشته باشیم. مشاهده این ابزارها به ما کمک می کند تا متوجه شویم مخاطبان وب سایت نوین از چه موضوعاتی استقبال کرده اند و چه موضوعاتی چندان مورد توجه شان قرار نگرفته است.

گوگل وبمستر تولز (Google Search Console)

این ابزار رایگان گوگل از جهات بسیاری شبیه به ابزار گوگل آنالیز است. مطمئن باشید زمانی که صرف یادگیری و کار کردن با این ابزار می کنید، به هیچ وجه به هدر نمی رود.

موارد زیادی وجود دارد که باید در مورد کنسول جستجوی گوگل (یا همان گوگل وبمستر تولز) بدانید. شما می توانید ساعت ها روی آن زمان بگذارید و به کاوش داده ها بپردازید. علاوه بر بررسی سلامت کلی وب سایت، کارهای متعدد بسیاری نیز وجود دارند که با استفاده از این ابزار می توان انجام داد.

یکی از گزینه های مورد علاقه من در این ابزار رایگان گوگل، منوی کشویی Search Traffic است.

ابزار رایگان گوگل - گوگل وبمستر تولز

برای مثال، گزینه Search Analytics به شما اجازه می دهد عملکرد وب سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل تجزیه و تحلیل کنید.

ابزار رایگان گوگل - گوگل سرچ کنسول

اگر همیشه علاقه داشتید عملکرد و کارایی کلمات کلیدی وب سایت خود را بسنجید می توانید در منوی نمایش داده شده در تصویر بالا، بر روی گزینه Position کلیک کنید. این گزینه میانگین رتبه وب سایت برای همه کلمات کلیدی که در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شده اند را نشان می دهد.

ابزار رایگان گوگل - گوگل وبمستر تولز

بازاریابان محتوا باید با همه مواردی که در کنسول جستجوی گوگل وجود دارد آشنا باشند. حتی اگر از این ابزار تنها برای بررسی چند عامل محدود در وب سایت خود استفاده می کنید، باز هم می توانید امیدوار باشید که همان چند عامل تاثیر بسیار خوبی بر روی نتایج سئوی وب سایت تان خواهند داشت.

گوگل ترند (Google Trends)

آیا نمی توانید به طور مستمر ایده هایی تازه برای نوشتن پُست های وبلاگی پیدا کنید؟

فایل Robots.txt چیست و چه کاربردی دارد؟حتما بخوانید: فایل Robots.txt چیست و چه کاربردی دارد؟

شکی نیست ابزار Keyword Planner گوگل می تواند هزاران کلمه کلیدی مرتبط را برای کسب و کار شما به دست آورد. با این وجود، زمانی که صحبت از محتوای رقابتی به میان می آید، استفاده از Keyword Planner به تنهایی کافی نیست.

به همین خاطر بیشتر افراد تلاش می کنند برای به دست آوردن ایده های جدید و ناب در زمان طوفان فکری از Google Trends استفاده کنند. با کمک این ابزار رایگان گوگل می توانید هر موضوعی که گرایش زیادی دارد یا به اصطلاح تِرِند شده است را پیدا کنید. همچنین قادر هستید با بررسی بخش Stories Trending Now، اخبار و موضوعات داغی که با تجارت تان هماهنگی دارند را پیدا کنید و رویکرد جدیدی در رابطه با تولید محتوایتان اتخاذ کنید.

برای مثال مناظره ریاست جمهوری آمریکا یکی از داغ ترین ترین موضوعات ابنترنت طی ماه های گذشته بود.

ابزار رایگان گوگل - گوگل ترند

آیا می توان از این موضوع برای پیشبرد اهداف بازاریابی محتوا استفاده کرد؟

اگر وبلاگی سیاسی دارید یا بر روی موضوعات سیاسی کار می کنید، مطمئناً از این موضوع داغ می توانید نهایت استفاده را بکنید. اما اگر حوزه فعالیت تان سیاسی نیست، ابزار گوگل ترند به شما کمک می کند تا خلاق باشید.

برای مثال اگر در زمینه بازاریابی محتوا فعالیت می کنید، می توانید پستی با عنوان "دونالد ترامپ چگونه از بازاریابی محتوا برای پیروزی در انتخابات استفاده کرد؟" را در وبلاگ خود منتشر کنید. با کمک چنین عنوانی، شما اطلاعاتی هدفمند را برای مخاطبان خود فراهم می کنید و در عین حال از موضوع داغ روز بهره می برید.

