همه ما به خوبی می دانیم که تمایلات زیادی برای فهم و درک فاکتورهای مهم رتبه بندی سایت در موتورهای جستجوگر وجود دارد:

تولید محتوا و لینک بیلدینگ مهم ترین عوامل رتبه بندی یک سایت هستند

در این تصویر اهمیت تولید محتوا و لینک بیلدینگ به خوبی به تصویر کشیده شده است.

همین طور می دانیم که مقالات زیادی در این باره منتشر شده است که هر کدام از آن ها، بخشی از این موارد را پوشش می دهند. بنابراین اگر به مبحث سئو علاقه مند هستید، باید این عوامل را بشناسید و اهمیت شان را ترتیب بندی کنید. مطمئناً اگر بدانید بیش از 200 فاکتور رتبه بندی مختلف برای سئو وجود دارد شگفت زده خواهید شد. بسیاری از شرکت ها نمی توانند با تمامی این 200 مورد ارتباط برقرار کنند، به همین خاطر بیشتر افراد به دنبال ساده تر کردن این فاکتورها و درک صحیح آنها هستند. شاید بپرسید چرا؟ جواب آسان است. سئو فرآیندی زمان بر و پیچیده و حتی خسته کننده ای است. موارد بسیاری از فاکتورهای مهم سئو ممکن است با یکدیگر تداخل ایجاد کنند، به همین دلیل افراد غیر کارشناس تنها می خواهند عوامل مهم سئو را بدانند و بر روی آنها تمرکز کنند.

در این مقاله ما قصد داریم، مهم ترین مباحث سئو را به ساده ترین شکل ممکن برای شما توضیح دهیم تا در فرآیند بهینه سازی سایت خود با مشکل پیچیده ای مواجه نشوید.

گوگل اخیراً درباره سئو چه گفته است؟

آندری لیپاتسو، یکی از مسئولان گوگل در دوبلین در همایشی که در 23 مارس 2016 برگزار شد، درباره مهم ترین عوامل سئو در رتبه بندی سایت گفت:

بله می توان گفت، که فاکتورهای رتبه بندی دقیقا چه چیزهایی هستند. اگر بخواهیم تمامی این فاکتورها را در چند جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که محتوا و لینک هایی که در سایت شما قرار دارند، مهم تر از همه مواردی است که تا به حال شنیده اید.

خب، اجازه دهید کار خود را با همین موارد آغاز کنیم. بر اساس گفته های گوگل، لینک و محتوا سایت دو فاکتور بزرگ برای رتبه بندی محسوب می شوند. خوشبختانه، بیشتر افراد به خوبی می دانند که محتوای خوب چه نوع محتوایی است و چگونه می توان آن را بهبود بخشید، اما در ادامه این موضوع را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حال سوال اینجاست: آیا تنها باید بر روی این دو فاکتور تمرکز کنیم؟ آبا دنیای مجازی تنها بر روی این دو فاکتور استوار است؟ خب، نمی توان با قطعیت چنین چیزی گفت. فاکتورهای بسیار پیچیده ای وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد اما اجازه دهید همه این موارد را ساده تر کنیم. چه تعداد شرکت و سازمان می توانند با بهبود روند تولید محتوا و توزیع آنها در فضای اینترنت، جایگاه خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشند و رتبه بهتری کسب کنند؟ به جرات می توان گفت بیشتر سازمان ها و شرکت ها نمی توانند به خوبی از پس انجام این کار بر بیایند.

امتیاز محتوا و لینک های شما مهم ترین نقش را در رتبه بندی سایت شما دارند.

به نظر من این معادله بسیار کابردی است. اگرچه محدودیت هایی نیز دارد. شما باید مفهوم محتوای عالی را درک کنید. در این شرایط قادر خواهید بود رتبه سایت خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید.

