موتورهای جستجو همواره در تلاش‌اند تا با ارائه بهترین نتایج به کاربران، عملکرد خود را بهبود دهند. با اینکه تعریف صفت "بهترین" برای هر فردی متفاوت است، این موتورها به خوبی می‌دانند که چه وب‌سایت‌ها یا صفحاتی نیازهای مخاطبان‌شان را برآورده می‌کنند. وب‌سایت‌هایی که قرار است نیاز کاربران را برطرف کنند باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • سهولت در استفاده، جستجو و درک رراحت مطالب
  • ارائۀ اطلاعات مرتبط، سودمند و قابل استفاده به مخاطب
  • طراحی حرفه‌ای و منطبق بودن با مرورگرهای مختلف و جدید
  • داشتن محتوای با کیفیت، جذاب و قابل استناد

با وجود پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی، درکی که موتورهای جستجو از متون، تصاویر یا ویدیوها دارند، هنوز با درک و فهم انسانی قابل مقایسه نیست. موتورهای جستجو، همچنان برای رتبه‌بندی محتوا وابسته به اطلاعات متا هستند (در اینجا بحث لزوماً بر سر متاتگ‌ها نیست). این اطلاعات معمولاً مربوط به چگونگی تعامل کاربران با سایت‌ها و صفحات بوده و مرجع اصلی موتورهای جستجو برای تشخیص کیفیت وب‌سایت‌ها به شمار می‌آیند.

چرا و چگونه سایت های بزرگ در صدر نتایج جستجو قرار میگیرند؟

تاثیر تجربه کاربری بر سئو و رتبه‌بندی سایت‌ها

معمولاً موتورهای جستجو در کار خود متغیرهای معدودی را مستقیماً در نظر می‌گیرند، از جمله کلمات کلیدی، لینک‌ها و ساختار سایت‌ها. به علاوه این موتورها با استفاده از ساختار لینک‌ها، معیارهای مرتبط با بازدیدهای کاربران و یادگیری ماشینی، درک شهودی قابل توجهی از سایت‌ها دارند.

قابلیت استفاده و تجربه کاربری، از این نظر در مقام دوم اهمیت قرار دارند. این دو مولفه، تاثیری غیر مستقیم اما قابل توجه بر محبوبیت وب‌سایت‌ها داشته و موتورهای جستجو این محبوبیت را به کیفیت محتوای سایت تعبیر می‎‌کنند. محتوای این سایت‌ها شاید از نظر افراد متخصص لزوماً با کیفیت به حساب نیاید، اما چیزی که موتور جستجو در اینجا تشخیص می‌دهد، تعداد کلیک‌ها و زمان سپری شده در سایت‌ها است.

ایجاد یک رابط کاربری منطقی و آسان باعث ارتباط مثبت‌تر کاربران سایت، به اشتراک‌گذاری بیشتر مطالب، بازدید‌های مجدد و شکل‌گرفتن لینک‌های متعددتر خواهد شد. برای موتورهای جستجو، این نشانه‌ها همگی دلایلی برای بالا رفتن رتبۀ وب‌سایت است.

نشانه‌های محتوای با کیفیت

1. نرخ مشارکت

زمانی که یک موتور جستجو، صفحه نتایج جستجو را به شما نمایش می‌دهد، در واقع در حال رصد کردنِ رفتار شما با لینک‌های نمایش داده شده نیز هست. اگر روی لینک اول کلیک کرده و بلافاصله دکمه بازگشت را بزنید، موتور جستجو این کار را نشانه‌ای از نارضایتی شما تلقی می‌کند.

موتورهای جستجو به دنبال "کلیک‌های طولانی" هستند، یعنی کلیک کردنی که بلافاصله بعد از آن دکمه بازگشت را نزنید. وقتی چنین کاری در روز بارها و بارها تکرار می‌شود، موتور جستجو حجم عظیمی از داده‌ها را در اختیار خواهد داشت که بر اساس آنها خواهد توانست درباره کیفیت محتوای سایت‌ها تصمیم‌گیری کند.

2. یادگیری ماشینی

گوگل در سال 2011 به الگوریتم رتبه‌بندی خود آپدیتی به نام پاندا اضافه کرد. پاندا تغییری شگرف در تشخیص کیفیت وب‌سایت‌ها بود. گوگل شروع به استفاده از ارزشیاب‌های انسانی کرد که به دنبال محتوای کم کیفیت می‌گشتند و به صورت دستی به هزاران وب‌سایت امتیاز می‌دادند. در مرحله بعدی از یادگیری ماشینی برای تقلید رفتار انسان‌ها استفاده شد. همین که کامپیوترها توانستند یک سایت یا محتوای بی‌کیفیت را به درستی تشخیص دهند، این الگوریتم بر میلیونها سایت اینترنتی اعمال شد.

