شما در حال حاضر با تمامی مسائل مرتبط با بازاریابی محتوا آشنا هستید و احتمالاً یک استراتژی محتوا محکم برای سایت خود برنامه ریزی کرده اید. حالا برای اینکه استراتژی خود را پیاده کنید و در بازاریابی محتوا به نتیجه برسید، به یک تیم تولید محتوای خوب احتیاج دارید. اما یک تیم تولید محتوای خوب شامل چه افراد و تخصص‌هایی است؟

در فصل قبلی این آموزش، درباره قیف بازاریابی محتوا و چگونگی جذب مشتری از طریق تولید محتوا صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم در مورد تشکیل یک تیم تولید محتوا فوق العاده صحبت کنیم تا شما مطمئن شوید برای طی کردن مسیر بازاریابی محتوا، افراد متخصص و لازم کنارتان هستند.

تعریف تیم تولید محتوا چیست؟

تیم محتوای از متخصصانی با عناوین شغلی مختلف تشکیل شده است که به شما کمک می‌کنند از طریق محتوا کسب و کارتان را رشد دهید و به اهدافتان برسید.
چه یک فروشگاه کوچک تازه تاسیس داشته باشید، چه یک استارت آپ که روزی قرار است برگترین برند کشور شود، استفاده از تیم محتوا برای شما ارزش بالایی دارد، فقط باید مطمئن شوید که آن را درست ساخته اید.

تیم محتوا به صورت کلی کارهای زیر را انجام میدهد:

  • برای یک کسب و کار استراتژی محتوا تدوین می‌کنند که این برنامه پر از محتواهای کاربردی و خلاقانه است
  • محتواهای خلاقانه و کاربرپسند تولید می‌کنند
  • محتواها را برای دیده شدن بیشتر، برای موتورهای جستجو و پلتفرم‌ها بهینه می‌کنند
  •  با روش‌های خلاقانه به تبلیغ و اشتراک‌گذاری محتوا می‌پردازند
  • دیتاهای به دست آمده از محتواهای منتشر شده را تحلیل می‌کنند تا اگر مشکلی دارد، در آینده اصلاح کنند
  • محتواهای قدیمی را بهبود می‌دهند

تیم تولید محتوا ستون اصلی بازاریابی شماست، پس سرسری از کنار آن رد نشوید.

ویژگی‌های یک تیم تولید محتوای عالی

یک تیم محتوای خوب باید چندتا ویژگی مهم داشته باشد:

اول از همه هرکدام از افراد باید در عنوان شغلی خودشان کاربلد و حرفه‌ای باشند. خب این کاملاً بدیهی است و شما به عنوان کسی که قرار است تیم خود را بچیند این را در نظر خواهید گرفت.

افراد تیم محتوا باید مهارت مدیریت زمان را بلد باشند و بتوانند برای کارشان برنامه‌ریزی کنند. بعضی از محتواها هستند که باید در زمان مشخصی منتشر شوند تا تاثیرگذاری بالایی داشته باشند؛ اگر با بی‌برنامگی پیش برود، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

هماهنگی اعضای تیم و کار تیمی قوی موضوع دیگری است که یک تیم محتوای قدرتمند برای کسب و کار شما میسازد. مدیر محتوا در ایجاد این هماهنگی‌ها نقش پررنگی خواهد داشت.

در نهایت بهترین تیم تولید محتوا تیمی است که همه مهارت‌هایی که برای کسب و کارتان لازم دارید را داشته باشد و با برنامه ریزی و هماهنگی در راستای رشد و اهداف کسب و کار پیش برود.

یافتن افراد مناسب برای تیم تولید محتوا

یافتن افراد مناسب برای تشکیل تیم تولید محتوا

اجرای درست استراتژی محتوا خیلی مهم است، اما گاهی اوقات گروهی که این محتوا را تولید کرده‌اند نادیده گرفته می‌شوند: تیم تولید محتوا. این افراد مسئول ایده‌های خلاقانه خلق می‌کنندو رفعِ نیازهای محتوایی کاربران خواهند بود. در برخی از موارد، این افراد را مسئولیت تبلیغ محتوای خود (مثلاً در شبکه های اجتماعی) را هم بر عهده دارند.

