هیچ شکی نیست که تمام کسانی که در فضای آنلاین فعال هستند، می‌خواهند بدانند که کدام عوامل و فاکتورهای سئو با قرارگیری یک وب سایت در رتبه اول گوگل رابطه مستقیم دارند؟ خوشبختانه وب‌سایت بک لینکو به داد ما رسیده است و برای یافتن پاسخِ سوالاتی که در این زمینه وجود دارد، به تازگی یک میلیون مورد از نتایج جستجو در گوگل را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. خبر بهتر اینکه آنها تحقیق آنها فقط به بررسی نتایج گوگل محدود نمی‌شد و بخشی از آن مربوط به بررسی محتوا، بک‌لینک‌ها و سرعت وب‌سایت‌های مورد بررسی می‌شد. به این ترتیب بود که آنها توانستند تاثیر عوامل بسیار متنوعی را بر سئو اندازه بگیرند و نتایجی درخور توجه را در این زمینه بدست آورید. نتایجی که برای ما هم واقعاً جالب بود و حتی مطمئن بودیم شما هم از خواندن آنها لذت خواهید برد. بنابراین تصمیم گرفتیم آنها را در وبلاگ نوین منتشر کنیم.

در ادامه می‌توانید یافته‌های این تحقیق در مورد فاکتورهای سئو و عوامل موثر در رتبه گوگل را به طور خلاصه و فهرست‌گونه بخوانید:

  1. بک لینک ها هنوز هم یکی از تاثیرگذارترین فاکتورهای سئو و رتبه گوگل هستند. می‌توان گفت تعداد دامنه های لینک شده به یک صفحه، بیش از هر عامل دیگری بر رتبه یک وب سایت تاثیر دارند.
  2. داده‌ها نشان می‌دهد که اعتبار و ارزش لینک های یک وب سایت، با داشتن رتبه های بالاتر در موتور جستجرگر گوگل در ارتباط است.
  3. آن محتوایی که عنوان و متنش با یکدیگر مرتبط هستند، بهتر از محتوایی که عنوان و متنش ربطی به یکدیگر ندارند عمل می‌کند. در نتیجه، تولید محتوای متمرکز که تنها در ارتباط با یک موضوع است، رتبه وب سایت را ارتقا می‌دهد.
  4. طبق داده‌های این تحقیق، محتوای مفصّل و طولانی بهتر از محتوای کوتاه عمل می‌کند. لینک اول نتایج جستجوی گوگل به طور متوسط شامل 1،890 کلمه می‌باشد.
  5. وب‌سایت‌هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند، راحت‌تر از وب‌سایت‌های دیگر به صفحه اول گوگل راه پیدا می‌کنند. البته این مورد چندان ما را شگفت‌زده نکرد، چرا که گوگل قبلا ارزش پروتکل‌های گوگل در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها را تایید کرده بود.
  6. علی رغم همۀ حواشی که در رابطه با Schema وجود دارد، داده‌های این تحقیق نشان می‌دهند که استفاده از نشانه‌گذاری‌های Schema تاثیری در بالا بردن رتبۀ وب سایت ندارد. (در ادامه بیشتر در مورد Schema و معنای آن صحبت می‌کنیم.)
  7. مطالبی که حداقل از یک تصویر در متن خود استفاده می‌کنند، بهتر از مطالبی عمل می‌کنند که بدون هیچ تصویری منتشر می‌شوند. البته هیچ مدرک محکمی برای اثبات تاثیر تصویر در رتبه گوگل وجود ندارد.
  8. باید بدانید که رابطه بسیار کوچکی بین استفاده از کلمه کلیدی در تگ متای عنوان و ارتقا رتبۀ وب سایت وجود دارد. این ارتباط بسیار کوچک‌تر از انتظارات ما بود. احتمالاً این موضوع به علت حرکت گوگل به سمت Semantic Search (جستجوی معنایی) است.
  9. سرعت بارگذاری وب سایت فاکتور بسیار مهمی است. بر اساس داده ها و اطلاعات سایت Alexa، وب‌سایت‌هایی که سریعتر بارگذاری می شوند، نسبت به دیگر وب‌سایت‌ها رتبۀ بالاتری دارند.
  10. با وجود آپدیت های متعدد گوگل (که جدیدترین آنها آپدیت پنگوئن است)، هنوز هم متنِ لینک یا انکر تکستی که دقیق و مرتبط باشد، تاثیر مستقیمی بروی رتبه بندی سایت ها دارد.
  11. اطلاعات و داده ها نشان می‌دهد که بانس ریت پائین با رتبه بالا در گوگل مرتبط است.

در ادامه مطلب به بررسی دقیق‌تر هر یک از این موارد پرداخته و داده‌های مرتبط با آنها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

به دنبال خدمات سئو هستید؟

ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
افزایش ترافیک وب سایت شما
021-41897070داخلی 3

تعداد و تنوع بک لینک ها تاثیر بسیاری بر رنک گوگل دارد

احتمالاً شما هم شنیده اید که اگر از یک دامنه، بک لینک های متفاوتی بگیرید، بروی رتبه وب سایت شما تاثیر منفی دارد. به عبارت دیگر، بهتر است 10 بک لینک از 10 دامنه متفاوت دریافت کنید تا اینکه هر 10 لینک بر روی یک دامنه باشد.