محتوای خوب، چه نوع محتوایی است؟

اگر یک قدم به سمت عقب برداریم و به این فکر کنیم که محتوای عالی از چه اجزایی تشکیل شده است، متوجه خواهیم شد که یک محتوای فوق العاده دارای سه ویژگی است:

  • مرتبط بودن محتوا با جستجوی کاربر
  • کیفیت
  • تجربه کلی کاربر از محتوای تولید شده

اولین مرحله از این فرآیند، بسیار ساده است. اگر موضوع محتوایتان با کوئری های جستجو مرتبط نباشد، نباید در نتایج جستجوی کاربران نمایش داده شود. درست است؟ ویزگی دوم نیز ساده است. اآیا اطلاعاتی که برای افراد فراهم می کنید، دقیقاً همان چیزی است که آن ها به دنبالش هستند؟ آیا این محتوا با موضوع کلی سایت شما در ارتباط است؟ ایا محتوایی که تولید می کنید منحصر بفرد و جذاب هست؟

تمامی این موارد مرتبط با کیفیت است. ما می توانیم مفاهیم کیفیت و منحصر بفرد بودن نسبی را با هم ترکیب کنیم. به عنوان مثال کلمه کلیدی طراحی سایت را در گوگل جستجو کنید.

محتوای خوب چه نوع محتوایی است؟

همانطور که می بینید 16 میلیون مطلب درباره این عبارت وجود دارد. سوال اینجاست که چگونه می توانید کاربران را به سمت محتوا خودتان جذب کنید؟ شما باید محتوای جدید و رقابتی ایجاد کنید که ارزش بسیار زیادی برای کاربر داشته باشد. البته انجام این کار زیاد هم ساده و آسان نیست و به تحقیق و دانش کافی نیاز دارد، اما می توان با کمی تلاش محتوایی با کیفیت تولید کرد.

اگر در یک بازار رقابتی فعالیت می کنید، باید بدانید رقبای اصلی شما چه کسانی هستند و از چه محتوایی برای مخاطبان خود استفاده می کنند. احتمال اینکه 5 لینک برتر برای هر جستجو، دارای محتوایی بسیار جذاب و فوق العاده باشند، بسیار زیاد است.

ویژگی سوم تولید محتوای عالی، تجربه خوب کاربران از محتوایی است که در اختیار آنها قرار می گیرد. این بخش در برگیرنده موارد بسیاری است:

  • آیا محتوای شما به خوبی سازماندهی شده است؟ آیا خواندن آن برای کاربر آسان است؟
  • ایا نکات کلیدی متن به خوبی منتقل می شود؟ کاربران چگونه می توانند با آن تعامل داشته باشند؟ آیا می توانند پاسخ سوالاتشان را از با مطالعه محتوای شما به دست آورند؟ آیا قادر هستند اطلاعات مورد نیاز خود را به سرعت و به راحتی پیدا کنند؟

اگر به سایت هایی که در صدر نتایج جستجو قرار دارند دقت کنید، متوجه خواهید شد تمامی این موارد را به خوبی رعایت کرده اند. خب، حالا اجازه دهید ببینیم نمره محتوا چقدر می تواند در رتبه بندی سایت تاثیر گذار باشد. به شکل زیر توجه کنید:

امتیاز محتوا خوب، عاملی موثر در رتبه گیری سایت

توجه داشته باشید که محور Y شانس رتبه بندی است. این منحنی نشان می دهد که نمره محتوا تاثیر بسیار زیادی دارد و می تواند تغییرات زیادی در رتبه بندی سایت ها ایجاد کند. هر چقدر محتوای یک سایت بهتر باشد، رتبه بهتر و بالاتری به دست خواهد آورد. به همین سادگی!

نگاهی عمیق تر به کیفیت محتوا

آیا تگ عنوان، سرتیترها، استفاده از کلمات مترداف، طرح صفحه و طراحی آن می تواند در کیفیت محتوا تاثیر گذار باشد؟ خب، لحظه ای به این موضوع فکر کنید. آیا تمامی این موارد بخشی از فرآیند تولید محتوای با کیفیت نیست؟ بله همین گونه است.

