در چند سال اخیر، باورهای اشتباه فراوانی درباره چگونگی عملکرد موتورهای جستجو شکل گرفته‌اند. سئوکارهای تازه‌کار معمولا به خاطر این باورهای نادرست دچار اشتباهات فراوانی می‌شوند و وضعیت سئوی سایت را به خطر می‌اندازند. در مقالۀ امروز، به زبان ساده توضیح خواهیم داد که واقعیت‌ داستان از چه قرار بوده و داستان‌هایی که هرگز نباید باور کنید چه هستند. در ابتدا بیایید ببینیم که به سراغ چه مواردی نباید رفت.

 ثبت‌نام در موتورهای جستجو  (Search Engine Submission)

در عصر سئوی کلاسیک (اواخر دهۀ 1990میلادی) موتورهای جستجو نوعی فرم ثبت‌نام (Submission Form) داشتند که وبمسترها و صاحبان سایت‌ها اطلاعات کلیدی و کلیدواژه‌های سایت خود را وارد می‌کردند. اندکی بعد از ثبت این اطلاعات ربات‌ها و خزندگان موتور جستجو وارد سایت شده و شروع به بررسی و ایندکس‌ کردن سایت‌ها می‌کردند. بله سئو در آن زمان به همین سادگی بود!

متاسفانه این فرآیند چندان خوب پیش نرفت. چرا؟ چون بسیاری از این ثبت‌نام‌ها در واقع چیزی نبودند به جز تعدادی اسپم و این خود در کیفیت نتایج جستجو تاثیری منفی می‌گذاشت. از سال 2001 تاکنون، موتورهای جستجو نه تنها از شما تکمیل فرم ثبت نام را درخواست نمی‌کنند بلکه عملاً این روش منسوخ شده است.

تمامی موتورهای جستجو امروزه اعلام می‌کنند که به ندرت از آدرس‌های ثبت شده در فرم ثبت نام  استفاده می‌کنند و روش اصلی کار آنها بررسی لینک‌ها از دیگر سایت‌ها است. به عبارت دیگر، دریافت لینک از سایت‌های دیگر محتوای شما را به صورت طبیعی در معرض دید موتورهای جستجو قرار می‌دهد.

البته شما هنوز هم می‌توانید در برخی موتورهای جستجو (از جمله bing) فرم‌های ثبت‌نام را ببینید، اما این فرم‌ها بقایای گذشته هستند و در سئوی مدرن جایی ندارند.

برچسب‌های متا  (Meta Tags)

زمانی بود که برچسب‌های متا بخش مهمی از فرآیند سئو به حساب می‌آمدند. کار شما این بود که کلیدواژه‌های مهم (همان‌هایی که می‌خواستید در گوگل رتبه بگیرند) را مشخص می‌کردید و در قسمت برچسب‌های مطلب وارد می‌کردید. وقتی که کاربران به دنبال آن کلمات می‌گشتند، صفحه یا سایت شما می‌توانست برای آنها نمایش داده شود. اما... این روش هم به سرعت رو به نابودی رفت. می‌دانید چرا؟ چون خیلی از سایت‌ها با استفادۀ بیش از اندازه از برچسب‌های بی‌ربط و اسپم موتورهای جستجو را دچار اشتباه می‌کردند و بدون اینکه کار خاصی بکنند یا محتوای با ارزشی داشته باشند در بین نتایج اولیۀ گوگل جا خوش می‌کردند.

برچسب‌های دیگر، به خصوص برچسب عنوان (Title Tag) و برچسب توضیحات متا(Meta Description Tags) آنهایی هستند که در سئوی مدرن اهمیت زیادی دارند. علاوه بر این، متاتگِ Robots ابزاری بسیار مهم برای کنترل دسترسی ربات‌های خزنده است. با استفاده از متا تگ‌های Robots می‌توانید مسائل مهم را به موتور جستجو  بفهمانید. برای مثال دستور nofollow کارش این است که به گوگل بگوید این لینک هیچ ارزشی ندارد و لازم به پیگیری آن نیست. البته درست است که دانستن عملکرد متا تگ‌ها مهم است، اما خیلی وقت است که تمرکز اصلی سئو روی آن نیست.