طبق آنالیز و تحلیل های انجام شده، این موضوع کاملاً درست است. این تحقیق نشان داده است که دامنه های متفاوت تاثیر غیر قابل انکاری بر جایگاه یک وب سایت دارند و از مهمترین فاکتورهای سئو محسوب می‌شوند. گوگل می‌خواهد مطمئن شود که دامنه های دیگر، سایت شما را تایید می‌کنند. و هرچه تعداد این دامنه های متفاوت بیشتر باشد، گوگل بیشتر به شما توجه نشان خواهد داد. در حقیقت، تعداد و تنوع دامنه‌هایی که از آنها بک لینک گرفته‌اید، مهم ترین فاکتور سئو در بالا رفتن رتبۀ وب سایت شماست.

فاکتورهای سئو: اهمیت تعداد بک لینک ها در رتبه گوگل و بهینه سازی سایت

نتیجه‌ گیری: گرفتن بک لینک از دامنه های متفاوت برای بهبود وضعیت سئو سایت بسیار مهم است.

اعتبار و ارزش یک دامنه، تاثیر مستقیمی بر رنک گوگل در نتایج جستجو دارد

پس از بررسی داده های بک لینکو متوجه شدیم که اعتبار و ارزش کلی لینک ها (اندازه گیری شده توسط Ahrefs Domain Rating) کاملا بر رتبۀ گوگل تاثیر دارد: در حقیقت، می توان گفت که اعتبار و ارزش کلی دامنه ای که وب‌سایت شما بر روی آن قرار دارد، در بین فاکتورهای سئو، از خود محتوای وب سایت هم مهم‌تر است.

فاکتورهای سئو: اهمیت اعتبار دامنه بک لینک دهنده در رتبه گوگل

نتیجه گیری: بالا بردن تعداد بک لینک ها به وب سایت ممکن است رتبۀ دیگر صفحات شما را نیز ارتقا دهد و از فاکتورهای سئو خوب به حساب می‌آید.

انتشار محتوای عمیق، قابل فهم و مرتبط می‌تواند رتبه گوگل شما را افزایش دهد

در اوایل ظهور علم سئو، گوگل موضوع یک مقاله یا محتوا را بر اساس کلمات کلیدی موجود در صفحات وب سایت تشخیص می‌داد. اگر یک کلمه کلیدی به تعداد X بار در صفحه نشان داده می شد، گوگل تشخیص می‌داد که این صفحه مربوط به این کلمه کلیدی می باشد.

امروزه، با وجود الگوریتم بسیار قدرتمند هامینگ برد، گوگل می تواند بدون نیاز به تکرار کلمات کلیدی‌، موضوع هر صفحه از وب سایت را تشخیص دهد.

برای آنکه توانایی گوگل در این زمینه را بهتر متوجه شوید، کافی است عبارت " هوای تهران " را جستجو نمایید...

عوامل موثر بر رنک گوگل

گوگل به دنبال صفحاتی نمی‌گردد که عبارت "هوای تهران" را به عنوان برچسب دارند. بلکه موتور گوگل، آنکه شما به دنبال آن هستید را کاملاً می‌فهمد و به دنبال صفحاتی می‌گردد که جواب این سوال را به کاربران خود ارائه می‌دهند. که در این مورد، نتیجه نشان دادن هوای تهران از طریق یک سایت انگلیسی (www.weather.com) است. البته گوگل هنوز در جستجوهای فارسی همچون انگلیسی دقت خود را بالا نبرده است، اما می‌توان نشانه‌هایی از درک عمیق گوگل نسبت به موضوع جستجوها و مطالب فارسی را در نتایج جستجو مشاهده کرد.

فاکتورهای سئو و رنک گوگل

برای اینکه کاملاً به توانایی تشخیص بالای گوگل پی‌ ببرید، پیشنهاد می‌کنم حتماً چندین سوال انگلیسی هم از این موتور جستجو بپرسید. مثلاً اینکه کارگردان فیلم بازشگت به آینده که بود:

عوامل موثر در رتبه گوگل

این مساله می‌تواند تاثیر عمیقی بر بهینه سازی محتوای شما برای سئو داشته باشد. آنچه ما می‌دانیم این است گوگل ترجیح می‌دهد محتوایی را نشان دهد که یک موضوع را کامل تحت پوشش قرار می‌دهد. اما سوال اینجاست که آیا داده‌ها با این ادعای گوگل مطابقت دارند؟

برای یافتن پاسخ این سوال، وب سایت بک لینکو از ابزار MarketMuse برای تحلیل 10،000 URL استفاده کرد و مشخص شد که محتوای قابل فهم و عمیق، عملکرد بسیار بهتری نسبت به محتوای سطحی دارد.

