شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که بهینه‌سازی سایت تا چه حد ضروری است و آیا لازم است با یک آژانس خدمات سئو در این زمینه کار کنید یا نه. اصلاً فرض کنیم که تصمیم گرفتید با یک آژانس سئو کار کنید. حالا برای اینکه بتوانید یک تصمیم آگاهانه بگیرید و متخصص سئو خوبی را برای کار خود انتخاب کنید، توجه به چه نکاتی لازم است؟

ما شک نداریم که بهترین منبع برای مطالعه در زمینه بهینه سازی و سئو سایت برای گوگل، راهنماهای خود سایت گوگل است. به همین دلیل بود که تصمیم گرفتیم راهنمای رسمی گوگل در زمینه انتخاب آژانس سئو را به فارسی برگردانیم و آن را برای شما در وبلاگ نوین بیاوریم تا بتوانید تصمیم درستی را در این زمینه اتخاذ کنید. توجه فرمایید که این راهنما کاملاً دقیق به فارسی برگردانده شده و در مواردی که توضیحات ارائه شده متعلق به خود ماست، این موضوع را با قرار دادن توضیح در [ ] مشخص کرده‌ایم.

همچنین باید بدانید بخش‌هایی از این راهنما هستند که چندان با فضای ایران هماهنگی ندارند، اما با اینحال ما آنها را به طور کامل ترجمه کرده‌ایم تا نقصی در متن وجود نداشته باشد.

آیا شما به یک آژانس سئو نیاز دارید؟

سئو (SEO) مخفف کلمۀ بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) یا بهینه‌ساز موتورهای جستجو (Search Engine Optimizer) است. تصمیم به استخدام یک سئوکار یا بهینه‌ساز، تصمیم بزرگی است که می‌تواند باعث بهبود سایت شما و صرفه‌جویی در زمانتان شود. اما در عین حال، می‌تواند ریسک ضربه زدن به وب‌سایت و اعتبار شما را هم داشته باشد. پس لازم است مزایای یک سئو خوب و همینطور ضررهایی که یک بهینه‌ساز بی‌مسئولیت می‌تواند به سایت شما بزند را به خوبی بشناسید.

بهینه‌ساز‌های [خوب] و دیگر آژانس‌ها و مشاوران سئو می‌توانند خدمات مفیدی را به صاحبان وب‌سایت ارائه دهند، از جمله:

  • بررسی محتوا و ساختار سایت شما
  • مشاوره فنی در مورد توسعه وب‌سایت شامل مباحتی همچون هاستینگ، ریدایرکت، صفحات خطادار و استفاده از جاوا اسکریپت
  • توسعه محتوا
  • مدیریت کمپین‌های توسعه کسب و کار آنلاین
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • آموزش سئو
  • تخصص در بازارها و نقاط جغرافیایی مختلف

این را در ذهن داشته باشید که صفحات نتایج گوگل شامل نتایج طبیعی جستجو و اغلب نتایج پولی (که با کلمه Ads یا Sponsored مشخص شده‌اند) می‌شود. و تبلیغات گوگل، هیچ گونه تاثیری بر حضور سایت شما در نتایج طبیعی نخواهد داشت. گوگل هیچوقت پولی را برای رتبه دادن به سایت شما در نتایج جستجو قبول نمی‌کند و نمایش داده شدن در بین نتایج طبیعی جستجوی ما، برای شما هیچ هزینه‌ای ندارد. منابع بسیاری از جمله سرچ کنسول، وبلاگ رسمی مرکز وب‌مسترها و انجمن‌های گفتگوی ما می‌توانند اطلاعات بسیار زیادی در مورد روش بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو را به شما ارائه دهند.

قبل از جستجو برای یک بهینه‌ساز، یک ایده خوب این است که تبدیل به یک مشتری آگاه شده و با نحوه کارکرد موتورهای جستجو آشنا شوید. پیشنهاد ما این است که با این مقالات شروع کنید [که سعی می‌کنیم در آینده آنها را نیز برای شما به فارسی برگردانیم]:

  • راهنمای کلی گوگل وب‌مستر
  • گوگل 101: گوگل چگونه در وب می‌خزد، صفحات را ایندکس می‌کند و نمایش می‌دهد

اگر شما به فکر استخدام یک بهینه‌ساز یا شرکت سئو هستید، هر چه زودتر اینکار را کنید، بهتر است. یک زمان خوب برای استخدام، وقتی است که به فکر طراحی مجدد سایت، یا برنامه‌ریزی برای شروع یک سایت جدید هستید. به این ترتیب، شما و این تیم سئو می‌توانید مطمئن شوید که سایت شما به نحوی طراحی شده که تمام بخش‌های آن برای موتور جستجو مناسب باشد [و نیازی به ویرایش مجدد نخواهد بود].

