هر روز هزاران وب‌سایت طراحی می‌شوند که نیاز دارند برای رقابت با بقیه سایت‌ها و جذب مشتری به نتایج اول گوگل برسند. بنابراین همه کسب و کارهای آنلاین نیاز به متخصص سئو یا سئوکار دارند تا بتواند در موقعیت بهتری نسبت به رقبا قرار گیرد.

متخصص سئو کیست و چه وظایفی دارد؟ برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو یا در اصطلاح عامیانه سئوکار چه دانش و مهارتی لازم است؟ اگر به سطح حرفه‌ای برسید، درآمدتان چقدر خواهد بود؟ در این مقاله جواب این سوال‌ها را خواهیم داد.

اگر می‌خواهید قبل از آشنایی با متخصص سئو کمی درباره سئو بدانید، مقاله «سئو و بهینه‌سازی سایت چیست» را بخوانید.

متخصص سئو چه کسی است؟

متخصص سئو فردی است که صفحات وب را برای افزایش ترافیک سایت و رسیدن به رتبه‌های بالا در نتایج موتور (SERPs) جستجو بهینه می‌کند.

یک متخصص سئو اطمینان حاصل می‌کند که سایت شما از هر نظر (مرتبط بودن با کلمه کلیدی، سرعت سایت و...) تجربه کاربری خوبی برای مخاطب ایجاد می‌کند تا کاربران بیشتری وارد سایت شوند و حجم سرنخ‌ها هم بیشتر شود.

در نهایت هدف اصلی یک متخصص سئو مثل بقیه حرفه‌ای‌های بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی سنتی است: ایجاد فروش بیشتر برای شرکت.

اکثر متخصصین سئو در کنار یک بازاریاب محتوا، و یک توسعه‌دهنده (اگر مهارت‌های فنی سئو نداشته باشند)، محتوا را بهینه‌سازی می‌کنند. این سه تخصص در کنار هم باعث می‌شوند یک سایت رشد کند و بتواند رقبا را پشت سر بگذارد و درآمد خوبی از طریق سئو کسب کنند.

خب تا اینجا فهمیدیم که متخصص سئو کیست و کارش چه نتیجه‌ای برای یک کسب و کار دارد؛ اما برای متخصص شدن در سئو چه مهارت‌هایی نیاز است و چه مسئولیت‌هایی را انجام می‌دهد؟ در بخش بعد با هم می‌خوانیم.

وظایف متخصص سئو چیست؟

مسئولیت‌های شغلی متخصص سئو بر اساس اینکه برای یک آژانس بازاریابی دیجیتال کار می‌کند یا در بخش بازاریابی دیجیتال یک شرکت سئوکار است یا به صورت فریلنسر برای یک مشتری کار می‌کند، متفاوت است. اما شرح شغل اکثریت قریب به اتفاق پست‌های متخصص سئو شامل بیشتر موارد زیر می‌شود:

  • تدوین استراتژی سئو برای افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو
  • تعیین اهداف قابل اندازه‌گیری برای نسان دادن روند پیشرفت
  • تجزیه و تحلیل نتایج کمپین‌های جستجوی پولی و پیدا کردن روش‌هایی برای بازگشت سرمایه
  • مدیریت هزینه‌های کمپین‌های سئو، حفظ بودجه، برآورد هزینه‌ ماهانه
  • همکاری با با تیم توسعه وب برای اطمینان از اجرای درست SEO در محتوای وب‌سایت
  • همکاری با تیم تولید محتوا و بازاریابی برای اجرای درست سئو در محتوا و بازاریابی
  • بهینه‌سازی داخلی صفحه برای بازاریابی موتورهای جستجو
  • تحقیق و بهینه‌سازی کلمات کلیدی مرتبط و جدید
  • استراتژی لینک‌سازی را تدوین و اجرا می‌کند
  • تغییر معماری سایت، محتوا، لینک‌ها و سایر عوامل برای بهبود سئو برای کلمات کلیدی هدف
  • انجام روش‌های سئو تکنیکال، مثل تولید و پیاده‌سازی نقشه سایت، نشانه ‌گذاری و ...
  • بررسی گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول برای بررسی نحوه عملکرد سئو و نتایج
  • گزارش عملکرد فعلی و ارائه توصیه‌هایی برای بهینه‌سازی ایمپرشن‌ها، کلیک‌ها، تبدیل‌ها، ترافیک ارگانیک و عملکرد کانال