برای استفاده از این ابزار رایگان گوگل به زمان یا تجربه زیاد احتیاج ندارید. تنها کافیست در نوار جستجوی موجود در بالای صفحه، موضوع یا کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید و منتظر نتایج گوگل بمانید.

قصد دارید با تولید محتوا به یک برند مطرح تبدیل شوید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای وب سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
مدیریت و تولید محتوا
021-41897070داخلی 3

گوگل شیت (Google Sheets)

بازاریابان محتوا به سیستمی نیاز دارند تا بتوانند داده های خود را ثبت و پیگیری کنند. علاوه بر این، ممکن است بازاریاب نیاز داشته باشد اطلاعات و داده ها را با سایر افراد تیم به اشتراک بگذارد. Google Sheets یکی از ساده ترین و موثرترین ابزارها برای ثبت اطلاعات، پیگیری تغییرات و مشارکت با دیگران است.

اجازه دهید این موضوع را با یک مثال ساده بررسی کنیم. معمولاً بیشتر افراد به دنبال راهکاری برای پیگیری میزان موفقیت کمپین ایمیل مارکتینگ خود هستند. با این که ابزارها و نرم افزارهای زیادی برای انجام اینکار وجود دارد، اما علاقه ای به پرداخت هزینه در این زمینه را ندارند.

گرچه گوگل شیت قابلیت های این ابزارها را ارائه نمی کند، با اینحال هنوز هم یکی از بهترین ابزارها برای سازماندهی و نظم بخشی کارها است. اگر عادت دارید برنامه خود را به صورت مرتب بروزرسانی کنید، این ابزار رایگان گوگل می تواند تاثیرات بسیار خوبی بر روی استراتژی بازاریابی محتوایتان داشته باشد.

نکته حرفه ای: شما می توانید از Google Sheets برای ایجاد فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید، استفاده کنید. ایجاد فهرست از کارها، یکی از مواردی است که بازاریابان محتوا همیشه به دنبال آن هستند. حتی با ایجاد یک فهرست ساده نیز می توانید نگاه بهتری به وظایف و کارهای خود داشته باشید.

ابزار رایگان گوگل - گوگل شیت

گوگل پلاس (Google Plus)

علی رغم اینکه Google+ نتوانست به آن شبکه اجتماعی که گوگل انتظار داشت تبدیل شود، اما باز هم ابزار قدرتمندی برای بازاریابی حرفه ای به شمار می آید. به طور خلاصه می توان گفت، گوگل پلاس جایی است که می توانید در آن با دیگران (به خصوص همکاران و رقبا) در ارتباط باشید و محتوایتان را با آنها به اشتراک بگذارید.

به عنوان یک بازاریاب محتوا که چندین سال در این زمینه تجربه دارد، پیشنهاد می کنم از این ابزار رایگان گوگل به سه روش استفاده کنید:

  • برای اشتراک گذاری محتوا با فالوورهایتان
  • برای گسترده تر کردن شبکه مخاطبان تان
  • برای به دست آوردن محتوایی که بتواند بر روی کسب وکار تان تاثیر بگذارد

حتی اگر هیچ کار دیگری در گوگل پلاس انجام نمی دهید، زمانی را به بروزرسانی محتوا در صفحه گوگل پلاس خود اختصاص دهید. مطمئناً در حال حاضر این کار را در اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و فیسبوک خود انجام می دهید. اضافه کردن گوگل پلاس به مجموعه شبکه های اجتماعی تان آسیبی به کسب و کارتان نخواهد زد.

نکته حرفه ای: در حال حاضر سرویس گوگل پلاس برای کاربران ایرانی فیلتر است. به همین دلیل گسترش شبکه مخاطبان در آن بسیار دشوار است. با این حال از آنجایی که این شبکه اجتماعی برای موتور جستجوی گوگل است، استفاده از آن تاثیر مفیدی بر روی سئوی سایت تان خواهد داشت.

سرویس ایمیل گوگل (Gmail)

یکی از بخش های مهم بازاریابی محتوا برقراری تماس با مخاطبان متعدد است. برای مثال ممکن است بخواهید ساعاتی از روز را صرف اشتراک گذاری پست جدیدتان با افراد تاثیرگذار حوزه کاری خود کنید. از آنجایی که ایمیل یکی از بهترین روش ها برای انجام چنین کاری است، بهتر است از نرم افزاری استفاده کنید که با آن راحت هستید.

