امشب انجامش می‌دهم...نه، فردا شب....اصلا از شنبه شروع می‌کنم! بدون اینکه من چیزی بگویم، همه شما می‌دانید که در مورد چه چیزی دارم حرف می‌زنم: تعلل! هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که تابحال در هیچ کاری تعلل نکرده است! همه ما هم بعد از اینکه کلی وقت هدر می‌دهیم، در نهایت خیلی پشیمان می‌شویم و به خودمان می‌گوییم که: "کاش همان موقع انجامش داده بودم".

یک سورپرایز خیلی جالب: تعلل انقدری هم که ما فکر می‌کنیم بد نیست! بله، از چیزی که گفتم مطمئنم. اگر این موضوع برای شما هم جالب است (برای من که خیلی جالب بود)، پیشنهاد می‌کنم حتما تدتاک امروز ما را ببینید. راستی اگر دنبال منابع مطالعه با موضوع توسعه فردی و مدیریت زمان می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم سری به ۳۶۵ بوک بزنید. ما در ۳۶۵ بوک، خلاصه صوتی برترین کتاب‌های دنیا از نویسندگان بزرگ را جمع آوری کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند تغییرات بزرگی در زندگی‌تان ایجاد کنید.

سخنران امروز تدتاک ما، آقای آدام گرنت (Adam Grant) است. پس بیایید بدون هیچ تعللی (!) سراغ اصل مطلب برویم.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

آدام گرنت کیست؟

آدام گرنت یک روانشناس سازمانی و مولف آمریکایی است که توانسته با سخنرانی‌ها و برنامه‌ریزی‌های موفقش، شهرت و ثروت بسیار زیادی به دست بیاورد. چیزی که سخنرانی امروزِ او را خیلی جالب می‌کند این است که فقط حرف نمی‌زند بلکه تجربه‌های شخصی خودش را هم به اشتراک می‌گذارد. همین کار به نظر من باعث می‌شود که حرف‌هایش تاثیرگذار تر باشند.

تعلل کردن یا نکردن، مسئله این است!

آقای گرنت سخنرانی‌اش را با یک داستان شروع می‌کند. او می‌گوید که یک روز دو تا دانشجو پیش من آمدند و گفتند که می‌خواهند یک فروشگاه عینک آنلاین بزنند و نیاز به سرمایه دارند. آقای گرنت بعد از کمی فکر و بررسی، متوجه می‌شود که این دو دانشجو کمی در کارشان کند هستند و خیلی از کارهایشان را به تعویق می‌اندازند. در نتیجه او هم درخواست سرمایه‌گذاری را رد می‌کند اما این کار یکی از بزرگ‌ترین پشیمانی‌هایش می‌شود! چون وبسایت این دو دانشجو به یک فروشگاه میلیون دلاری تبدیل می‌شود!

آقای گرنت از این دستاوردِ بزرگ خیلی تعجب می‌کند چون اصلا باورش نمی‌شد که کاری که این همه تعلل داشته باشد، به چنین نتیجه خوبی برسد. پس دست به کار می‌شود و کلی آزمایش علمی انجام می‌دهد تا ببیند که اصلا چند نوع تعلل داریم و اینکه چه نوع تعللی می‌تواند سازنده باشد.

بعد از طراحی و بررسی کلی پرسشنامه و آزمایش‌های عملی، بالاخره گرنت به این نتیجه رسید که کلا سه دسته کلی از آدم‌ها وجود دارند:

  1. دسته اول افرادی هستند که پیش از موعد یک کار، با سرعت بسیار زیادی آن را انجام می‌دهند تا درگیرِ استرس دقیقه نود نشوند. تحقیق‌های آدام گرنت نشان دادند که این دسته افراد، انقدر استرسِ زود تمام کردن پروژه را دارند که اصلا نمی‌توانند خلاقیت به خرج بدهند.
  2. دسته دومی هم که اینجا پیدا شدند (و خیلی برای ما آشنا هستند!) آدمایی هستند که دیگر بیش از حد تعلل می‌کنند و به قول معروف، تا دقیقه نود خوابند! این دسته هم مثل گروه اول، پتانسیل چندانی برای خلاقیت و نوآوری ندارند چون آنقدر دیر به سراغ کارها می‌روند که تقریبا دیگر وقتی برای انجام کار نمی‌ماند و فقط به دنبال آن هستند که هر طور که شده، کارشان را تمام کنند.
  3. دسته سوم که از نظر آدام گرنت، خلاق‌ترین و مبتکرترین آدم ها هستند، افرادی‌اند که بعد از شروع کارشان، مدتی تعلل می‌کنند اما دوباره به کارشان ادامه می‌دهند. تحقیقات گرنت به ما می‌گوید که اینگونه افراد، 16 درصد نسبت به بقیه خلاق‌تر هستند.

جالب است، نه؟ آدام گرنت هم مثل ما اول، باورش نشده بود ولی به خاظر اینکه از صحت این تحقیق مطمئن بشود، شروع به نوشتن یک کتاب کرد که موضوع آن، افراد مبتکر و خلاق بود. او می‌گوید وقتی نوبت نوشتن فصلِ "تعلل" رسید، کار را به مدت یک ماه به عقب انداخت! اما وقتی بعد از یک ماه، دوباره نوشتن را ادامه داد، کلی ایده جالب و خلاقانه به ذهنش آمده بود.

حالا بعد از این همه تلاش و تحقیق، تازه آدام گرنت فهمیده بود که چرا آن دو دانشجو به چنین موفقیتی رسیدند. بله، درست حدس زدید، آن‌ها جزء گروه سوم بودند.

این‌ها همه فقط خلاصه‌ای از سخنرانی آقای آدام گرنت بود. اگر تدتاک را ببینید، اطلاعات بیشتری گیرتان می‌آید که می‌تواند روی زندگی شما تاثیر ویژه‌ای بگذارد. پس منتظر چه هستید؟

چه درسی یاد می‌گیریم؟

مطمئنا بعد از اینکه ویدئو را دیدید، متوجه شدید که هر نوع تنبلی هم نمی‌تواند باعث افزایش خلاقیت شما بشود. اما خودِ تنبلی هم آنطور که همه فکر می‌کنند، بد نیست. و اینکه اگر شما هم با گفته‌های آدام گرنت موافقید، سعی کنید بعد از اینکه ایده‌ای به ذهن‌تان رسید یا کاری به شما محول شد، با عجله شروعش نکنید. بلکه کمی به ذهن‌تان اجازه بدهید که روی این ایده کار بکند تا راه‌های بهتری برای انجامش پیدا کنید. البته این در صورتی است که با گرنت موافق باشید. اگر مخالفید، نظر خودتان را به ما هم بگویید!