اگر هدف شما از فعالیت در اینستاگرام، جذب مخاطب برای افزایش سود و درآمد است، باید بتوانید پست‌هایتان را به صفحه اکسپلور کاربران (ذره‌بین یا صفحه جستجو) برسانید. چون با نمایش در صفحه اکسپلور کاربران است که می‌توانید روند جذب مخاطب به پیج اینستاگرام خود را چندین برابر کنید.

اما چگونه می‌توانید به صفحه جستجوی کاربران راه پیدا کنید؟ اینستاگرام بر چه اساس تعیین می‌کند که چه پست‌هایی در این صفحات قرار بگیرند؟ آیا اینستاگرام برای ارزیابی پست‌ها، از روش خاصی استفاده می‌کند؟

برای پاسخ به همه این سؤالات در این مقاله یاد می‌گیریم که الگوریتم‌های اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟ فاکتور‌های مهم برای قرار گرفتن در صدر فید کاربران چیست و پس از آن هم به‌صورت قدم‌به‌قدم، با نکات مهم‌ برای ورود پست‌ها به اکسپلور اینستاگرام آشنا خواهیم شد.

الگوریتم های اینستا

الگوریتم اینستاگرام چطور کار می‌کند؟

احتمالاً با زیر و بم اینستاگرام آشنایی دارید و زیاد در صفحه اکسپلور و فید وقت گذرانده‌اید. صفحه فید (FEED POST یا خانه) همان صفحه‌ای است که در آن پست‌ فالورهای شما برایتان نمایش داده می‌شود و صفحه اکسپلور، صفحه سرچ است که با آیکون ذره‌بین شناخته می‌شود. رسیدن به این صفحه آرزوی کاربرانی است که دوست دارند بیشتر دیده شوند؛ ولی نکته این است که پست‌های شما برای رسیدن به اکسپلور، با سدی به نام فید روبرو می‌شوند؛  یعنی تا زمانی که پست‌های پیج اینستاگرامتان در صدر فید کاربران به نمایش درنیایند، خبری از نمایش آن‌ها در اکسپلور نیست.

شاید یکی دو سال قبل، عبور از صفحه فید و رسیدن به اکسپلور کار آسانی بود؛ چرا؟ چون نمایش پست‌ها در فید، طبق زمان‌بندی انجام می‌شد؛ یعنی اگر شما ساعت 12 ظهر پستی را منتشر می‌کردید، پست شما در همین ساعت به فید کاربران می‌رسید و کاربرانی که پس از این ساعت به اینستاگرام خود مراجعه می‌کردند، پست‌هایی را مشاهده می‌کردند که بعد از پست شما منتشر شده بود؛ اما پس از مدتی الگوریتم اینستاگرام انتشار پست در این قسمت را نیز با تغییراتی روبرو کرد.

طبق این تغییرات، دیگر زمان تعیین‌کننده این نبود که پست شما در ابتدای فید کاربر باشد یا انتها، بلکه رفتار خود کاربران جایگاه پست شما را تعیین می‌کرد؛ یعنی ممکن بود پستی از پیج شما که 2 ساعت پیش منتشر شده، در اواخر صفحه فید کاربران به نمایش درآید و عملاً تعداد بسیاری از دنبال کنندگان شما (followings)، پست‌هایتان را مشاهده نکنند. احتمالاً با خودتان می‌گویید روی چه حساب و منطقی بعضی پست‌ها به بعضی افراد نشان داده نمی‌شود؟ عجله نکنید الان مشخص می‌شود.

بر اساس الگوریتم اینستاگرام، پست شما در ابتدا به 10 درصد از دنبال‌کنندگان یا followerهای شما در صفحه فید نمایش داده می‌شود؛ در صورتی که تعامل و رفتار این کاربران (لایک، ویو، کامنت و...) نسبت به آن مناسب بود، پست برای دیگر دنبال‌کنندگان شما نیز نشان داده می‌شود.
در غیر این صورت، پست شما در قعر فید کاربران باقی می‌ماند و احتمالاً بازدید بسیار کمی خواهد داشت. پس از آن هم با در نظر گرفتن رفتار همین کاربران، الگوریتم اینستاگرام تصمیم خود برای نشان دادن و ندادن پست شما در اکسپلور را قطعی می‌کند.

