نوشتن یک عنوان مناسب برای صفحه از جمله مهارت‌های حیاتی برای هر کسی است که در زمینۀ سئو فعالیت دارد. تگ عنوان اولین آن چیزی است که کاربر در نتایج جستجوی خود می‌بینید. به علاوه، یکی از معیارهای اصلی گوگل برای تشخیص موضوع صفحه است. ترکیب این دو باعث شده که عنوان یک صفحه اهمیّتی حیاتی پیدا کند. در این مطلب هم به چرایی اهمیت عنوان و هم به چگونگی ایجاد یک عنوان مناسب برای صفحه خواهیم پرداخت.

منظور ما تگ عنوان در HTML است یا تیتر اصلی؟

اول بگذارید هر گونه شبهه را برطرف کنیم: در این مطلب در مورد تگ عنوان در HTML صحبت می‌کنیم. اگر که شما به سورس یک صفحه نگاه کنید، می‌توانید این تگ را در قسمت head مشاهده کنید. فرمت این تگ به صورت زیر است:

<title>This is an example page title - Example.com</title>

در مرورگرهای که دارای تب هستند، این عنوان معمولاً در تب صفحه نمایش داده می‌شود. در تصویر زیر می‌توانید این موضوع را ببینید.

اهمیت عنوان صفحه

پس نباید تگ عنوان را با تیتر اصلی صفحۀ اشتباه گرفت. تیتر اصلی آن تیتری است که کاربر می‌تواند داخل صفحه ببیند که البته در جای خودش اهمیت دارد! ما در یکی از مطالب دیگر وبلاگ به این تیترها و اهمیّت آنها پرداختیم. (تیترهای یک مطلب: اهمیت و نحوۀ استفاده از آنها) اما در این مطلب به آنها کاری نداریم.

عنوان صفحه با چه هدفی نوشته می‌شود؟

یک عنوان مناسب باید دو ویژگی داشته باشد:

  1. باید به شما کمک کند که در یک کلمۀ کلیدی بتوانید رتبۀ مناسبی کسب کنید.
  2. باید کاری کند که توجه کاربر جلب شود و تمایل پیدا کند وارد صفحۀ شما شود.

این دو هدف چندان با هم فاصله ندارند، اما گاهی ممکن است که کمی با هم ناسازگار باشند. اگر رتبه شما خوب باشد اما کسی بروی لینک شما کلیک نکند، این رتبۀ خوب چندان به کار شما نخواهد آمد. در واقع وقتی شما رتبۀ بالایی داشته باشید، اما کسی روی لینک شما کلیک نکند، به مرور زمان رتبۀ شما کاهش خواهد یافت. وقتی هم که مطلب شما تیتر جذابی داشته باشد اما رتبۀ خوبی کسب نکند، شانس اینکه کاربر با آن روبرو شود کم خواهد بود.

عناوین و نرخ کلیک (CTR)

گوگل از فاکتور نرخ کلیک (Click Through Rate) استفاده می‌کند تا تصمیم بگیرد که مطلب شما چقدر به یک کلمۀ کلیدی مشخص مرتبط است. این یعنی که وقتی گوگل ببیند کلیک‌های چندانی بروی مطلب شما نمی‌شود، به مرور از ارزش مطلب شما خواهد کاست. البته عکس این قضیه نیز صادق است. یعنی اگر که عنوان شما باعث شود که مردم بروی لینک شما کلیک کنند، گوگل نیز رتبۀ شما را افزایش میدهد.

عنوان صفحۀ و کلمۀ کلیدی مورد هدف شما

بعد از آنکه شما یک کلمۀ کلیدی را برای مطلب خود مشخص کردید، باید مطمئن شوید که این کلمه کلیدی در عنوان صفحه شما قرار داده می‌شود. چرا که عنوان صفحه یکی از مهمترین المان‌هایی است که گوگل از طریق آن موضوع صفحۀ شما را مشخص می‌کند. بنابراین نداشتن کلمه کلیدی اصلی در عنوان می‌تواند تا حد زیادی شانس شما را برای داشتن یک رتبۀ خوب کاهش دهد.

البته وجود کلمۀ کلیدی برای جذب کاربر هم اهمیّت دارد. از آنجایی که مردم سرسری به نتایج جستجوی خود نگاه می‌کنند، مهم است که عنوان شما بتواند بلافاصله توجه آنجا را به خود جلب کند. برای اینکه از پس اینکار بر بیایید، داشتن کلمۀ کلیدی اصلی در ابتدای عنوان یک صفحه می‌تواند بسیار مفید باشد، چرا که گوگل زمانی که جستجوی این کلمۀ کلیدی صورت می‌گیرد آن را پر رنگ خواهد کرد.

البته مواقعی هم هست که مطالب مشابه بسیاری با کلمۀ کلیدی شما وجود دارد و رقابت سخت‌تر است. اما شما متوجه می‌شوید که همه کلمۀ کلیدی مورد نظر را در ابتدای عنوان صفحات خود گذاشته‌اند. اگر که با چنین شرایطی روبرو بودید، بد نیست که کلمۀ کلیدی خود را بعد از یک یا دو کلمه بیاورید تا به این ترتیب یک فاصله با ابتدای عنوان داشته باشد و در نگاه کاربر بین نتایج متمایز شود.

