همانطور که می دانید موتورهای جستجوگر دو عملکرد اصلی و بزرگ دارند: اول اینکه این موتورها در سایت های مختلف می خزند و آنها را ایندکس می کنند. دومین کار این است که وب سایت های مختلف را بر اساس مرتبط بودن موضوعی آنها برای کاربران مرتب می کنند.

موتور جستجو چگونه عمل می کنند؟

خزیدن و ایندکس کردن

شبکه جهانی وب را به عنوان شبکه ای در نظر بگیرید که همانند ایستگاه های مختلف در سیستم متروی یک شهر بزرگ عمل می کند.

هر ایستگاه یک سند منحصر بفردی است (معمولاً هر صفحه از سایت یک سند محسوب می شود البته این اسناد ممکن است به صورت فایل پی دی اف، JPG یا سایر فایل ها نیز باشند). موتورهای جستجوگر به روشی برای خزیدن در کل شهر نیاز دارند و در این مسیر باید ایستگاه های مختلفی را علامت بگذارند تا بتوانند بهترین مسیرهای موجود را پیدا کنند، یعنی همان لینک ها.

موتور جستجو چگونه عمل می کنند؟

ساختار لینک در وب، همه صفحات را به یکدیگر پیوند می دهد.

لینک به ربات های خودکار موتورهای جستجوگر (که به این ربات ها خزنده یا عنکبوت گفته می شود) اجازه می دهد در وب، به میلیاردها اسناد مرتبط به یکدیگر دسترسی داشته باشند.

زمانی که موتورهای جستجو این صفحات را پیدا می کنند، کدهای موجود در آنها را رمزگشایی کرده و قطعات انتخاب شده را در پایگاه داده ی عظیمی ذخیره سازی می کنند. با این کار می توانند در زمان نیاز (هنگام جستجوی کوئری توسط کاربر) آنها را فراخوانی کنند. برای اینکه دسترسی به چنین داده های عظیمی در عرض چند ثانیه میسر باشد، کمپانی های موتورهای جستجو، دیتا سنترهای مختلفی را در نقاط مختلف جهان ایجاد کرده اند.

این مراکز، دارای هزاران دستگاه هستند که می توانند حجم وسیعی از اطلاعات را با سرعت بالا پردازش کنند. زمانی که فردی جستجویی را در یک موتور جستجو انجام می دهد، به دنبال کسب اطلاعات سریع و بی وقفه خواهد بود. حتی یک یا دو ثانیه تاخیر هم می تواند نارضایتی کاربران را به همراه داشته باشد. به همین خاطر موتورهای جستجوگر تلاش می کنند پاسخ مورد نیاز کاربران را با سرعت بالاتر فراهم کنند.

موتور جستجو چگونه عمل می کنند؟

فراهم کردن پاسخ های مناسب برای نیاز کاربران

موتورهای جستجوگر ماشین های پاسخ دهنده هستند. زمانی که یک فرد، جستجویی را به صورت آنلاین انجام می دهد؛ موتور جستجوگر به منظور بررسی اسنادِ مرتبط در پایگاه داده خود، دو کار انجام می دهد: اول از همه، تنها نتایجی را در اختیار افراد قرار می دهد که مفید هستند و با کوئری جستجوی کاربر در ارتباطند. دوماً، نتایج به دست آمده را بر اساس محبوبیت وب سایت ها و اطلاعاتی که فراهم می کنند، رتبه بندی می کند. مرتبط بودن موضوعی و میزان محبوبیت می تواند تاثیر زیادی بر روی سئو سایت شما داشته باشد.

موتورهای جستجو چگونه مرتبط بودن و محبوبیت محتوای سایت ها را تشخیص می دهند؟

برای یک موتور جستجو، مرتبط بودن چیزی بیشتر از پیدا کردن کلمات مناسب در یک سایت است. در روزهای اولیه دنیای وب، موتورهای جستجوگر از این مرحله ساده، پا را فراتر نمی گذاشتند و نتایج به دست آمده ارزش محدودی داشت. در طول سال ها، مهندسان روش های بهتری را برای منطبق کردن نتایج با کوئری های افراد پیدا کردند. امروزه، صدها فاکتور بر روی مرتبط بودن محتوای سایت تاثیر دارد که در این راهنما، تعدادی از مهم ترین فاکتورها را با هم مرور خواهیم کرد.

از نظر موتورهای جستجوگر، یک سایت (صفحه یا فایل) هر چقدر محبوب تر باشد، اطلاعات ارزشمندتری دارد و می توانند برای کاربران مفیدتر باشد. این فرضیه در به دست آوردن رضایت کاربران، بسیار موفقیت آمیز عمل کرده است.

