حالا که استراتژی‌ محتوا را تعیین کرده‌اید، زمانبندی کار مشخص شده، تیم تولید محتوا تشکیل شده و محتوای شما آماده شده است، زمان آن رسیده که محتوای تولید شده منتشر و در کانال‌های ارتباطی توزیع شود. محتوایی که دیده نشود، اصلاً چه فایده‌ای دارد؟

ترویج و توزیع محتوا، دقیقاً همان مرحله‌ای از بازاریابی محتوا است که بسیاری شرکت‌ها آن را درست انجام نمی‌دهند و سرسری از آن عبور می‌کنند. همین که محتوا تولید می‌شود، آن را روی وبلاگ و صفحات اجتماعی شرکت قرار می‌دهند و تصور می‌کنند که کار تمام شده است. این شرکت‌ها به اشتباه تصور می‌کنند بازدیدکنندگان، خود‌به‌خود از اینجا به بعد به سوی‌شان سرازیر خواهند شد، اما واقعیت این است که چنین اتفاقی نخواهد افتاد!

یکی از دلایلی که این اتفاق نمی‌افتد، این است که اینترنت، شلوغ و پُر از مطلب است. هر چقدر هم محتوای تولیدی شما فوق‌العاده باشد، آنقدر محتوای دیگر هست که اجازۀ دیده شدن به شما نمی‌دهند.

به همین خاطر است که از نخستین روزی که شروع به تولید محتوا می‌کنید، باید به فکر ترویج و توزیع آن باشید.

در این فصل، تلاش خواهیم کرد بعضی از بهترین‌ و آسان‌ترین راه‌های نمایش محتوا به مخاطب هدف را با هم بررسی کنیم. با ما همراه باشید!

ساختن جامعۀ هدف

در هر دو مرحله‌ی استراتژی محتوا و ایده پردازی در محتوا، حتماً دربارۀ مخاطبان‌تان کلی تحقیق کرده‌اید. اینجاست که تمام آن کارهای سخت بالاخره نتیجه می‌دهند. اگر آن تحقیقات باعث شدند محتوایی تولید شود که دقیقاٌ به سراغ مخاطب مورد نظر شما برود، شما در مسیر صحیح برقراری ارتباط با مشتریان خود قرار دارید.

تکنیک‌هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، به شما کمک می‌کنند این رابطه را مستحکم کنید.

رسانه‌های اجتماعی

اینکه محتوای شما برای قشری از افراد مناسب است، به این معنی نیست که حتماً این محتوا دیده می‌شود؛ چون مخاطب اصلاً خبر ندارد که همچین محتوایی وجود دارد بنابراین شما باید از روش‌های مختلف انتشار این محتوا را به مخاطب اعلام کنید. یکی از روش‌های رایگان برای ترویج و توزیع محتوا، کمک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی است.

در شبکه‌های اجتماعی مخاطب زیادی وجود دارد و اصلی‌ترین مزیت استفاده از این شبکه‌ها این است که می‌توانند محتوای شما را در معرض دید مخاطبان جدید قرار دهند.

فراموش نکنید شما اطلاعات زیادی در اختیار دارید که می‌تواند به تیم شبکه‌های اجتماعی شما برای معرفی بهتر به مخاطبان کمک کند. برای مثال اگر سخنان شخصی را در نوشته خود نقل کرده‌اید، این اطلاعات را هم در اختیار این تیم شبکه‌های اجتماعی بگذارید. اینها اطلاعاتی هستند که به تیم شبکه‌های اجتماعی شما کمک می‌کنند تا بهتر با مخاطبان خود گفتگو کنند.

