احتمالاً شما هم با افرادی در ارتباط بوده اید که عقیده دارند برای کسب رتبه نخست نتایج جستجوی گوگل، تنها کافیست به صفحات وب سایت خود متا تگ اضافه کنید. خب، باید بگویم این طرز فکر کاملاً اشتباه است! در حقیقت متا تگ ها، تنها یک تکه از پازل پیچیدۀ الگوریتم رتبه بندی هستند و موتورهای جستجوی اصلی برای رتبه بندی وب سایت ها، عوامل متعدد بسیاری را در نظر می گیرند.

در حالیکه بحث های بسیاری پیرامون اهمیت متا تگ ها در موتورهای جستجو وجود دارد، باید در همین جا اعلام کنم استفاده از متا تگ ها برای وب سایت شما معجزه نمی کند. مطمئن باشید صِرفِ به کار بردن متا تگ ها، رتبه بالایی در نتایج جستجوی گوگل، بینگ و یاهو برایتان به دست نمی آورد.

با این حال، متا تگ ها به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کنند تا موضوع وب سایت شما را بهتر درک کنند. بنابراین اگر نتوانید در وب سایت خود به درستی از متا تگ ها استفاده کنید، شاهد تاثیرات مخرب آن بر رتبه بندی وب سایت تان خواهید بود.

در این مقاله برایتان توضیح خواهم داد که متا تگ ها چه هستند، کدام یک از متا تگ ها اهمیت بیشتری دارند و چگونه می توان از اشتباهات رایج در حین به کار بردن متا تگ ها جلوگیری کرد.

متا تگ ها چه هستند؟

اگر به زبان ساده بگوییم، متا تگ ها اسنیپت های متنی هستند که محتوای یک صفحه را توصیف می کنند. گفتنی است متا تگ ها بر روی صفحه وب سایت ظاهر نمی شوند، اما در کدهای HTML صفحه وجود دارند.

همۀ ما با عملکرد برچسب های وبلاگ آشنایی داریم و متا تگ ها نیز کمابیش به همان شکل عمل می کنند. در حقیقت، متا تگ ها توضیحات مختصری درباره محتوای صفحه به موتورهای جستجو ارائه می کنند.

تنها تفاوت بین برچسب های وبلاگ و متا تگ ها این است که متا تگ ها تنها در کدهای HTML وب سایت وجود دارند و معمولاً در کد Heading صفحه قرار می گیرند. بنابراین، این کدها تنها برای موتورهای جستجو (و افرادی که می دانند در چه قسمتی به دنبالشان باشند) قابل مشاهده است.

کلمه متا (به انگلیسی: Meta)، کوتاه شدۀ عبارت Metadata است. Matadata، داده هایی هستند که این تگ ها برای موتورهای جستجو فراهم می کنند. اگر ساده تر بگوییم (شاید هم پیچیده تر!) داده های متا، داده هایی از داده های صفحات وب سایت شما هستند.

آیا استفاده از متا تگ به سئوی سایت کمک می کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت: بله. کمک می کند. اما نه همۀ آنها و نه در همۀ مواقع! در ادامه مقاله شما را با انواع متا تگ ها آشنا می کنم.

اگر می خواهید بدانید که متا تگ های فعلی صفحات وب سایت شما چه چیزی است، کافیست در مرورگر خود کلیک راست کنید و گزینه "View Page Source" را انتخاب نمایید.

با انتخاب این گزینه، یک تَبِ جدید در گوگل کروم باز می شود (در مرورگر فایرفاکس، یک پنجره جدید به صورت پاپ آپ باز خواهد شد). شما می توانید در قسمت بالای کدها که با عنوان "Head" مشخص شده است، تگ های متای یک صفحه را مشاهده نمایید.

چگونه متا تگ صفحه را مشاهده کنیم؟

متا تگ ها مانند تصویر زیر نمایش داده خواهند شد:

نمونه کدهای متا تگ

انواع متا تگ ها را بشناسید

خب، در ابتدا باید بدانید که چهار نوع متا تگ اصلی وجود دارد که در این مقاله با آن ها آشنا خواهید شد. برخی از این متا تگ ها مانند گذشته مهم و کاربردی نیستند. برخی دیگر از آن ها نیز می توانند با جمع آوری اطلاعات برای گوگل، ترافیک وب سایت شما را افزایش دهند.

البته در اینجا باید اعلام کنم که تعداد متا تگ ها بیش تر از 4 عدد است. دلیل اینکه در این مقاله تنها 4 متا تگ اصلی را به شما عزیزان معرفی می کنیم این است که استفاده از دیگر انواع تگ های متا چندان رایج نیست و برخی از آنها نیز به بازاریابی اینترنتی مرتبط نیستند.

4 متا تگ های مهم به ترتیب زیر هستند:

  • کلمات کلیدی متا یا Meta Keywords: کلمات کلیدی هستند که با موضوع صفحه وب سایت شما در ارتباطند.
  • تگ عنوان یا Title Tag: تگ عنوان، همان نوشته ای است که شما در بالای مرورگر خود مشاهده می کنید. از نظر موتورهای جستجو، این نوشته عنوانِ صفحه سایت است.
  • توضیحات متا یا Meta Description: توضیح مختصری از موضوع صفحه است.
  • متا ربات ها یا Meta Robots: به ربات های موتورهای جستجو اطلاع می دهند که در مواجهه با یک صفحه چه کاری انجام دهند.