کامل‌ترین راهنمای تبلیغات در اینستاگرامحتما بخوانید: کامل‌ترین راهنمای تبلیغات در اینستاگرام

فرض کنید من چنین محتوایی را برای کاربران خود نوشته ام:

نمونه ای از تولید محتوای بد

شاید این محتوا، بهترین محتوای تولید شده در جهان باشد، اما از آنجایی که ظاهر خوبی ندارد توسط بازدیدکننده خوانده نمی شود و بازدیدکننده پس از نگاه به ظاهر متن، سایت را ترک خواهد کرد. حال فرض کنید، محتوایمان مانند تصویر زیر به مخاطب ارائه شود:

نمونه ای از تولید محتوا خوب

آیا می توان گفت که کیفیت این محتوا نسبت به محتوای قبلی بیشتر و بالاتر است؟ بله، حتماً چنین است. همانطور که مشاهده می کنید، خواندن محتوای دوم بسیار راحت تر است. بنابراین ارزش بیشتری برای کاربران خواهد داشت. این محتوا می تواند تعامل بهتری با کاربر داشته باشد و لینک های بیشتری به خود اختصاص دهد.

چرا لینک معیاری جداگانه محسوب می شود؟

می توان گفت لینک ها معیار دیگری برای اندازه گیری کیفیت محتوا هستند و خب، این جمله تا حد زیادی واقعیت دارد. اما در این مقاله قصد داریم به دو دلیل زیر، لینک ها را به صورت جداگانه بررسی کنیم:

لینک ها هنوز هم بهترین ابزار اندازه گیری اعتبار هستند

برای اینکه لینکی پایدار دریافت کنید، باید فیک شخص خاص وب سایتی داشته باشد و بخواهد که وب سایتش اصلاح و تنظیم شود و در عین حال، بخواهد که کاربران وب سایتش با کلیک بر روی یک لینک از سایت شما خارج شوند و به وب سایت شما وارد شوند.

این تنها کاری است که برای دریافت لینک باید انجام دهید. اگر می خواهید چنین شخصی به سایت شما لینک دهد تنها باید یک کار را به درستی انجام دهید و آن تولید محتوای با کیفیت است.

چرا از سیگنال های شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنیم؟ متخصصان سئو درباره این موضوع بحث و جدل های فراوان دارند .بسیاری از سئو کاران معتقدند که سیگنال های شبکه های اجتماعی تاثیر چندانی بر سئو ندارند و برای این طرز فکر خود نیز استدلال دارند: همانطور که می دانید سیگنال های شبکه های اجتماعی تحت کنترل شرکت های مختلفی قرار دارند و این شرکت ها می توانند این سیگنال ها را از دید گوگل پنهان کنند. به طور مثال فیسبوک و گوگل شرکت های رقیب هستند و گوگل هیچ گاه اجازه نمی دهد که فیسبوک با ارسال چنین سیگنالهایی، الگوریتم رتبه بندی اش را مختل کند. به همین خاطر نمی توان با قطعیت گفت که سیگنال های شبکه های اجتماعی بخشی از الگوریتم گوگل است. از این سیگنال ها، تنها می توان برای نشان دادن محتوای تولید شده به کاربر استفاده کرد.

البته این تنها یک فرضیه است و همانطور که می دانیم نمی توان آن را امری قطعی محسوب کرد.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

قدرت لینک ها می تواند باعث ایجاد فعالیت های مختلفی شود

این فعالیت ها دقیقاً چه هستند؟ این فعالیت ها را بازاریابی می نامند و در  این میان بازاریابی محتوا بیشتر از سایر موارد مهم خواهد بود. اگر بازاریابی محتوا به درستی انجام شود، شهرت و اعتبار خوبی برای یک برند به دست می آورد.