فاکتورهای سئو: گوگل بر اساس موضوع به سایت شما اعتبار می دهد

حالا شاید بگویید که حرف زدن راجع به این موضوع ساده است. اما چگونه باید محتوایی تولید کنیم که گوگل آن را عمیق و ارزشمند تلقی کند؟ بیایید به بررسی یک مثال در مورد بازی کلش آف کلنز بپردازیم تا درک بهتری در مورد نحوه عملکرد گوگل پیدا کنیم. (بله، این بازی هنوز هم دست از سر ما و شما برنداشته است.)

سایت اپ‌گت یک سایت در زمینه برنامه‌ها و بازی‌های گوشی است که یک راهنمای کامل در مورد بازی کلش آف کلنز منتشر کرده است:

تاثیر عمق محتوا در سئو و رنک گوگل

ما این سایت را از منظر بهینه سازی داخلی مورد آنالیز قرار دادیم و نتیجه امتیاز تقریبی 60 (از 100) بود. این یعنی بسیاری مسائل سئو داخلی در این سایت رعایت نشده بود و جا برای پیشرفت بسیار بود. با اینحال در اکثر جستجوهای مرتبط با آموزش بازی کلش آف کلنز، مطلب این سایت در بین سه نتیجه اول است. آن هم وقتی که سایت‌های معتبر و پربازدیدی همچون دیجیاتو هم در این زمینه مطلب دارند؟ ساده است.

عوامل موثر بر سئو و رنک گوگل

سایت اپ گت یک راهنمی کامل و دقیق در مورد بازی مذکور منتشر کرده است و بسیاری موارد را توضیح داده است. به علاوه در صفحات دیگر این سایت نیز می‌توان در مورد این بازی مطالبی یافت. به همین دلیل گوگل به این نتیجه رسیده است که این سایت در نتایج جستجوی مرتبط با کلش آف کلنز می‌تواند برای کاربران مفید باشد.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

نتیجه گیری: نگارش متون و محتوای غنی، قابل فهظم و مرتبط با موضوع می‌تواند به ارتقای رنکینگ وب سایت شما کمک کند و از فاکتورهای سئو خوب به حساب می‌آید.

محتوای طولانی تاثیر بیشتری بروی سئو و رتبه گوگل شما دارد

آیا محتوای طولانی و کامل عملکردی بهتر نسبت به مطالب کوتاهِ 200 کلمه ای دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید دوباره به سراغ اطلاعات و داده های آماری برویم. پس از آنکه صفحاتی که کم تر از 51 کلمه و بیشتر از 9999 کلمه در محتوای خود داشتند را از داده های آماری حذف کنیم، متوجه می‌شویم صفحاتی که از تعداد کلمات بیشتری استفاده می‌کنند، نتایج بهتری از رنکینگ گوگل خود دریافت می‌کنند.

فاکتورهای سئو: تاثیر تعداد کلمات یک مطلب در رتبه گوگل

در واقع، صفحاتی که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار دارند به طور میانگین 1،890 کلمه در محتوای خود دارند. توجه داشته باشید که این آمار لزوماً نشان‌دهنده معیار گوگل برای ترجیح مقالات طولانی‌تر نیست. بلکه می‌تواند به دلیل آن باشد که محتوای طولانی تر بیشتر (در جهان) به اشتراک گذاشته می‌شود یا به این خاطر باشد که مقالات طولانی‌تر، میزان ارتباط موضوعی سایت شما را بیشتر می‌کنند و به گوگل درک بهتری از موضوع محتوای شما می‌دهند.

چگونه به تبلیغ گوگل خود شماره تماس ایران اضافه کنیم؟حتما بخوانید: چگونه به تبلیغ گوگل خود شماره تماس ایران اضافه کنیم؟

البته طولانی بودن مطالب یک وب‌سایت فقط نباید از منظر جستجو بررسی شود و شما باید کاربران خود را هم در نظر بگیرید. تولید محتوای طولانی به مخاطبان شما می‌فهماند که صاحبان این وب‌سایت به کیفیت بالا و بی‌نقص بودن مطالبشان اهمیت می‌دهند. از طرف دیگر، این نکته وجود دارد که سرانه مطالعۀ سالیانه ایرانی‌ها چندان بالا نیست. با این حساب بهتر است تلاش کنید تا از نظر تعداد کلمات یک تنوع خوب در مطالب سایت خود داشته باشید. این یعنی هم مطالب طولانی و جامع تولید کنید، هم مطالبی که مختصر و مفید هستند. (که دقیقاً همان کاری است که ما در وبلاگ نوین انجام می‌دهیم.)

در نهایت یکبار دیگر باید به شما بگوییم که هر چند داده‌های آماری بک لینکو به ما نشان می‌دهند که تعداد کلمات بالا می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در رنک گوگل شما داشته باشد، اما یافتن دلیلی قطعی برای اثبات این موضوع غیر ممکن است.

نتیجه‌ گیری: محتوای طولانی در موتورهای جستجوگر بالاتر از محتوای کوتاه قرار می‌گیرد و تعداد کلمات از عوامل موثر در سئو محسوب می‌شود. میانگین تعداد کلمات محتوای سایت های موجود در صفحه نخست نتایج جستجوی گوگل، 1،890 کلمه می باشد.

