یکی از مهم ترین عناصر برای ایجاد استراتژی بازاریابی در مورد سئو، فهم و درک افکار مخاطبان است. بعد از آنکه فهمیدید بازار هدف شما به دنبال چه چیزی است، می توانید خواسته های مشتریان خود را برآورده کنید و آنها را به عنوان یک مشتری دائمی نگه دارید.

آموزش استفاده از موتور جستجو

قبلاً بارها و بارها در مقالات مختلف به این نکته اشاره کرده ایم که باید برای کاربران خود محتوا تولید کنید، نه موتورهای جستجوگر! معمولاً سه نوع کوئری جستجو وجود دارند که افراد به دنبالشان می گردند:

  • جستجو برای انجام دادن یک کار، کوئری متقابل: من می خواهم کاری انجام دهم. این کوئری معمولاً برای انجام دادن یک فعالیت مورد استفاده قرار می گیرد. مثلاً می خواهید یک بلیط هواپیما بخرید یا به یک آهنگ گوش دهید. به این نوع کوئری Transactional Queries گفته می شود.
  • جستجو برای دانستن چیزی، کوئری اطلاعاتی: من به اطلاعاتی نیاز دارم. این کوئری در مواردی همچون یافتن نام یک برند یا بهترین رستوران در یک منطقه مورد استفاده قرار می گیرد. به این نوع کوئری ها، Informational Queries گفته می شود.
  • جستجو برای رفتن به محلی خاص، کوئری ناوبری: من می خواهم به یک مکان خاص در اینترنت بروم. این کوئری معمولاً برای یافتن یک سایت در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا سایت آپارات یا فیسبوک. به این نوع کوئری ها، Navigation Queries گفته می شود.

بعد از اینکه بازدید کننده، کلمه کلیدی مورد نظر خود را در باکس جستجو وارد می کند و به سایت مورد نظر می رسد، آیا آن چیزی را که به دنبالش بود را پیدا می کند؟ این اولین و اصلی ترین سوالی است که موتورهای جستجوگر تلاش می کنند هر روز میلیاردها بار به آن پاسخ دهند. اصلی ترین مسئولیت موتورهای جستجو، نمایش نتایج مرتبط با جستجوی کاربران است. بنابراین از خودتان بپرسید مشتریانتان به دنبال چه چیزی هستند و مطمئن شوید نیازهای آنان را برطرف می کنید.

همه این موارد با کلمات کلیدی که در یک باکس کوچک تایپ می شود، آغاز خواهد شد.

نحوه استفاده کاربران از موتورهای جستجوگر، طی این سال ها تغییرات بسیاری کرده است، اما اصول اولیه برای استفاده از موتورهای جستجو هنوز هم همانند گذشته است. بیشتر فرآیند های جستجو، شبیه مراحل زیر خواهد بود:

  1. یافتن پاسخ مناسب، راه حل یا اطلاعات
  2. چینش این نیازها در یک کلمه، جمله یا عبارت که به آن کوئری گفته می شود.
  3. وارد کردن کوئری در موتور جستجوگر
  4. جستجو برای یافتن پاسخ مناسب در بین نتایج جستجو
  5. کلیک بر روی یک نتیجه جستجو
  6. بررسی اجمالی برای یافتن یک راه حل یا یافتن یک لینک به آن
  7. اگر نتیجه راضی کننده نباشد، کاربر به صفحه نتایج جستجو بر می گردد و لینک دیگری را مرور می کند.
  8. ممکن است کاربر جستجوی دیگری را بر اساس کوئری های جدید انجام دهد.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

قدرت واقعی بازاریابی درون گرا در سئو

چرا باید زمان، انرژی و منابع خود را بر روی سئو سرمایه گذاری کنید؟ زمانی که نگاهی به کاربرد موتورهای جستجو می اندازید، اطلاعات جالبی را از مطالعات متعدد به دست خواهید آورد. ما برخی از مطالعات و داده های اخیر که مرتبط و ارزشمند هستند را مورد بررسی قرار داده ایم تا بتوانیم کاربرد موتورهای جستجو را بهتر بفهمیم و قدرت سئو را بهتر درک کنیم.

قدرت واقعی بازاریابی درون گرا (بازاریابی داخلی) در سئو

مطالعات انجام شده توسط comScore در اکتبر سال 2011 نشان می دهد گوگل پرچمدار موتورهای جستجو است:

  • تحقیقات نشان می دهد در آوریل 2011، 65.4% جستجوها در آمریکا توسط گوگل انجام شده است. این در حالیست که کاربران، 17.2% از یاهو و 13.4% از مایکروسافت (بینگ) استفاده کرده اند. البته در دنیای واقعی، میزان ورود ترافیک از موتور جستجوگر گوگل، بیشتر از این ارقامی است که مشاهده می کنیم.
  • مردم آمریکا به تنهایی در یک ماه، 20.3 میلیارد جستجو انجام داده اند. در این میان سهم گوگل 13.4 میلیارد جستجو، یاهو 3.3 میلیارد، مایکروسافت 2.7 میلیارد، Ask Network حدود 518 میلیون جستجو و AOL LLC حدود 277 میلیون جستجو بوده است.
  • کل جستجوهایی که توسط گوگل انجام شده است معادل 67.7% از تمامی کوئری های جستجوست. این در حالیست که بینگ تنها 26.7% از تمامی جستجوها را به خود اختصاص داده است ---> مشاهده تحقیق