چگونه با استفاده از رسانه‌های اجتماعی محتوای خود را تبلیغ کنیم؟

قبل از شروع به ترویج محتوا در شبکه‌های اجتماعی، چندین نکته را باید بدانید:

  1. ببینید محتوای شما مناسب کدام کانال و رسانه است. بعضی از انواع محتوا مناسب توییتر هستند و بعضی به درد اینستاگرام می‌خورند. گاهی اوقات باید از هر دو شبکه استفاده کنید. باید مخاطب خود را بشناسید و بدانید در کجا به دنبال چه چیزی هستند. اگر اطلاعات کافی ندارید، تلاش کنید با آزمون‌و‌خطا به این بینش برسید.
  2. در زمان مناسب مطلب را پست کنید. شبکه‌هایی مثل فیسبوک و لینکدین ابزارهای تحلیلی خوبی دارند و به شما امکان می‌دهند بدانید مخاطبان شما بیشتر در چه روزهایی و چه زمان‌هایی محتوای شما را دیده‌اند. از این اطلاعات برای پیدا کردن زمان‌های مناسب استفاده کنید.
  3. از هشتگ‌ها استفاده کنید. هشتگ‌ها یکی از اصلی‌ترین راه‌های دیده شدن محتوای شما توسط افراد جدید هستند. انتخاب هشتگ‌ها را با دقت فراوان و با توجه به موضوع کسب و کارتان انجام دهید.

روش‌هایی که تا اینجا بیان شد، کاملاً رایگان هستند و شما می‌توانید برای ترویج محتواهای خود استفاده کنید. حتی این روزها می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی با اندکی هزینه، محتوای خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری بگذارید. این روزها، اینگونه امکانات در شبکه‌های ایرانی از جمله آپارات هم در اختیار کاربران هستند.

بازاریابی با استفاده از افراد تاثیرگذار (Influencer Marketing)

افراد تاثیرگذار یا اینفلوئنسرها، کسانی هستند که در رسانه‌های اجتماعی یا دنیای واقعی مخاطبان و طرفداران فراوانی دارند و هر وقت که اراده کنند به مخاطبان خود دسترسی دارند. مخاطبان این فراد که می‌توانند جامعه هدف شما باشند به حرف اینفلوئنسر گوش می‌دهند.

شما با همکاری با اینفلوئنسرها می‌توانید برای خودتان جامعه مخاطب بسازید و محتوای خودتان را به آن‌ها معرفی کنید. اگر برنامه‌ریزی خود را به خوبی انجام داده‌اید، می‌توانید به این نوع بازاریابی به عنوان بخشی از فرآیند ترویج محتوا نگاه کنید.

چه افرادی برای ترویج محتوای شما مناسب هستند؟

شاید اگر یک اینفلوئنسر آرایشی محتوای دیجیتال مارکتینگ شما را تبلیغ کند، شاید خیلی بازدید کمی بگیرد چون مخاطب شما با مخاطبان او زمین تا آسمان فرق می‌کند؛ برای همین باید بگردید و افرادی را پیدا کنید که در حوزه شما یا حوزه‌های مرتبط اعتبار بالایی داشته باشند. مثلاً فرض کنید کسی که خودش دستی در دیجیتال مارکتینگ دارد و مخاطبانی دارد که به این حوزه علاقه مندند، محتوای بیزینسی شما را معرفی کند. در این صورت مخاطبانش هم با علاقه به سراغ محتوای شما می‌روند.

اعتبار بالا در شبکه‌های اجتماعی و تعداد زیاد دنبال کنندگان و نزدیک بودن علاقه مخاطبان به موضوع محتوای شما، شاخص‌هایی هستند که در دیده شدن محتوای شما تاثیر دارند.

چرا تبلیغات در گوگل ادز بهترین روش تبلیغاتی دنیاست!؟حتما بخوانید: چرا تبلیغات در گوگل ادز بهترین روش تبلیغاتی دنیاست!؟

پس از آنکه افراد تاثیرگذارِ مناسب را شناسایی کردید، وقت برقراری ارتباط است. این کار به نوبه خود یک هنر است و نیاز به مهارت و تجربه خاص خود دارد. از آن‌ها بخواهید که خیلی جذاب محتوای شما را معرفی کنند؛ اگر شک دارید که اینفلوئنسر چیزی که شما می‌خواهید را نگوید، به او محتوای تبلیغ بدهید یا بگویید که برای معرفی محتوا دقیقا چه چیزهایی بگوید و چه ویژگی‌هایی را مدنظر قرار دهد.