وب سایت هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند، رنک گوگل بهتری دارند

گوگل سال گذشته از وبمسترها خواست که پروتکل وب‌سایت خود را از HTTP به HTTPS منتقل کنند. آنها حتی ار HTTPS به عنوان معیاری جدید برای رتبه بندی یاد کردند. حال سوال اینجاست که آیا داده‌های جمع‌آوری شده همین موضوع را تائید می‌کنند؟ خب، هرچند که ارتباط چندان زیادی بین این پروتکل و رتبه گوگل وجود ندارد، اما می توان داده‌ها نشان می‌دهد که پروتکل HTTPS تا حدی در ارتقا رتبه وب سایت شما تاثیر خواهد داشت.

فاکتورهای سئو: استفاده از HTTPS و تاثیر آن در رتبه گوگل

اما آیا این بدان معنی است که شما باید همین امروز پروتکل وب سایت خود را به HTTPS تغییر دهید؟ طبیعتاً تصمیم با شماست. اما بهتر است بدانید که تغییر پروتکل به HTTPS پروژه ای کاملاً جدی است که دردسرهای زیادی را می‌تواند برایتان به همراه داشته باشد. پس پیش از آنکه اقدام به تغییر پروتکل وب‌سایت خود نمایید، پیشنهاد می‌کنم راهنمای گوگل در این زمینه را مطالعه کنید.

نتیجه گیری: به علت اینکه تاثیر پروتکل HTTPS بر رتبه وب سایت زیاد نیست و به علاوه انتقال سایت به این پروتکل چندان هم راحت نیست، ما اینکار را، اگر تنها به قصد ارتقای سئو است، اصلاً پیشنهاد نمی‌کنیم. اما اگر در حال راه اندازی وب‌سایتی جدید هستید، بهتر است از همان ابتدا آن را بر روی پروتکل HTTPS راه‌اندازی کنید.

هیچ ارتباطی بین نشانه گذاری های Schema و رنکینگ گوگل وجود ندارد

حواشی و داستان های بسیاری درباره نشانه گذاری های Schema و تاثیر آن بر سئو وجود دارد. نشانه گذاری های Schema به موتورهای جستجوگر درک بهتری از محتوای وب سایت شما را می‌دهند. و بسیاری معتقدند که این درک عمیق‌تر به موتورهای جستجوگر کمک می‌کند تا وب سایت شما را به افراد بیشتری نشان دهند.

برای آنکه دقیقاً با کاکرد Schema آشنا شوید، بهتر است یک مثال برای شما بزنیم. مطلبی که در ویکیپدیا برای فیلم "جنگ ستارگان" نوشته شده است، به وسیله کدهای Schema طبقه بندی شده است. بنابراین وقتی شما کلمه جنگ ستارگان را جستجو می‌کنید، اطلاعات این صفحه به صورت تصویری و با جزئیات برای شما به نمایش در می‌آید:

تاثیر Schema در بین فاکتورهای سئو

همچنین می‌توانید از Schema برای نشان دادن رتبه بندی مطالب و محصولات وب سایت خود استفاده کنید، دقیقاً مشابه کاری که ما انجام می‌دهیم. (خوشحال می‌شویم اگر شما هم به مطالب ما امتیاز بدهید.)

Schema و تاثیر آن در بین فاکتورهای سئو

در حال حاضر وجود داده‌های سازمان یافته به صورت مستقیم تاثیری بر روی رتبه گوگل شما نخواهد داشت و از عوامل موثر بر سئو سایت محسوب نمی‌شود. اما با وجود اینکه Schema یکی از فاکتورهای سئو نیست، همچنان می‌تواند باعث افزایش تعداد کلیک‌ها بروی سایت شما شود و در نهایت به صورت غیر مستقیم در سئو سایت هم تاثیر داشته باشد. به علاوه جان مولر (یکی از کارکنان شرکت گوگل) به این موضوع اشاره کرده که بعید نیست در آینده داشتن داده های سازمان یافته که ساختاری مشخص دارند (که به زبان ساده یعنی استفاده از Schema در صفحات) در رنکینگ گوگل تاثیر داشته باشد.

فاکتورهای سئو: رابطه بین نشانه های SCHEMA و رتبه گوگل

نتیجه‌ گیری: از داده های ساختاری در وب سایت خود استفاده کنید، اما توقع نداشته باشید که این موضوع بر رتبۀ وب سایت شما تاثیر داشته باشد.

URL های کوتاه رتبه بهتری نسبت به URL های بلند دارند

من همیشه معتقد بوده‌ام که مردم باید از URL های کوتاه برای بهبود وضعیت سئوی وب سایت خود استفاده می‌کنند. شاید بپرسید چرا؟ دو دلیل برای انجام این کار وجود دارد: اول اینکه شناسایی URL مانند mywebsite.com/my-post برای گوگل بسیار آسان تر از شناسایی URL بلندی مانند mywebsite.com/1/12/2016/blog/category/my-post است.