برای تشکیل تیم محتوا  بهتر است همان اول افرادی را برای تیمتان انتخاب کنید که با نیازهایتان سازگارند. خیلی از شرکت‌ها ممکن است تمام تخصص‌های تولید محتوا را نیاز داشته باشند و با توجه به بودجه و گستردگی کار، برای هر بخش یک تیم جداگانه هم در نظر بگیرند؛ ولی شما ممکن است یک کسب و کار کوچک داشته باشید که به تازگی راه اندازی کرده اید. در این صورت شاید برای شروع یک یا دو نفر بتوانند محتوای شما را پیش ببرند. یا مثلاً به خاطر کمبود بودجه فعلاً بخواهید فقط روی پیج اینستاگرام کار کنید. در این صورت یک کارشناس سوشال استخدام می‌کنید.

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که می خواهند با منابع و هزینه کمتر به اهدافشان برسند و تیم کوچیکتری داشته باشند.

در ادامه ما تمامی تخصص‌هایی که برای یک تیم منسجم محتوا لازم است را معرفی می‌کنیم و هر کس با توجه به شرایط و نیازی که دارد، تیم خود را کامل می‌کند.

برای تشکیل تیم محتوا به چه افرادی نیاز دارید؟

قبل از اینکه بخواهید ساختار تیم تولید محتوا خود را تعیین کنید بهتر است بدانید که برای کارتان چه تخصص‌هایی لازم دارید.

پرسونای مشتری چیست؟ مسیری برای درک عمیق مخاطبحتما بخوانید: پرسونای مشتری چیست؟ مسیری برای درک عمیق مخاطب

استراتژیست محتوا کیست؟

مدیر و  استراتژیست محتوا

مدیر محتوا فردی است با تجربه‌ای که سال‌ها در تولید محتوا فعالیت داشته، حالا مسئولیت یک تیم را بر عهده دارد. در تیم‌های تولید محتوا، یک نفر باید مسئولیت مدیریت را برعهده بگیرد تا تولید کننده‌های محتوا فقط روی نوشتن و وظایف خودشان تمرکز کنند. مدیر محتوا تمام کارهای قبل از نوشتن محتوا مثل تعیین موضوع، کلمات کلیدی، نکاتی که باید رعایت شود، لینک به محصول یا خدمات (CTA ) و... را مشخص می‌کند. بعد از نوشتن مقاله هم آن را از نظر درستی ساختار، محتوا و سئو بررسی می‌کند.

یکی دیگر از وظایف مدیر محتوا تدوین استراتژی است. مدیر محتوا برای رسیدن به اهداف کسب و کار یک برنامه محتوایی می‌نویسد و در اختیار نویسندگان قرار می‌دهد. او می‌داند که برای هر مرحله از مسیر مشتری چه محتوای تولید کند تا سریع‌تر به اهداف دست پیدا کنید.

دقت کنید که گاهی کسب و کار یک استراتژیست محتوا به صورت جداگانه دارد که برنامه کامل بازاریابی محتوا را تدوین می‌کند و مدیر محتوا فقط وظیفه هماهنگی تیم و نظرات بر کار و محتوای تیم را بر عهده دارد.