برخی سوالات خوبی که می‌توان از یک بهینه‌ساز پرسید را در ادامه می‌آوریم:

  • آیا شما می‌توانید نمونه‌هایی از کارهای قبلی خود و داستان‌های موفقیت را با من به اشتراک بگذارید؟
  • آیا شما از اصول گوگل وبمستر تبعیت می‌کنید؟
  • آیا شما خدمات بازاریابی آنلاین ارائه می‌دهید یا پیشنهادی برای تکمیل کردن پروژه بهینه‌سازی خود دارید؟
  • تجربه شما در صنعت من چقدر است؟
  • تجربه شما در کشور / شهر من چقدر است؟ [این سوال چندان در ایران کاربرد ندارد.]
  • تجربه شما از توسعه سایت‌های بین‌المللی چیست؟ [این سوال نیز چندان در ایران کاربرد ندارد.]
  • مهمترین تکنیک‌های سئو شما چه هستند؟
  • شما چند وقت در این تجارت بوده‌‌اید؟
  • من چطور می‌توانم با شما در ارتباط باشم؟ آیا شما تمام تغییراتی که در سایت من اعمال می‌کنید را به من اطلاع می‌دهید و اطلاعات دقیقی در مورد پیشنهادات خود و دلایل آنها می‌دهید؟

درست است که بهینه‌کارها می‌توانند خدمات سئو ارزشمندی را به مشتریان خود ارائه دهند، اما برخی بهینه‌سازهای بی‌اخلاق، با تلاش‌های بیش از حد تهاجمی بازاریابی و تلاش‌هایشان برای دستکاری نتایج جستجو به روش‌های ناعادلانه، به این صنعت یک چهره سیاه داده‌اند. کارهایی که طبق اصول تعیین شده موتورهای جستجو نباشند، ممکن است یک تاثیر منفی در حضور سایت شما در گوگل داشته، یا حتی منجر به حذف شما از ایندکس‌های ما شوند. چندین مساله را اینجا می‌گوییم که باید در نظر داشته باشید:

یک کلاه‌برداری بسیار عادی در این زمینه ساخت دامنه‌های سایه‌وار (Shadow) است که کاربر را از طریق یک ریدارکت گول زننده به سایتی دیگر هدایت می‌کنند. این دامنه‌های سایه‌ای معمولاً متعلق به شرکت‌های سئویی هستند که ادعا می‌کنند به نفع مشتری کار می‌کنند. اما اگر رابطه آنها با مشتری به مشکل بخورد، ممکن است این دامنه را به سایتی دیگر یا حتی سایت رقبای مشتری متصل نمایند. اگر چنین اتفاقی بیافتد، مشتری در واقع هزینه توسعه یک سایت رقیب را داده است که کاملاً متعلق به شرکت سئو است.

یک کار غیر قانونی دیگر این است که صفحات درگاه (Doorway) در سایت مشتری ساخته شوند که با کلمات کلیدی پر شده‌اند. شرکت سئو به شما قول می‌دهد که این باعث می‌شود صفحه شما برای جستجوهای بیشتری مرتبط باشد. اما این از پایه غلط است، چرا که یک صفحه به خصوص، به ندرت برای طیفی وسیع از کلمات کلیدی مرتبط رتبه کسب می‌کند. مساله بدتر این است که صفحات درگاه، معمولاً دارای لینک‌های مخفی به دیگر مشتریان شرکت سئو هم هستند. چنین صفحات درگاهی، محبوبیت لینک‌‌های یک سایت را کم کرده و آن را به سمت شرکت سئو و مشتریان دیگر آن روانه می‌کنند، که حتی می‌توانند شامل سایت‌هایی با محتوای نامناسب یا غیرقانونی هم باشند.

از شرکت‌های سئو و مشاوران وب یا آژانس‌های بازاریابی که برای شما ایمیل بی‌ربط می‌فرستند، بر حذر باشید

حتی ما هم این ایمیل‌های اسپم را دریافت می‌کنیم:

"گوگل.کام عزیز

من از وب‌سایت شما بازدید کردم و متوجه شدم که دامنه شما در موتورهای جستجوی اصلی و دیگر دیرکتور‌ها ثبت نشده است..."

نسبت به این ایمیل‌های مرتبط با موتورهای جستجو همانقدر شکاک باشید که نسبت به یک ایمیل مربوط به قرص‌های لاغری که پیشنهادی "برای سوزاندن یک شبه چربی‌ها" به شما می‌دهد.

هیچکس نمی‌تواند رتبه #1 گوگل را به شما تضمین کند

از آن شرکت‌های سئو بر حذر باشید که به شما وعده رنک گوگل تضمینی را می‌دهند، یا ادعای داشتن رابطه به خصوصی با گوگل می‌کنند، یا آنکه در مورد اولویت قائل شدن گوگل برای مطالب خود تبلیغ می‌کنند. هیچ کس در گوگل اولیت ندارد. تنها راهی که بتوانید یک سایت را در دیرکتوری گوگل ثبت کنید، استفاده از صفحه افزودن آدرس (Add URL) یا مشخص کردن یک سایت مپ است و خود شما هم می‌توانید اینکار را بدون هزینه انجام دهید.