نتیجه نهایی، ترتیب سایت‌ها در صفحاتِ نتایج جستجو را بیش از 20% تغییر داد. سخن گفتن درباره الگوریتم پاندا نیازمند یک مقاله جداگانه است، اما در اینجا به همین نکته اشاره کنیم که:

  1. قالب‌های سنگین
  2. محتوای خالی
  3. تعداد مقالات فراوان مشابه و با موضوع یکسان
  4. حجم بالای تبلیغات
  5. و محتوایی که به صورت خودکار توسط ربات‌ها تهیه می‌شود

می‌توانند باعث شوند که گوگل محتوای شما را به عنوان یک محتوای باکیفیت شناسایی نکند.

3. الگوهای لینک کردن

موتورهای جستجو مدتی است متوجه شده‌اند که سایت‌های باکیفیت‌تر، لینک‌های بیشتری از سایت‌های کم‌کیفیت‌تر (که تعدادشان بالا است) می‌گیرند. امروزه، الگوریتم‌های تحلیل لینک به صورت قابل توجهی پیشرفت کرده‌اند، اما اساس کار همچنان همان است.

نحوه قرار گرفتن در صدر نتایج جستجو

تمام این هیجان و توجه به محتوایِ سایتِ جدید برای الگوریتم‌های گوگل به معنی معتبر بودن و با کیفیت بودن سایت است. از طرف دیگر، خوب نبودن یک سایت در چشم کاربر، می‌تواند به معنای نابودی آن سایت در چشم تمامی کاربران باشد.

به دنبال خدمات سئو هستید؟

ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
افزایش ترافیک وب سایت شما
021-41897070داخلی 3

تولید محتوا به قصد موفقیت در موتورهای جستجو

تولید محتوای باکیفیت شاید عبارتی باشد که در نکات سئو بیش از هر چیز تکرار شده است. اما این سخن هرچقدر هم کلیشه‌ای به نظر آید، باز هم بهترین توصیه برای بهبود سئو  سایت شماست.

محتوای جذاب و سودمند برای بهینه‌سازی سایت شما در موتورهای جستجو حیاتی است. هر جستجویی که در فضای اینترنت انجام می‌شود، برای پیدا کردن چیزی، یادگیری، حل یک مشکل، خرید و فروش، تعمیر، درمان یا اهداف دیگری انجام می‌گیرد.

موتورهای جستجو نتایج خود را به شکلی نمایش می‌دهند تا بتوانند به بهترین شیوه این نیازها را برطرف کنند. محتوای شما باید نه تنها با کیفیت، بلکه باهدف رفع این نیازها تولید شود تا بتوانید خود را در رتبه‌های بالا ببینید.

بازاریابی صنعتی یا بازاریابی B2B چیست؟حتما بخوانید: بازاریابی صنعتی یا بازاریابی B2B چیست؟

 انواع متفاوت جستجو

در ادامه، انواع مختلف جستجوهای آنلاین را آورده‌ایم (البته پیشتر در انواع کلمات کلیدی سئو درباره این نوع جستجوها صحبت کرده بودیم):

جستجو به قصد تراکنش (Transactional)

شناسایی یک کسب و کار، خرید آنلاین یا تمام کردن یک کار.

این نوع جستجوها لزوماً قرار نیست به یک خرید یا انتقال پول منجر شوند. ثبت نام در یک سایت به قصد امتحان کردن خدمات رایگان، ایجاد یک حساب کاربری یا پیدا کردن یک رستوران هم ممکن است از این نوع جستجو به حساب آید.

جستجو به قصد یافتن چیزی (Navigational)

پیدا کردن یک مکان فیزیکی یا یک آدرس اینترنتی.

این نوع از جستجو، معمولاٌ زمانی انجام می‌شود که کاربر مستقیماٌ قصد کار با یک وب‌سایت خاص را دارد، اما ممکن است آدرس آن را نداند. موتور جستجو، وظیفۀ پیدا کردن این آدرس را به عهده می‌گیرد.

جستجو به قصد یافتن اطلاعات (Informational)

پیدا کردن اطلاعاتی غیر تراکنشی، یافتن جواب سوال‌تان، یا موارد مشابه.

جستجو به قصد یافتن اطلاعات، شامل دامنه‌ گسترد‌ه‌ای از جستجوها می‌شود: از وضعیت آب و هوا گرفته تا بررسی نقشه شهر یا حتی اینکه از زمین تا مریخ چقدر فاصله است. ذات این نوع جستجوها این است که به دلایل تجاری انجام نمی‌شوند و هدف از آن‌ها صرفاً بدست آوردن خودِ اطلاعات است.

در مرحه بعدی، به چگونگی افزایش اعتبار، تعداد لینک‌ها و میزان محبوبیت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!