با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور، بحث مشاغل اینترنتی و کسب درآمد از وبلاگ و وب‌سایت قوت بیشتری به خود گرفته است. از رونق افتادن بازار فیزیکی و نیاز به سرمایه‌گذاری بالا برای ایجاد کسب و کار در آن از یک سو، و استقبال مردم از محصولات و سرویس‌های اینترنتی از سوی دیگر، موجب شده تا برخی به سرمایه‌گذاری و ایجاد کسب و کار در چنین فضایی ابراز تمایل کنند.

با این وجود طی سال‌های اخیر با افزایش رقابت در میان سایت‌های تجاری هزینه‌های راه‌اندازی و نگهداری وب‌سایت نیز افزایش یافته است. با این وجود همه‌چیز تنها به پول ختم نمی‌شود. بخشی از این درآمدزایی به خلاقیت و مهارت شما نیز بازمی‌گردد، به‌طوری که امروزه عدۀ بسیاری در داخل و خارج از کشور با استفاده از وبلاگ‌های خود و با هزینه‌ای بسیار کم به کسب درآمد مشغول‌اند.

در کشورهای پیشرفته، وبلاگ نویسی به عنوان یک شغل کاملاً جا افتاده است و عدۀ زیادی از این طریق مشغول کسب درآمد هستند. در ایران نیز، با اینکه ماهیت وبلاگ و وبلاگنویسی هیچ وقت به جایگاهی که باید نرسید، اما عده‌ای توانستند از طریق وبلاگ نویسی کسب درآمد کنند. وبلاگ یک پزشک نمونه بسیار خوبی برای این موضوع است.

اگر کسب درآمد از وبلاگ نویسی دغدغه اصلی این روزهایتان است، حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم چگونه می‌توانید از وبلاگ نویسی کسب درآمد کنید. اما پیش از هر چیزی به باد داشته باشید که:

شما تنها یک وبلاگ نویس نیستید!

لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرید از وبلاگ خود کسب درآمد کنید، دیگر تنها یک وبلاگ نویس نیستید. در آن لحظه شما نیز به یک کارآفرین نوپا تبدیل شده‌اید و وبلاگ شما به یک کسب و کار کوچک بدل می‌شود. شما احتمالاً برنامه ریزان مالی، کارآفرینان و فعالان حوزه کسب و کار که سمینارهای رایگان برای جذب مشتریان برگزار می‌کنند را دیده‌اید، درست است؟

خب، وبلاگ نویسی هم شباهت بسیاری به این سمینارهای آزاد دارد. شما تخصص، دانش، اطلاعات و حتی علایق خود را به امید جذب خواننده و جلب اعتماد آنها به رایگان در اختیار عموم مردم قرار می‌دهید.

یک پست وبلاگ باید چند کلمه داشته باشد؟حتما بخوانید: یک پست وبلاگ باید چند کلمه داشته باشد؟

کسب درآمد از وبلاگ نویسی ، اما چگونه؟

مطمئناً قرار نیست یک روزه و با یک مقاله معجزه کنیم و شما را به درآمدزایی برسانیم. ترجیح می‌دهیم معقولانه راه رسیدن به کسب درآمد از وبلاگ را به مراحل مختلف تقسیم کنیم تا به خوبی نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. اگر بخواهیم 0 تا 100 کسب درآمد از وبلاگ نویسی را فقط نام ببربم، باید بگوییم:

  1. در اولین قدم، یک وبلاگ بسازید.
  2. محتوای مفید و مناسب تولید کنید.
  3. محتوای خود را بهینه‌سازی کنید.
  4. به دنبال مخاطبان بیشتر بگردید.
  5. اعتماد و وفاداری مخاطبان خود را جلب کنید.
  6. و در نهایت، از ارتباط خوب خود با بازدیدکنندگان برای کسب درآمد استفاده کنید.

هرچند موارد بالا در ظاهر اندکی کلی و مبهم به نظر می‌رسند، اما برخی از آنها نیازمند دقت، تجربه و زمان زیادی برای تسلط کافی هستند. با این وصف به شکلی مبسوط،  هر یک از مراحل ذکرشده را شرح خواهیم داد.