محبوبیت و مرتبط بودن را نمی توان به صورت دستی تعیین کرد. در عوض، موتورهای جستجوگر از معادلات ریاضی (الگوریتم ها) برای مرتب کردن اینگونه موارد استفاده می کنند. این الگوریتم ها معمولا صدها متغیر دارند. در دنیای بازاریابی جستجو، به این متغیرها فاکتورهای رتبه بندی گفته می شود.

موتور جستجو چگونه عمل می کنند؟

شما می توانید مشاهده کنید که موتور جستجو گوگل برای کوئری دانشگاه ها، سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در صدر نتایج خود قرار داده است.

چگونه می توان در حوزه بازاریابی موتور جستجو موفق بود؟

موتور جستجو چگونه عمل می کنند؟

الگوریتم های پیچیده در موتورهای جستجو ممکن است غیر قابل نفوذ به نظر برسند. اگر واقعیت را بگوئیم، موتورهای جستجوگر آگاهی بسیار اندکی در مورد دستیابی به نتایج بهتر و ترافیک بیشتر در اختیار افراد قرار می دهند. تنها چیزی که این موتورها در اختیار ما قرار می دهند، بهینه سازی و تمریناتی است که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

اینفوگرافیک: نکات مهم سئو داخلی سایتحتما بخوانید: اینفوگرافیک: نکات مهم سئو داخلی سایت

موتور جستجو چگونه عمل می کنند؟

اطلاعات مرتبط با سئو از راهنمای گوگل وبمستر

گوگل به افراد توصیه می کند برای دستیابی به رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو از نکات زیر استفاده کنند:

  • صفحات خود را در درجه اول برای کاربران طراحی کنید نه برای موتورهای جستجوگر! کاربران خود را فریب ندهید و سعی نکنید محتوای متفاوتی را در اختیار موتور جستجو و کاربران خود قرار دهید. این فرآیند کلاکینگ (Cloaking) نام دارد و اگر گوگل متوجه این موضوع شود، شما را جریمه خواهد کرد.
  • ساختار سایت خود را با دسته بندی صحیح و استفاده از لینک های متنی، برای موتورهای جستجوگر واضح کنید. هر صفحه ای باید حداقل از طریق یک لینک متنی استاتیک، قابل دسترس باشد.
  • سایتی مفید و با اطلاعات غنی ایجاد کنید. صفحات خود را با دقت بنویسید و محتوای خوبی در آن بگنجانید. مطمئن شوید که عناصر <title> و صفت ALT توصیفیِ تصاویر سایت، دقیق هستند.
  • از کلمات کلیدی برای ایجاد آدرس های کاربر پسند و توصیفی استفاده کنید. برای دستیابی به یک سند یا صفحه تنها از یک آدرس واحد استفاده نمایید. اگر محتوای تکراری در سایت خود دارید از روش های ریدایرکت 301 و rel="canonical" استفاده کنید.

موتور جستجو چگونه عمل می کنند؟

اطلاعات مرتبط با سئو از راهنمای بینگ وبمستر

مهندسان بینگ در مایکروسافت، کاربران را به رعایت نکات زیر برای دست یافتن به رتبه بندی بهتر تشویق می کنند:

  • مطمئن شوید که در ساختار URLتان از کلید واژه های مرتبط و تمیز استفاده کرده اید.
  • مطمئن شوید که محتوای شما در رسانه های مختلفی همچوت فلش، جاوا اسکریپت یا آژاکس، دفن نشده است. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که این نوع فایل های چند رسانه ای، لینکی را از ربات های جستجوگر پنهان نمی کنند.
  • از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید و هر کدام از کلید واژه ها را با چیزی که کاربران به دنبال آن هستند هماهنگ و منطبق سازید. به طور منظم محتوای تازه و مفید ایجاد کنید.
  • اگر می خواهید متن شما در موتور جستجوگر ایندکس شود، آن را داخل تصویر قرار ندهید. به عنوان مثال اگر می خواهید نام یا آدرس شرکت قابل ایندکس کردن باشد باید مطمئن شوید که داخل لوگوی شرکت نمایش داده نمی شود.

موتور جستجو چگونه عمل می کنند؟

بدون ترس بازاریابی موتور جستجو را دنبال کنید

علاوه بر توصیه هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، روش های مختلفی برای بهبود رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو وجود دارد. طی 15 سالی که از حضور موتورهای جستجوگر می گذرد، بازاریابان موتور جستجو توانسته اند از طریق آزمون و خطا، برخی از الگو ها و روش های عملکرد موتورهای جستجوگر را کشف کنند. هم اکنون متخصصان سئو و بازاریابان با استفاده از این اطلاعات، جایگاه وب سایت مشتریانشان را در نتایج جستجو بهبود می بخشند.