وظایف سئوکار

12 مهارت مهم برای تبدیل شدن به متخصص سئو

دقت کنید که منظور از مهارت فقط دانش فنی نیست بلکه یک فرد برای متخصص شدن و موفقیت در سئو نیاز دارد که مهارت‌های دیگری هم به جز یادگیری تکنیک‌های سئو داشته باشد. اگر سایت‌های مختلف را نگاه کنید می‌بینید که هیچ لیست ثابتی وجود ندارد که بگوید چه مهارت‌هایی برای یک سئوکار یا متخصص سئو لازم است اما با تفسیر از نطرات کارشناسان بزرگ سئو و کار با سئو کاران موفق و حرفه‌ای، 10 تا از مهم‌ترین مهارت‌های یک سئو کار را در این بخش لیست کردیم.

1. توانایی تحلیل

سئو فقط انجام دادن یکسری تکنیک‌ها نیست. یک سئوکار باید توانایی تحلیل بالایی داشته باشد. او باید داده‌ها را مرتب بررسی کند و مشکلات احتمالی سایت را پیدا کند. همیشه رقبا را زیرنظر داشته باشد و نقطه ضعف آن‌ها را به نقطه قوت سایت خودش تبدیل کند.

یکسری از عوامل هستند که با ابزارهای تحلیلی به دقت شناسایی می‌شوند؛ مثل:

  • عوامل موثر بر افزایش یا کاهش ترافیک وب سایت
  • حجم جستجو
  • کلمات کلیدی بلند و کوتاه
  • ایده‌هایی جهت تولید محتوا

اما همانطور که هافورد (مشاور سئو و بازاریاب رشد در ActiveCampaign) اشاره می‌کند، هدف تمام این مسائل سئو و گوگل و... کاربر است. شما اول از همه باید ببینید که هدف یک کاربر از جستجوی یک عبارت کلیدی چیست؟ خودتان را جای کاربر بگذارید و ببینید آیا محتوای شما از نظر کاربران جذابیت کافی را دارد یا خیر. چرا که شما می‌خواهید که با محتوایتان ارتباط برقرار کنند و وقتی که جذب محتوای شما شدند، آنها را به سمت پایین قیف فروش هدایت کنید و از طریق سئو، درآمد داشته باشید.

2. توانایی الویت‌بندی فعالیت‌ها

اکثر کمپین‌های سئو بیش از 20 تسک اصلی دارند و باز هرکدام شامل تسک‌های فرعی می‌شود. یک متخصص سئو باید این مهارت را داشته باشد که هر مرحله را براساس مدت زمان مشخص شده و اهمیت آن اولویت‌بندی کند.

SEO کارشناس

به عنوان مثال، ساختن بک‌لینک، یک کار مهم است که معمولاً هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا نتیجه دهد.

موارد زیر بخشی از کارهایی است برای لینک سازی داخلی و خارجی باید انجام شود:

  • منابع بالقوه بک لینک را شناسایی کنید.
  • نحوه انتشار محتوا در این سایت‌ها را بررسی کنید.
  • برنامه زمانبندی محتوا را تنظیم کنید.
  • در صورت نیاز، نویسندگان بیشتری را استخدام کنید.

همه اینها مهم هستند، اما بسته به نیاز مشتری، برخی از آنها بر دیگری اولویت دارند؛ مدیر سئو این اولویت‌ها را تعیین می‌کند و براساس آن برنامه‌ را می‌چیند. به همین دلیل است که اولویت‌بندی یک مهارت ضروری سئو است.