استفاده بیش از حد از کلیدواژه‌ها  (Keyword Stuffing)

تا به حال صفحاتی را دیده‌اید که به نظر شبیه اسپم می‌آیند؟ به عنوان مثال این عبارت‌ها را ببینید:

"دانلود فصل 7 سریال بازی تاج و تخت / قسمت هفتم یا کیفیت HD اضافه شد / دانلود زیرنویس فارسی سریال گیم آور ترونز / برای دانلود قسمت 7 فصل 7 گیم آو ترونز، اینجا کلیک کنید / مشاهده تریلر فصل 7 گیم آو ترونز ..."

قسمت جالب‌تر اینجاست که در ادامه مطلب، با انبوهی کلمه مواجه می‌شوید که شامل نام سریال به انگلیسی و فارسی به تفکیک تمامی فصل‌ها و قسمت‌ها، نام تک تک بازیگران و کاراکترهای آنها در فیلم، دانلود زیرنویس به تمامی فرم‌ها و زبان‌های ممکن و هر چیزی که ممکن است به نوعی به این سریال محبوب ربط پیدا کند می‌شود.

بسیاری از وبمسترها بر این باورند که "ترافیک مناسب کلیدواژه‌ها" یعنی استفاده بسیار زیاد از تک تک کلمات کلیدی مربوط به موضوع. اما نکته اصلی اینجاست که:

استفاده بیش از حد از کلیدواژه

البته که کلیدواژه‌ها برای موتورهای جستجو اهمیت دارند اما امروزه موتورهای جستجو هوشمندتر از آنی هستند که فریب این گونه محتوا را بخورند. وجود 10 کلیدواژه بیشتر نسبت به حالت عادی، ارزش آن را ندارد که موتور جستجو شما را به عنوان فرستنده اسپم فرض کند. از کلمات کلیدی به صورت منطقی، به اندازه و هوشمندانه استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنم مطلب زیر را بخوانید و با نحوۀ کار برچسب‌ها در سایت به خوبی آشنا شوید:

استفاده از تبلیغات پولی برای بهبود نتایج طبیعی جستجوها

این هم یکی دیگر از افسانه‌های مربوط به سئو که با واقعیت تطابق چندانی ندارد: تبلیغات در موتورهای جستجو (به صورت پرداخت به ازای کلیک یا PPC) رتبه ارگانیک شما را در نتایج جستجو ارتقاء می‌دهد.

در واقع، تا به حال هیچ شواهدی بر اینکه تبلیغات پولی در موتورهای جستجو، تاثیر مستقیمی بر نتایج طبیعی جستجو داشته باشد دیده نشده است. گوگل، بینگ و یاهو هر سه تمهیداتی اندیشیده‌اند که از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کنند.

تبلیغ‌کنندگان در گوگل هر ماهه میلیون‌ها دلار پول خرج می‌کنند و همچنان در نتایج ارگانیک جستجو به جایگاه خاصی نمی‌رسند. پس در اینجا هم تکرار می‌کنیم: آنچه در اینجا اهمیت دارد فقط و فقط کیفیت و جذابیت محتوای سایت شماست نه پولی که برای نمایش سایت‌تان در صفحه اول جستجو خرج می‌کنید.

بازاریابی چابک چیست و چه نقشی در موفقیت کسب و کار شما دارد؟حتما بخوانید: بازاریابی چابک چیست و چه نقشی در موفقیت کسب و کار شما دارد؟

اسپم‌ها در موتور‌های جستجو

تا زمانی که چیزی به نام جستجوی آنلاین هست، اسپم‌ها هم وجود خواهند داشت. اسپم‌ها از اواسط دهه 1990 میلادی به هدف ایجاد ترافیک دروغین یا فریب دادن الگوریتم‌های رتبه‌بندی به وجود آمدند و هنوز هم باتمام قدرت در فضای وب حضور دارند.