وظایف مدیر محتوا:
• نظارت بر عملکرد تیم محتوا
• بهینه‌سازی فرایندها برای کاهش هزینه تولید و بازاریابی محتوا
• هدفگذاری و تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت
• هماهنگی با دیگر بخش‌های بازاریابی شرکت یا سازمان در راستای دستیابی به اهداف
• مدیریت فعالیت های روزانه تیم محتوا
• بهینه‌سازی محتوا برای دستیابی به اهداف فروش
• موضوع یابی برای محتوا و اعلام انتظارات به نویسنده محتوا
• بررسی و اطمینان از درستی و سئو بودن محتوا

نویسنده محتوا - تولیدکننده محتوا کیست؟

نویسنده

نویسنده یا کارشناس تولید محتوای نوشتاری به صورت متمرکز فقط برای سایت تولید محتوا می کند و نقش کلیدی در بازاریابی محتوا دارد. نویسنده فردی دست به قلم و خلاق است که می‌تواند به صورت حرفه‌ای مقاله‌ای تاثیرگذار و اموزنده بنویسد، داستان بگوید، سئو محتوا را انجام دهد و کاربر را با متن خود درگیر کند.

امروزه شغل کارشناس تولید محتوا یک شغل تخصصی به حساب می‌آید. یعنی هر کسی نمیتواند به راحتی مقاله‌هایی بنویسد که برای کاربران وب مناسب باشد یا از نظر سئو بتواند، رتبه خوبی در نتایج گوگل کسب کند.

شما برای رشد کسب و کارتان به یک یا چند تا از این نویسنده‌های خلاق نیاز دارید تا بتوانید کاربران اینترنتی را به سایت خودتان برسانید. کسی که با موضوع کار شما آشنایی دارد و می‌تواند نویسنده خوبی برای کار شما باشد.

ویراستار محتوا کیست؟

ویراستار

حتی بهترین نویسندگان هم مقاله‌شان نیاز به ویرایش دارد و حتماً هم باید توسط شخص دیگری ادیت شود. دلیلش این است که وقتی نویسنده متنی را آماده می‌کند، چشمش به متن عادت دارد و نمی‌تواند مشکلات آن را به خوبی متوجه شود. ویراستاران در اینجا وظیفه دارند غلط‌های املایی و دستوری متن را نیزاصلاح کنند.

بنابراین اگر می‌توانید در تیم محتوای خود یک ویراستار برای بهبود محتوایتان داشته باشید. ویراستاران را می‌توان به دو دسته طبقه بندی کرد: ویراستاران توسعه دهنده که می‌توانند بخشی از محتوای در حال تولید را به دست بگیرند و آن را بهتر کنند و فرم طبیعی تری به آن بدهند، و ویراستاران متن که از چشمان تیز بین خود برای یافتن غلط های املایی و غلط های دستوری استفاده می کنند.

 

هماهنگ کننده محتوا یا کوردینتور محتوا کیست؟

 

طراح گرافیک

اصلاً تیم محتوا بدون متخصص محتوای بصری مگر می‌شود؟ گرافیست‌ها عضو جدایی‌ناپذیر دنیای دیجیتال هستند و برای تولید محتوا و تبلیغ حتماً به یک گرافیست نیاز خواهید داشت. شاید کارهای گرافیکی ساده مثل تصاویر مقالات را بتوانید با مهارت کمی در فتوشاپ انجام دهید، اما هرچقدر ابعاد کارتان بزرگتر شود یا بخواهید ارزش کارتان را ارتقا دهید، باید کیفیت را هم بالا ببرید. وجود یک گرافیست کمک میکند با سرعت و کیفیت بیشتری محتوای گرافیکی تولید کنید.

قبیله‌‌هایی که رهبری می‌کنیمحتما بخوانید: قبیله‌‌هایی که رهبری می‌کنیم

اگر شبکه‌های اجتماعی فعالی دارید و از آن طریق هم با مخاطبان در ارتباط هستید، حتما به یک طراح خوش سلیقه نیاز خواهید داشت.
گاهی یک گرافیست فقط بنرهای تبلیغاتی طراحی می‌کند یا فقط پست و استوری‌های اینستاگرام میسازد ولی در کل مسئول تولید کارهای گرافیکی کل مجموعه است.

کپی رایتر

کپی‌رایتر کارش مسقیم با فروش محصول یا خدمات شما وابسته است چون مسئول نوشتن محتوای متن‌های تبلیغاتی است.