فریلنسر کیست؟ چگونه فریلنسر شویم؟حتما بخوانید: فریلنسر کیست؟ چگونه فریلنسر شویم؟

درحقیقت، بنا به گفته مت کاتز، یکی از متخصصان سئوی گوگل، پس از 5 کلمه اول در URL شما:

الگوریتم های گوگل با دقت کمتری کلمات بعدی URL را ارزیابی می کنند و وقت چندانی را به شناسایی و اعتبار بخشی به آنها اختصاص نمی‌دهند.

داده‌های جمع آوری شده نیز این جمله وی را تصدیق می‌کنند:

فاکتورهای سئو و بهینه سازی: رابطه بین طول آدرس (URL) و رتبه گوگل

خوشبختانه آزمایش این مورد بسیار آسان است. هرگاه شما یک محتوای جدید منتشر می‌کنید، آدرس آن را تا حد امکان کوتاه کنید. اگر هم از وردپرس (Wordpress) استفاده می‌کنید، می‌توانید لینک ثابت خود را بر روی Post Name تنظیم نمایید. (البته این در صورتی است که بخواهید از آدرس‌های فارسی استفاده کنید.)

عوامل تاثیرگذار بر بهینه سازی و فاکتورهای سئو

هرگاه می‌خواهید مطلب جدیدی را منتشر کنید، می توانید برای آدرس URL خود تنها از چند کلمه استفاده کنید. حال این آدرس می‌توانید به زبان فارسی یا انگلیسی باشد. خود ما در نوین استفاده از آدرس انگلیسی را به دلیل راحتی آن به فارسی ترجیح می‌دهیم.

هشدار: بهتر است این تکنیک را تنها برای پست های بعدی وب‌سایت خود در نظر بگیرید. اگر لینک ثابت مطالب قبلی وب‌سایت خود را تغییر دهید، سئوی وب‌سایت شما آسیبی جدی خواهد دید.

عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی موتورهای جستجو

خب اگر یادتان باشد ما گفتیم آدرس‌های کوتاه به دو دلیل برای سئو بهتر هستند و فقط یک دلیل به شما گفتیم. دلیل دومما این است که آدرس URL طولانی نشانگر تعداد زیادی کلیک برای رسیدن از صفحۀ اول وب‌سایت به مطلب مورد نظر است. این موضوع یعنی که مطلب شما اهمیت چندانی در وب سایت تان ندارد که در نهایت موجب پائین آمدن رتبه وب سایت شما در گوگل می‌شود. برای مثال، آدرس زیر را در نظر بگیرید. این آدرس چندین لایه مختلف دارد و در نتیجه از نظر گوگل چندان با اهمیّت نخواهد بود.

عوامل تاثیرگذار بر سئو و بهینه سازی سایت

نتیجه‌ گیری: تا انجا که می توانید از URL های کوتاه برای صفحات وب سایت خود استفاده نمایید. این کار باعث می‌شود که گوگل اهمیّت بیشتری به این صفحات بدهد. اگر هم که وب‌سایت شما فارسی باشد، استفاده از URL فارسی کوتاه می‌تواند دقیقاً موضوع مطلب را برای گوگل مشخص کند و شانس شما را برای کسب رتبه خوب بیشتر کند.

محتوایی که حداقل از یک تصویر استفاده کند، در رنکینگ گوگل جایگاه بالاتری خواهد داشت (اما استفادۀ زیاد از تصاویر، تفاوتی ایجاد نمی‌کند)

مطالعه و تحقیق‌های مختلفی در علم سئو نشان داده است صفحاتی که از تصاویر خوبی برای مطالب خود استفاده می‌کنند، خوانندگان بیشتری را جذب می‌کنند و حتی بیشتر از بقیه رقبا در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند.

یکی از دلایل این موضوع آن است که استفاده زیاد از تصاویر در محتوا می تواند میزان به اشتراک گذاشته شدن مطلب شما را افزایش دهد (البته این موضوع مربوط به آمار جهانی است) و در نتیجه رتبه وب سایت شما را بهتر کند. وب‌سایت بک لینکو برای اندازه‌گیری میزان تاثیرِ استفاده از تصویر در محتوا، یک بررسی ساده انجام داد. آیا نتایج جستجوی گوگل برتر دارای تصویر هستند یا نه؟ (منظور ما محتوای صفحاتی است که در نتیجه جستجو نمایش داده شده است).

نتیجه چه بود؟ داشتن حداقل یک تصویر ارتباط مستقیمی با رتبه سایت دارد.

هرم بازاریابی محتوایی: روشی برای کار کمتر، بازدهی بیشترحتما بخوانید: هرم بازاریابی محتوایی: روشی برای کار کمتر، بازدهی بیشتر

داشتن تصویر در محتوا به عنوان یکی از فاکتورهای سئو

با این حال باید بدانید که هیچ پل ارتباطی بین تعداد تصاویر محتوا و رتبه وب سایت پیدا نشده است.