یک وبلاگ بسازید

کسب درآمد از وبلاگ قصۀ مرغ و تخم مرغ نیست زیرا تا زمانی که یک وبلاگ نداشته باشید خبری از درآمد نخواهد بود. در واقع، ساختن یک وبلاگ مانند خلق یک تخم مرغ است و به تنهایی شما را به درآمدزایی نمی‌رساند. بسیاری از افرادی که ایده ساخت یک وبلاگ به ذهنشان می‌رسد، پیش‌زمینه چندانی از مسائل تکنولوژیک مربوط به ساخت و اداره وبلاگ ندارند و تنها در زمینه تولید محتوا خبره هستند. با این حال، اگر شما هم نمی‌دانید چگونه باید یک وبلاگ بسازید اصلاً نگران نباشید زیرا عمده وبلاگ‌نویس‌های جهان با این مشکل روبرو هستند.

ساخت وبلاگ فرایند آنچنان تخصصی نیست و تنها کافی است با عضویت در یکی از سرویس‌دهنده‌های وبلاگ ایرانی مانند بلاگفا یا میهن بلاگ برای خود یک وبلاگ ایجاد کنید. افزون بر این، سرویس‌دهنده‌های خارجی نیز وجود دارند که امکانات مناسبی در اختیار کاربران قرار می‌دهند اما معمولاً در بین ایرانیان کمتر شناخته‌شده هستند که از میان آنها می‌توان به ClearBlogs و Blogger اشاره کرد.

با این حال، اگر می‌خواهید کمی حرفه‌ای‌تر با این مسئله برخورد کنید بهتر است از سیستم‌های مدیریت محتوایی مانند وردپرس استفاده کنید. زمانی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، در حقیقت وبلاگ شما به شکل یک سایت رسمی با دامنه اختصاصی به مخاطب معرفی می‌شود. همچنین، در وردپرس این امکان را دارید که قالبی را که بر اساس سلیقه‌تان را بر روی وبلاگ خود قرار دهید. با این حال باید گفت که اگر دانش و تخصصی در ساخت و مدیریت وبلاگ و وب‌سایت ندارید، استفاده از سیستم وردپرس، در مقایسه با سرویس‌های وبلاگ نویسی، برایتان هزینه خواهد داشت. اگر می‌توانید کمی پول در ابتدای کار خرج کنید، پیشنهاد ما سیستم وردپرس است. در دوره آموزشی «راه‌اندازی سایت» هرآنچه نیاز است بدانید را به شما آموزش می‌دهیم. حتماً سرفصل‌های این دوره را بررسی کنید.

محتوای مناسب تولید کنید

قرار نیست یک وبلاگ خالی برای شما درآمد ایجاد کند. برای نزدیک‌تر شدن به هدف کسب درآمد از وبلاگ، باید یک قدم جلوتر بروید و با تولید محتوای مناسب تخم مرغ خود را به جوجه تبدیل کنید (هرچند یک جوجه هم چندان سودآور نیست، اما مرغ را که یک‌شبه خلق نمی‌کنند). جدا از مهارت‌های تولید محتوای جذاب که هر وبلاگ نویس باید تا حدودی از آنها مطلع باشد؛ زمینه یا موضوعی که شما قرار است به تولید محتوا پیرامون آن بپردازید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع آنچه طی مدت‌های طولانی پس از ساخت وبلاگ به رشته تحریر درمی‌آورید، کاملاً به سرفصل‌های اولیه‌ای که برای وبلاگ خود انتخاب کردید مرتبط است.

بیشتر وبلاگ نویس های موفق یک جامعه هدف مشخص را برای وبلاگ خود در نظر گرفته‌اند. این طیف مخاطبان ممکن است بخش عمده‌ای از جامعه را پوشش دهد یا افراد به خصوصی را شامل شود. در هر حال آنچه بیش از گستردگی مخاطبان مهم است، استفاده شما از کمبودها و فضای خالی موجود برای ارائه مطالبی مفید و یکتاست؛ وگرنه در اینترنت صدها هزار وبلاگ مختلف با موضوعات و مخاطبان مشابه فعالیت می‌کنند، بی‌آنکه درآمدی از این راه نصیب آنها شود.