با این حساب می‌توان گفت:

«صفحه فید، دروازه ورود به اکسپلور اینستاگرام است»

پیشنهاد جذاب!!!

همانطور که دیدید، طبق الگوریتم اینستاگرام، پست شما قرار است اول به 10 درصد از فالوئرهایتان نشان داده شود. پس باید بهترین چیزی که می‌توانید را ارائه دهید، اصول اولیه طراحی پست را رعایت کنید، هشتگ درست‌وحسابی بگذارید و صدها موضوع مهم دیگر را هم در نظر بگیرید.

برای موفقیت و کسب درآمد از اینستاگرام، باید تمام این نکات را رعایت کنید. ما هم مثل همیشه، قدم به قدم کنار شماییم و کامل‌ترین «دوره آموزش اینستاگرام» را برایتان آماده کرده‌ایم. در این دوره 25 ساعته، هرچیزی که نیاز است بدانید را به شما آموزش می‌دهیم؛ کافی است به صفحه دوره بروید و سرفصل‌ها/توضیحات آن را بررسی کنید.

 

در ادامه 4 عنصر مهم برای راه یافتن به صدر فید کاربران را با هم مرور می‌کنیم.

26 ترفند اینستاگرام که هر شخصی باید بلد باشد!حتما بخوانید: 26 ترفند اینستاگرام که هر شخصی باید بلد باشد!

4 شاخص کلیدی برای حضور در صفحه خانه یا فید کاربران

راستش را بخواهید اینستاگرام هم مانند گوگل، در معرفی و توضیحات در مورد الگوریتم‌های خود کمی سخت‌گیر و البته خسیس است و به‌ندرت در مورد الگوریتم‌های خود اطلاعاتی را منتشر می‌کند؛ اما وقتی اعتراض کاربران به تغییرات ایجاد شده را مشاهده کرد، در حرکتی غیرمنتظره، خبرنگاران را به شرکت خود دعوت و در مورد الگوریتم جدید و تغییرات آن توضیحاتی را ارائه کرد.

در ادامه شاخص‌های مهمی که طبق صحبت‌های سخنگوی اینستاگرام، برای رسیدن پست‌ها به صدر فید دنبال کنندگان مورد بررسی الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی قرار می‌گیرد را برای شما بازگو می‌کنیم.

الگوریتم های اینستا

1. علاقه کاربر به موضوع پست شما

الگوریتم جدید اینستاگرام، برای نمایش پست‌ها در فید نیز مانند اکسپلور، به علاقه کاربران توجه می‌کند. به‌طور مثال اگر در یک‌روز و با انتشار یک پست ورزشی، تعدادی کاربر را به پیج خود جذب کرده‌اید، اما از روز بعد پست‌های غیر مرتبط به ورزش منتشر می‌کنید، احتمالاً نباید امید به نمایش پست‌هایتان در فید این کاربرها را باشید.

اینستاگرام برای هر کاربر پست‌هایی را به نمایش در می‌آورد که به علاقه او نزدیک باشد. زمانی که کاربر شما دائماً به دنبال محتوای ورزشی، فوتبالی و غیره باشد، احتمالاً محتوای شما در مورد ترفندهای خانه‌داری برای او جذاب نیست و الگوریتم جدید اینستاگرام اولویتی برای نشان دادن آن به این کاربر قائل نمی‌شود.

اگر شما به مطالب آموزشی و شناخت ترفندهای افزایش فروش در کسب‌وکارتان علاقمندید، حتماً پیج اینستاگرام نوین را دنبال کنید.

تشخیص اینکه پست منتشرشده شما برای کاربرانتان جذاب هست یا خیر، با استفاده از قابلیت و تکنولوژی «تشخیص تصویر اینستاگرام» انجام می‌شود. این تکنولوژی مشابه قابلیت فعال در سرویس «تصاویر گوگل» و «شناخت تصویر یوتیوب» است.