نتیجه‌: استفاده از عکس و تصویر در یک محتوا، بسیار بهتر از نداشتن آن است. اما نمی‌توان گفت که موتورهای جستجوگر امتیاز ویژه ای برای عکس‌دار بودن مطالب قائل هستند.

استفاده از کلمه کلیدی دقیق در تگ عنوان صفحه با رتبه گوگل وب سایت شما ارتباط مستقیم دارد

از ابتدای ظهور موتورهای جستجوگر تا به امروز، عنوان سئو مهم ترین عامل در بهینه سازی داخلی یا همان On-Page Optimization بوده است. زیرا تگ عنوان شما به مخاطبان (و موتورهای جستجوگر) پیش زمینه ای کلی از موضوع مطلب شما ارائه می‌دهد. پس کلماتی که شما در عنوان سئو خود استفاده می‌کنید، باید تاثیر بسیاری بر رنکینگ وب سایت شما داشته باشند. (اگر می‌خواهید دقیقاً منظور ما در مورد عنوان سئو یا متا تایتل را بفهمید، به مطلب ما در این زمینه مراجعه کنید.)

اما حالا که گوگل به سمت جستجوی معنایی (Semantic Search) حرکت کرده است، آیا تگ عنوان همچنان از فاکتورهای سئو به حساب می‌آید؟ پس از بررسی آمارها متوجه شدیم استفاده از کلمه کلیدی در تگ متای عنوان هنوز هم با رتبه وب سایت در ارتباط است. با این حال، میزان این ارتباط کمتر از تصور ما بود.

وجود کلمه کلیدی در تگ عنوان یکی از فاکتورهای سئو است

طبق یافته‌ها، گوگل برای درک موضوع صفحۀ شما نیازی به دیدن کلمات کلیدی دقیق در تگ عنوان ندارد. برای مثال، بیایید چند نتیجه اول برای کلمه کلیدی "طرز تهیه برنج" را مشاهده کنیم. دقت کنید که چگونه دو تا از سه نتیجه نمایش داده شده (از جمله رتبه 1) از عبارت “طرز تهیه برنج” در تگ عنوان خود استفاده نکرده‌اند و کلمه کلیدی آنها "پخت برنج" است.

عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی وب سایت ها در موتورهای جستجوگر

این نتایج فقط تائیدی بر این است که گوگل دیگر فقط به کلمات کلیدی اهمیّت نمی‌دهد و به جای آن سعی می‌کند موضوع مطلب شما را شناسایی کند. (و کلمه کلیدی هم در این زمینه به گوگل کمک می‌کند)

نتیجه‌ گیری: قرار دادن کلمه کلیدی در تگ عنوان به بالا بردن رتبه وب سایت شما کمک می‌کند و از فاکتورهای سئو به حساب می‌آید. با این حال، به دلیل جستجوی معنایی گوگل، تاثیر آن مانند گذشته نخواهد بود و خیلی نباید روی آن حساب کنید.

وب سایت هایی که سرعت لود آنها بالاتر است، در سئو عملکرد بهتری نسبت به وب سایت های کندتر دارند

از سال 2010، سرعت لود شدن وب سایت برای گوگل اهمیت خاصی پیدا کرد و از آن زمان تا کنون، به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو شناخته می‌شود. اما شاید شما هم دوست داشته باشید که بدانید: "سرعت لود شدن وب سایت تا چه اندازه بر رتبۀ گوگل موثر است؟"

برای این کار وب سایت بک لینکو به سراغ ابزار تست سرعت الکسا (Alexa) رفت تا 1 میلیون دامنۀ مورد نظر خود را بررسی و آنالیز کند.  البته آنها سرعت بارگذاری تک تک این وب سایت ها اندازه نگرفتند، بلکه میانگین سرعت بارگذاری آنها را بدست آوردند. و نتیجه چه بود؟ یک وابستگی بسیار قوی بین سرعت وب سایت و رتبه بندی آن در گوگل وجود دارد:

سرعت بارگذاری سایت به عنوان یکی از عوامل موثر در سئو سایت

این یعنی کسانی که سرعت سایت خود را بهبود می‌بخشند، در نهایت سئو سایت خود را نیز بهینه سازی کرده‌اند. البته حتی اگر سئو را در نظر نگیریم، باز هم داشتن یک وب سایت پر سرعت به نفع کاربر و خود شماست. پس در هر صورت بهتر است سرعت وب سایت خود را افزایش دهید.

نتیجه گیری: سرعت بارگذاری سایت یکی از فاکتورهای سئو است و وب سایت هایی که سرعت بارگذاری آنها بالاتر است، رتبۀ بالاتری در گوگل خواهند داشت.

بک لینک های بیشتر مساوی است با رتبۀ گوگل بالاتر

همیشه حواشی بسیاری حول فاکتورهای سئو موثر در یک وب سایت وجود دارد. در این بین، افرادی هستند که می‌گویند بک لینک ها دیگر مانند سابق در رتبه بندی سایت تاثیر ندارند.