آنچه شما را از رقبایتان متمایز می‌کند کلمات کلیدی است که درباره آنها به تولید محتوا می‌پردازید. با این وصف، روی موضوعاتی تمرکز کنید که به نوعی زندگی مخاطبان را تغییر یا تحت تاثیر قرار می‌دهد. این دسته از محتواها، غالباً از ارزش بالایی برای مردم برخوردارند و موجب می‌شوند تا آنها احساس کنند همانند شما بیشتر می‌دانند و در نتیجه اعتماد بیشتری هم به شما می‌کنند.

این وفاداری بعدها هنگامی که قصد کسب درآمد از وبلاگ خود را دارید، بسیار سودمند خواهد بود. جالب‌تر آنکه این کلمات کلیدی با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مردم تغییر می‌کند. برای مثال موضوعاتی نظیر بیمه و سرمایه‌گذاری در آمریکا با استقبال خوبی مواجه می‌شود (و تبلیغات در این زمینه نیز بسیار سودآور خواهد بود) در حالی که این موضوعات در ایران چندان مورد علاقه مردم قرار نمی‌گیرد. در مقابل، مردم ایران به موضوعاتی نظیر مد، محصولات آرایشی بهداشتی، تکنولوژی، دکوراسیون، فیلم و ... بیشتر توجه می‌کنند. در هر حال، یافتن زمینه مناسب برای تولید محتوا هم از اهمیت بالایی برخوردار است و هم به دقت، تحقیق و بررسی فراوان نیاز دارد.

پیشنهاد ما این است که درباره آن چیزی که علاقه دارید یا در آن زمینه مهارت و تخصص دارید، بنویسید. علاقه، اولین رکن موفقیت در زمینه تولید محتواست. حالا ما عنوان بزرگترین آکادمی دیجیتال‌مارکتبنگ، مثل همیشه در کنار شما هستیم، تا با آموزش‌های قدم به قدم و دوره‌های جذاب و کاربردی، تولید و بازاریابی محتوا را به شما آموزش دهیم. پس حتماً به صفحه «آموزش بازاریابی محتوا» سری بزنید.

محتوای خود را بهینه‌سازی کنید

میزان درآمد شما از وبلاگ به‌طور مستقیم به دیده شدن آن توسط مخاطبان ارتباط دارد. در واقع، هر چه وبلاگ شما بازدیدکننده بیشتری داشته باشد، به احتمال زیاد درآمدتان نیز افزایش می‌یابد. اینجاست که مسئله‌ای با عنوان سئو یا بهینه‌سازی مطالب برای موتورهای جستجو مطرح می‌شود. با جستجو در اینترنت مطالب آموزشی فراوانی در رابطه با سئو محتوای متنی و تصویری یافت می‌شود، برای نمونه همین وبلاگ نوین!

5 اشتباه در تولید محتوا که باید از آن ها اجتناب کنیدحتما بخوانید: 5 اشتباه در تولید محتوا که باید از آن ها اجتناب کنید

بیایید از ابتدا شروع کنیم. شما یک وبلاگ ساخته‌اید و محتوای ارزشمندی هم در آن قرار داده‌اید تا عده‌ای از کاربران اینترنتی وارد آن شوند و مطالب شما را مطالعه کنند. از سوی دیگر کاربران اینترنتی، معمولاً از راه‌های مختلف به وب‌سایت‌ها مراجعه می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آنها جستجو در گوگل و سایر موتورهای جستجوگر است. آنها با جستجوی عباراتی که به موضوعات موردبحث در وبلاگ شما مرتبط است با صفحاتی از نتایج مواجه می‌شوند که شما در آنها قرار ندارید. چرا؟ چون محتوای شما با وجود ارزشمند بودن برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی نشده است! رعایت اصول سئو موجب می‌شود تا وبلاگ یا وب‌سایت شما بهتر در نتایج جستجو ظاهر شود.