2. تعامل کاربر با شما

تعامل کاربر

تعامل کاربر یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت در اینستاگرام است. در ابتدای تغییرات الگوریتمی اینستاگرام و طبق آمار، کاربران 70 درصد از پست‌های درون فید و درعین‌حال 50 درصد از پست دوستان نزدیک خود را از دست می‌دانند؛ اما با افزایش اهمیت تعامل کاربر در الگوریتم جدید، مخاطبان این شبکه اجتماعی می‌توانند بیشتر از قبل پست دوستان خود را مشاهده کنند. این الگوریتم چگونه می‌تواند دوستان نزدیک شما را بشناسد؟

زمانی که شما در فعالیت روزمره اینستاگرامی، با پست و استوری دوستان خود تعامل داشته باشید، برای آن‌ها نظر ارسال کنید، استوری آن‌ها را reply کرده، پست‌هایشان را لایک و حتی برای آن‌ها از طریق دایرکت پیام ارسال کنید، اینستاگرام رابطه میان شما را تشخیص داده و به نمایش پست آن‌ها برای شما و بلعکس در فید، اولویت می‌دهد.

پس از بروز رسانی الگوریتم جدید و افزایش اهمیت تعامل کاربر، مدیران این شرکت مشاهده کرده‌اند که مخاطبان بیش از 90 درصد پست‌های دوستان خود را در فید مشاهده می‌کنند. همین‌طور نشانه مثبت دیگری که از کاربردی بودن این الگوریتم خبر داد، کاهش جستجو کاربران برای پیداکردن پروفایل دوستان و مشاهده دوباره پست‌های آن‌ها بود.

3. تعامل کاربر با محتوا

موضوع تعامل فقط به رفتار کاربران با یکدیگر ختم نمی‌شود. اگر یادتان باشد در اول مقاله گفتیم که الگوریتم اینستاگرام به این صورت عمل می‌کند که پست تازه منتشرشده شما را به 10 درصد از مخاطبانتان نمایش می‌دهد و بعد از آن اگر این افراد با پست شما تعامل مناسبی داشتند، شانس آن را برای نمایش به دیگر افراد نیز افزایش می‌دهد.

تعامل کاربر با محتوامنظور از این تعامل؛

  • لایک
  • کامنت
  • اشتراک گذاری
  • ذخیره کرده
  • و...

کاربران نسبت به پست شما است.

4. زمان انتشار پست

هنوز هم، زمان انتشار پست برای الگوریتم اینستاگرام پر‌اهمیت است. احتمالاً پستی که امروز صبح منتشر شده، شانس بیشتری برای نمایش در صدر فید شما دارد تا پستی که دوست صمیمیتان 3 روز قبل در پیج خود منتشر کرده است. پس به هیچ عنوان نمی‌توان موضوع زمان انتشار پست برای رسیدن به صدر فید کاربران را بی اهمیت دانست.

چگونه در اینستاگرام کامنت بیشتری دریافت کنیم؟حتما بخوانید: چگونه در اینستاگرام کامنت بیشتری دریافت کنیم؟

قدم به قدم تا اکسپلور با الگوریتم 2023 اینستاگرام

تا اینجا متوجه شدیم که الگوریتم اینستاگرام چطور برای فهرست‌بندی پست‌ها در فید کاربران عمل می‌کند. در ادامه قصد داریم تا به صورت چک لیست‌وار، تکنیک‌ها و فعالیت‌های لازم برای رسیدن پست شما به صدر نتایج در فید و پس از آن اکسپلور اینستاگرام را بازگو کنیم.

1. محتوایی متناسب با علاقه کاربر تولید کنید

برای گذشتن از سدِ فید بگذرید و رسیدن به اکسپلور، باید پست‌هایی منتشر کنید که محتوای آن متناسب با علاقه کاربرانتان باشد.

ممکن است پیج شما با موضوع سرگرمی و طنز بیش از 100 هزار دنبال کننده داشته باشد؛ اما پست‌هایی که با محتوای طنز ورزشی منتشر می‌کنید، لایک و کامنت بیشتری از طرف مخاطبان دریافت کند. پس شما هم سعی کنید که تمرکز خود را بیشتر به سمت این نوع محتوا (البته نه در تمامی محتوای پیج خود) ببرید تا شانس حضور پست‌هایتان در اکسپلور افزایش پیدا کند.