دقت کنید که کپی‌رایتینگ و نوشتن محتوا یکسان نیستند. ساده ترین تفاوتشان این است که هدف کپی رایترها متقاعد کردن افراد برای خرید است در حالی که هدف نویسنده‌های محتوا اطلاع رسانی است.

کپی رایترها مسئول نوشتن آگهی‌های تبلیغاتی، صفحه محصول، صفحات خرید، ایمیل، پیامک و متن‌های تبلیغاتی هستند.

یک کپی رایتر توانایی نوشتن متن‌های کوتاه ولی متقاعدکننده را دارد، می‌داند چطور احساسات مخاطب را درگیر کند، داستان‌سرایی را خوب بلد است و می‌تواند متنی واضح و تاثیرگذار برای برند بنویسد.

اگر شما یک ساایت فروشگاهی یا خدماتی دارید یا کمپین‌های تبلیغاتی زیادی برگزار می‌کنید، قطعاً به یک کپی رایتر نیاز دارید.

البته خیلی از شرکت‌ها که کار کپی رایتینگ کمی دارند، این مسئولیت را به نویسنده محتوا واگذار می‌کنند.

کارشناس شبکه‌های اجتماعی

کار کردن با شبکه‌های اجتماعی مانند رانندگی است و همه فکر می‌کنند که آن را بلدند. در حالی که هیچکس جز یک کارشناس سوشال که با مهارت‌های بازاریابی و تولید محتوا آشناست، نمی‌تواند شما را در این شبکه‌ها به دیگران معرفی کند.

متخصصان رسانه‌های اجتماعی علاوه بر تولید، کار تبلیغ محتوا را هم انجام می‌دهند. به هر حال تولید محتوا زمانبر است بنابراین می‌خواهند مطمئن شوند که مردم آن را می‌بینند. این کارشناسان کارشان، تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ و فروش در سوشال از طریق پست و استوری، برگزاری کمپین‌های فروش، تعامل با مخاطب از طریق محتواست. آنها ممکن است پست‌های فصلی یا تعطیلات را در صفحه فیس بوک شرکت ایجاد کنند یا معاملات و تخفیف‌های ویژه شما را در توییتر و اینستاگرام تبلیغ کنند.

کارشناس سوشال عملکرد پست‌های شبکه اجتماعی را ردیابی و اندازه‌گیری می‌کند تا بداند کدام محتوا بهتر است و کدام نیاز به بهبود دارد. در شرکت‌های کوچکتر، شخص یا تیم رسانه‌های اجتماعی به دایرکت‌ها و گله شکایت‌های مشتری‌ها هم پاسخ می‌دهند ولی. شرکت‌های بزرگ‌ معمولاً یک بخش خدمات مشتری برای این کار دارند.

تشکل تیم تولید محتوا: استخدام یا فریلنسری

شما برای تشکیل تیم محتوای خود 2 راه دارید. اولی اینکه تخصص‌هایی که نیاز دارید را استخدام کنید و یک تیم کامل در شرکت خود داشته باشید. یا می‌توانید کل تیم یا برخی از اعضا را به صورت فریلنسر استخدام کنید و غیر حضوری با آن‌ها کار کنید.

نیروی حضوری استخدام کنید

شما می‌توانید کل اعضای تیم را به صورت حضوری استخدام کنید تا در ساعات مشخصی در شرکت حضور داشته باشند. خوبی استخدام حضوری این است که تیم شما در کنار هم کار می‌کنند، هماهنگی لازم سریع انجام می‌شود و چون در محیط شرکت هستند به راحتی می‌توانند شرایط را درک کنند و بهترین کار ممکن را انجام دهند.

به فریلنسرها بسپارید

شما می‌توانید اعضای تیم را به صورت فریلنسر استخدام کنید. فریلنسرها کار محتوای شما را به صورت پروژه‌ای انجام می‌دهند و در ازای هر پروژه هزینه آن را دریافت می‌کنند. خوبی این است که هزینه نیروی انسانی شما کاهش پیدا می‌کند ولی می‌توانید از نیروهای متخصص در هر جایی که باشند استفاده کنید. اگر محیط کار شما کوچک است، نیروی فریلنس برای کار شما مناسب‌تر خواهد بود.