در حقیقت، بازاریابی محتوا ممکن است بخش اعظمی از بودجه شرکت را به خود اختصاص دهد. با وجود موتورهای جستجو یا بدون آن، شما همیشه به دنبال انجام دو مورد زیر هستید:

  • تولید کالا و خدمات خوب
  • بازاریابی موثر آنها

در سال 2016 و حتی سال های بعد نیز این دو مورد تغییر نخواهند کرد. شکی نیست که بخش اصلی فرآیند لینک بیلدینگ با تولید محتوای عالی ارتباط دارد، اما فعالیت های آشکار دیگری نیز وجود دارند که می توانند تاثیر گذار باشند.

گسترش تعامل کاربر

بسیاری بر این باورند که گوگل، از سیگنال های تعامل کاربری به عنوان فاکتور رتبه بندی استفاده می کند و در طول سال های مختلف سرمایه گذاری خود بر روی این مورد را افزایش خواهد داد. به عنوان مثال، نرخ کلیک (CTR) را در نظر بگیرید. نرخ کلیک نیز یکی از فاکتورهای رتبه بندی است اما اندازه گیری آن به همین سادگی ها انجام نمی شود. گوگل بیان کرده است که از نرخ کلیک برای اندازه گیری کیفیت محتوا در کنار سایر سیگنال های رتبه بندی استفاده می کند. پس باید بدانید که نرخ کلیک یک فاکتور مستقیم نیست و به همراه سایر فاکتورها اندازه گیری می شود.

انتخاب دامنه مناسب برای دریافت بهترین نتیجه در سئوحتما بخوانید: انتخاب دامنه مناسب برای دریافت بهترین نتیجه در سئو

ممکن است به گفته گوگل شک کنید، اما اگر سایتی داشته باشید به احتمال زیاد در طول هفته ایمیل های زیادی را دریافت می کنید که از طریق یک طرح کلی لینک هایی را به فروش می رسانند. با این حال ایمیل هایی را در مورد فروش طرح نرخ کلیک دریافت نخواهید کرد. این موضوع بدین معناست که حتی اسپمرها نیز بر این باورند که این گزینه کار نمی کند.

نکته مهم: متخصصان مطالعات زیادی را بر روی نرخ کلیک انجام داده اند و این مطالعات تغییرات کوتاه مدتی را در رتبه بندی نشان می دهد. بنابراین ممکن است نرخ کلیک برای کشف گرایش های داغ یا اخبار جدید به کار رود اما هنوز هم یک فاکتور رتبه بندی اصلی نیست.

دیگر سیگنال های تعامل کاربری چقدر می تواند بر روی رتبه بندی سایت تاثیرگذار باشد؟ بیشتر افراد بر این باورند که گوگل از سیگنال تعامل کاربری برای رتبه بندی های خود استفاده می کند اما مطمئن بودن در این مورد کمی دشوار است. استفاده از تعامل کاربری به عنوان فاکتور رتبه بندی یک موضوع پیچیده است. یافتن یک فاکتور تعاملی خوب که بتواند قابل اعتماد باشد، بسیار دشوار است. مثلاً عده دیگری عقیده دارند که نرخ پرش (Bounce Rate) یا برادر آن Pogosticking، یکی دیگر از فاکتورهای سئو است.

پوگو استیکینگ Pogosticking چیست؟

مطمئناً Pogosticking سیگنال خوبی برای سئو محسوب می شود تا اینکه متوجه می شوید این موضوع در شرایط مختلف کاربردی ندارد. فرض کنید می خواهید کالایی را به صورت اینترنتی بخرید، برای اینکه بتوانید بهترین گزینه را پیدا کنید مطمئناً برای رفتن به سایت های مختلف، چندین بار به نتایج گوگل مراجعه خواهید کرد.

بیشتر افراد به این موضوع شک دارند که گوگل بخواهد از هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی برای به دست آوردن چنین فاکتورهایی استفاده کنید.