اندرو دنیس، مدیر بازاریابی محتوای Shopify در مجله موتور جستجو نوشت: «اولویت‌بندی، راز دستیابی سریع‌تر به نتایج و کسب اعتماد برای موفقیت بلندمدت است.»

3. تحقیق عمیق کلمه کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی اساسی‌ترین و مهم‌ترین مهارت موردنیاز برای سئو است و همه کمپین‌های سئو با این تحقیق برنامه‌ریزی می‌شود؛ برای اینکه کاربران را به سایت خود بیاورید باید اول بدانید که آن‌ها چه می‌خواهند و دنبال چه چیزی هستند.

الگوریتم گوگل پنگوئن چیست و چگونه به سقوط رتبه گوگل منجر می‌شود؟حتما بخوانید: الگوریتم گوگل پنگوئن چیست و چگونه به سقوط رتبه گوگل منجر می‌شود؟

یک متخصص سئو باید توانایی پیدا کردن و انتخاب بهترین و پرجستجوترین و پرفروش‌ترین کلمات کلیدی را داشته باشد و استراتژی سئو را بر این اساس پیش ببرد. طبق بررسی که SEMrush انجام داده است، تحقیق کلمات کلیدی یکی از بهترین مهارت‌های سئوی است که برای بهینه‌سازی وبسایت ضروری است؛ به همین دلیل از مهمترین وظایف متخصص سئو در سطح جهانی محسوب می‌شود.

آلت: ریسرچ کلمه کلیدی از مهارت‌های مهم برای پیدا کردن فرصت شغلی مناسب

انتخاب کلمات کلیدی همیشه به این سادگی نیست که پرسرچ‌ترین را انتخاب کنید و تمام. بعضی اوقات باید با توجه به هدفی که دارید کلمات را انتخاب کنید.

یک متخصص می‌داند که گاهی اوقات، هدف قراردادن کلمات کلیدی high-intent (یعنی کلماتی که ممکن است سرچ بالایی نداشته باشند اما به هدف فروش نزدیک‌تر هستند) منطقی‌تر از هدف قرار دادن کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و بی‌ربط به هدف فروش هستند.

به عنوان مثال عبارت کلیدی «ابزارهای بهینه‌سازی سئو زیر 100 دلار در ماه» شما را به فروش نزدیک‌تر می‌کند تا عبارت پرجستجوی «ابزارهای بازاریابی». کلمات کلیدی کم رقابت و high-intent که به عنوان کلمات کلیدی دم بلند (long-tail) نیز شناخته می‌شوند، اغلب می‌تواند منجر به ترافیک کمتر اما نرخ تبدیل بالاتر شود.

4. تجزیه و تحلیل سئوی رقبا

به عنوان بخشی از مرحله تحقیق و استراتژی، متخصص سئو باید ببینند که رقبا در SERP چه رتبه‌ای دارند و برای کدام کلمات کلیدی توانسته‌اند از شما سبقت بگیرند. حالا نوبت تحلیل است:

  • چرا رتبه آنها بالاتر است؟
  • آیا محتوای بهتری دارند؟
  • آیا وب‌سایت آن‌ها سریعتر بارگذاری می‌شود؟

یک سایت فروشگاه کفش، شاید نتواند با برندهایی مانند نایک و آدیداس رقابت کند اما در واقعیت این برندها رقبای او نیستند. به عنوان یک برند کوچکتر، اولین هدفش باید غلبه بر رقبای محلی خودش باشد، که خیلی از آنها ممکن است در فعالیت‌های سئوی خود کمبودهایی داشته باشند.

گزارش تجزیه و تحلیل رقبا برای تدوین یک استراتژی سئو قوی بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند که آن بخش از مشتریانی که قبلاً به آنها فکر نمی‌کردید را هدف قرار دهید.