موتور جستجو چگونه عمل می کنند؟

هیچ ابزار جادویی وجود ندارد که وبمسترها بتوانند با استفاده از آن، فعالیت موتورهای جستجوگر را پیگیری کنند. تنها روشی که می تواند در این مسیر به وبمسترها کمک کند این است که خودشان از موتور جستجو استفاده کنند، نظریات و فرضیه های خود را بررسی نمایند و در این باره نظر بدهند. این یک فرآیندی است که تکرار می شود و اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد موتورهای جستجوگر به ما می دهد:

  1. ابتدا یک سایت جدید با کلیدواژه های بی معنی ایجاد کنید (به عنوان مثال ishkabibbell.com).
  2. صفحات متعددی بر روی وبسایت ایجاد کنید. همه این صفحات باید یک کلمه کلیدی بی معنی و مضحک را هدف قرار دهد (به عنوان مثال yoogewgally).
  3. تا جایی که می توانید همه صفحات را به صورت یکسان ایجاد کنید. سپس در یک دوره زمانی خاص مواردی همچون محل قرار گیری متن، فرمت متن، استفاده از کلیدواژه ها و ساختار لینک را تغییر دهید.
  4. از وب سایت ها و صفحات ایندکس شده به دامنه ی خود لینک دهید.
  5. رتبه بندی صفحات خود در موتورهای جستجوگر را یادداشت کنید.
  6. حال تغییر کوچکی در آن صفحه ایجاد کنید و تاثیر این تغییر در نتایج موتورهای جستجو را ارزیابی نمایید. از همین طریق می توانید اهمیت هر کدام از فاکتورها را بسنجید.
  7. هر نتیجه ای که به نظر موثر می رسد را ثبت کنید. تمامی این موارد را دوباره در دامنه های دیگر و با کلمات کلیدی مختلف امتحان کنید. اگر آزمون های متعدد به صورت مداوم نتایج یکسانی را ایجاد کرد، می توانید از الگوی به دست آمده برای بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو استفاده کنید.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

نمونه ای از آزمون انجام شده

در آزمایشی که ما انجام دادیم، ابتدا یک فرضیه ایجاد کردیم. فرضیه ما این بود: لینکی که در اوایل یک صفحه قرار داده می شود از لینکی که در پایین صفحه قرار می گیرد مهم تر است. سپس سعی کردیم این نظریه را به روش های مختلفی بررسی کنیم. ابتدا یک دامنه بی معنی ایجاد کردیم و صفحه اصلی آن را به سه صفحه خارجی لینک دادیم. در این سه صفحه کلمات بی معنی یکسانی قرار داشت. بعد از اینکه موتورهای جستجو صفحات سایت را خزیدند، دریافتیم که صفحاتی با لینک هایی که در ابتدای آن قرار داده شده است، رتبه بندی بهتری به دست آورده اند.

موتور جستجوگر چگونه عمل می کنند؟

موتور جستجوگر چگونه عمل می کنند؟

این فرآیند اگرچه بسیار مفید است اما به تنهایی نمی تواند در آموزش بازاریابان موثر باشد.

علاوه بر این نوع آزمایش، بازاریابان می توانند از هوش رقابتی در مورد نحوه کار موتورهای جستجو بر روی پتنت های مختلف استفاده کنند. شاید مشهورترین مورد، سیستمی است که برای رتبه بندی بهتر سایت ها در سال 1990 در دانشگاه استنفورد ایجاد شد. این روش پیچ رنک گوگل نام داشت. از طریق روش هایی همچون تجزیه و تحلیل پتنت ها، آزمایش و تست زنده، بازاریابان می توانند نحوه عملکرد موتورهای جستجو را درک کنند و با اجزای ضروری ایجاد سایت و بهبود رتبه بندی آشنا شوند.

جای نگرانی نیست. برای این که بفهمید موتورهای جستجوگر چگونه عمل می کنند، نیازی نیست که آزمایش های مختلفی را انجام دهید. ما در این راهنمای 10 فصلی تجارب سئوکاران برجسته را با شما عزیزان در میان خواهیم گذاشت تا متوجه شوید موتورهای جستجوگر چگونه عمل می کنند و با توجه به چه فاکتورهایی، وب سایت ها را رتبه بندی می کنند.

همچنین، در صورتی که سوالی در زمینه آموزش سئو یا آموزش لینک بیلدینگ دارید می توانید از طریق قسمت دیدگاه ها آن را با ما در میان بگذارید. کارشناسان نوین سعی می کنند در کمترین زمان به سوالات شما پاسخ دهند.