تعداد کاراکتر مناسب برای سئوی یک عنوان

طول مناسب یک عنوان با توجه به تعداد کلماتی تعیین می‌شود که گوگل در نتایج خود نمایش می‌دهد. در حال حاضر، گوگل به سه حالت مختلف عناوین را نمایش می‌دهد. این سه حالت شامل صفحۀ عریض، صفحات کوچکتر و همینطور موبایل می‌شوند. در صفحات عریض و موبایل، عنوان نمایش داده شده طولانی‌تر خواهد بود. بگذارید به شما نشان دهیم که این عناوین چگونه به نظر می‌رسند:

یک صفحۀ عریض:

نتیجه بزرگ گوگل

نتیجه در یک صفحۀ کوچکتر برای همان لینک:

نتیجه متوسط گوگل

نتیجۀ موبایل برای همان لینک:

نتیجه گوگل در موبایل

 

مشخصاً بهتر است که شما تمرکز خود را بروی نتیجۀ در صفحۀ کوچکتر بگذارید. اما باید به یک مساله دیگر هم توجه کرد. از ابتدای می سال 2016، گوگل حداکثر عرض صفحۀ خود را افزایش داده است و اکنون می‌تواند در صورت وجود فضا، عناوین طولانی‌تر را نیز نمایش دهد. بنابراین پیشنهاد ما این است که مهمترین کلمات کلیدی را در نیمۀ ابتدایی عنوان خود جای دهید تا مشکلی پیش نیاید، اما اگر که عنوان شما در نهایت کمی بلندتر از تعداد کلمات نمایش داده شده در صفحات کوچک شد، آن هم به خاطر اینکه می‌خواستید نام وب‌سایت یا برند خود را نیز وارد کنید: چنین باد!

البته شاید شما هنوز هم گیج باشید و بپرسید "بالاخره گوگل چه تعداد کاراکتر را نمایش می‌دهد؟" در جواب باید بگوییم که بستگی دارد. گوگل دقیقاً تعداد مشخصی کاراکتر را به نمایش نمی‌گذارد، بلکه یک عرض را در نظر می‌گیرد و در آن عنوان را نمایش می‌دهد. این یعنی که تعداد الف‌های نمایش داده شده می‌تواند بیشتر از مثلا سین‌های نمایش داده شده باشد.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

عنوان صفحه و فرصت برندینگ

زمانی بود که سئوکارها نام وب‌سایت خود را از عنوان حذف می‌کردند. تصور آنها این بود که تراکم یک عنوان اهمیّت دارد و اسم سایت می‌تواند در این قضیه یک نقش منفی داشته باشد. اما شما نباید اینکار را بکنید. نام برند شما باید در عنوان صفحه ذکر شده باشد و ترجیحاً هم این نام کاملاً مشخص باشد. زمانی که مردم به دنبال یک موضوع می‌گردند و نام شما را چندین بار می‌بینند، حتی اگر که روی لینک شما کلیک نکنند، نام شما در ذهن آنها خواهد ماند. در نتیجه، دفعات بعدی شانس کلیک آنها بروی لینک شما بیشتر است.

به علاوه، اگر که شما نام سایت خود را در تگ عنوان جای ندهید، این خطر وجود دارد که گوگل عنوان را خود به خود برای شما تغییر دهد. چرا؟ چون گوگل هم همچون ما فکر می‌کند که نام برند شما باید در عنوان باشد و اگر شما اینکار را نکنید، خودش شخصاً دست به کار می‌شود.

بهینه‌سازی عنوان صفحه بعد از انتشار

گاهی برای ما هم پیش آمده است که یک عنوان بتواند رتبۀ خوبی را در موتورهای جستجو برای ما ایجاد کند، اما برای کاربران چندان جذاب نباشد و به کلیک منجر نشود. در اینطور مواقع با تغییر عنوان توانسته‌ایم شاهد یک افزایش مناسب در تعداد خوانندگان باشیم. به شما هم پیشنهاد می‌کنیم که بعد از مدتی، آمار تعداد خوانندگان یک مطلب را بررسی کنید و در صورت لزوم چنین عنوان را ویرایش دهید.

از باز کردن لینک در پنجرۀ جدید بر حذر باشیدحتما بخوانید: از باز کردن لینک در پنجرۀ جدید بر حذر باشید

عناوین شما در شبکه‌های اجتماعی

چیزی که بتواند از منظر سئو یک تگ خوب باشد، لزوماً در شبکه‌های اجتماعی هم موفق عمل نخواهد کرد. در این شبکه‌ها نیازی به رعایت کلمات کلیدی نیست و آوردن نام برند هم بی‌دلیل است. تنها چیزی که اهمیّت دارد، جذب کاربران و ترغیب آنها به کلیک کردن است.

نتیجه گیری نهایی: عناوین صفحه را به درستی انتخاب کنید!

نتیجۀ نهایی این مقاله واضح است: کمی بیشتر زمان بگذارید تا بتوانید یک عنوان خوب برای صفحۀ خود انتخاب کنید و اهمیّت آن را دست کم نگیرید. همچنین اگر می‌بینید که یک مقاله آنطور که باید کاربران را جذب نمی‌کند، دوباره به سراغ آن بروید و عنوانش را تغییر دهید. این موضوع مخصوصاً برای وقتی است که شما یک رتبۀ خوب در جستجو دارید، اما تعداد کلیک‌ها چندان بالا نیست.

منبع: یوست