مهارت‌های متخصص سئو

5. مهارت‌های ویرایش و نوشتن

سئو و محتوا دو بخش جدایی‌ناپذیرند و بخش زیادی از سئو داخلی از طریق محتوا انجام می‌شود. بنابراین متخصص سئو باید به تولید محتوای متنی هم تسلط داشته باشد. بله درست است، سئوکار یک سایت قرار نیست یک مقاله مثل این بنویسد یا متن سخنرانی آماده کند؛ اما وقتی شما یک مدیر سئو هستید، از شما انتظار می‌رود که به کار تیم‌های نویسنده محتوا نظارت داشته باشید تا از هر نظر بهینه باشد.

شما به عنوان یک متخصص سئو باید بتوانید پست‌های وبلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و محتوای وب‌سایتی را که یک برند منتشر می‌کند، ببینید و تشخیص دهید که از نظر سئوی محتوا چگونه است، کدام بخش‌ها را باید بهبود دهد، و آیا راه بهتری برای بهینه‌تر شدن و جذابیت محتوا هست یا نه؟

هافورد می‌گوید: «در یوتیوب همیشه بحث برسر زمان انتشار ویدئو و مدت زمان ویدئوست. به طوری که باید مخاطب را درگیر کند و آنچه را که به دنبال آن هستند را به آنها بدهد. اما در SEO معمولا این فاکتورها فراموش می‌شود وخیلی‌ها برای کیفیت محتوا وقت نمی‌گذارند در صورتی که بخش مهمی از سئو را تشکیل می‌دهد.»

6. سئو تکنیکال

یکی دیگر از مهارت‌های متخصص سئو، تسلط کامل به سئو تکنیکال است. سئوی تکنیکال به بهینه‌سازی وب‌سایت از نظر فنی اشاره دارد و بیشتر تکنیک‌هایش مرتبط با موتور جستجو، مسائل فنی وب‌سایت، ربات‌ها، کدهای برنامه نویسی و... هستند.

سئوکار با سئوی تکنیکال سایت را طوری بهینه می‌کند که اولاً برای موتورهای جستجو قابل درک باشد و دوماً تجربه کاربری خوبی برای بازدیدکنندگان رقم بزند.  از تابستان 2022، گوگل با استفاده از هفت عامل کلیدی، از جمله سرعت بارگذاری و استفاده از HTTPS، تجربه کاربری را ارزیابی می‌کند.

یک وب‌سایت بهینه شده از نظر فنی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • سریع و امن باشد.
  • توسط موتورهای جستجو قابل بررسی باشد.
  • حداقل لینک‌های مرده را داشته باشد.
  • محتوای تکراری نداشته باشد.
  • سرعت خوبی داشته باشد
  • و برای کاربران موبایل ریسپانسیو باشد

برای رسیدن به این ویژگی‌ها باید تکنیک‌هایی را اجرا کنید که در مقاله «سئوی تکنیکال» تک تکشان را توضیح دادیم.

انجام سئوی تکنیکال نیازمند این است که سئو کار کمی با کدنویسی داشته باشند، یا با توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان سایت همکاری نزدیک داشته باشند.

7. استراتژی ساخت لینک

یکی دیگر از مهارت‌ها مهم متخصصان سئو، مهارت لینکسازی است. لینک‌سازی برای سئو سایت در دو بخش مجزا انجام می‌شود: داخلی و خارجی.

آپدیت گورخر گوگل! چطور با zebra رفیق باشیم؟حتما بخوانید: آپدیت گورخر گوگل! چطور با zebra رفیق باشیم؟

لینک بیلدینگ داخلی، کاملا تحت کنترل شماست. شما تصمیم می‌گیرید که چه زمانی و چگونه صفحات وب‌سایت خود را بهم لینک دهید. مثلاً ما همین الان در اول جمله به مقاله لینک‌سازی داخلی در وبلاگ لینک دادیم و در صورت نیاز آن مقاله را بخوانید.