یک راهنمای ساده (ولی کامل!) برای نوشتن بیزینس پلنحتما بخوانید: یک راهنمای ساده (ولی کامل!) برای نوشتن بیزینس پلن

Gmail سرویس ایمیل مورد علاقه بیشتر افراد است زیرا عملکرد و رابط کاربری بسیار راحتی دارد. اما باید بدانید این ابزار رایگان گوگل، از آنچه شما تصور می کنید بهتر است.

شما می توانید با استفاده از افزونه های متعدد مطمئن شوید که اکانت جیمیل تان دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که انتظار دارید. برای مثال افزونه WiseStamp به شما کمک می کند تا امضای خود را در انتهای ایمیل شخصی سازی کنید.

ابزار رایگان گوگل - Gmail

نمونه یک امضای شخصی سازی شده در Gmail بوسیله افزونه WiseStamp

نباید به Gmail تنها به عنوان یک سرویس ارسال ایمیل نگاه کنید. پیشنهاد می کنم که مهارت خود در کار کردن با این ابزار رایگان گوگل را بهبود بخشید. افزونه های متعددی برای Gmail وجود دارند که می توانند نیازهای بازاریابی محتوایتان را به خوبی بر طرف کنند و ایمیل های شما را به شکلی زیبا شخصی سازی کنند. مطمئناً استفاده از این ابزارها از اتلاف وقت و هزینه شما جلوگیری می کند.

نکته حرفه ای: اگر دوست دارید از یک سرویس ایمیل دیگر برای ارتباطات روزانه خود استفاده کنید، بهتر است از اکانت Gmail خود برای انجام امور مهم بازاریابی محتوا استفاده نمایید.

Google My Business

برای برخی از کسب و کارها، استفاده از این ابزار رایگان گوگل چندان اهمیتی ندارد. در مقابل، برای برخی دیگر از تجارت ها، به خصوص کسب و کارهای محلی، استفاده از Google My Business بسیار ضروری است که متاسفانه به دلیل تحریم‌های موجود قابل دسترس کاربران ایرانی نیست.

با کمک ابزار Google My Business، شما می توانید به راحتی کسب و کار خود را به صورت رایگان در گوگل فهرست کنید. این ابزار رایگان گوگل به شما اجازه می دهد اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تلفن، آدرس وب سایت، ساعات کاری و تصاویری از محیط کسب و کار خود را در نتایج جستجو به کاربران نمایش دهید.

مزایای استفاده از Google My Business به شرح زیر است:

  • این ابزار گوگل به شما امکان می دهد محصولات و خدمات خود را به مشتریانی که به کسب و کارتان علاقمندند، نمایش دهید.
  • شما می توانید اطلاعاتی دقیقی از کسب و کار خود را در اختیار کاربران و مشتریان احتمالی تان قرار دهید.
  • می توانید برای نمایش منحصر بفرد بودن شرکت خود از تصاویر استفاده کنید.
  • می توانید نظرات مشتریان درباره کسب و کار خود را به دیگران نمایش دهید.

به خاطر داشته باشید بازاریابی محتوا تنها به معنی انتشار پست وبلاگی با کیفیت و به اشتراک گذاری آن نیست. بهتر است کمی درباره واژه محتوا فکر کنید. هر آنچه که شما درباره شرکت یا محصولات خود می نویسید یا هر چیزی که قابل اشتراک گذاری با دیگران است می تواند بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای تان باشد.

از آنجایی که فهرست Google My Business به صورت واضح و درشت جلوی چشمان مخاطب قرار می گیرد، این ابزار بسیار کاربردی است. با این حال از آنجایی که این ابزار در دسترس کاربران ایرانی قرار ندارد، ما به شما پیشنهاد می کنیم که ابزار گوگل مپ را جایگزین Google My Business کنید.

با ثبت دفتر کار خود در گوگل مپ و متصل کردن آن به وسایت‌تان می‌توانید از بیشتر امکانات مشابهی که در Google My Business وجود دارد، استفاده کنید.