سئوی-کلاه-سیاه

یکی از روش‌های مورد علاقه سئوکارهای قدیمی‌تر، استفاده از واژه‌ها و عناوین فریب دهنده، دروغین و بعضاً غیر اخلاقی بود. جدا از اینکه که موضوع کار وبسایت شما چه بود، می‌توانستید با عناوینی شبیه به "عکس‌های خصوصی همسر سابق جورج کلونی" ترافیک سایت‌تان را به صورتی قابل توجه افزایش دهید. البته امروزه موتورهای جستجو کمتر گول چنین روش‌هایی را خورده و دست کم به این دو دلیل، این رویکرد دیگر منطقی نیست:

  • 1) این کار ارزش دردسرهایش را ندارد

کاربران از اسپم متنفرند و موتورهای جستجو هم با فرستندگان این نوع محتوا دائما در جنگ هستند. به باور بسیاری از افراد، یکی از دلایل موفقیت گوگل در سا‌ل‌های اخیر این بوده که نسبت به رقبایش بهتر توانسته اسپم‌ها را کنترل کند.

ساختن این گونه محتوا و فریب دادن موتورهای جستجو آنقدر سخت شده که تولید محتوای با کیفیت قطعا زمان و انرژی کمتری از شما خواهد برد؛ پس بهتر است بیهوده خودتان را اذیت نکنید!

پیشنهاد ما تدوین یک استراتژی بلند مدت برای تولید و انتشار محتوای با کیفیت و ارزشمند است.

  • 2) موتورهای جستجو هوشمندتر شده‌اند

موتورهای جستجو روز  به روز بهتر و هوشمندتر می‌شوند و گول زدن آن‌ها کار راحتی نیست؛ به همین دلیل هم است که روش‌های کلاه سیاه دیگر خیلی کم می‌توانند موتورها را فریب داده و رتبه سایت را بالا ببرند. این روزها روش‌های کلاه‌ سفید نسبت به سابق از کارایی بسیار بیشتری برخوردارند.

گوگل در آخرین آپدیت پاندا، از الگوریتم‌های پیشرفته‌ای استفاده کرده که به زبان ماشین مسلطند و باعث می‌شوند این موتور جستجو بتواند با قدرت بیشتری با اسپم‌ها و صفحات کم ارزش مبارزه کند. طبیعتاً موتورهای جستجوی دیگر هم از روش‌های مشابهی برای بهبود توانایی خود در تشخیص اسپم‌ها بهره برده‌اند.

ما استفاده از اسپم‌ها را به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنیم. از طرف دیگر، برای آن که سایت‌تان به اشتباه توسط موتورهای جستجو جریمه نشود، توصیه می‌کنیم حتما فاکتورهایی را که موتورهای جستجو از آنها برای تشخیص اسپم استفاده می‌کنند را مطالعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید راهنمای وبمستری گوگل و سوالات متداول وبمستری بینگ را که به این منظور تهیه شده‌اند بخوانید.

بسیار مهم است به یاد داشته باشید که روش‌های حیله‌گرانه در درازمدت به شما کمکی نکرده و در نهایت به اعمال جریمه و افت رتبه سایت شما منجر خواهند شد.

تجزیه و تحلیل اسپم‌ها در سطح صفحات

موتورهای جستجو کار تحلیل و کشف اسپم‌ها را در دو سطح صفحات و دامنه‌ها انجام می‌دهند. در ابتدا، به مواردی که معمولا در صفحات بررسی می‌شوند خواهیم پرداخت.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

ما در بخش‌های قبلی هم در مورد کلمات کلیدی صحبت کردیم، اما این بخش راجع به استفادۀ بیش از حد کلمات کلیدی در محتوای پست‌ها است. مثلاً فرض کنید دارید یک مقالۀ 500 کلمه‌ای را می‌خوانید و 250 بار در آن یک کلمه کلیدی خاص به کار رفته است. این کار جرم است و باعث می‌شود جریمه شوید.