معماری اطلاعات

داشتن یک معماری اطلاعات مستحکم که گوگل بتواند آن را بخزد و به راحتی محتوای موجود را پیدا کند، یکی از نیازمندی های اصلی و بزرگ است.  با استفاده از این گزینه می توان رتبه بندی بهتری را به دست آورد. کاربردی بودن و قابلیت استفاده از سایت نیز در حوزه معماری اطلاعات قرار می گیرد زیرا افراد باید بتوانند تمامی اطلاعاتی که به دنبالش هستند را به راحتی پیدا کنند.

سایر مباحث مرتبط با مدل دو بخشی

در ابتدا باید بدانید که انواع مختلفی از نتایج همچون تصاویر، ویدئوها، نتایج موجود در نقشه و ... وجود دارد که شانس به دست آوردن رتبه در صفحه اول را افزایش می دهد، اما مطالبی که در بالا به آن اشاره کردیم بسیار مهم تر است.

اگر صادقانه صحبت کنیم حتی در جستجوهای منظم و معمولی نیز نتایج بسیار زیادی دیده می شود. برخی از این نتایج عبارتند از:

  1. لینک های محلی: به عنوان مثال اگر در موتور جستجو گوگل به دنبال دوربین های دیجیتال باشید با نتایجی روبرو خواهید شد که در بازار محلی شما (موقعیت جغرافیایی فعلی تان) وجود دارد. واضح است که مجاورت و نزدیکی یکی از فاکتورهای رتبه بندی مهم برای چنین صفحاتی است.
  2. QDD: تنوع مطلوب برای پرس و جو یکی از مطالبی است که باید در نظر گرفته شود. مثلا فرض کنید کاربری عبارت Jaguar را در موتور جستجو تایپ می کند. ممکن است موتور جستجو تنها خودروی جگوار را در لیست نتایج برتر خود قرار دهد اما گوگل به خوبی می داند فردی که این عبارت را تایپ می کند، ممکن است به دنبال دریافت اطلاعات در مورد یک نوع پلنگ به اسم جگوار باشد. به همین خاطر، در نتایج جستجو چندین مورد به این موضوع اختصاص می یابد.
  3. مقالات طولانی و عمیق: این گزینه را نمی توان به سادگی در نتایج جستجو مشخص کرد اما برخی اوقات گوگل این گزینه را در انتهای لیست خود قرار می دهد. این موضوع زمانی رخ می دهد که گوگل تشخیص دهد کاربر به دنبال یافتن مطالب عمیق تر در مورد یک بحث خاص است.

ما مرور اجمالی بر روی 200 فاکتور رتبه بندی در موتورهای جستجو داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که حدود 6% از نتایج، از طریق فاکتورهای ذکر شده در این مقاله به دست آمده اند.

آیا به دنبال رتبه بندی بهتری در موتورهای جستجو هستید؟

خب، برای اینکار بهتر است محتوای خوب و با کیفیتی ایجاد کنید و تجربه کاربران را بهبود ببخشید. کاربردی بودن سایت و در دسترس بودن صفحات مختلف را فراموش نکنید زیرا محتوای عالی بدون این موارد به درد نمی خورد. تعامل کاربران را در سایت اندازه گیری کنید. سعی کنید بازخورد آن ها را دریافت کنید. به دنبال روش های بازاریابی باشید که اعتبار و شهرت شما را بیشتر می کند و می تواند به جذب لینک به شما کمک کند. اگر محتوای شما رقابتی، مرتبط و با کیفیت نباشد وجود لینک هیچ کمکی به شما نمی کند. محتوای خوب به شما کمک می کند رتبه بندی خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید و استفاده از بازاریابی می تواند در  انجام این کار مفید باشد.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به شما در زمینه سئو کمک کند. اگر در زمینه آموزش بازاریابی محتوا و آموزش سئو سوالی دارید می توانید آن را از قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. ما در نوین خوشحال می شویم از نظرات و پیشنهادات شما مطلع شویم.