اما ساخت لینک خارجی کمی پیچیده‌تر و صد البته مهم‌تر است. نیل پاتل، متخصص بازاریابی می‌نویسد:

«صفحاتی که به شما لینک می‌دهند و کیفیت و اعتبارشان، نقش کلیدی در تعیین رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو دارند.» بنابراین با توجه به اهمیت بک لینک‌ها، یک متخصص سئو باید بداند که چگونه یک استراتژی بک‌لینک ایجاد و پیاده‌سازی کند.

کارشناسان سئو با استفاده از روش‌های زیر لینک‌سازی خارجی انجام می‌دهند:

  • پست‌های مهمان
  • کامنت
  • مطالعات موردی
  • انجمن‌ها و فروم‌ها
  • لینک‌های UGC (لینک‌هایی که کاربران به شما می‌دهند)
  • ساخت لینک تصویر
  • رپورتاژ آگهی

8. مهارت در استفاده از ابزارهای سئو

متخصص سئویی که نتواند با ابزارهای سئو کار کند، هنوز درک نکرده که سئو چگونه کار می‌کند چون نمی‌تواند روند کار خود را چک کند. گوگل سرچ کنسول (Google search console) و گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) دو ابزار مهم ضروری هستند که هر مدیر سئویی باید بداند چگونه از آن استفاده کند.

تحقیقات SEMrush نشان داد که این دو ابزار بیشترین میزان مهارت مورد نیاز در شرح وظایف متخصص سئو است؛ 47٪ از اگهی‌های کار، نیازمند این مهارت بودند.

دو ابزار GA و GSC بیشترین درخواست را در میان فرصت‌های شغلی متخصص سئو

مدیران وبسایت و کارشناسان سئو می‌تواننداز طریق سرچ کنسول ببینند وب‌سایت آنها به درستی ایندکس شده و قابل کرول کردن است یا خیر. روی کلمات اصلی چه جایگاهی دارد، چقدر کلیک می‌گیرد، چقدر ورودی دارد و اطلاعات دیگری که برای بهبود سئوی سایت لازم است.

گوگل آنالیتیکس در مورد داده‌های کاربران و ترافیک آن‌ها به شما اطلاعات می‌دهد. اطلاعاتی مانند تعداد بازدیدکنندگان در ماه، میانگین مدت زمان ماندن کاربر و نرخ پرش و...

هر دوی این ابزارها رایگان هستند (حداقل برای مشاغل کوچک) و دارایی‌های ارزشمندی برای SEO محسوب می‌شوند.

سایر ابزارهای SEO توصیه شده عبارتند از:

  • Microsoft Excel: برای کار با فرمول‌ها جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • Clearscope: یک پلت فرم بصری بهینه‌سازی محتوا
  • SEMrush: مجموعه از ابزارهای سئو به صورت یکجا

9. استفاده از رسانه‌های اجتماعی

طبق گزارش Smart Insights درسال 2021، بیش از نیمی از جمعیت جهان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی آن را به بخش مهمی از فعالیت‌های سئو و بازاریابی در دهه گذشته تبدیل کرده است.

متخصصان سئو می‌توانند از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ترافیک کسب کنند و به بهتر شدن سئو کمک کنند.  البته که موتورهای جستجو مستقیماً پست‌های رسانه‌های اجتماعی را ایندکس نمی‌کنند، اما گپ زدن در شبکه‌های اجتماعی منجر به ترافیک و بک‌لینک‌هایی می‌شود، که هر دو می‌توانند به افزایش رتبه جستجوی یک برند کمک کنند.

10. توانایی همکاری و برقراری ارتباط با دیگر تیم‌ها

هنگامی که یک متخصص سئو مرحله تحقیق را پشت سر گذاشت، وقت آن است که یک استراتژی سئو تدوین کند که بازاریابان و نویسندگان محتوا بتوانند از آن به عنوان راهنما استفاده کنند.