اسکن کردن یک صفحه با کلمات کلیدی فراوان برای موتورهای جستجو کار دشواری نیست و تمامی این موتورها الگوریتم‌های لازم برای تشخیص این موضوع را در اختیار دارند. به صورت مشخص، رئیس تیم تشخیص اسپم در گوگل به این نکته اشاره کرده که برای بهبود سئو، بهتر است بیش از حد از کلیدواژه‌ها استفاده نکنید. این مطلب را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.

حالا شاید بپرسید که پس چه باید کرد؟ ساده است؛ شما باید از کلمات کلیدی مختلف و هم‌معنی و عبارات کلیدی بلند به جای تکرار یک کلمۀ خاص استفاده کنید. با ظهور الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل کم‌کم بحث چگالی کلمات کلیدی از میان رفت و استفاده از عبارات مترادف و هم معنی، آن هم به میزان لازم، جای آن را گرفت.

مطالعه موردی سئوی کلاه سفید: چگونه رتبه یک گوگل را به دست آوریم؟حتما بخوانید: مطالعه موردی سئوی کلاه سفید: چگونه رتبه یک گوگل را به دست آوریم؟

ساختن لینک‌های فریبکارانه

یکی از معمول‌ترین روش‌های ایجاد اسپم در فضای وب، ایجاد تعداد بالای کلیک برای یک لینک است که موتورهای جستجو صفحه مرتبط با آن را "محبوب" فرض کنند. البته تشخیص این یکی برای موتورهای جستجو اندکی مشکل‌تر است؛ چون سازندگان این لینک‌ها روش‌های مختلفی برای کار خود دارند. در ادامه به بعضی از این روش‌های حیله‌گرانه اشاره می‌کنیم:

تبادل لینک به صورت غیر طبیعی

اگر از قدیمی‌های وبلاگستان باشید احتمالا این جملات را زیاد داده‌اید:

  • با تبادل لینک موافقی؟
  • لینک شدی، منو بلینک
  • تبادل لینک پذیرفته می‌شود

این همان روش تبادل لینک غیرطبیعی است. در این روش یک نفر لینک شما را در سایت خودش قرار می‌داد و در مقابل شما هم باید لینک او را در سایتتان می‌گذاشتید، حتی اگر موضوع سایتتان هیچ ارتباطی به هم نداشت. البته این روش الان دیگر کارایی ندارد و موتورهای جستجو به راحتی می‌توانند سایت‌های متخلف را شناسایی کنند.

لینک‌دونی‌ها

بعضی سایت‌ها که از آنها به عنوان شبکه لینک یا لینکدونی هم یاد می‌شود، معمولاً سایت‌های کم ارزش و کم اعتباری هستند که تلاش دارند با جمع‌آوری لینک‌های سایت‌های دیگر، برای خود کلیک و محبوبیت ایجاد کنند. موتورهای جستجو این ارتباط‌ها را هم تشخیص داده و این نوع کلیک‌ها را به منزله نشان اعتبار تلقی نمی‌کنند.

خرید و فروش لینک

این روش هم مورد علاقه بسیاری از وبمسترهاست و تشخیص آن برای موتورهای جستجو خیلی راحت نیست. گوگل و دیگر موتورهای جستجو، به شدت در تلاش هستند که این شبکه‌های خرید و فروش را پیدا کرده و جریمه‌های سنگینی برای رتبه‌های آنها در نظر بگیرند اما خب برخی از این دلالان لینک زرنگ‌تر از گوگل هستند و به این راحتی‌ها دم به تله گوگل نمی‌دهند.