در نتیجه، رعایت اصول سئو و قرارگیری در رتبه‌های بهتر نتایج جستجو، شانس شما را برای جذب مخاطبان بیشتر افزایش می‌دهد. از سوی دیگر هنگامی‌که وبلاگ شما حاوی مطالب مفید و یکتایی باشد کاربران با ورود به آن مدت زمان بیشتری به گردش در میان صفحات مختلف می‌پردازند. در نتیجه با کاهش نرخ پرش و افزایش Time on Site و Pageviews Per Visitor که همگی معیارهای احتمالی گوگل برای رتبه‌بندی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها محسوب می‌شوند، اعتبار بیشتری کسب می‌کنید و رتبه خود را در نتایج جستجو بهبود می‌بخشید. اگر با این اصطلاحات آشنایی ندارید باید خدمتتان عرض کنم که با نصب گوگل آنالیتیکس بر روی وب‌سایت خود می‌توانید تمام این معیارها را زیر نظر بگیرید.

افزون بر این، پس از مدتی که کاربران اینترنتی با جستجوی عبارات مختلف به وبلاگ شما هدایت شوند، به کاربران وفادار تبدیل خواهند شد و بدون جستجو با تایپ Url در نوار آدرس مرورگر اینترنتی به‌صورت مستقیم به وبلاگ شما وارد می‌شوند که این مقوله نیز برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است و آن را به‌عنوان یک معیار کیفی برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها تاثیر می‌دهد.

اگر قصد دارید در زمینه سئو و بهینه سازی وب‌سایت ماهر شوید، به بخش آموزش سئو وبلاگ نوین سر بزنید.

وبلاگ‌ داشتن یا نداشتن: پاسخی به یک مساله!حتما بخوانید: وبلاگ‌ داشتن یا نداشتن: پاسخی به یک مساله!

به دنبال مخاطبان بیشتر باشید

اگر به دنبال کسب درآمد از وبلاگ خود هستید تنها تمرکز به ساخت یک وبلاگ خوب با محتوای مناسب کافی نیست، بلکه لازم است کمی از لاک وبلاگ خود خارج شوید و به ترویج و تبلیغ آن بپردازید. در واقع شما امروزه هر موضوعی برای وبلاگ خود انتخاب کنید تا حدودی رقیبان حرفه‌ای و با سابقه‌ای دارید که در صدر نتایج جستجو قرار دارند. حال برای غلبه بر این رقیبان چه برنامه‌ای دارید؟

باید اعتراف کرد که تولید محتوای مناسب و رعایت اصول سئو برای رقابت با وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌هایی که از راه‌های مختلف برای  تبلیغ و لینک سازی استفاده می‌کنند، کفایت نمی‌کند. تنها کافی است مقالات نظیری آموزش لینک سازی برای افراد مبتدی را مطالعه کنید تا تلاش بی‌وقفه وب‌سایت‌های مختلف برای لینک سازی طبیعی و مصنوعی حیرت‌زده شوید. با این وجود نباید ناامید باشید!

راه‌های زیادی برای افزایش مخاطبان اینترنتی وجود دارد، اما در هنگام کسب درآمد از وبلاگ بیش از افزایش ترافیک به خواننده‌های واقعی نیاز دارید. چرا؟ چون تنها خواننده‌های واقعی بر روی تبلیغات شما کلیک می‌کنند، در وب‌سایت شما می‌چرخند و از شما خرید می‌کنند!

با این وصف، باید به دنبال افرادی باشید که واقعاً به موضوع وبلاگ شما علاقمند هستند و این محتوا را در جای دیگری پیدا نمی‌کنند. در آغاز به شخصیت و مدل‌های رفتاری خواننده‌های وبلاگ خود فکر کنید. شاید لازم باشد یک مخاطب غیرحقیقی (که اصطلاحاً به آن پرسونا گفته می‌شود) خلق کنید. خلق پرسونا معمولاً هنگامی که مخاطبان وبلاگ شما طیف خاصی از افراد جامعه با صفات و ویژگی‌های مشترک را شامل می‌شوند، مفید خواهد بود و به شما کمک می‌کند تا با روش‌هایی هوشمندانه‌تر آنها را جذب کنید.

پس از اینکه از ویژگی‌های احتمالی مخاطبان خود مطلع شدید، باید فکر کنید که این مخاطبان در کجا بیشتر حضور دارند؟ به این منظور تا حد امکان به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:

  1. آیا مخاطبان شما وبلاگ‌های خاصی را مطالعه می‌کنند؟ سه مورد از آنها را یادداشت کنید.
  2. آیا در انجمن‌ها و فروم های اینترنتی حضور دارند؟ سه مورد از آنها را یادداشت کنید.
  3. آیا به شنیدن پادکست علاقه دارند؟
  4. با چه شبکه‌های اجتماعی ارتباط بیشتری دارند؟ سه مورد از آنها را نام ببرید.
  5. چه صفحاتی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند؟ سه مورد از آنها را یادداشت کنید.