بازاریابی در کامنت‌ها

از بازاریابی در کامنت، هم می‌شود برای معرفی برند و نشان دادن تخصص و هم تبلیغ و ترویج محتوا استفاده کرد. افراد و ربات‌های کامپیوتری زیادی وجود دارند که این کار را به صورت کلاه سیاه انجام می‌دهند؛ یعنی زیر هر پست بی ربط و با ربطی یک کامنت نامربوط می‌نویسند و لینک محتوا را قرار می‌دهند.. این روش مناسبی نیست، و حتی گاهی اوقات به بلاک شدن یا دردسرهای مشابه ختم می‌شود.

به جای این کارها، توصیه می‌کنیم بازاریابی دیدگاه‌ها را به صورت کلاه سفید انجام دهید. بیشتر وبلاگ‌ها نظراتی را که توسط ربات‌ها یا به صورت انبوه درج شده‌ باشند حذف می‌کنند. پس استفاده از ربات را فراموش کنید و خودتان دست به کار شوید؛ فقط کافی است در اینترنت به دنبال افرادی بگردید که محتوای جالب مربوط به موضوعات مورد نظر شما تولید می‌کنند، و سپس با آنها وارد گفتگو شوید.

گاهی در قسمت نظرات آن وبلاگ‌ها، لینک مطلب خود را که به آن موضوع مربوط است قرار دهید. معمولاً لازم نیست در این قسمت به محصولات یا خدمات خود اشاره کنید.

مزیت اصلی بازاریابی نظرات این است که شما نامتان را به عنوان کسی که به یک موضوع خاص علاقه داشته و درباره آن اطلاعات دارد، درج می‌کنید. این کار باعث می‌شود در دراز مدت شما را به عنوان صاحب نظر در موضوع موردنظر بشناسند و برای خودتان اعتبار جمع خواهید کنید. همچنین، اگر دیدگاه‌های شما جالب باشند، نویسندگان و خوانندگان دوست دارند از شما بیشتر بشنوند و بدانند.

ارتباطاتی که از این طریق در جمع وبلاگ‌نویسان به وجود می‌آورید، از کامنت گذاشتن زیر پست‌های افراد تاثیرگذار تاثیر بیشتری دارد.

چطور بازاریابی دیدگاه‌ها را شروع کنیم؟

کامنت مارکتبنگ و بازاریابی دیدگاه‌ها کار سختی نیست، کافی است این موارد را انجام دهید:

قبل از هر چیز وبلاگ‌های معتبر در زمینه کاری خود را پیدا کنید. اگر از این وبلاگ‌ها فهرستی در اختیار دارید که چه بهتر، در غیر این صورت کلمه کلیدی مورد نظرتان را به همراه کلمه «بلاگ» یا «وبلاگ» جستجو کنید.

همچنین، برای این کار از Blog Search گوگل هم می‌توانید استفاده کنید. نوار ابزارهای متفاوتی هم وجود دارند که روی مرورگر شما نصب شده و در صفحات جستجو اطلاعاتی اضافی مثل ترافیک سایت‌ها و رتبه آنها در اختیار شما قرار می‌دهند، از جمله نوار ابزار رایگان MozBar.