خرید لینک

البته اینها همه روش‌ها نیستند و روز به روز حیله‌های جدیدی برای ساختن این نوع لینک‌ها ابداع می‌شوند. موتورهای جستجو هم با بهبود الگوریتم‌ها، بررسی صفحات به صورت دستی، گزارش‌های وبمسترهای کلاه سفید و روش‌های دیگر در حال نبرد با این نوع تکنیک‌های لینک‌سازی هستند.

نمایش محتوای غیر واقعی به ربات‌های خزنده (Cloaking)

این یکی از روش‌های نه چندان منصفانه‌ایست که در آن یک اسکریپت تشخیص داده که بازدید کننده صفحه انسان است یا ربات؛ سپس محتوایی که به ربات خزندۀ موتور جستجو نمایش داده می‌شود با محتوایی که به کاربر انسانی نشان داده می‌شود متفاوت است.

موتورهای جستجو در صورت کشف Cloaking که قصد فریب ربات‌های خزنده را دارد، این صفحات را به طور کامل از صفحات نتایج جستجو حذف می‌کنند. البته این روش گاهی به اهداف مثبت از جمله بهبود تجربه کاربری انجام می‌شود و در این صورت، موتورهای جستجو اجازه می‌دهند که این قبیل صفحات رتبه خوبی کسب کنند. در اینجا می‌توانید درباره Cloaking کلاه سفید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

صفحات کم ارزش

اگر چه کم ارزش بودن محتوای یک صفحه دلیلی بر اسپم بودن آن نیست، اما باز هم موتورهای جستجو سازوکارهایی برای متمایز کردن محتوای باارزش و متفاوت از محتوای کپی و بی کیفیت در اختیار دارند. مطالب کپی، تکراری، قدیمی یا تولید شده توسط نرم‌افزارها هرگز جای محتوای اصل و ارزشمند را نگرفته و موتورهای جستجو نیز اصراری به نمایش آنها به کاربران ندارند. پس به اشتباه تصور نکنید که صرفاً به روزرسانی مداوم سایت با مطالب کپی یا بی‌کیفیت به ارتقاء رتبۀ سایت شما کمک می‌کند!

الگوریتم پاندای گوگل با رسالت مبارزه با همین صفحات کم‌ارزش در سال 2011 متولد شد.

تحلیل اسپم‌ها در سطح دامنه

موتورهای جستجو برای یافتن اسپم‌ها نه تنها صفحات تکی، بلکه صفحات اصلی سایت و زیردامنه‌ها (Sundomains) را هم به عنوان یک مجموعه بررسی می‌کنند. اینجاست که باید بسیار مراقب باشید زیرا ممکن است ضرر وارده به سایت شما تنها محدود به چند صفحه نبوده و مجبور شوید به سراغ یک دامنه جدید بروید!

چگونگی درج لینک‌ها

در بخش قبلی درباره روش‌های فریبکارانه ایجاد لینک حرف زدیم و دیگر در اینجا توضیح بیشتری نخواهیم داد. فقط به این نکته کوتاه اشاره کنیم که موتورهای جستجو مانند یک گارآگاه حرفه‌ای سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند و سایت‌هایی را که شما به آن‌ها لینک داده‌اید دنبال می‌کنند و اگر از روش‌های اسپم و کلاه سیاه استفاده کرده باشید جریمه‌تان می‌کنند. پس فکر نکنید که اگر یک وبلاگ در سرویس بلاگفا یا بیان بسازید و هزاران لینک به سایتتان بدهید موفق می‌شوید!