چگونه یک کسب و کار کوچک می تواند در سئو موفق باشد؟حتما بخوانید: چگونه یک کسب و کار کوچک می تواند در سئو موفق باشد؟

همچون ما، وب‌سایت بک لینکو هم کنجکاو بود بداند که آیا گوگل هنوز به اندازۀ گذشته برای بک لینک ها ارزش قائل است یا خیر (و اینکه آیا دامنه آنها همچنان به سئو مرتبط هست یا نه). برای اندازه گیری دقیق این موضوع آنها از Ahrefs API استفاده کردند تا بتوانند تعداد کلی بک لینک هایِ هر صفحه‌ از وب سایت های موجود در پایگاه دادۀ خود را تعیین کنند.

پس از بررسی نتایج، آنها متوجه شدند صفحاتی که تعداد بک لینک های بیشتری دارند، بهترین جایگاه را در رتبه بندی گوگل پیدا کرده‌اند:

تعداد کل بک لینک ها و تاثیر آن در سئو سایت

پس علی رغم اینکه گوگل همواره در حال تغییر الگوریتم های خود می‌باشد، به نظر نمی‌رسد که تغییری را بر قوانین بک لینک ها اعمال کرده باشد.

نتیجه گیری: تعداد بک لینک ها هنوز هم یکی از مهمترین فاکتورهای سئو به حساب می‌آید و صفحاتی که تعداد بیشتری بک لینک دارند به رتبه های بالاتری در گوگل دست پیدا می‌کنند.

قرار گرفتن در رتبه های بالای جستجوی گوگل با معتبر بودنِ بک لینک ارتباط مستقیم دارد.

علاوه بر تعداد بک لینک ها، ما همیشه می‌خواستیم پاسخ این سوال را پیدا کنیم که: "آیا معتبر بودن وب سایت بک لینک دهنده بر رتبه بندی تاثیر دارد؟" بیشتر کارشناسان سئو معتقدند که کیفیت بک لینک به اندازۀ تعداد لینک هایش مهم است. به عبارت دیگر، بهتر است 1 بک لینک از وب سایتی معتبر بگیرید تا اینکه 100 بک لینک از صفحه های کم کیفیت دریافت کنید. و... بله، داده‌ها نیز درستی این موضوع را تایید می‌کنند:

میزان تاثیر اعتبار بک لینک در بین فاکتورهای سئو

بر اساس اندازه گیری‌های انجام شده توسط ابزار رتبه بندی دامنۀ Ahrefs، بک لینک سازی در صفحات معتبر، رتبه های بالاتری را نسبت به صفحات معمولی به ارمغان می‌آورد. با اینحال میزان اعتبار سایت لینک دهنده، به اندازۀ تعداد کلی بک لینک ها تاثیرگذار نیست.

نتیجه‌ گیری: اعتبار و ارزش بک لینک های دریافتی بسیار مهم است، اما در بین فاکتورهای سئو ارزش کمتری نسبت به تعداد بک لینک ها دارد.

تطابق متن لینک با موضوع وب سایت اهمیت بسیاری در ارتقای سئوی وب سایت دارد

زمانی که گوگل در سال 2012 آپدیت پنگوئن خود را عرضه کرد، بسیاری از متخصصان سئو بر این باور بودند که متن لینک دیگر در مشخص شدن موضوع صفحه تاثیری ندارد. با این حال، تحقیقات انجام شده در چندین موتور جستجوی متفاوت نشان می‌دهد که متون لینک ها هنوز با اهمیت هستند.

به همین خاطر بدمان نمی‌آمد که از میزان اهیمت این فاکتور در سئو مطلع شویم و خوشبختانه بک لینکو پاسخ سوالمان را به ما داد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که تطابق متن لینک با موضوع وب سایت از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

بد نیست بدانید که از همان روزهای ابتدایی ظهور علم سئو، ایجاد بک لینک و مطابقت متن بک لینک با موضوع وب سایت روشی مناسب برای ارتقا رتبۀ وب سایت به شمار می‌آمد. برای مثال، اگر شما می‌خواستید در جستجوی کلمه کلیدی “سئو” در رتبه اول قرار بگیرید، متن لینک یا انکر تکست شما باید دقیقاً همین می‌بود:

عوامل موثر در بهینه سازی و سئو سایت

با این حال، ظاهر امر نشان می‌دهد که گوگل با انتشار نسخه پنگوئن نشان داد دیگر قصد ندارد اهمیّت چندانی به این موضوع بدهد. با توجه به موارد گفته شده، پیشنهاد ما این است که فقط بروی کلمه کلیدی اصلی خود تمرکز نکنید (چرا که اینکار حتی می‌تواند در طولانی مدت باعث جریمه شما توسط گوگل هم بشود) و سعی کنید کلمات کلیدی مرتبط را هم در متن لینک های خود به کار ببرید. (ما به تازگی مطلبی جدید در مورد متن لینک یا همان انکر تکست (anchor text) منتشر کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنم حتماً بخوانید)

نتیجه: ایجاد بک لینک و تطابق متن آن با موضوع وب سایت رابطه استوار و محکمی با افزایش رتبه وب سایت دارد و از فاکتورهای سئو به شمار می‌آید. با این حال، ما فقط تمرکز بروی کلمه کلیدی اصلی را به عنوان یکی از تاکتیک‌های سئو به شما پیشنهاد نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم بهتر است بروی کلمات کلیدی دیگر که با موضوع شما مرتبط هستند هم تمرکز کنید.