2. محتوایی تولید کنید که تعامل کاربر را افزایش دهد

زمانی که پست شما در یک ساعت اول انتشار با بازدید، لایک، اشتراک‌گذاری و نظرات زیادی روبرو شود، احتمالاً از نظر اینستا لایق قرار گرفتن در اکسپلور اینستاگرام است. البته تعامل (همان اینگیجمنت) صرفاً نسبت به پست‌ها سنجیده نمی‌شود! دایرکت، reply روی استوری‌ها و... نیز جزو تعاملات محسوب شده و باعث افزایش اعتبار شما برای الگوریتم اینستاگرام می‌شود.

برای افزایش تعامل اولین راه، انتشار محتوای جذاب و پس از آن، درخواست از کاربر است. پس مخاطبان خود را به تعامل دعوت کنید!

نظرسنجی، مسابقه و پرسش و پاسخ در استوری نیز از دیگر تکنیک‌های افزایش تعامل کاربران است. برای اینکه با راهکارهای افزایش نرخ اینگیجمنت اینستاگرامتان آشنا شوید، سری به مقالۀ ما با عنوان «هر آنچه دربارۀ اینگیجمنت اینستاگرام باید بدانید» بزنید.

نکته: احتمالاً به‌تازگی کامنت‌هایی را در زیر پست پیج‌های مختلف با چنین کلماتی مشاهده می‌کنید:

  • خیلی خوب بود
  • عالی
  • به پیج ما هم سر بزنید
  • و...

این‌ها اغلب کامنت‌های تبلیغاتی هستند که با استفاده از ربات تبلیغاتی در قسمت نظرات پست‌ها قرار داده می‌شوند. اینستاگرام وجود این کامنت‌ها در پیج شما را یک امتیاز منفی در نظر می‌گیرد. در چنین مواقعی با استفاده از استراتژی پرسش و پاسخ در کامنت، تعداد نظرات واقعی را افزایش دهید تا علاوه بر بی‌اهمیت شدن کامنت‌های تبلیغاتی، تعامل پیج خود را بالا ببرید.

از دیگر تکنیک‌های افزایش تعامل کاربران، انتشار پست در زمان مناسبی از روز است. زمان مناسب جهت انتشار محتوا نسبت به مخاطبان شما تعیین می‌شود که باید آن را با آزمون و خطا و نسبت به بازخورد‌های دریافتی از کاربرانتان به دست بیاورید.

دعوت کاربران به تعامل

3. فعالیت خود را در اینستاگرام بیشتر کنید

تعامل صرفاً در رفتار کاربر با پیج اینستاگرامی شما خلاصه نمی‌شود. برای الگوریتم اینستاگرام مهم است که شما هم در این شبکه اجتماعی فعالیت کنید و با دیگران تعامل داشته باشید.

پس به پست کاربران خود سر بزنید، آن‌ها را لایک کنید، نظر ارسال کنید و حتی برای آن‌ها دایرکت بفرستید تا این ارتباط را مداوم و قوی‌تر کنید. می‌توانید در پست‌ها و استوری‌های مرتبط خود، دوستان و دیگر افراد (مخصوصاً افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها) را تگ و منشن کنید.

نکته: از ارسال کامنت‌های ساده و بی‌ارزش مانند «عالی»، «خوب بود» و این‌چنین متن‌ها خودداری کنید. طبق تجربیات کاربران، کامنت‌های کمتر از 4 کلمه برای اینستاگرام بی‌ارزش محسوب می‌شوند.

4. پست و استوری را در ابتدای انتشار، ویرایش و حذف نکنید!؟!!!!!

احتمالاً همه شما شنیدید که اگر متن پست‌های تازه منتشر شده خود را ادیت کنید، احتمال قرار گرفتن آن در اکسپلور را به‌شدت کاهش می‌یابد؛ اما خود مدیر اینستاگرام در یکی از پاسخ به همین سوال این موضوع را رد کرد و گفت که به رفتار کاربران

5. به‌صورت اصولی از هشتگ‌ها استفاده کنید

از هشتگ‌ها به‌صورت کیلویی استفاده نکنید! هشتگ‌ها برای نمایش پست‌های بهتر و مرتبط‌تر به کاربران ساخته شده‌اند، نه صرفاً برای افزایش بازدید محتوای پیج‌. اینستاگرام هم دوست دارد که این ارتباط بیشتر و بهتر باشد تا مطالب مفید و مرتبط در اختیار کاربرانش قرار گیرد؛ برای همین الگوریتم 2019 اینستاگرام بیشتر از قبل بر روی استفاده صحیح از هشتگ‌ها تمرکز دارد.