قابلیت اطمینان

با وبسایت‌هایی که با تلاش خود اطمینان مخاطبان را به دست آورده‌اند، معمولا همانند وبسایت‌های دیگر رفتار نمی‌شود. این مسئله تا جایی پیش می‌رود که موتورهای جستجو برای بررسی سایت‌های معتبر نسبت به دیگر سایت‌ها تفاوت قائل شده و معیارهای بررسی را به صورت یکسان به کار نمی‌برند. برای موتورهای جستجو، یکی از اصلی‌ترین معیارهای اطمینان، لینک‌هایی است که دامنه شما به دست آورده. اگر محتوای کم ارزش و تکراری روی وبلاگ شما دیده شود یا از سایت‌های اسپم‌دار لینک گرفته باشید، اعتبارتان نزد موتور جستجو زیر سوال خواهد رفت.

عواملی که روی اعتبار سایت و جلب اعتماد گوگل تاثیر دارند عبارتند از:

  • سرعت سایت
  • تاریخچه سایت (یعنی سن سایت از زمانی که ایجاد شده)
  • تولید محتوای پایدار و منظم
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • کیفیت لینک‌های داخلی و خارجی
  • استفاده از گواهی SSL

ارزش محتوا

همانطور که می‌دانیم، ارزش یک صفحه بر اساس یکتا بودنش و تجربه کاربر از بازدید آن صفحه مشخص می‌شود. تعیین ارزش یک دامنه هم به این گونه است. سایت‌هایی که به شکل دیگری کار می‌کنند حتما در رتبه گرفتن مشکل خواهند داشت. موتورهای جستجو دوست ندارند در جواب جستجوی یک مخاطب هزاران کپی از یک صفحه ویکی‌پدیا را به او نمایش دهند. موتورهای جستجو مجهز به الگوریتم‌های هوشمندی هستند که نتایج باکیفیت‌تر را پیدا کرده و به کاربران نشان می‌دهند.

ارزش-محتوا

یکی دیگر از روش‌های موتورهای جستجو برای ارزیابی ارزش محتوا این است که می‌بینند مخاطب بعد از کلیک کردن روی یک لینک، بعد از چند ثانیه یا چند دقیقه آن صفحه را ترک می‌کند. این امر خود نشانه‌ای از میزان جذابیت و سودمندی محتوای آن صفحه است.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

چطور می‌توانیم بفهمیم که خرابکاری کرده‌ایم؟

خبردار شدن از اینکه سایت ما توسط یک موتور جستجو جریمه شده واقعا دردناک است. گاهی اوقات، الگوریتم‌های موتور جستجو تغییر می‌کنند یا چیزی را در سایت‌تان عوض می‌کنید که منجر به افت رتبه شما شده و روی سئو تاثیر منفی می‌گذارد. قبل از آنکه پیش خودتان فکر کنید جریمه شده‌اید، این موارد را چک کنید:

  1. خطاها و ایرادات سایت

بعضی خطاها ممکن است در سایت شما وجود داشته باشند که جلوی خزیدن ربات‌ها را می‌گیرند. می‌توانید از کنسول جستجوی گوگل برای پیدا کردن این ایرادها استفاده کنید.

  1. تغییرات

بعضی تغییرات اعمال شده در سایت، ممکن است بر نگرش موتورهای جستجو به سایت شما تاثیر گذاشته باشند (تغییرات روی صفحه‌ها، تغییر ساختار لینک‌ها، تغییر در محتوا و غیره).

  1. تشابه

ببینید آیا سایت‌های مشابه شما وجود دارند که آنها هم رتبه خود را از دست داده‌اند یا خیر. وقتی که موتورهای جستجو الگوریتم‌هایشان را دستکاری می‌کنتد، تاثیر روی سایت‌های مشابه، یکسان خواهد بود.

  1. محتوای تکراری

نیازی به توضیح نیست که وجود دو یا چند محتوای مشابه در یک سایت، روی سئوی آن تاثیری منفی خواهد داشت. سایت خود را با دقت تمام برای اطمینان از عدم وجود چنین محتوایی بررسی کنید.