«شما به عنوان کارشناس سئو نمی‌توانید به تنهایی بهینه سازی یک سایت را انجام دهید. شما باید با بخش‌های بازاریابی، محتوا، شبکه‌های اجتماعی، مهندسی و محصول کار کنید. همه این تیم‌ها باید با هم همکاری داشته باشند.»

نحوه ایجاد لینک‌ها در رپورتاژ آگهیحتما بخوانید: نحوه ایجاد لینک‌ها در رپورتاژ آگهی

بنابراین، توانایی  همکاری و برقراری ارتباط با چندین تیم برای چیدن استراتژی ضروری است.

3 مهارتی که شما را از سایر متخصصین سئو متمایز می‌کند

علاوه بر 10 مهارت ضروری سئو، در اینجا سه مهارت اضافی که می‌تواند شما را از بقیه متخصیین متمایز کند را آورده‌ایم.

1. داشتن روحیه کنجکاو

روحیه کنجکاور یک سئوکار باعث می‌شود که مسائل را عمیق‌تر نگاه کند و تجاربی بدست آورد که بقیه شاید هیچوقت آن را نبینند. مثلاً در مورد الگوریتم‌های گوگل که معمولاً گوگل هیچوقت طرز کار آن‌ها را فاش نمی‌کند، یک مدیر سئو کنجکاو همیشه دنبال این است تا سر از کار گوگل دربیاورد و بالاخره راهش را پیدا می‌کند. فکر کردید بقیه حقایقی که گوگل هیچوقت درباره طرز کارش لو نداده از کجا آمده‌اند؟ از آزمون و خطاها و بررسی‌های یک سئوکار کنجکاو!

2. انعطاف‌پذیری

مدیر سئویی که فقط یک استراتژی را بارها و بارها اجرا می‌کند و از سناریوهای جدید استفاده نمی‌کند، می‌تواند کمپین‌های سئو را خراب کند.

هافورد گفت: «کاری که در سال 2010 تفاوت بزرگی برای ما ایجاد کرد این بود که کلید واژه خود را در عنوان هندینگ خود قرار دادیم. اما این کار دیگر باعث چنین رشدی نمی‌شود چونکه همه آن را انجام می‌دهند.»

مدیران سئو باید انعطاف‌پذیر باشند تا بتوانند استراتژی‌ها را در یک لحظه و بر اساس شرایط تغییر دهند.

3. داشتن مهارت کد نویسی مبتدی

درک HTML، جاوا اسکریپت و CSS می‌تواند یک مدیر بازاریابی سئو را از رقبا متمایز کند. اینها سه زبان کلیدی هستند که در سئو تکنیکال به کار می‌آیند. درست است که می‌توانید آن را به توسعه‌دهندگان بسپارید، اما یادتان باشد که توسعه‌دهندگان زیاد از SEO اطلاعی ندارند.

سم اوه (Sam Oh)، متخصص سئو در یکی از ویدیوهای Ahrefs می‌گوید: «درک نحوه عملکرد کد می‌تواند باعث شود که در بخش سئوی تکنیکال بهتر عمل کنید. شما می‌توانید مسائل فنی سئو را که اکثر ابزارها کشف نمی‌کنند را شناسایی کنید. همچنین می‌توانید مشکلات مربوط به سرعت صفحه را نیز متوجه شوید.» با ترکیب هر دو مهارت، شما نه تنها درک بهتری از عناصر سئو دارید، بلکه می‌توانید کارهای بیشتری برای مشتری انجام دهید.

یک راه ساده برای کسب دانش سئو، استفاده از آموزش‌های رایگان سئو نوین است. در این بخش شما هرآنچه که باید در مورد موتور جستجو گوگل و تکنیک‌های سئو بدانید به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد.