آشنایی با انواع آیکون + معرفی 5 سایت دانلود رایگان آیکونحتما بخوانید: آشنایی با انواع آیکون + معرفی 5 سایت دانلود رایگان آیکون

بهترین تعداد هشتگ برای یک پست، بین 5 تا 9 عدد است. استفاده بیشتر از این تعداد هشتگ می‌تواند از طرف اینستاگرام به عنوان یک رفتار اسپم و تبلیغاتی شناسایی شود. (البته اینستاگرام به شما اجازه قرار دادن 30 هشتگ در پست را می‌دهد اما برای بهتر دیده شدن، سعی کنید که فقط هشتگ‌های مرتبط قرار دهید)

تعداد مناسب هشتگ‌ها

به جز تعداد هشتگ‌ها، ثابت و کپی بودن هشتگ پست‌های شما مصداق دیگری از رفتار اسپم‌گونه است. تا جای ممکن هشتگ‌های هر پست را نسبت به محتوای آن خصوصی‌سازی کنید. می‌توانید برای درک بهتر این موضوع به مقاله جامع «راهنمای استفاده از هشتگ‌ها» مراجعه کنید.

البته در ویدیو زیر هم ما به شما یک نرم‌افزاری را معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانید هشتگ‌های مرتبط با پست‌تان را به راحتی پیدا کنید و میزان بازدید خود را هم افزایش دهید.

نکته مهم دیگر درباره این مطلب این است که پست‌های محبوب پیج شما، می‌توانند در صدر نتایج جستجو هشتگ‌ها قرار بگیرند. به‌طور مثال پست شما در مورد آخرین گل رونالدو با هشتگ #گل_رونالدو، درصورتی‌که برای مخاطبان محبوبیت بالایی داشته باشد، در نتایج فهرست‌بندی این هشتگ، برای تمامی کاربران جستجو کننده آن در صدر قرار می‌گیرد و باعث افزایش بازدید و احتمالاً فالورهای پیج شما می‌شود.

حتی اینستاگرام قابلیت دنبال کردن هشتگ را هم به کاربران خود داده است؛ به این صورت که کاربران می‌توانند هشتگ مورد نظر خود را FOLLOW کنند تا تمامی پست‌های مربوط به آن، در صفحه فید آن‌ها نمایش داده شود.

اما دقت کنید که در عین حال، آن‌ها توانایی حذف پست‌های یک پیج خاص از نتایج این هشتگ در صفحه فید خود را هم دارند؛ پس در صورت ارسال پست‌های نامربوط برای هشتگ‌های مختلف ممکن است مورد خشم کاربران دنبال کننده آن هشتگ‌ها قرار بگیرید و این یک سیگنال منفی برای الگوریتم اینستاگرام محسوب می‌شود.

استفاده از متن جذاب در پست و هشتگ

6.در صورت امکان لوکیشن پست را ثبت کنید

سایت buffer در یکی از مقالات خود به این موضوع اشاره کرد که وجود لوکیشن مکان‌های خاص و محبوب می‌تواند به افزایش بازدید پست و قرار گرفتن آن در اکسپلور اینستاگرام شما کمک کند.

به‌طور مثال تصویری از برج pizza در ایتالیا در کنار لوکیشن مکانی آن شانس شما را برای قرار گرفتن در صدر فید و اکسپلور افزایش می‌دهد. البته در ادامه این مطلب گفته شده است که اینستاگرام توانایی شناخت لوکیشن‌های اشتباه و فِیک را دارد پس به هیچ عنوان از این موضوع سوء استفاده نکنید.

با استفاده از این تکنیک می‌توانید پست‌های مرتبط خود را در تلفیق با مکان‌های محبوب مانند برج میلاد، میدان نقش جهان، حافظیه و... بیشتر از قبل در معرض نمایش قرار دهید.

هر آنچه دربارۀ اینگیجمنت اینستاگرام باید بدانیدحتما بخوانید: هر آنچه دربارۀ اینگیجمنت اینستاگرام باید بدانید

7. مطمئن شوید محتوایتان مخاطب را در صفحه نگه می‌دارد

شاید تصویر یک مجسمه تاریخی و یک خط توضیح متنی در مورد آن برای کاربران شما جذاب باشد، اما باید بدانید که این پست، نمی‌تواند به خوبی الگوریتم‌ اینستاگرام را راضی کند.
یکی از نکاتی که برای سنجش اعتبار پست‌های شما از طرف اینستاگرام بررسی می‌شود، زمانی است که کاربران بر روی هر پست شما می‌گذرانند. پس با توضیحات جذاب و طولانی، عکس نوشته، تصاویر با کیفیت، ویدیو و... کاری کنید که کاربران زمان بیشتری را به محتوای شما اختصاص دهند.

8. از مخاطبان بخواهید اعلان‌های پیج شما را فعال کنند

زمانی که مخاطبان از محتوای شما راضی باشند، می‌توانند اعلان‌های مربوط به پیج شما را فعال کنند تا در صورت انتشار محتوا، اینستاگرام با نوتیفیکیشن به آن‌ها انتشار پست جدید از طرف شمارا اطلاع دهد. اگر بتوانید مخاطبان خود را متقاعد کنید که اعلان مربوط به پیج شما را فعال کنند، کمک زیادی به افزایش اعتبار و در نهایت ورود پست‌ها به اکسپلور اینستاگرام کرده‌اید.
با فعال شدن این نوتیفیکیشن‌ها، مخاطبان در اولین دقایق انتشار پست از آن باخبر شده و با ایجاد تعامل نسبت به آن، شما را به صدر فید دیگر کاربران و پس از آن اکسپلور می‌فرستند.

علاوه بر این روشن شدن این اعلان‌ها سیگنال مثبتی به الگوریتم اینستاگرام بوده که نشان می‌دهد پیج شما، یک پیج محبوب و پرمخاطب است.

9. از لایو و استوری و دیگر قابلیت ها استفاده کنید

لایو و استوری از بهترین گزینه‌ها برای افزایش اینگیجمنت و تعامل کاربر هستند. نه به صورت آزاردهنده، ولی در حد معمول از لایو زنده استفاده کنید تا هر از گاهی کاربران به یاد شما بیافتند. علاوه بر این، می‌توانید با استفاده از استوری در دقایق اولیه انتشار پست، این موضوع را به کاربران خودتان یادآوری کنید تا سطح تعاملات با پست منتشر شده را بالا ببرید.

به غیر از لایو و استوری، استفاده از قابلیت‌های جدیدی مانند:

  • نظر سنجی
  • پرسش و پاسخ
  • باکس سؤال
  • IGTV
  • و...

هم می‌توانند به افزایش شانس شما جهت رسیدن به اکسپلور اینستاگرام کمک کند. برای مطالعه بیشتر و دقیق‌تر در باره رسیدن به صفحه اکسپلور اینستاگرام حتما مقاله «رسیدن به اینستاگرام، شکستن شاخ غول نیست» را مطالعه کنید.

نکته پایانی:

توصیه می‌کنیم که برای افزایش شانس خود برای حضور در در اکسپلور اینستاگرام، کیفیت تصاویر و ویدیوهای خود را بالا ببرید. علاوه بر آن، به هیچ عنوان از قدرت بالای استوری غافل نشوید. طبق آمار منتشر شده در سال گذشته، تعداد کاربران استوری اینستاگرام در روز بیشتر از 500 میلیون نفر است.پس تا جای ممکن از آن استفاده کنید. می‌توانید برای آشنایی بیشتر با ترفندهای مربوط به استفاده از استوری در بازاریابی اینستاگرام، به این مقاله مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد تا با بررسی رفتار الگوریتم‌های اینستاگرام، نکات مهم برای افزایش احتمال قرار گرفتن پست‌ها و استوری‌های شما در اکسپلور را در اختیارتان قرار دهیم. با توجه به اینکه اغلب نکات گفته شده نسبت به تجربه کاربران بوده است، اگر شما نیز تجربه‌ای در مورد موضوعات گفته شده دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.