فلوچارت زیر کمکتان می‌کند تا راحت‌تر بتوانید متوجه شوید که توسط موتورهای جستجو جریمه شده‌اید یا نه. برای اینگکه عکس را واضح ببینید روی آن کلیک کنید.

11 باور اشتباه درباره سئو که شما را گمراه می‌کندحتما بخوانید: 11 باور اشتباه درباره سئو که شما را گمراه می‌کند

 

فلوچارت-باورهای-نادرست-درباره-موتورهای-جستجو

خب اگر طبق فلوچارت بالا به این نتیجه رسیدید که جریمه شده‌اید می‌دانید باید چه کار کنید؟

جریمه-گوگل

برای خارج شدن از پنالتی گوگل  بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. اگر تابحال این کار را انجام نداده‌اید، حتما در خدمات ابزارهای وبمستری گوگل و بینگ ثبت نام کنید. این ثبت نام باعث خواهد شد موتورهای جستجو به شما نوعی اعتماد پیدا کرده رابطه بین شما و آنها بهبود پیدا کند.
  2. داده‌های‌تان در حساب‌های وبمستری را به صورت کامل بررسی کنید، از صفحات خراب گرفته تا خطاهای مربوط به خزش و پیام‌های هشدار اسپم. در بسیاری از مواقع، چیزی که به عنوان جریمه مربوط به اسپم فرض می‌شود، مربوط به مشکلات دسترسی است.
  3. برای فرستادن درخواست تجدید نظر، به جای فرم‌های عمومی از ابزار وبمستری موتور جستجو کمک بگیرید. مجددا به این نکته اشاره می‌کنیم که برقراری ارتباط از این کانال، برای موتور جستجو قابل اعتمادتر خواهد بود.
  4. صداقت داشته باشید و همه چیز را با جزئیات توضیح دهید. اگر اسپم می‌فرستاده‌اید، مسئولیت تمامی اشتباهاتتان را به گردن بگیرید: لینک‌هایی که گرفته‌اید، چگونگی گرفتن آنها، چه کسی آن لینک‌ها را به شما فروخته و موارد دیگر. موتورهای جستجو به خصوص گوگل از همین جزئیات برای بهبود خدماتشان استفاده می‌کنند. تلاش در پنهانکاری به احتمال زیاد باعث خواهد شد آنها شما را کلاهبردار و دروغگو فرض کرده و کلا جواب شما را ندهند.
  5. قبل از درخواست تجدید نظر، هر مشکلی را که در سایت خود می‌بینید رفع کرده و یا در صورت لزوم صفحات یا لینک‌های مربوط به آنها را حذف کنید.
  6. بدانید که احتمالا باید کلی منتظر بمانید. بررسی درخواست شما از طرف موتورهای جستجو ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها زمان ببرد. هر هفته صدها یا هزاران سایت از طرف موتورهای جستجو جریمه می‌شوند و به همین خاطر افراد پاسخگو سرشان خیلی شلوغ است!
  7. اگر برند یا کسب و کار بزرگی در اینترنت دارید، در صورت توان سعی کنید مشکل را به صورت مستقیم با مسئولین ذی‌ربط در میان بگذارید.

پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی کامل با پنالتی گوگل و نحوۀ خروج از آن مقالۀ «گوگل پنالتی چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟» را بخوانید.

در انتهای مطلب، در جریان باشید که موتورهای جستجو وظیفه ندارند جریمه یا محدودیت شما را بردارند. از نظر قانونی، آنها حق دارند این بلاها را سر هر سایتی بیاورند. آنها در صورت رفع مشکل شما، در واقع به شما لطف کرده‌اند. پس بهتر است از همان ابتدا به سراغ آن تکنیک‌های مشکوک سئو نرفته تا در آینده به دردسر نیفتید.

آیا تابه‌حال چنین تجربه‌هایی داشته‌اید؟ چگونه سعی کردید مشکل را حل کنید؟ تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید!