در این مقاله قصد داریم نگاهی به آخرین گرایش های موجود در حوزه دیجیتال مارکتینگ بیندازیم و تاثیر هر کدام از این گرایش ها را بر روی بازاریابی مرور کنیم. در آغاز هر سال همیشه تمایلات زیادی برای پیش بینی ترندهای موجود در بازاریابی وجود دارد. بیشتر افراد از خود می پرسند امسال چه چیزهایی بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ گرایشات موجود چیست؟ فکر می کنید بزرگترین گرایش امسال در حوزه بازاریابی دیجیتال و فناوری چیست؟

در نظرسنجی های انجام شده از خوانندگان خواسته شده است که نظرات خود را در مورد گرایش‌های موجود در حوزه فناوری دیجیتال و بازاریابی دیجیتال بیان کنند. مسئله ای که با افراد مختلف مطرح شده است، به شرح زیر است:

نظر شما در مورد بزرگترین گرایش موجود در حوزه بازاریابی دیجیتال چیست؟ چه نوع تکنیکی می تواند بیشترین مزایا را برای شما به همراه داشته باشد؟

از آنجایی که در سه ماه آخر سال 2016 قرار داریم، به نظرمان آمد که در این مقاله ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال 2016 را بررسی کنیم. در پائیز سال گذشته سایت Smartinsights در بین کاربران خود نظرسنجی برگزار کرد. در این نظر سنجی از کاربران سوال پرسیده شده بود که کدام یک از گرایشات موجود در بازاریابی دیجیتال، در سال 2016 اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. جالب است بدانید که حدس کاربران تقریباً درست از آب درآمد و بیشتر گزینه‌های استفاده شده در این نظرسنجی در سال 2016 اهمیت ویژه‌ای پیدا کردند. در واقع می‌توان گفت، این نظرسنجی درباره ترندهای مهم دیجیتال مارکتینگ نبود و بیشتر نوعی نیازسنجی از مشتریان به حساب می‌آید.

این نظرسنجی با طرح این مسئله انجام شد:

از آنجایی که ما درباره بازاریابی صحبت می کنیم، خوشحال می شویم که نظر خود را درباره بزرگترین ترند دیجیتال مارکتینگ بدانیم. در واقع، این کار به ما خواهد گفت که کدام یک از موارد زیر بیشترین تاثیر را بر روی کسب و کار شما خواهد گذاشت و باعث پیشرفت آن خواهد شد.

نمودار زیر، نتایج نظرسنجی انجام شده در 8 فوریه سال 2016 را به خوبی نشان می دهد. حدود 1500 نفر در این نظرسنجی شرکت کردند. در ادامه، فعالیت هایی که نتایج موجود را توضیح می دهد به صورت الفبایی از هم جدا شده است. به عنوان مثال کلان داده (Big Data) گرایش بسیار بالایی دارد اما بینش بازار و پیش بینی های تجزیه و تحلیلی را نیز در بر می گیرد:

دوران پس از دیجیتال - ترند های دیجیتال مارکتینگ در سال 2016

در ادامه، تمام این موارد، به ترتیب حروف الفبا آورده شده است. کلان داده ها (Big Data) به طرز شگفت انگیزی آمار بالایی را به خود اختصاص داده اند، البته باید اشاره کرد که کلان داده ها شامل تحلیل و پیش بینی بازار نیز می شوند.

  • Big Data - کلان داده (شامل تحلیل و پیش بینی بازار است)
  • Content Marketing - بازاریابی محتوا
  • Communities - جوامع (بازارهای متمرکز)
  • Conversion Rate Optimisation - بهینه سازی نرخ تبدیل، بهبود تجربه کاربران از سایت
  • Display - نمایش (بنر در مطبوعات، تبلیغات در رسانه های اجتماعی)
  • Internet of Things - اینترنت اشیا، اتوماسیون بازاریابی (همچون CRM، بازاریابی ایمیل و شخصی سازی وب)
  • Mobile marketing - بازاریابی موبایل (تبلیغات موبایلی، توسعه سایت و اپلیکیشن)
  • Paid search marketing - بازاریابی جستجوی پولی (همچون گوگل ادوردز)
  • Partnerships including affiliate and co-marketing - همکاری و مشارکت که شامل بازاریابی مشارکتی است.
  • SEO - بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ( سئو )
  • Social Media Marketing - بازاریابی رسانه های اجتماعی (شامل CRM اجتماعی و پشتیبانی از مشتریان)
  • Wearables - دستگاه های پوشیدنی (همچون اپل واچ، ردیاب ها، واقعیت افزوده)

همه بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را می‌توانید در یک پکیج آموزشی کامل آموزش ببینید و به یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای شوید. همانطور که می‌دانید این‌مهارت‌ها تک تکشان برای کسب و کارها ارزشمندند و فرصت‌های شغلی زیاد دارند. برای خرید دوره وارد صفحه دوره تخصصی دیجیتال مارکتینگ نوین شوید.

گرایش های موجود در رفتار خرید مشتری

تغییری که در نحوه استفاده مشتریان از فناوری و رسانه های دیجیتال به وجود آمده است، هسته اصلی درک گرایش ها در بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. تصمیم گیری های خرید در دنیای امروزی، بسیار پیچیده تر از قبل شده است.

پیچیدگی بیشتر در تصمیم های خرید

رفتار مشتری در فرآیند خرید بسیار پیچیده تر از گذشته شده است. مثال ها و تحقیقات مختلف نشان می دهد که پیچیدگی تصمیم های خرید مشتریان در سال های اخیر زیاد شده است. در مثال زیر محققان GFK به ما نشان می دهند که رفتارهای خرید مشتریان چگونه تغییر کرده است و یک فرد برای خرید کالایی با ارزش و گران قیمت چه مسیری را طی می کند. این تحقیق برای خرید بیمه خودرو در انگلستان صورت گرفته است.

دوران پس از دیجیتال - ترند های بازاریابی در سال 2016

نمودار موجود نشان می دهد که چگونه تصمیم های خرید امروزی انجام می شود. در یک دوره 35 روزه، بیش از 9 بازدید از 5 سایت مختلف انجام شده است و زمان کلی بازدید حدود 34 دقیقه بوده است. تاثیر کانال های آنلاین نیز با وجود 82% خرید روشن و آشکار است. تنها 4 درصد از افراد به صورت آفلاین خرید می کنند.

افزایش کاربرد موبایل

امسال نیز همانند سال های گذشته شاهد رشد فزاینده استفاده از موبایل بوده ایم. به همین خاطر، استفاده از بازاریابی موبایل نیز یکی از گرایش های کلیدی و اصلی در سال 2016 محسوب می شود.

دوران پس از دیجیتال - ترند های دیجیتال مارکتینگ در سال 2016

تغییرات دیجیتالی: از انبارهای دیجیتال تا تیم های یکپارچه

در یک دوره خاص، صحبت های زیادی در مورد دنیای پسا دیجیتال (پس از دیجیتال) وجود داشت. در دنیای پُست دیجیتال، کاربرد رسانه های دیجیتال و فناوری موجود در بازاریابی، به یک موضوع همه گیر تبدیل شده است، پس باید استفاده از ابزارها و تکنیک های موجود نیز بر همین اساس تغییر کند و با روش های بازاریابی قبلی ادغام گردد. در دنیای امروزی بازاریابی، دیجیتال به جزو جدایی ناپذیر بازاریابی تبدیل شده است و بازاریابی بدون آن عملاً غیر ممکن به نظر می رسد.

بک لینک چیست و چطور بک لینک قوی بسازیم؟حتما بخوانید: بک لینک چیست و چطور بک لینک قوی بسازیم؟

این نوع طرز فکر به خاطر تغییرات انجام شده در کاربرد رسانه ها به وجود آمده است. بیشتر افراد بدون اینکه در مورد کانال یا رسانه موجود فکر کنند، محتواهای مختلف را مورد استفاده قرار می دهند. طرز فکر پسا دیجیتال همچنین به خاطر مشکلاتی که در حوزه مدیریت فعالیت های بازاریابی وجود داشت، به وجود آمد. چرا که با به وجود آمدن انبارهای دیجیتالی، بسیاری از بازاریابان و شرکت های تحت پوششان، فعالیت هایی غیر دیجیتالی انجام نمی دهند.

به عنوان مثال بر اساس مصاحبه ای که در TFMصورت گرفته است، مدیر بازاریابی آن شرکت، استفاده از کلمه دیجیتال را در شرکت ممنوع کرده است تا بتواند طرز فکر کارمندان خود را تغییر دهد. او می گوید:

ما باید به اصل بازاریابی برگردیم که محصول موجود، همان بازاریابی است. افراد بسیاری به این موضوع نیاز دارند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که امروزه تنها چیزی که ما احتیاج داریم کار تیمی است.

او بیان می کند که شغل های مورد نیازش، ممکن است مهندسی مشتریان باشد. مشکل اصلی برای این شرکت؛ وجود طرز فکر های مختلف در مورد مشتریان است. اما باید یکی از کارمندان بتواند تمامی این بینش ها را به طرز فکر واحد ترجمه کند:

ما به نقش ها و شغل های متفاوتی برای تعریف طرز فکر مشتری نیاز داریم. کار این افراد درک صحیح بینش هاست. امروزه طرز فکر های مختلفی وجود دارد، اما آیا می توانید به من بگویید چه کاری باید انجام دهیم که بتوانیم به تعریفی واحد از آنها دست پیدا کنیم؟ این موضوع دقیقا همان چیزی است که باید به آن فکر کنیم و درباره آن آگاه شویم.