هر یک از این فضاها که امکان دارد مخاطبان شما در آنجا حضور داشته باشند، یک فرصت برای تبلیغ وبلاگ شما محسوب می‌شوند که می‌توانند با درج یک نظر مناسب، پیشنهاد تولید یک پست مهمان به صاحب صفحه یا با پاسخ مفید به پرسش‌های دیگر اعضای حاضر، مورد استفاده قرار گیرد. آنچه در هنگام حضور در چنین فضاهایی اهمیت دارد، فعالیت ارزشمند و مفید است، نه درگیر شدن در بحث‌های بی‌نتیجه و ارسال نظرات تند و نامناسب!

می‌خواهید درآمد وب سایت خودتان را افزایش دهید؟!

ما راهکارهای کوتاه مدت و طولانی مدت بسیاری را به کار می‌بندیم که به شما در پیدا کردن ثبات کمک می‌کنند.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
پکیج های بازاریابی دیجیتال نوین
021-41897070داخلی 3

با مخاطبان خود تعامل مثبت داشته باشید

با تمرکز مستمر بر تولید محتوای مفید و پیدا کردن تعداد بیشتری خواننده، متوجه خواهید شد افرادی که از وبلاگ شما بازدید می‌کنند، رفته رفته با محتوای شما ارتباط برقرار کرده اند. با این وصف، باید علاوه بر استمرار در تولید محتوای باکیفیت، بخشی از تمرکز خود را هم به ایجاد ارتباط بهتر با مخاطبان خود قرار دهید. عمدتاً مخاطبان با درج نظرات خود در زیر پست‌های وبلاگ با شما ارتباط برقرار می‌کنند. در نتیجه باید به نظرات آنها پاسخ دهید، به انتقادات و پیشنهادات آنها توجه کنید و در صورتی که تقاضای انتشار محتوای خاصی را دارند، آن را در دستور کار خود قرار دهید. در مجموع باید کاری کنید تا مخاطبان، دوباره به وبلاگ شما بازگردند.

وقت کسب درآمد از وبلاگ رسیده!

خب، 5 قدم اول یعنی ساخت وبلاگ، تولید محتوای باکیفیت، بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو، پیدا کردن مخاطب و تعامل مناسب با آنها پایه‌های کسب درآمد از وبلاگ هستند. پس از طی این مراحل، به‌احتمال زیاد تخم مرغ شما تبدیل به یک مرغ شده است و حالا می‌تواند برای شما تخم بگذارد!

تشخیص این موضوع نیز چندان سخت به نظر نمی‌رسد. بررسی میزان بازدیدکنندگان، سنجش رفتار آنها در صفحات وبلاگ و جایگاه وبلاگ شما در نتایج جستجو برای عبارات کلیدی، همگی نشانه‌هایی واضح برای آگاهی از میزان موفقیت شما در ساخت یک وبلاگ سودآور است. در هر حال، اکنون وقت کسب درآمد است!

چگونه یک وبلاگ نویس حرفه ای شوم؟حتما بخوانید: چگونه یک وبلاگ نویس حرفه ای شوم؟

روش‌های کسب درآمد از وبلاگ

یکی از بزرگ‌ترین تصورات غلط وبلاگ نویسان در کسب درآمد از وبلاگ این است که فکر می‌کنند باید از میان راه‌های مختلف درآمدزایی تنها یکی را انتخاب کنند؛ اما واقعیت این است که روش‌های زیادی برای کسب درآمد از وبلاگ وجود دارند که با یکدیگر تضاد و منافاتی ندارند.

اگر قرار باشد تمام راه‌های که وبلاگ نویسان با استفاده از آنها به ثروت رسیده‌اند را فهرست کنیم چیزی شبیه به تصویر پایین ایجاد می‌شود! به همین بزرگی و تعدد که اگر بخواهیم تمام آنها را معرفی کنیم خواندن این مطلب از حوصله شما هم خارج می‌شود. چندان نگران نباشید اگرچه این نقشه در نگاه اول کمی گیج‌کننده و دلهره‌آور است، اما از سوی دیگر این تنوع بالا خوشحال‌کننده است زیرا شما می‌توانید بر اساس علایق و توانایی‌های خود یک یا چند مورد از آنها را انتخاب کنید.

روش های کسب درآمد از وبلاگ

روش های کسب درآمد از وبلاگ

تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات، نخستین راهی است که وبلاگ نویسان از طریق آن شروع به کسب درآمد می‌کنند. امروزه بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف تبلیغات در فضای مجازی را به انتشار آگهی در روزنامه و مجلات ترجیح می‌دهند. بدین ترتیب، یک وبلاگ نویس می‌تواند بدون نیاز به سرمایه یا تخصص خاصی به جز موضوعات مرتبط با وبلاگ خود، کسب درآمد کنند. معروف‌ترین سرویس تبلیغاتی را می‌توان گوگل ادسنس دانست که متعلق به غول اینترنتی گوگل است و در زمینه تبلیغات کلیکی فعالیت می‌کند. البته این سرویس سال‌هاست که ایرانیان را تحریم کرده و البته اینکه از زبان فارسی نیز پشتیبانی نمی‌کند.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

با این وجود، اگر می‌توانید به زبانی غیرفارسی محتوا تولید کنید و همچنین در میان دوستان و اقوام خود افرادی قابل‌اعتماد در خارج از کشور دارید که می‌توانند با آدرس خود برای شما حساب بانکی ایجاد کنند، بازهم می‌توانید بر روی سرویس گوگل ادسنس و درآمد حاصل از آن حساب کنید.

علاوه بر این سرویس، برنامه‌های دیگری نظیر Chitika’s eMiniMalls و WidgetBucks و Text Link Ads نیز وجود دارند که با ارائه تبلیغات متنی به وبلاگ شما در ازای کلیک کاربران پول پرداخت می‌کنند. همچنین طی سالیان گذشته، سرویس‌دهنده‌های ایرانی نیز در این زمینه رشد قابل‌توجهی کرده‌اند. مطمئناً اگر وبلاگ شما بتوانند روزانه تعداد قابل توجهی از کاربران را به سمت خود جلب کند، بسیاری از برندها برای تبلیغات بر روی سایت شما تمایل نشان خواهند داد.

در هر حال این شیوه از درآمدزایی، به دلیل سهولت بیشتر و دردسر کمتر برای وبلاگ نویسانی که در ابتدای راه هستند بسیار محبوب است.

تبلیغات نمایشی (CPM)

این سیستم تبلیغاتی شباهت بسیاری به تبلیغات کلیکی دارد با این تفاوت که شما در ازای تعداد نمایش یک تبلیغ پول دریافت می‌کنید. این شیوه به نام CPM شناخته می‌شود و واحد شمارش نمایش، معمولاً بر مبنای 1000 گذاشته می‌شود. به این ترتیب، یک وبلاگ ماهیانه در ازای هر 1000 بار نمایش یک بنر تبلیغاتی مبلغی دریافت می‌کند.

قیمت این تبلیغات بر اساس کیفیت وبلاگ و موضوع آگهی تبلیغاتی متغیر است. البته، راه ساده‌تر اقدام به فروش قسمت‌هایی از وبلاگ برای نمایش دائم تبلیغات بنری است. در این متد، دیگر تعداد کلیک اهمیت ندارد و نفع یا ضرر آن قابل پیش‌بینی نیست.

بازاریابی رابطه‌ای، بازاریابی پورسانتی یا همان Affiliate Marketing!

برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که Affiliate Marketing، بیشترین درآمد را برای صاحبان وبلاگ به همراه دارد. در این روش شما مخاطبان خود را به عنوان مشتری برای خرید کالا یا سرویسی خاص به وب‌سایت یک شرکت هدایت می‌کنید و در صورتی که مشتری واقعاً اقدام به خرید کند، درصدی به عنوان پورسانت دریافت می‌کنید.

به این شیوه از درآمدزایی CPL (مخفف Cost Per Lead) و CPA (مخفف Cost Per Action) گفته می‌شود. در واقع این شیوه تبلیغاتی نیز یکی از راه‌های مناسب و آسان برای شروع کسب درآمد از وبلاگ محسوب می‌شود زیرا ثبت‌نام در سرویس‌های ارائه‌دهنده این تبلیغات، آسان است و هزینه‌ای برای شما ندارد. به‌طور معمول، ثبت تبلیغات مرتبط با موضوع محتوای وبلاگ شما با احتمال سودآوری بیشتری همراه است.

درآمدهای دوره‌ای (Recurring Income)

یکی از شیوه‌های کسب درآمد از وبلاگ که به تازگی وبلاگ‌نویسان تمایلی زیادی برای به‌کارگیری آن از خود نشان می‌دهند، درآمدهای دوره‌ای است. در این شیوه مخاطبان با پرداخت یک حق اشتراک هفتگی، ماهیانه یا سالیانه امکان دستیابی به مقالات، سرویس‌ها و فایل‌های خاصی را پیدا می‌کنند.

هرچند برای استفاده از این شیوه، باید محتوایی کاملاً علمی و مستند در اختیار کاربران قرار گیرد یا سرویس‌هایی به آنها عرضه شود که در سایر وب‌سایت‌ها یا وبلاگ‌ها وجود نداشته باشد. به طور معمول از این شیوه در ایران بیشتر برای فروش مجلات و ژورنال‌های علمی تخصصی استفاده می‌شود و وبلاگ فروشنده نیز باید از سابقه، اعتبار و عنوان خوبی برخوردار باشد. برای مثال وب‌سایت چطور، با راه‌اندازی سرویس Chetor Pro از این شیوه برای کسب درآمد استفاده می‌کند.

برای تشویق کاربران به ثبت‌نام نیز باید بخشی از محتوا به‌طور رایگان در اختیار آنها قرار گیرد. به‌طور مثال وب‌سایت معتبر Moz که مقالات متعددی در زمینه سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت منتشر می‌کند، در قسمت ویژه، مقالات و سرویس‌هایی را برای اعضای خود در نظر گرفته است که باید به‌طور ماهیانه حق اشتراک خود را پرداخت کنند.

محتوای تبلیغاتی یا رپورتاژ آگهی

در این شیوه شما باید محتوایی در جهت فروش، معرفی محصولات و سرویس‌های سایر وب‌سایت‌ها یا شرکت‌ها در وبلاگ خود منتشر کنید. برای مثال هنگامی که قصد تبلیغ برای یک فروشگاه اینترنتی مبلمان را دارید، محتوای تولیدی باید ضمن ارائه اطلاعات مفید به کاربران به نوعی محصولات فروشگاه را در قالب تصاویر مختلف به کاربر معرفی کند و در صورت امکان با ایجاد تگ بر روی تصاویر یا لینک دهی به وب‌سایت مرجع مخاطبان را به خرید محصولات آنها تشویق کند.

این شیوه امروزه توسط وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های معتبر داخلی انجام می‌گیرد و حتی وب‌سایت‌های فروشگاهی نیز با ایجاد یک بخش محتوایی در کنار آموزش، محصولات خود را نیز معرفی می‌کنند. موفقیت در این شیوه تبلیغاتی به اعتبار و میزان بازدید وبلاگ شما، کیفیت محتوایی که در آن قرار می‌دهید و صد البته کیفیت محصولات و سرویس‌های فروشگاه یا وب‌سایت مقصد بستگی دارد.

آیا باید محتوای قدیمی خود را بروزرسانی کنید؟حتما بخوانید: آیا باید محتوای قدیمی خود را بروزرسانی کنید؟

ایجاد فروشگاه اینترنتی

هرچند نمی‌توانید با فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی که امروزه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌فروشند رقابت کنید، اما اگر از وبلاگ‌تان ترافیک قابل توجهی دارد و مخاطبان وفاداری هم برای خود دست‌وپا کرده‌اید، می‌توانید با فروش محصولات مرتبط با موضوع وب‌سایت خود (البته با قیمت پایین‌تر از سایر فروشگاه‌ها) از این راه نیز درآمد داشته باشید.

میزان درآمد در این شیوه به محصولات شما بستگی دارد. برای مثال اگر در وبلاگ خود از اخبار و مقالات مرتبط با محصولات Apple منتشر می‌کنید، می‌توانید در کنار آن با راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی این محصولات را به مخاطبانتان عرضه کنید.

در ویدیو زیر به شما آموزش می‌دهیم که چطور می‌توانید به راحتی، سایت یا فروشگاه اینترنتی خودتان را راه‌اندازی کنید.

فروش فایل‌های آموزشی

اگر در زمینه مطالبی که در وبلاگ خود منتشر می‌کنید، مهارتی عملی و فنی نیز دارید می‌توانید با ایجاد فایل صوتی، تصویری، متنی جزوات و کتب الکترونیک و فروش آنها در وبلاگ خود به درآمد بالایی برسید.

این شیوه سال‌هاست که توسط وبلاگ‌های مختلف استفاده می‌شود و هنوز هم کارایی بالایی دارد زیرا ما برای بسیاری از مهارت‌ها دیگر به کلاس‌های حضوری نیاز نداریم. برای موفقیت در این روش باید هم از مهارت بالایی برای بیان موضوعات برخوردار باشید و هم مطابق با دانش روز اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار خریداران قرار دهید تا به نوعی آنها پس از فراگیری و رضایت از مطالب، دوباره وبلاگ شما بازگردند و آموزش‌های دیگری را خریداری کنند.

همچنین، کیفیت صوتی و بصری این فایل‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و گاهی اوقات به امکانات ضبط صدا و تصویر باکیفیت نیاز دارد. افزون بر این برای تشویق کاربران به خرید فایل‌های آموزشی باید چند قسمت اول که حاوی اطلاعات مناسبی است را به رایگان در اختیار آنها قرار دهید.

ارائه خدمات مشاوره‌ای

این روش نیازمند مهارت و تجربه بالایی دارد و افراد معمولاً پیش از تماس با شما باید از سابقه شغلی‌تان مطلع باشند. در نتیجه اگر در زمینه کاری خود سابقه‌ای طولانی دارید می‌توانید با ارائه خدمات مشاوره‌ای در یک دوره خاص به دیگران در رشد کسب‌و‌کارشان کمک کنید و در ازای آن، وجهی دریافت کنید.

برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی

برگزاری همایش از طریق یک وبلاگ، نیازمند تعداد بی‌شماری بازدیدکننده و اعتباری بالا نزد مخاطبان است. در واقع، در این روش شما در رابطه با موضوعی مشابه مطالب وبلاگ خود یک سمینار برگزار می‌کنید. کاربران نیز می‌توانند از طریق وبلاگتان در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنند. طبیعتاً برای موفقیت در این شیوه، باید پیش از برگزاری با محتوای مفید کاربران وبلاگ خود را راضی نگاه دارید و آنها را به مخاطبان وفادار تبدیل کنید. در نتیجه کسب درآمد از وبلاگ با این روش، به مهارت و تسلط بالا در تولید محتوا نیاز دارد. (برای برگذاری سمینار آنلاین، این مقاله کمکتان می‌کند: دورهمی در اینترنت به سبک وبینار؛ سمینار آنلاین چیست؟)

نتیجه‌گیری

رقابت موجود در فضای اینترنت ایران به خوبی نشان می‌دهد که نگرش کاربران و فعالان این حوزه، شکلی تجاری به خود گرفته و تقریباً با جستجوی هر عبارت به وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌هایی برمی‌خوریم که با اهداف تجاری شکل گرفته‌اند.

در این بین اگرچه کسب درآمد از وبلاگ کمی مشکل به نظر می‌رسد اما همچنان افراد زیادی در دنیا از این ابزار ساده به کسب درآمد مشغول‌اند، هرچند درآمدزایی از وبلاگ نیز مانند هر حرفه دیگری نیازمند زمان و کسب مهارت فراوان است.

واضح است که هرچه به انتهای فهرست بالا نزدیک شویم، شیوه کسب درآمد از وبلاگ به مهارت، زمان و اعتبار بیشتری نیاز دارد؛ اما این سختی بسیار با ارزش است زیرا درآمدی بیشتر و قابل‌اطمینان‌تر را برای شما فراهم می‌کند.