ترویج و توزیع محتوا با کمک MOZ Bar

به یاد داشته باشید سایت‌هایی که از بلاگ‌اسپات یا وردپرس استفاده می‌کنند، به طور طبیعی اعتبار دامنه (DA) بالاتری دارند زیرا این اعتبار را از زیردامنه‌های خود می‌گیرند. در این صورت، مواردی مثل اعتبار صفحه (PA) و لینک‌ها نیز معیارهای خوبی به شمار می‌روند. البته فقط اعداد و ارقام بالا تنها معیاری نیستند که در اینجا اهمیت دارند، این هم مهم است که شما وارد گفتگوهای مناسب و پرمحتوا شوید. سایت‌های مختلف را در نتایجِ جستجو بررسی کرده و تصمیم بگیرید کدام یک برای برند و حوزه کسب و کار شما مناسب‌تر است.

در مرحله دوم به سراغ وبلاگ‌هایی که انتخاب کرده‌اید بروید و نظراتی سودمند و مربوط به موضوع گفتگو ثبت کنید. سعی کنید همان اول کار لینگ نگذارید چون این کار در مرحلۀ ایجاد ارتباط چندان صحیح نیست. در مراحل بعدی، وقتی که در این سایت‌ها مقداری اعتبار کسب کردید، می‌توانید با توجه به موضوع صحبت، لینک‌ محتوای خود یا سایت‌های دیگر را در کامنتتان قرار دهید.

نوشتن پست مهمان

مجبور نیستید محتوای‌تان را حتماً روی سایت خودتان بگذارید. شما می‌توانید از طریق وبلاگ نویسی به صورت مهمان در یک سایت دیگر، محتوای خود را به صورت پست یا نظر منتشر کنید. البته این روش هم درست مانند بازاریابی دیدگاه‌ها، شهرت بدی پیدا کرده است زیرا بسیاری از افراد با انتشار محتوای بی‌کیفیت و نامناسب، باعث شده‌اند ذهنیت عمومی نسبت به این روش منفی شود.

اما اجرای صحیح این روش، می‌تواند راهی قدرتمند برای توزیع محتوا، بالا بردن اعتبار و گسترش مخاطبان باشد. پست کردن محتوا به صورت مهمان درست همانند روش‌های دیگر ممکن است بسیار وقت گیر و انرژی‌بر باشد، اما پتانسیل بالایی داشته و نتایج آن فوق‌العاده خواهد بود.

اگر تصمیم دارید از این روش برای ترویج محتوای خود استفاده کنید، سایت‌‌هایی معتبر و مرتبط به کار خود را پیدا کنید تا کم کم بتوانید مسیر حرکت خود را بیابید. نوشتنِ مطالب جذاب و منحصر بفرد، دیگران را تشویق خواهد کرد که بیشتر درباره شما بدانند.

چگونه وبلاگ نویسی به صورت مهمان را شروع کنیم؟

  1. به دنبال سایت‌هایی بگردید که اعتبار صفحه (PA) و اعتبار دامنه (DA) خوبی دارند و گفتگوهای خوب و پرمحتوا در آنها صورت می‌گیرد.
  2. شروع به کامنت گذاشتن در آن سایت‌ها کرده و از این طریق با دیگر افراد ارتباط برقرار کنید.
  3. با استفاده از ایده‌های هیجان انگیز، توجه نویسندگان و ویراستارهای آن سایت‌ها را به خود جلب کنید. از لینک گذاشتن خودداری کنید، الان وقت کسب اعتبار است، نه درج لینک!
  4. هر چه تابحال منتشر کرده‌اید را ترویج کنید.
  5. این مراحل را تکرار کنید.

ارتباط با دیگران/ روابط عمومی

یکی دیگر از روش‌های ترویج محتوا که نیاز دارد ارتباطات قوی داشته باشید، این است که از فعالان رسانه‌ای و وبلاگ‌نویس‌ها بخواهید درباره شما بنویسند. البته برای این کار لازم است که نویسنده موردنظر:

  • یا از طرفدارن شما باشد
  • یا به کار یا محتوای شما علاقه داشته باشد
  • یا اعتباری برای خود جمع کرده باشید و به تخصص شما اطمینان داشته باشد

در ازای این کار، شخص ترویج دهنده نیز از شما انتظاراتی دارد. در بیشتر مواقع، این انتظارات به صورت دسترسی خاص به اطلاعات، دریافت بعضی خدمات به صورت رایگان یا پیشنهادهای ویژه برای خوانندگان آنها خواهند بود. در هنگام ترویج محتوا به این روش، به این موارد توجه کافی داشته باشید.