جف دادز، مدیر عامل شرکت Tele 2 هلند نیز در این باره می گوید:

برای اینکه بتوانیم حوزه دیجیتال را به عنوان یک ماهیت واحد و جداگانه مورد بررسی قرار دهیم، باید درک درستی از آن داشته باشیم. ما امروزه در دنیای دیجیتال زندگی می کنیم و همین امر انجام کسب وکارها را به یک روش موثر و انعطاف پذیر ممکن ساخته است. صحبت های بسیار زیادی در مورد نقش ها وجود دارد. شغل های مرتبط با دیجیتال و استراتژی های دیجیتال بیشتر از هر چیزی مورد بحث قرار می گیرد. اما دیجیتال چیزی نیست که به عنوان شغلی نیاز داشته باشد. حوزه دیجیتال به کار تیمی نیاز دارد.

تمامی این طرز فکرها راه آینده را نشان می دهد، اما همان طور که می دانید فاصله زیادی از اندیشه تا واقعیت وجود دارد. وقتی که با تجارت های مختلف گفتگو می کنیم، متوجه می شویم که بسیاری از آنها در مرحله ابتدایی تطبیق تجارت خود با حوزه دیجیتال هستند.

دوران پس از دیجیتال - ترند های دیجیتال مارکتینگ در سال 2016

آنگونه که ما به قضیه نگاه می کنیم، اولین چیزی که باید مد نظر قرار گیرد، دگرگونی در حوزه دیجیتال با استفاده از تنظیم اهداف برای بازاریابی دیجیتال، تنظیم استراتژی دیجیتال یکپارچه و استخدام متخصصان مختلف در این حوزه است. با استفاده از ترکیب نقش ها و مهارت های مختلف می توان به این هدف دست پیدا کرد. فرآیندهای بازاریابی جدید همچنین به ادغام و یکپارچه سازی استراتژی ها، سرمایه گذاری و کمپین های بازاریابی نیازمند است. تمامی این اتفاقات یک شبه رخ نمی دهد و باید تغییرات مختلفی در فناوری بازاریابی رخ دهد. به همین خاطر بیشتر کسب وکارها در حال تغییر برنامه های بازاریابی دیجیتال خود هستند. در نهایت هدف یک سازمان بالغ باید کاهش مهارت های مورد نیاز متخصصان در حوزه دیجیتال است زیرا این حوزه به عنوان بخشی از فعالیت های بازاریابی یکپارچه تبدیل شده است.

ظهور تکنولوژیست ارشد بازاریابی

گرایش دیگری که در حوزه مدیریت بازاریابی وجود دارد، حرکت به سمت کنترل کردن فناوری های بازاریابی از تیم آی تی به تیم بازاریابی و فروش است، اما چالش های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد. امروزه سرویس های مختلف ابری تلاش می کنند بخشی از بازاریابی دیجیتال باشند.

چالش های موجود در فرآیند ادغام بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال

آخرین پژوهش ها و تحققیات انجام شده نشان می دهد که حرکت بسیار سریعی به سمت برنامه ریزی یکپارچه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی وجود دارد اما هنوز هم راه زیادی برای ادغام کامل این دو نوع بازاریابی در پیش است. تنها 5% از شرکت ها و تجارت ها توانسته اند این دو روش بازاریابی را به طور کامل ادغام کنند.

دوران پس از دیجیتال - ترند های دیجیتال مارکتینگ در سال 2016

نمودار بالا این چالش را به خوبی نشان می دهد. یکی از مهم ترین فاکتورها برای برنامه ریزی یکپارچه کمبود زمان برای برنامه ریزی است. بیشتر شرکت ها تیم بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ جداگانه ای دارند که به صورت جدا از هم کار می کنند. آماندا رندل در این باره می گوید:

در بیشتر سازمان هایی که به دنبال فناوری دیجیتال هستند، چیزی که اتفاق می افتد این است که آنها افرادی را به عنوان مدیر فناوری دیجیتال استخدام می کنند تا کار خود را به صورت جداگانه انجام دهد. در این شرایط چنین فردی نیروهای مورد نیاز خود را استخدام می کند. بنابراین شرکت دو بخش بازاریابی جداگانه خواهد داشت. برای هر سازمانی، استفاده از چنین رویکردهایی می تواند به معنای هدر دادن زمان، منبع و انرژی های موجود باشد و خطر زیادی برای آن خواهد داشت.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا ما در دنیای پسا دیجیتال زندگی می کنیم؟ یا عقیده دارید که راه زیادی برای رسیدن به چنین جهانی در پیش داریم؟ خوشحال می شویم که نظرات و پیشنهادات خود را درباره دیجیتال مارکتینگ با ما در میان بگذارید.