به دنبال خدمات سئو هستید؟

ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
افزایش ترافیک وب سایت شما
021-41897070داخلی 3

کلمات کلیدی متا یا Meta Keywords

کلمات کلیدی متا، از آن دست متا تگ هایی هستند که استفاده از آنها دیگر مرسوم نیست. شاید در چند سال گذشته، استفاده از کلمات کلیدی متا برای سئوی سایت مفید بود، اما دیگر چنین نیست.

در سال های گذشته، وبمسترها و متخصصان سئو تشنۀ افزایش بازدید وب سایت خود بودند. به همین دلیل سعی می کردند با اضافه کردن کلمات کلیدی نامرتبط به وب سایت خود، بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت خود بکشانند. به این استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی نامرتبط، Keyword Stuffing گفته می شود.

پس از گذشت مدتی، مدیران گوگل تصمیم گرفتند که تاثیر کلمات کلیدی متا را به صفر برسانند. امروزه، گوگل دیگر کلمات کلیدی متا را در الگوریتم رتبه بندی خود لحاظ نمی کند زیرا سوء استفاده از آن ها بسیار آسان است.

صفحه فرود یا Landing Page چیست؟حتما بخوانید: صفحه فرود یا Landing Page چیست؟

تگ عنوان یا Title Tag

در طرف دیگر، تگ عنوان قرار دارد که مهم ترین مورد بین متا تگ های موجود است. تگ های عنوان بر روی رتبه بندی وب سایت در نتایج جستجو، تاثیر مستقیم دارند. می توان گفت تگ عنوان، تنها متا تگی است که کاربر به راحتی می تواند آن را مشاهده کند.

شما می توانید تگ عنوان هر صفحه را در تَب های مرورگر خود مشاهده نمایید:

تگ عنوان یا Title Tag چیست؟

استفاده از تگ عنوان بسیار کاربردی است، مخصوصاً زمانی که می خواهید عنوانی اصلی برای صفحه خود انتخاب نمایید. استفاده از تگ عنوان نه تنها وضعیت سئوی سایت شما را بهبود می بخشد، بلکه به کاربران نیز کمک می کند تا به راحتی وب سایت تان را بین ده ها تَب موجود در مرورگر خود، شناسایی کنند.

توضیحات متا یا Meta Description

توضیحات متا یکی از متا تگ های بسیار مفید است. این تگ به موتورهای جستجو و برخی جستجو کنندگان، موضوع وب سایت شما را به صورت مختصر توضیح می دهد. فرض کنیم شما در گوگل، عبارت انکر تکست را جستجو می کنید. به احتمال زیاد با نتایجی مشابه نتیجه زیر روبرو شوید:

توضیحات متا یا Meta Description چیست؟

البته بهتر است بدانید توضیحات متا همیشه آنطور که شما می خواهید در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نمی شوند زیرا گوگل بر اساس کلمه کلیدی جستجو شده، قسمتی از محتوای سایت را به عنوان اسنیپت به کاربران نشان می دهد.

همچنین، گوگل بارها اعلام کرده است که استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا تاثیری بر روی رتبه بندی یک سایت ندارد. با این حال، نوشتن یک متن جذاب همراه با کلمات کلیدی مرتبط می تواند کاربران را ترغیب کند بر روی لینک وب سایت شما در نتایج جستجو کلیک کنند.

هرچند دلیل این تصمیم گوگل چندان واضح نیست، اما مدیران گوگل بارها اعلام کرده اند که کلمات کلیدی متا دیگر اهمیتی ندارند. با این حال استفاده از توضیحات متا، مطمئناً به افزایش نرخ کلیک وب سایت کمک می کند.

نکته: در صورتی که در قسمت توضیحات متای صفحه خود چیزی ننویسید، گوگل به جای شما این کار را انجام می دهد. بنابراین برای آنکه از بروز هر گونه خطا و کج سلیقگی جلوگیری کنید، بهتر است همیشه توضیحات متا را خودتان بنویسید.

ربات های متا یا Meta Robots

با استفاده از این تگ، شما به موتور جستجو توضیح می دهید که با صفحات وب سایت تان چه کار کند:

  • index/noindex: با استفاده از این کدها در صفحه می توانید به موتور جستجو بفهمانید که آیا باید صفحه مذکور را در نتایج جستجو نشان دهد یا خیر.
  • follow/nofollow: استفاده از این کدها به موتورهای جستجو می گوید که لینک های موجود در صفحه باید دنبال شوند یا خیر.

منتظر چه اتفاقی باشیم؟

در بالا توضیح دادیم که استفاده از متا تگ ها، چگونه می تواند بر بازاریابی موتورهای جستجو موثر باشد. از تمام گفته های بالا می توانیم نتیجه بگیریم:

  • تگ عنوان یا همان Title Tag، به تنهایی می تواند رتبه سایت شما در نتایج جستجو را تغییر دهد.
  • نوشتن توضیحات متای جذاب می تواند نرخ کلیک و میزان بازدید از وب سایت تان را افزایش دهد.
  • توضیحات متای (Meta Description) جذاب می تواند مانند متن تبلیغ گوگل عمل کند.

استفاده از متا تگ ها به هیچ وجه دشوار نیست و تنها نیازمند آشنایی مقدماتی با زبان HTML است. همچنین اگر برای وب سایت خود از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنید، بهتر است بدانید پلاگین های بسیاری برای مدیریت متا تگ ها وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.