اگر یک شرکت محافظه‌کار است یا با شفافیت قصد خود را توضیح نمی‌دهد، باید مراقب باشید

اگر چیزی برایتان واضح نیست، از شرکت سئو درخواست توضیح کنید. اگر یک آژانس سئو از طرف شما اقدام به تولید محتوای گمراه کننده یا دروغین می‌کند، مثلاً یک صفحه درگاه یا دامنه‌های "دورانداختی" (Throwaway) می‌سازد، ممکن است سایت شما به کل از طبقه‌بندی گوگل حذف شود. در نهایت، این شما هستید که مسئول تمام کارهای شرکت‌هایی هستید که استخدام می‌کنید. بنابراین بهترین کار این است که جویا شوید که آنها برای "کمک" به شما، دقیقاً قصد انجام چه کاری را دارند. اگر که یک شرکت سئو دسترسی FTP به سرور شما را دارد، باید حاضر باشد تمام تغییراتی را که در سایت شما ایجاد می‌کند را توضیح بدهد.

شما هیچوقت لازم نیست به یک شرکت سئو لینک بدهید

از شرکت‌های سئویی دوری کنید که در مورد قدرت لینک‌های "مجانی برای همه"، نقشه‌های محبوبیت لینک، یا ثبت کردن وب‌سایت شما در هزاران موتور جستجو صحبت می‌کنند. اینها معمولاً کارهایی بی‌فایده هستند که تاثیری در رتبه‌بندی شما در موتورهای جستجوی اصلی ندارند – حداقل، تاثیر آنها جوری نیست که از نظر شما مثبت باشد.

با دقت انتخاب کنید

وقتی که در مورد کار با یک شرکت سئو تصمیم می‌گیرید، بد نیست اگر کمی تحقیق در مورد این صنعت بکنید. خواندن مقالات گوگل [و مقالات آموزش سئو نوین] یکی از راه‌های اینکار است. اما شاید بخواهید چند تا از داستان‌های حوادث که در خبرگزاری‌ها منتشر شده هم بخوانید، از جمله این مقاله که در مورد یک بهینه ساز با رویکرد تهاجمی است. [لینک ارائه شده در مورد خبر جریمه 50 هزار دلاری یک شرکت سئو برای دادن وعده‌های دروغین به مشتریان است.)

هر چند گوگل در مورد هیچ شرکت به خصوصی نظر نمی‌دهد، اما ما با شرکت‌هایی روبرو شده‌ایم که خود را بهینه‌ساز می‌نامند،اما راهکارهایی را دنبال می‌کنند که به وضوح فرای رفتار درست یک کسب و کار هستند. پس مراقب باشید.

مطمئن شوید که می‌دانید پول شما خرج چه کاری می‌شود

هر چند گوگل هیچوقت رتبه‌بندی بهتر در نتایج جستجو را نمی‌فروشد، موتورهای جستجوی دیگری هستند که تبلیغات کلیکی یا پرداخت برای حضور در نتایج را با نتایج معمولی وب ترکیب می‌کنند. برخی بهینه سازها به شما وعده رتبه بالا در موتورهای جستجو را می‌دهند، اما به جای نتایج جستجو، شما را در بخش تبلیغات قرار می‌دهند. این روش کلاه‌برداری در گوگل موفق نخواهد بود، چون تبلیغات ما به درستی برچسب خورده و از نتایج طبیعی جستجو جدا شده است. با اینحال مطمئن شوید که از بهینه ساز مورد نظر خود بپرسید که کدام هزینه ها صرف حضور دائم می‌شود و کدام صرف تبلیغات موقتی.

دیگر چیزهایی که باید مراقبشان باشید چه هستند؟

چندین  نشانه وجود دارند که هشداری هستند برای اینکه بفهمید با یک متخصص سئو بی اخلاق کار می‌کنید. البته این لیست به هیچ وجه کامل نیست، پس اگر شما هر گونه شکی دارید، بد نیست به حس خود اعتماد کنید. در موارد زیر می‌توانید با آرامش از یک شرکت سئو فاصله بگیرید:

  • شرکت سئو دامنه‌های سایه‌وار دارد
  • لینک مشتریان دیگر را در صفحات درگاه می‌گذارد
  • پیشنهاد فروش کلمه‌های کلیدی را در نوار آدرس می‌دهد
  • تفاوت بین نتایج واقعی جستجو و تبلیغات صفحات نتایج را به رسمیت نمی‌شناسد
  • تضمین رنک گوگل را می‌دهد، اما فقط برای عبارت مبهم و طولانی که در هر صورت بدست می‌آورید
  • با چندین اسم مختلف یا اطلاعات WHOIS دروغین کار می‌کند
  • از طریق موتورهای جستجو تقلبی و نرم‌افزارهای اسپای ور و اسکام ور ترافیک می‌گیرد
  • دامنه‌هایی دارد که از ایندکس گوگل حذف شده‌اند یا خودش در گوگل لیست نشده است