چگونه با ارتباطات قوی، محتوای خود را توزیع کنیم؟

ژوزنالیست‌ها که معمولاً سرشان خیلی شلوغ است پس می‌توانید اول به سراغ افراد تاثیرگذار یا نویسنده‌هایی بروید که در وبلاگ‌های مرتبط مطلب می‌نویسند.

بعد از آنکه مخاطبان مناسب را پیدا کردید، وقت جلب توجه آنها رسیده است. با رعایت این نکات می‌توانید به این هدف برسید:

  1. بدانید که ژورنالیست‌ها و نویسندگان به چه چیز علاقه دارند، به دنبال چه چیزی هستند و چگونه می‌توان آنها را بهتر درک کرد.
  2. ژورنالیست‌ها دوست دارند داستان‌های نو و هیجان انگیز نقل کنند، نه محتوای عادی که بقیه هم در حال انتشار آن هستند. آنان را با موضوعات جدید و جالب تغذیه کنید تا بتوانید نتیجه مورد نظر خود را بگیرید.

ترویج و توزیع محتوا با پرداخت پول

ترویج محتوا به صورت پولی می‌تواند شامل استفاده از ابزارهایی مانند گوگل ادز، ابزارهای تبلیغات کلیکی ایرانی، جذب مخاطب با پرداخت پول به شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام یا حتی شبکه‌های پخش محتوا از جمله آپارات باشد. در همه این روش‌ها از تکنیکی به نام تبلیغات pay-per-click یا پرداخت به ازای کلیک استفاده می‌شود. در اینجا فرصت نیست که درباره تمامی جنبه‌ها و مراحل کار توضیح بدهیم، اما تلاش خواهیم کرد مروری سریع بر کلیات ماجرا داشته باشیم.

قبل از هر چیز، مخاطبان خود را شناسایی کنید. این کار باعث می‌شود به ازای پولی که برای ترویج و توزیع محتوا پرداخت می‌کنید، دنبال‌‌کنندگان بیشتری به دست آورید.

راهنمای رسمی گوگل: آیا شما به یک آژانس سئو نیاز دارید؟حتما بخوانید: راهنمای رسمی گوگل: آیا شما به یک آژانس سئو نیاز دارید؟

علاوه بر مخاطبان، آگاهی از بودجه هم بسیار مهم است. در هر کانالی که قصد تبلیغ داشته باشید، میزان هزینه‌ای که می‌کنید در اختیار شماست. دانستنِ آنکه چه مقدار پول باید صرف ترویج محتوا شود کمک خواهد کرد به سراغ کانال‌های تبلیغاتی مناسب رفته و با روش‌های بهتری مخاطبان را به سمت خود جذب کنید.

استفاده از سرویس تبلیغاتی گوگل

استفاده از گوگل یک روش عالی برای دیده شدن صفحات شما توسط مخاطبان است. برای این کار شما باید حساب تبلیغات گوگل داشته باشید و حساب شما شارژ داشته باشد. حالا در حساب گوگل ادزتان، یک کمپین برای محتوای خود ایجاد می‌کنید. اگر افراد کلمات کلیدی مرتبط با محتوای شما را جستجو کنند، گوگل محتوای شما را در لینک‌های بالا به آن‌ها نشان می‌دهد. در ازای کلیک کاربران مبلغی از حساب شما کم می‌شود. البته این روش بیشتر برای معرفی صفحات محصول یا محتواهایی که منجر به فروش می‌شود، استفاده می‌شوند ولی شما می‌توانید برای محتوا هم از آن استفاده کنید.