تحقیقات Forrester نشان می دهد از آگوست 2011، میلیاردها دلار خرج بازاریابی آنلاین شده است:

  • هزینه های صرف شده بر روی بازاریابی آنلاین تا پایان سال 2016، به 77 میلیارد دلار خواهد رسید.
  • این مقدار حدود 26% از بودجه کل تبلیغات است. ---> مشاهده تحقیق

گزارش منتشر شده توسط Burke در سال 2011 نشان می دهد که جستجو، کتاب راهنمای جدید است:

  • 76% از افراد شرکت کننده در نظرسنجی، از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات محلی استفاده کرده اند. این در حالیست که 24% از آنها از کتاب های راهنما استفاده کرده اند.
  • در سی روز گذشته، 67% از کاربران از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات محلی استفاده کرده اند. 23% پاسخ دهندگان بیان کرده اند که از شبکه های اجتماعی آنلاین به عنوان منبع رسانه محلی استفاده کرده اند. ---> مشاهده تحقیق

در آگوست سال 2011، مطالعات جدید توسط Pew اطلاعات زیر را آشکار کرد:

  • تعداد کاربران اینترنتی که برای کارهای روزمره خود از موتورهای جستجو استفاده می کنند به تدریج در حال افزایش است. این مقدار به 59% از افراد بالغی که از اینترنت استفاده می کنند، افزایش یافته است.
  • با این افزایش، تعداد افرادی که در حال استفاده از موتورهای جستجو هستند به 61% خواهد رسید. ---> مشاهده تحقیق

آمارهای سایت StatCounter Global 5 نشان می دهد کدام موتورهای جستجوگر بیشترین ترافیک را به سایت ها ارسال می کنند:

  • گوگل 90.62% از ترافیک را به خود اختصاص داده است.
  • یاهو 3.78% از ترافیک را به خود اختصاص داده است
  • بینگ، سهم 3.72% از این ترافیک دارد.
  • Ask Jeeves سهم 0.36% دارد.
  • موتور جستجوی Baidu نیز 0.35% از ترافیک ارسالی را به خود اختصاص داده است. ---> مشاهده تحقیق

مطالعه انجام شده توسط Slingshot SEO، نقش نرخ کلیک برای رتبه های برتر را نشان می دهد:

  • لینک اول در نتایج جستجوی گوگل ، حدود 18.2% از کل ترافیک حاصل از کلیک را دریافت می کند.
  • لینک دوم حدود 10.1%، لینک سوم حدود 7.2% و لینک چهارم حدود 4.8% را به خود اختصاص داده است.
  • لینک اول در نتایج بینگ نیز حدود 9.66% نرخ کلیک داشته است.
  • مقدار میانگین کلی نرخ کلیک برای 10 نتیجه برتر 52.32 درصد برای گوگل و 26.32 درصد برای بینگ بوده است. ---> مشاهده تحقیق

تمامی این داده های تحقیقاتی جالب نشان می دهد که جستجو در وب و بازاریابی موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردار است. از داده های بالا می توان نتایج زیر را به دست آورد:

 

کاربران چگونه از موتورهای جستجو استفاده می کنند؟

برای بازاریابان، اینترنت به طور کلی و جستجو به طور خاص، از مهم ترین روش ها برای دستیابی به مشتریان و ایجاد کسب وکار محسوب می شود.

  • جستجو بسیار، بسیار محبوب است. استفاده از موتور جستجو در هر سال نزدیک به 20% رشد داشته است و امروزه، تمام کاربران اینترنت در آمریکا و میلیاردها نفر در جهان از موتورهای جستجو استفاده می کنند.
  • جستجو می تواند حجم باورنکردنی از فعالیت اقتصادی آنلاین و آفلاین را به خود اختصاص دهد.
  • به دست آوردن رتبه بالاتر در نتایج موتورهای جستجو برای دیده شدن وب سایت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  • قرار گرفتن در بالاترین نتیجه جستجو، نه تنها مقدار زیادی ترافیک برای سایت ها فراهم می کند، بلکه باعث افزایش اعتماد مشتریان به سایت یا شرکت خواهد شد.

نکته: یادگیری قوانین و قواعد سئو برای دستیابی به این اهداف ضروری است.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا دسته بندی های دیگری برای کوئری های جستجو وجود دارد؟ آیا نحوۀ تعامل کاربران با موتورهای جستجو با مطالب موجود در این مقاله تفاوت دارد؟ خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات شما را در این زمینه بدانیم. همچنین، درصورتی که در زمینه آموزش سئو سوالی دارید می توانید آن را با ما در میان بگذارید.

منبع: Moz