متخصص سئو چقدر درآمد دارد؟

طبیعی است که هر متخصص سئو بنا به میزان تجربه و دانش خود، درآمد متفاوتی دارد. اما میزان حقوق تقریبی سئوکار بین 7 تا 25 میلیون است. در مقاله «بازارکار سئو» می‌توانید درباره درآمد سئو در موقعیت‌های شغلی متفاوت بخوانید و سایت‌هایی که پروژه خارجی سئو و درآمد دلاری دارند را بشناسید.

منابع معتبر برای یادگیری سئو

اگر به بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) علاقه دارید و می‌خواهید یاد بگیرید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، در اینجا لیستی از بهترین منابعی آموزش سئو را برای شما قرار داده‌ایم. سایت‌هایی که در سئو حرفی برای گفتن دارند. بسیاری از منابع زیر رایگان هستند و برخی از آنها هزینه دارند؛ حتی اگر از قبل دانش یا تجربه‌ای داشته باشید، باز هم ارزش خواندن دارند. چون در سئو، همه چیز به سرعت تغییر می‌کند و و باید دانش خود را دائما به روز کنید. این سایت‌ها عبارتند از:

بهترین منبع سئو به زبان فارسی

همه منابع بالا عالی هستند و به روزترین اطلاعات را دارند ولی برای یادگیری نیاز به صرف زمان زیادی خواهید داشت. چون هم به زبان انگلیسی هستند و هم سازماندهی شده و یکجا نیستند. شما میتوانید یک دوره فارسی حرفه‌ای شرکت کنید و با زمان کمتر همه مطالب را یکجا آموزش ببینید.

برای یادگیری تخصص سئو ما در نوین یک دوره آموزشی کامل و حرفه‌ای تهیه و تولید کرده‌ایم. این دوره، مجموعه‌ای از تمامی آموزش‌هایی است که شما برای بهینه‌سازی یک سایت به آن احتیاج دارید. این اطمینان را به شما می‌دهیم که این دوره کامل‌ترین پکیج آموزش سئواست و از سطح مبتدی تا پیشرفته را در بر می‌گیرد.

این دوره با مفاهیم و اصول سئو در دوره مقدماتی شروع می‌شود تا ابتدا پیش زمینه ذهنی درستی از سئو و موتورهای جستجو به دست بیاورید. بعد از یادگیری مبحث مهم تحقیق کلمات کلیدی را یاد می‌گیرید که پایه فعالیت‌های سئو است؛ در قسمت بعد یعنی سئو داخلی، تمام تکنیک‌هایی که باید روی سایتتان پیاده کنید تا صفحاتتان جایگاه خوبی در گوگل پیدا کنند را یاد می‌گیرید.

بعد سراغ سئوی خارجی و لینک سازی می‌رویم و در نهایت با یادگیری مباحث فنی سئو در دوره سئوی تکنیکال و کار با وردپرس، مهارتتان تکمیل می‌شود. همچنین آموزش برنامه‌ریزی و استراتژی سئو هم در این پکیج گنجانده شده است تا در پایان دوره به یک متخصص تمام عیار سئو تبدیل شوید!

دوره سئو

از آنجایی که سئو یک تخصص پویا و در حال تحول است، آپدیت بودن منبع آموزش بسیار مهم است؛ ما هم در این دوره در کنار تخصص و تجربیات چندین ساله خودمان، سعی کرده‌ایم به روزترین دانش سئو را در اختیارتان بگذاریم. تازه اگر هم تغییراتی ایجاد شود، این پکیج هم آپدیت خواهد شد.

در این مقاله 10 مورد از ضروری‌ترین مهارت‌های سئو را بررسی کنیم تا بتوانیم مسیر پیشرفت در سئو را برای شما روشن‌تر کنیم. اگر برای شروع نیاز به آموزش‌های بیشتری نیاز داشتید حتما به صفحه «آموزش‌های رایگان سئو و بهینه‌سازی سایت» سر بزنید.