برای اطلاع دقیق‌تر از نحوه کار تبلیغات گوگل می‌توانید مقاله «تبلیغات گوگل ادز چیست» را مطالعه کنید ولی در زیر خیلی خلاصه روند کار را با هم مرور می‌کنیم

روند معرفی و توزیع محتوا با پرداخت پول به موتورهای جستجو

  1. فهرستی از کلمات کلیدی خود تهیه کنید. این کلمات، همان‌هایی هستند که مخاطب با جستجو کردن آنها قرار است وارد محتوای شما شود.
  2. با توجه به بودجه‌تان، مشخص کنید که کلمات کلیدی چطور باید با جستجوی مخاطب مطابقت داشته باشند. کلمات کلیدی تطبیق دقیق (Exact Match) یعنی اینکه عبارتی که کاربر جستجو کرده باید دقیقاً همان کلیدواژه‌ای باشد که شما مشخص کرده‌اید. هدفگیری در این روش دقیق‌تر بوده و هزینه به ازای هر کلیک (CPC) آن نیز پایین‌تر است، اما از طرف دیگر ترافیک کمتری هم به سایت شما روانه خواهد شد. کلمات کلیدی تطبیق وسیع (Broad Match) ترافیک بیشتری به سایت شما می‌آورد، اما CPC بالاتری داشته و ممکن است افرادی را وارد سایت شما کنند که محتوای شما لزوماً به دردشان نمی‌خورد. اینکه کدام مورد را انتخاب کنید، بستگی به این دارد که دیده شدن شما توسط مخاطبانی که به دنبال عبارتی دقیق می‌گردند چقدر برای شما حیاتی است. برای مثال اگر قصد دارید برای شرکت سامسونگ تبلیغ کنید، با استفاده از کلیدواژه "گوشی سامسونگ" برای تبلیغ تلفن‌های همراه این شرکت، ممکن است شما را در معرض دید علاقمندان به خرید یخچال هم نشان دهد (زیرا شرکت سامسونگ یخچال نیز تولید می‌کند).
  3.  برای بالاتر قرارگرفتن در صفحات جستجو، تا می‌توانید کلمات کلیدی خود را اختصاصی طراحی کنید. کاربران معمولاً به دنبال عبارات دقیق هستند و به همین خاطر، استفاده از کلمات بیش از حد کلی به سود شما نخواهد بود. به علاوه، اگر محتوای شما از نوع Gated است (یعنی محتوایی که پیش از نمایش، نیازمندِ وارد کردن اطلاعاتی چون آدرس ایمیل است)، حتماً این مورد را در متن تبلیغ خود ذکر کنید. این را هم حتماً قید کنید که کاربران شما با ورود این اطلاعات به محتوایی دسترسی خواهند داشت که دیگران نمی‌توانند ببینند.
  4. در نهایت، اطمینان حاصل کنید که این ترافیک را به یک صفحه فرود مناسب هدایت می‌کنید. متقاعد کردن افراد به کلیک روی تبلیغات صفحه جستجو، تنها نیمی از کار ترویج و توزیع محتوا است. نیمِ دیگرِ ماجرا این است که مخاطبان با محتوای شما ارتباط برقرار کنند. در محتوای صفحه فرود خود همان چیزی را به کاربر ارائه دهید که در تبلیغ وعده‌اش را داده‌اید. هرگز در تبلیغات نتایج جستجو از Home Page معمولی استفاده نکنید.

استفاده از تبلیغات پوش نوتیفیکیشن برای اطلاع به کاربران درباره انتشار محتوا

این یکی را هم مطمئنم زیاد با آن برخورد داشته‌اید. گاهی  روی سیستم شما نوتیفیکیشن محصولات یا مطالب جدید نشان داده می‌شود بدون اینکه حتی به اینترنت وصل باشید. این نوع از تبلیغات، تبلیغات نوتیفیکیشن هستند که به Push notification هم شناخته می‌شود. البته در این نوع از تبلیغ از کاربر برای ارسال نوتیفکیشن اجازه گرفته می‌شود.