پائین بودن میزان بانس ریت با بالا رفتن رنک گوگلِ یک وب سایت ارتباط دارد

بسیاری از مردم در دنیای سئو باور دارند که گوگل از فاکتور "تجربه کاربری" استفاده می‌کند (آماری مانند بانس ریت یا مدت زمانی که کاربر در وب‌سایت گذرانده است).

ارائه خدمات نامطلوب به مشتریان چه ضرری به کسب و کارتان می‌زند؟حتما بخوانید: ارائه خدمات نامطلوب به مشتریان چه ضرری به کسب و کارتان می‌زند؟

برای آزمایش این تئوری، بک لینکو 100،000 وب سایت را از پایگاه داده خود انتخاب کرد تا آنها را در SimilarWeb بررسی کند. بالاخص سه فاکتور تجربه کاربری بانس ریت، زمان صرف شده در سایت و SERP CTR را بررسی شد و کاشف به عمل آمد که متوسط بانس ریت با رتبه وب سایت در ارتباط مستقیم است. (اگر با بانس ریت یا نرخ پرش آشنایی ندارید، در مطلب دیگری از وبلاگ ما می‌توانید در مورد اینکه بانس ریت چیست بخوانید)

بانس ریت (Bounce Rate) یکی از فاکتورهای سئو خوب است؟

لطفاً توجه داشته باشید که ما نگفتیم کم بودن میزان بانس ریت، رتبه شما را افزایش می‌دهد.

ما نمی‌توانیم این داده‌ها را به عنوان یک مدرک قطعی در مورد تاثیر پایین بودن بانس ریت در بالا بودن رنک گوگل در نظر بگیریم. ولی می‌دانیم تولید محتولی با کیفیت می‌تواند در پایین آمدن بانس ریت نقش داشته باشد و همانطور که گفتیم، گوگل اهمیّت زیادی برای کیفیت مطالب قائل است.

ولی حالا که بحث بر سر تجربه کاربری است، شما باید بدانید که اگر گوگل بخواهد تجربه کاربر خود را در رنک سایت ها در نظر بگیرد (که با توجه به تجربه و مطالعات ما اینکار را می‌کند)، این کار را بر طبق نرخ کلیک و پوگو استیکینگ انجام می‌دهد. می‌پرسید پوگو استیکینگ چیست؟ ما در یکی از مقالات دیگر خود درباره تولید محتوا برای ارتقا رنک گوگل، این اصطلاح را توضیح داده‌ایم.

نتیجه گیری: ممکن است گوگل، بانس ریت را به عنوان یکی از عوامل ارتقا رتبه تشخیص دهد اما این تنها یک تئوری است.

سخن نهایی درباره فاکتورهای سئو و عوامل موثر در رتبه گوگل

گوگل عوامل بسیاری را برای مشخص کردن رتبه وب‌سایت شما مورد استفاده قرار می‌دهد و متاسفانه (از نگاه شما و خوشبختانه از نگاه کاربر) این عوامل و فاکتورها را به طور مستقیم با صاحبان وب‌سایت‌ها به اشتراک نمی‌گذارد. اما همانطور که دیدید، بک لینکو با کمی تحقیق و بررسی آمار  توانسته است به نتایج جالبی در این زمینه برسد و تعدادی از فاکتورهای سئو و عوامل موثر بر رتبه گوگل را شناسایی و صحت برخی دیگر را تائید نماید. اکنون شما با رعایت کردن این فاکتورهای سئو و بهینه کردن سایت و محتوای خود طبق آنچه در این مطلب ذکر شد، می‌توانید موفقیت سایت خود در گوگل را افزایش دهید و در بسیاری از کلمات کلیدی مرتبط با کار خود، رنک گوگل خوبی را بدست آورید.

اگر دوست دارید بیشتر در زمینه فاکتورهای سئو موثر بخوانید، پیشنهاد می‌کنم به سراغ مطلب دیگر ما با عنوان 200 فاکتور مهم در رتبه بندی سایت در گوگل بروید که در آن یک لیست کامل از فاکتورهای سئو تائید شده و تائید نشده را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

در نهایت لازم می‌دانم که از همکار انگلیسی نوین یعنی backlinko برای در اختیار قرار دادن نتایج تحلیل‌ها تشکر کنیم. چرا که بدون کمک ایشان، نوشتن چنین مقاله‌ای هیچوقت ممکن نبود. از شما هم دعوت می‌کنم که اگر سوالی در زمینۀ عوامل موثر در بهینه سازی سایت (SEO) و رتبه بندی سایت خود در گوگل دارید یا می‌خواهید نظر خود را در رابطه با اهمیّت این فاکتورهای سئو با ما به اشتراک بگذارید، از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.