نکته:

زمانی که مطمئن نیستید که روند رشدتان سریع خواهد بود یا کند، استخدام فریلنسر یک عمل کاملاً منطقی است؛ استخدام فردی که در داخل شرکت قرار ندارد، ممکن است ایدۀ بسیار خوبی باشد ولی فقط به خاطر داشته باشید که تبدیل شدن به کارخانه تولید محتوا نشوید. نمی‌دانید کارخانه تولید محتوا چیست؟

۹ اشتباه رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعیحتما بخوانید: ۹ اشتباه رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

آن دسته از وب‌سایت‌هایی که بدون توجه به کیفیت، روزانه تعداد زیادی محتوای بد و ناخوانا را در وب‌سایت خود قرار می‌دهند را کارخانه تولید محتوا می‌گویند. فریلنسری نباید به گونه‌ای باشد که شما فقط به فکر تولید باشید. باید افرادی پیدا کنید که از نظر کیفیت و مهارت در سطح بالایی باشند تا رشد شما سریعتر شود.

می‌توانید محتوا را برون‌سپاری کنید

شرکت‌هایی هستند که به صورت حرفه‌ای خدمات تولید محتوا انجام می‌دهند. آن‌ها خودشان تیم نویسندگی با تجربه و حرفه‌ای دارند و شما می‌توانید صفر تا صد کار محتوایتان را به این شرکت‌ها بسپارید و در تایمی که می‌خواهید پروژه را تحویل بگیرید.

خوبی این روش این است که شما دیگر درگیر هیچ یک از مراحل محتوا نخواهید شد و نیاز به استخدام نیروی متخصص نخواهید داشت. فقط باید دقت کنید که محتوای خود را به شرکتی بسپارید که سابقه و رزومه خوبی در این زمینه داشته باشد و حتماً از قبل برای پیدا کردن یک شرکت خوب تحقیق کنید.

ابزارهای مدیریت تیم محتوا

درست است که مدیر محتوا قرار است بر کار اعضای تیم نظارت داشته باشد  هماهنگی‌ها را انجام دهد ولی به این معنی نیست که شما به یک سیستم مدیریت پروژه نیاز نداشته باشید.مخصوصاً اگر تیم بزرگی دارید و یا بخشی از تیم شما فرسلنسر هستند، تمام کارها نیاز به نظارت و پیگیری دارند مدیریت سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. شما یخیل راحت با یک ابزار ساده می‌توانید تمام هماهنگی‌ها را انجام دهید، مسئولیت‌ها را تقسیم کنید و بر روند کار نظارت داشته باشید.

دو ابزار محبوب مدیریت پروژه ترلو و تسکولو هستند. تسکولو نمونه ایرانی ترلو است.

این 2 ابزار به کاربران اجازه می‌دهد به تعداد نامحدود بُرد برای خودشان بسازند و هم‌تیمی‌های خودشان را اضافه کنند. در هر برد ترلو می‌توانید هر تعدادی که نیاز دارید ستون بسازید و پروژه‌های خود را مرحله‌بندی کنید. هر کارت نماینده یک کار است که باید انجام شود. افرادی که عضو یک کارت می‌شوند یعنی در این کار مشارکت دارند.

حرف آخر

نظر شما در این باره چیست؟ آیا موارد بالا برای تشکیل یک تیم تولید محتوا کافی است؟ یا اینکه موارد بیشتری باید در این باره لحاظ شود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذاریم تا بتوانیم با همکاری شما عزیزان مطالب خود را تکمیل کنیم.
همچنین اگر سوالی درباره آموزش سئو، آموزش بازاریابی محتوا و ... دارید می توانید آن ها را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان نوین شما را در این زمینه یاری کنند.