ابزار رایگان گوگل - Google My Businiess

ثبت شرکت رسانه تجارت نوین در گوگل مپ

اسناد گوگل (Google Docs)

اگر وبلاگ نوین را دنبال کرده باشید، مطمئناً می دانید ما تمام تلاش خود را می کنیم تا هر روز مطالب جدیدی را با شما به اشتراک بگذاریم. به همین خاطر من و دیگر همکارانم در نوین همیشه در تلاشیم از روش هایی با کارایی و بازدهی بالا استفاده کنیم. یکی از این روش ها، استفاده از ابزار رایگان گوگل یعنی Google Docs است.

Google Docs نه تنها رایگان است، بلکه استفاده از آن بسیار ساده است. همچنین، قابلیت های بسیار زیادی دارد که می توانید آن ها را امتجان کنید. زمانی که می خواهید پستی برای وبلاگ خود تهیه کنید، Google Docs این کارها را برای شما انجام می دهد:

  • بررسی غلط های املایی
  • شمردن تعداد دقیق کلمات متن
  • امکان قرار دادن آسانِ تصاویر و اسکرین شات درون متن
  • به اشتراک گذاری آسان اسناد با دیگران

همانطور که می دانید تولید محتوای با کیفیت یکی از مهم ترین قسمت های روند بازاریابی محتوا است. اگر همیشه مشغول نوشتن مطالب جدید هستید، بهتر است از ابزاری استفاده کنید که نوشتن در آن بسیار راحت است. بسیاری از افراد از نرم افزار Microsoft Word برای نوشتن استفاده می کنند، اما Google Docs نیز نرم افزاری حرفه ای برای تولیدکنندگان محتوا به شمار می آید.

ابزار رایگان گوگل - Google Docs

تقویم گوگل (Google Calender)

به عنوان یک بازاریاب محتوا چگونه روز خود را سازماندهی می کنید؟ برای آنکه مطمئن شوید از تمام زمان خود به طور موثر استفاده کرده اید، چه کاری انجام می دهید؟

تقویم گوگل ابزاری مناسب برای سازمان ها است. این ابزار رایگان گوگل همه ویژگی های یک ابزار پولی را ندارد، اما مطمئن باشید بیشتر از آنچه که برای پیگیری کارها نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهد. شما می توانید به روش های زیر از Google Calender استفاده کنید:

  • ایجاد رویداد برای وظایف بازاریابی بسیار مهم
  • به اشتراک گذاشتن روزهای خالی با اعضای تیم برای برگزاری جلسات
  • درک بهتر از روزهای بیکاری جهت برنامه ریزی بهتر

به عنوان یک بازاریاب محتوای حرفه ای به شما پیشنهاد می کنم با قابلیت های تقویم گوگل به خوبی آشنا شوید. مطمئن باشید این ابزار رایگان گوگل به بهبود عملکرد و روش های اجرایی شما کمک می کند.

ابزار رایگان گوگل - Google Calender

10 ابزار رایگان گوگل: از کدام ابزار استفاده کنیم؟

کمتر از 50% از بازاریابان B2B ادعا می کنند که بازاریابی محتوا را به طور موثر و به درستی انجام می دهند. با استدلال بر این جمله، همیشه روش های بهتری برای بهبود روند بازاریابی محتوا وجود دارد. شخصاً از تمامی ابزارهای گوگل لذت می برم و تا حد ممکن از آن ها استفاده می کنم. شاید تعدادی از این ابزارها از برخی دیگر موثرتر باشند (مانند گوگل آنالیز، گوگل وبمستر تولز یا گوگل ترند)، اما مطمئن باشید همۀ آنها ارزش یک بار بررسی و استفاده را دارند.

بیزینس مدل چیست؟ چگونه یک بوم مدل کسب و کار طراحی کنیم؟حتما بخوانید: بیزینس مدل چیست؟ چگونه یک بوم مدل کسب و کار طراحی کنیم؟

شما نیز می توانید برای سازماندهی و بهبود روند بازاریابی محتوای خود از این ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل استفاده کنید. اگر از هیچ کدام از این ابزارها استفاده نمی کنید، پیشنهاد می کنم کار خود را با سرویس  Gmail یا Google Trends آغاز کنید. سپس، از دیگر ابزارها استفاده نمایید. سعی کنید نیازهای خود را بشناسید و بر اساس آنها تصمیم گیری کنید.

اگر تا به حال از ابزارهای معرفی شده در این مقاله برای بهبود روند بازاریابی محتوای خود استفاده کرده اید، خوشحال می شویم که تجربه استفاده از آن ها را با ما و خوانندگان نوین به اشتراک بگذارید.

موفق باشید!