مثلاً در بالای سایت از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید که تخفیف‌های جدیدی برایتان ارسال شود. در صورت تایید پوش نوتیفیکیشن برایتان فعال می‌شود.

خدمات غیر رایگان در شبکه‌های اجتماعی

می‌دانیم که شبکه‌های اجتماعی آنلاین و پرطرفدار، معمولاً داده‌های فراوانی درباره سلیقه‌ها و علایق کاربران خود دارند. از آنجا که کاربران، معمولاً به صورت روزانه زمان قابل توجهی را در این شبکه‌ها سپری می‌کنند، یکی از بهترین راه‌های ترویج محتوا استفاده از امکانات پولی این شبکه‌هاست زیرا محتوای شما را دقیقا در معرض دید کسانی می‌گذارند که ممکن است به مطالب یا حوزه کسب و کاری شما علاقمند باشند.

این شبکه‌ها این کار را بسیار دقیق انجام داده و برای جمع‌آوری اطلاعات از منابع متعددی بهره می‌گیرند. احتمالاً برایتان پیش آمده که دقیقاً همان محصولی را در گوگل جستجو کرده‌ بودید در تبلیغات فیسبوک مشاهده کنید. یکی دیگر از امکاناتی که برای شما فراهم است، بدست آوردن لیست ایمیل‌های افرادی است که ممکن است به خرید محصول یا خدمات شما علاقمند باشند یا بخواهند محتوای شما را مشاهده کنند.

استفاده از تبلیغات نوتیفیکیشن برای اطلاع دادن به کاربران

گاهی  روی سیستم شما نوتیفیکیشن محصولات یا مطالب جدید نشان داده می‌شود بدون اینکه حتی به اینترنت وصل باشید. این نوع از تبلیغات، تبلیغات نوتیفیکیشن هستند که به Push notification هم شناخته می‌شود. البته در این نوع از تبلیغ از کاربر برای ارسال نوتیفکیشن اجازه گرفته می‌شود.

مثلاً در بالای سایت از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید که تخفیف‌های جدیدی برایتان ارسال شود. در صورت تایید پوش نوتیفیکیشن برایتان فعال می‌شود.

شما می‌توانید با استفاده از سرویس‌های ایرانی مثل نجوا، انتشار محتوایی جدید خود را از طریق نوتیفیکیشن به کاربرانتان اطلاع دهید.

استفاده از امکانات پولیِ آپارات

یکی از قدرتمندترین ابزارهای ترویج محتوا با پرداخت پول در کشور ما، سایت آپارات است. این وب‌سایت از نظر ترافیک در ایران بعد از گوگل در رتبه دوم قرار گرفته و در واقع پربازدیدترین سایت ایرانی محسوب می‌شود. در اینجا به گام‌های ترویج محتوا در سایت آپارات اشاره خواهیم کرد:

  1. در آپارات حساب کاربری خود را ایجاد کنید. اگر یک شرکت یا برند ثبت شده دارید، می‌توانید با ارائه مدارک لازم (از جمله روزنامه رسمی شرکت)، حساب خود را به حساب تایید شده (تیک خورده) تبدیل کنید.
  2. ویدیوی تبلیغاتی خود را تولید و آپلود کنید. از نظر مدت زمان ویدیو، در اینجا محدودیتی وجود ندارد.
  3. وارد قسمت "افزایش بازدید" شوید. آپارات بسته به بودجه مورد نظر شما، امکان افزایش بازدید ویدیوی شما را تا 10،000 بازدید فراهم می‌کند.
  4. با پرداخت اندکی هزینۀ بیشتر، می‌توانید در انتهای ویدیوی خود یک فراخوان عمل (Call To Action) قرار داده و آن را به یک صفحه فرود در وب‌سایت یا وبلاگ خود لینک کنید.

تبلیغات نمایشی

این روش که به آن تبلیغات بنری هم گفته می‌‌شود، تبلیغ شما به صورت یک بنر یا نوار در سایت‌های دیگر در معرض دید کاربران قرار می‌گیرد. بعضی از ابزارهای مورد استفاده در این روش، Google Display Network و Facebook Atlas هستند. در ایران نیز شرکت‌هایی مانند صبا ویژن و یکتانت چنین خدماتی را به شکل گسترده ارائه می‌دهند.

تبلیغات نمایشی بیشتر زمانی به کار می‌روند که بخواهیم کاربری را برای بار دوم یا چندم به سوی خود جذب کنیم. اگر کاربر قبلاً از وب‌سایت شما دیدن کرده باشد، با استفاده از کوکی‌هایی که در مرورگر او ذخیره شده، می‌توانید با این روش در فضای وب‌سایت‌های دیگر نیز کالا یا خدمت خود را به او نمایش دهید. برای مثال، در کشور ما دیجی کالا یکی از وب‌سایت‌هایی است که به خوبی از این روش استفاده کرده و محصولاتی که قبلاً در آن فروشگاه دیده‌اید را در سایت‌های دیگر به تماشای شما می‌گذارد.

به این تکنیک، هدف گیری مجدد یا Retargeting می‌گویند.

این تکنیک درست مانند تبلیغات در صفحات جستجو، باید برای وادار کردن افراد به انجام یک کار، مثل ثبت نام در یک سایت یا دانلود یک برنامه به کار رود. این روش در صورتی که به شیوه صحیح انجام شود، می‌تواند یکی از بهترین راه‌های ترویج محتوا برای کاربران محسوب شود.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

قبلاً در وبلاگ نوین به شکل مفصلی به بازاریابی ایمیلی پرداخته‌ایم و به همین خاطر در اینجا بیش از حد به این موضوع نخواهیم پرداخت. اما یکی از نکات قابل توجه در اینجا این است که ایمیل مارکتینگ، دادنِ فرصت به مخاطبان است تا بتوانند دوباره به سوی شما برگردند و حتی به صورت عضوی ثابت در جامعۀ مخاطبان شما درآیند.

معرفی 25 کتاب از بهترین کتاب‌های بازاریابیحتما بخوانید: معرفی 25 کتاب از بهترین کتاب‌های بازاریابی

یکی از راه‌های انجام این کار، جمع‌آوری آدرس‌های ایمیل با یک Call to Action مناسب است. می‌توانید بعد از جمع‌آوری این آدرس‌ها، برای صاحبان این ایمیل‌ها خبرنامه‌های روزانه، هفتگی یا ماهیانه بفرستید و محتواهای جدید خود را در ایمیل‌هایتان معرفی کنید.

نکته: برای پیشگیری از دردسرهای حقوقی، تلاش کنید که مخاطبین آدرس ایمیل خود را به صورت اختیاری به شما یدهند و از روش‌های حیله‌گرانه برای جمع‌آوری این ایمیل‌ها استفاده نکنید. هیچ کس دلش نمی‌خواهد ایمیلی دریافت کند که تمایلی به دریافتش ندارد. به حق انتخاب اشخاص احترام بگذارید.

ترویج محتوا کار شما را کامل می‌کند

دیده شدن محتوای شما در یک وب‌سایت بزرگ‌تر یا معتبرتر، همواره یکی از بهترین راه‌های گسترش مخاطبان محسوب می‌شود ولی اول باید محتوای فوق‌‌العاده قوی برای مخاطبان بنویسید. بعد با استفاده از کانال‌های بیرونی است که در بالا درباره‌اش صحبت کردیم.

شما تا بحال از کدام روش‌ها برای ترویج محتوای خود استفاده کرده‌اید؟ کدامیک را برای کسب و کار خود مناسب می‌دانید؟ آیا روش‌های دیگری را می‌شناسید که در اینجا ذکر نشدند؟ دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید!