اگر با دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید، می‌دانید که دقت بر روی جزئیات بسیار مهم است زیرا تقریباً امروزه هر فردی که یک سایت یا شبکه اجتماعی را اداره می‌کند با کلیت بازاریابی دیجیتال آشنایی دارد، اما تمرکز بر روی جزئیات است که او را به موفقیت می‌رساند.

دنیای دیجیتال مارکتینگ هر روز در حال پیشرفت است و شما به عنوان فردی که در این عرصه فعالیت می‌کند، باید خود را موظف به یادگیری جدیدترین روش‌ها و متدهای بازاریابی دیجیتال کنید. فرقی ندارد که مدیر تیم بازاریابی دیجیتال، کارشناس تولید و بازاریابی محتوا، کارشناس سئو و بهینه سازی سایت و ... هستید. داشتن اطلاعات به‌روز برای پیشرفت‌تان ضروری است.

با این حال، مطالعه مداوم مطمئناً امری وقت‌گیر است و می‌تواند برنامه‌ی کاری شما را کمی مختل کند. به این ترتیب باید با استفاده از ترفندهایی زمان خود را به بهترین شکل مدیریت کنید.

اجازه بدهید اصل مطلب را بگویم. گوگل، نه تنها به عنوان بزرگترین پلتفرم تبلیغات و بازاریابی، بلکه به عنوان بهترین موتور جستجوی جهان نقش مهمی در زندگی ما دارد. حال اگر فردی هستید که در اینترنت فعالیت تجاری دارید و از این طریق امرار معاش می‌کنید، اهمیت گوگل برایتان دوچندان می‌شود.

به نظر من، هر فردی که به نوعی در جهان دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد (به خصوص کارشناس سئو و بازاریاب محتوا) باید گوگل را مثل کف دستش بلد باشد!

شاید تصور کنید که استفاده از گوگل چندان دشوار نیست و تنها کافیست آن چه در ذهن داریم را در گوگل تایپ کنیم و دکمه جستجو را فشار دهیم. ممکن است این برداشت برای یک کاربر عادی گوگل درست باشد، اما برای فردی که به طور تخصصی در اینترنت فعالیت می‌کند این گونه نیست. بهتر است بگویم که جستجوی حرفه‌ای در گوگل خود، یک تخصص است.

مطمئناً برای شما هم پیش آمده که عبارتی را در گوگل جستجو کرده‌اید، اما نتایج دلخواهتان را در 3 صفحه ابتدایی پیدا نکرده‌اید. این یکی از ایرادات بزرگ گوگل است که برخی از سایت‌های نامرتبط و گاهاً اسپم را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

خب، در چنین شرایط چه باید کرد؟ 10 صفحه ابتدایی نتایج جستجوی گوگل را تک تک جستجو کنیم؟ خیر! این کار بسیار خسته کننده و زمان‌بَر است. در این شرایط، کافیست بدانید چگونه باید در گوگل جستجو کرد. با استفاده از اپراتورهای جستجو گوگل (Google Search Operators) نه تنها زمان جستجوی خود را کاهش می‌دهید، بلکه نتایج دقیق‌تر و مرتبط‌تری نیز دریافت خواهید کرد.

استفاده از اپراتورهای جستجوی گوگل اصلاً دشوار نیست و شما می‌توانید به راحتی از آن‌ها در جستجوهای روزمره‌تان استفاده کنید. چگونه؟ خب، در ادامه همین مقاله به شما آموزش می‌دهم که جستجوی حرفه‌ای در گوگل چگونه انجام می‌شود.

اپراتورهای جستجوی گوگل (Google Search Operators) چه هستند؟

گوگل، اپراتورهای جستجو را به این شکل تعریف کرده است:

علائم، کدها و کلماتی که در جستجوی خود وارد می‌کنید تا نتایج دقیق‌تری را دریافت کنید.

در واقع، اپراتورهای جستجو، میانبرهایی برای دریافت نتایج دقیق‌تر هستند. زمانی که شما از اپراتورهای جستجو استفاده می‌کنید، در حقیقت به گوگل می‌گویید که نتایج جستجو را به شکل خاصی فیلتر کند. بنابراین، به جای آنکه صفحات متعددی از نتایج جستجوی بی ربط به دست آورید، تنها تعداد کمی لینک مرتبط را در نتایج جستجوی گوگل دریافت خواهید کرد.

البته ناگفته نماند برای اینکه اپراتورهای جستجو به خوبی به یادتان بماند، بهتر است در لحظه آن‌ها را امتحان کنید زیرا تعدادشان کم نیست!

همچنین، باید یادآوری کنم ممکن است تمامی این اپراتورهای جستجو در جستجوهای فارسی عمل نکنند یا به دلیل فقر محتوای فارسی در اینترنت، نتایج‌شان ملموس نباشد. به همین دلیل سعی کردیم مثال‌های آورده شده در این مقاله از هر دو زبان فارسی و انگلیسی باشد که خب، اگر به دنبال محتوای به‌روز و تخصصی به دیگر زبان‌ها هستید، برایتان فرق چندانی ندارد.

اما تا به حال شده به این فکر کنید، که اولین نتایج گوگل، بر چه اساسی نشان داده می‌شوند؟ حتماً ویدیو زیر را تماشا کنید.

اگر می‌خواهید، زیر و بم گوگل را یاد بگیرید و با مبجث سئو بیشتر آشنا شوید، حتما به صفحه  «آموزش سئو» در سایت نوین سری بزنید. ما در این صفحه قدم به قدم تا رسیدن به بالاترین رتبه گوگل، با شما هستیم.
در ادامه خواهید دید اپراتورهای جستجوی گوگل، چگونه جستجوی حرفه‌ای در گوگل را میسر می‌کنند.

دریافت تمام نتایج گوگل

به طور عادی، بیشتر کاربران به دنبال همۀ نتایج جستجو هستند. برای این کار کافیست عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید.

نیچ مارکتینگ چیست؛ گوشۀ بازار چه خبر است؟حتما بخوانید: نیچ مارکتینگ چیست؛ گوشۀ بازار چه خبر است؟

اپراتورهای جستجوی گوگل Google Search Operators چه هستند؟

یافتن نتایج مرتبط با یک کلمه کلیدی (اپراتور نقل قول " ")

فرض کنید قصد دارید درباره گوشی‌ آیفون در گوگل جستجو کنید. برای مثال عبارت گوشی آیفون 6 را در گوگل جستجو می‌کنید. به نتایج جستجو دقت کنید:

یافتن نتایج مرتبط با یک کلمه کلیدی (اپراتور نقل قول " ")

با یک نگاه سطحی به نتایج جستجو، متوجه می‌شوید که تمام نتایج نشان داده شده لزوماً به گوشی آیفون 6 مرتبط نیستند. برای مثال یکی از لینک‌های این جستجو، درباره گوشی آیفون 6 اس است. اگر نتوانید در جستجوی خود دقیق باشید، مطمئناً پاسخی که به دنبالش هستید را پیدا نخواهید کرد.

خب، یکی از روش‌های جستجوی حرفه‌ای در گوگل استفاده از علامت نقل قول" " است. قرار دادن کلمه کلیدی بین علامت نقل قول به گوگل می‌گوید تنها نتایجی را نشان دهد که این کلمه کلیدی در آن استفاده شده است.

به این ترتیب نتیجه جستجوی شما به شکل زیر خواهد شد:

یافتن نتایج مرتبط با یک کلمه کلیدی (اپراتور نقل قول " ")

حال، گوگل نتایجی را به شما نشان می‌دهد که در عنوان‌شان از کلمه کلیدی "گوشی آیفون 6" استفاده شده است.

خارج کردن یک کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

گوگل به نمایش نتایج نامرتبط برای یک کوئری جستجو، شهرت دارد.

فرض کنید می‌خواهید مقالاتی درباره روابط ایران و عراق مطالعه کنید. مشکل این است که با جستجوی کلمه کلیدی "ایران و عراق"، بیشتر نتایجی که مشاهده می‌کنید درباره مسابقه فوتبال بین تیم‌های ایران و عراق است.

خارج کردن یک کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

در چنین شرایطی، برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل کافیست با قرار دادن علامت (-)، کلمه‌ی مورد نظر را از نتایج جستجو حذف کنید. برای مثال می‌توانید کلمه "فوتبال" یا "ورزش" را از جستجوهای خود حذف کنید. توجه داشته باشید که بین علامت "-" و کلمه مورد نظر فاصله نباشد.

خارج کردن یک کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

نتیجه این جستجو را با تصویر بالا مقایسه کنید

این کار به شما کمک می‌کند تا بیشتر صفحاتی که درباره مسابقات ورزشی ایران و عراق هستند را از نتایج جستجو حذف کنید.

خارج کردن چند کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

با استفاده از روش قبل، می‌توانید چندین کلمه را از نتایج جستجوی خود خذف کنید. برای این کار کافیست از اپراتور منفی به هر تعداد که نیاز دارید در جستجوی خود استفاده کنید. توجه داشته باشید بین هر کلمه‌ای که می خواهید از نتایج حذف شود، فاصله قرار دهید.

Digikala چگونه توانست دیجی‌کالا بشود؟حتما بخوانید: Digikala چگونه توانست دیجی‌کالا بشود؟

خارج کردن چند کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

خارج کردن عبارت Exact Match از نتایج جستجو

اگر با استفاده از ترفندهای بالا، باز هم به نتیجه دلخواهتان نرسیده‌اید، می‌توانید از گوگل بخواهید که یک عبارت را عیناً از نتایج جستجو حذف کند. در حقیقت این اپراتور جستجو، ترکیبی از اپراتور جستجوی نقل قول ("") و اپراتور جستجوی منفی (-) است.

برای این کار کافیست از علامت منفی (-) استفاده کرده و عبارت مورد نظر خود را در علامت نقل قول قرار دهید.

خارج کردن عبارت Exact Match از نتایج جستجو

این علائم به گوگل می‌گوید که عبارت موجود در علامت نقل قول را عیناً از نتایج جستجو حذف کند.

خارج کردن چند عبارت از نتایج جستجو

این اپراتور Ultimate Exact Match Exclusion نام دارد و با کمک آن می‌توانید چند عبارت را از نتایج جستجو خارج کنید. برای استفاده از این دستور، کافیست عبارات مورد نظر خود را پس از علامت (-) و بین علامت نقل قول قرار دهید.

به مثال زیر توجه کنید:

خارج کردن چند عبارت از نتایج جستجو

اپراتور OR

در صورتیکه لازم نیست نتایج جستجوی‌تان خیلی دقیق باشد اما باز هم می‌خواهید نتایج را به شکلی مدیریت کنید، بهتر است از دستور OR استفاده کنید.

این دستور به گوگل می‌گوید که تنها نتایج X یا Y را برایتان نمایش دهد. برای این کار کافیست بین دو کلمه کلیدی خود از دستور OR استفاده کنید. دقت داشته باشید OR باید با حروف بزرگ نوشته شود.

اپراتور OR | جستجوی حرفه‌ای در گوگل

توجه داشته باشید اولین کلماتی که قبل و بعد از دستور OR قرار می‌گیرند در نتایج اعمال می‌شوند. همچنین، روش دیگر برای استفاده از دستور OR این است که به جای استفاده از کلمه OR، از علامت (|) استفاده کنید.

اپراتور OR | جستجوی حرفه‌ای در گوگل

سفارشی‌سازی اپراتور جستجوی OR

جهت سفارشی‌سازی (Customize) اپراتور جستجوی OR می‌توانید آن را با هر یک از دستورات قبل ادغام نمایید. سفارشی‌سازی دستور OR زمانی کاربرد دارد که قصد جستجوی عبارات خاصی در گوگل را دارید:

سفارشی سازی اپراتور جستجوی OR

به این ترتیب، شما تنها نتایجی را دریافت خواهید کرد که تنها از کلمات کلیدی "دیجی کالا" یا "بامیلو" در عنوان خود استفاده کرده‌اند.

فصل 10 – پیگیری و ارزیابی موفقیتحتما بخوانید: فصل 10 – پیگیری و ارزیابی موفقیت

دریافت نتایج بیشتر با اپراتور جستجو Wildcard (اپراتور *)

اگر می‌خواهید در جستجوی حرفه‌ای در گوگل نتایج مرتبط بیشتری به دست آورید، می‌توانید از اپراتور جستجو Wildcard استفاده کنید. این دستور با علامت (*) استفاده می‌شود.

با قرار دادن دستور * در کوئری جستجو، دیگر متغیرهای آن عبارت را نیز مشاهده خواهید کرد. برای مثال، اگر قصد دارید درباره دو موضوع صحبت کنید، می‌توانید در جستجوی خود از و یا & (and) استفاده کنید. بنابراین این کوئری جستجو، نتایج مرتبط با هر دو کلمه کلیدی را به نمایش می‌گذارد.

اپراتوز جستجوی * برای دریافت نتایج بهتر در گوگل

اضافه کردن کلمه به نتایج جستجو (اپراتور +)

خب، تا اینجای کار با خارج کردن کلمات از نتایج جستجو آشنا شده‌اید، اما بهتر است بدانید که می‌توانید کلماتی را نیز به نتایج جستجوی خود اضافه کنید.

اگر قصد دارید درباره یک موضوع در گوگل جستجو کنید و می‌خواهید مطمئن باشید که درباره شاخه‌ی خاصی از آن موضوع است (یا درباره یکی از زیر شاخه‌های آن صحبت می‌کند)، می‌توانید کلمه یا عبارت مورد نظر خود را با استفاده از علامت (+) به جستجوی خود اضافه کنید. به این ترتیب، نتایج جستجوی‌تان دقیق‌تر خواهند بود.

روش استفاده از این دستور، دقیقاً مشابه دستور (-) است، با این تفاوت که به جای آن از علامت (+) استفاده می‌شود.

اضافه کردن کلمه به نتایج جستجو (اپراتور +)

اضافه کردن عبارات به نتایج جستجو (اپراتور +)

اگر علامت نقل قول (که برای خارج کردن کلمات یا عبارت کلیدی Exact Match استفاده می‌شود) و علامت مثبت (+) را با هم ادغام کنیم، می‌توانیم یک عبارت را به نتایج جستجوی خود اضافه کنیم:

اضافه کردن عبارات به نتایج جستجو (اپراتور +)

این کار شاید اضافه کردن یک جزئیات به کوئری جستجو باشد باشد، اما به گوگل کمک می‌کند تا مرتبط‌ترین نتایج را نشان دهد.

به دنبال خدمات سئو هستید؟

ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
افزایش ترافیک وب سایت شما
021-41897070داخلی 3

پیدا کردن کلمات کنار یکدیگر (اپراتور AROUND X)

اپراتور جستجوی AROUND (X)، یکی از بهترین دستورات برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل است که عملاً کسی از آن استفاده نمی‌کند.

تصور کنید مقاله‌ی بسیار خوبی را قبلاً مطالعه کرده‌اید، اما عنوانش را فراموش کرده‌اید. حال، یک بار دیگر به آن مقاله احتیاج دارید. تنها چیزی که از عنوان آن صفحه به یاد دارید شاید دو کلمه باشد. حال چگونه باید این مقاله خاص را در بین نتایج جستجوی گوگل پیدا کنید؟

خب، اینجا دقیقاً همان نقطه‌ای است که اپراتور AROUND (X) به کار می‌آید. در این دستور، X تعداد کلماتی است که بین دو آن دو کلمه که به یاد دارید وجود دارد.

به این ترتیب، اگر تنها کلمه‌ی ابتدایی و انتهایی عنوان آن مقاله را به یاد دارید، کافیست آن دو را در جستجوی خود وارد کنید و به جای X تعداد کلماتی که حدس می‌زدید بین این دو عبارت قرار داشتند را وارد کنید.

برای مثال اگر عبارت زیر را جستجو کنید:

پیدا کردن کلمات کنار یکدیگر (اپراتور AROUND X)

تنها نتایجی را به دست می‌آورید که دو عبارت "content marketing" و "video" به فاصله 5 کلمه از یکدیگر قرار دارند. این دستور زمانی به کار می‌آید که قصد دارید صفحه‌ای را پیدا کنید که درباره دو موضوع متفاوت صحبت کرده‌اند.

یافتن عبارات در کنار یکدیگر (اپراتور AROUND X)

با استفاده از اپراتور جستجو گوگل AROUND (X) می‌توانید عبارات نزدیک به یکدیگر را نیز پیدا کنید. برای این کار باید عبارات خود را در بین علامت نقل قول (" ") قرار دهید.

پاپ آپ؛ نرخ تبدیل بالا یا نابودی سایت؟حتما بخوانید: پاپ آپ؛ نرخ تبدیل بالا یا نابودی سایت؟

یافتن عبارات در کنار یکدیگر (اپراتور AROUND X)

مشاهده ایندکس یک سایت در گوگل (اپراتور :site)

مطمئناً برای شما هم پیش آمده که بخواهید نتایج جستجوی‌تان تنها از یک وب‌سایت باشد. خب، برای این کار می‌توانید از اپراتورهای جستجوی گوگل استفاده کنید. برای چنین جستجوی حرفه‌ای در گوگل کافیست در ابتدا دستور :site را در باکس جستجوی گوگل وارد کنید و سپس، بدون هیچ فاصله‌ای، آدرس وب‌سایت مورد نظر خود را وارد کنید. نتیجه به دست آمده باید به شکل زیر باشد:

مشاهده ایندکس یک سایت در گوگل (اپراتور :site)

قدرت واقعی دستور :site زمانی مشخص می‌شود که این دستور را با یک کلمه کلیدی وارد کنید. به این ترتیب، خواهید توانست نتایج جستجوی مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظرتان را در یک وب‌سایت خاص جستجو کنید:

مشاهده ایندکس یک سایت در گوگل (اپراتور :site)

شما می‌توانید کلمه کلیدی مورد نظر خود را قبل یا بعد از این دستور استفاده کنید. همچنین، شما قادر هستید تا هر یک از دیگر اپراتورهای جستجوی گوگل را با این دستور ادغام کنید. در حقیقت، این دستور به شما اجازه می‌دهد تا صفحات ایندکس شده‌ی یک سایت را بررسی کنید که این موضوع برای کارشناسان سئو بسیار ارزشمند است.

پیدا کردن وب‌سایت‌های مرتبط (اپراتور :related)

گاهی اوقات ممکن است برای در اختیار داشتن منابع بیشتر، بخواهید وب‌سایت‌هایی مشابه با وب‌سایتی دیگر را پیدا کنید. در چنین، شرایطی باید از دستور :related استفاده کنید. برای استفاده از این جستجوی حرفه‌ای در گوگل کافیست پیش از وارد کردن آدرس سایت مورد نظر، دستور :related را وارد نمایید.

پیدا کردن وب‌سایت‌های مرتبط (اپراتور :related)

گوگل، وب‌سایت‌های مشابه با URL مورد نظر را به شما نمایش می‌دهد.

یافتن اطلاعات درباره سایت‌ها (اپراتور :info)

برخی اوقات، ممکن است به اطلاعات بیشتری درباره یک سایت نیاز داشته باشید. با اضافه کردن دستور :info پیش از URL وب‌سایت مورد نظر، می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره آن سایت به دست آورید.

یافتن اطلاعات درباره سایت‌ها (اپراتور :info)

مشاهده نسخه‌های Cache شده سایت (اپراتور :cache)

اگر می‌خواهید نسخه قدیمی‌تر یک سایت را مشاهده کنید، گوگل می‌تواند به شما کمک کند. گوگل به شما اجازه می‌دهد با اضافه کردن دستور :cache پیش از URL سایت مورد نظر، آخرین نسخه کَش شده آن در گوگل را مشاهده کنید.

مشاهده نسخه‌های Cache شده سایت (اپراتور :cache)

جستجوی یک نوع دامنه خاص در گوگل

اپراتور جستجوی :site را به یاد دارید؟ خب، از این دستور می‌توانید برای جستجوی یک نوع دامنه خاص در گوگل استفاده کنید. فرض کنید به دنبال سایت‌هایی هستید که پسوند دامنه‌شان ir. است. به این ترتیب می توانید به شکل زیر از این دستور استفاده کنید:

جستجوی یک نوع دامنه خاص در گوگل

همچنین، می‌توانید از این دستور به همراه کلمات کلیدی استفاده کنید. برای مثال اگر به دنبال کلمه کلیدی "اخبار ورزشی" در سایت‌های ایرانی هستید، دستور شما به شکل زیر خواهد بود:

بازاریابی اجازه‌ای چیست؟ تاثیر بیشتر تبلیغات با کسب اجازه از مشتریحتما بخوانید: بازاریابی اجازه‌ای چیست؟ تاثیر بیشتر تبلیغات با کسب اجازه از مشتری

جستجوی یک نوع دامنه خاص در گوگل

جستجو در چند نوع دامنه در گوگل

اگر دستور OR که در بالا آن را معرفی کردیم را با دستور :site ادغام کنید، می‌توانید چند نوع دامنه را در گوگل جستجو کنید. برای چنین جستجوی حرفه‌ای در گوگل باید دستوری مانند زیر را وارد کنید:

جستجو در چند نوع دامنه در گوگل

جستجوی هشتگ‌ در گوگل (اپراتور #)

اگر قصد دارید کمپینی در شبکه‌های اجتماعی راه اندازی کنید، می‌توانید با استفاده از گوگل هشتگ‌های مرتبط و معروفی که در شبکه‌های اجتماعی استفاده شده‌اند را پیدا کنید.

برای این کار کافیست ابتدا علامت هشتگ (#) را تایپ کرده و کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید. دقت داشته باشید کلمات موجود در هشتگ شما به یکدیگر چسبیده باشند. در فارسی برای ایجاد هشتگ چند کلمه‌ای از علامت (_) برای ارتباط دادن کلمات استفاده می‌شود.

جستجوی هشتگ‌ در گوگل (اپراتور #)

جستجو از طریق رشته اعداد

گوگل می‌تواند نتایج جستجو را بر اساس اعدادی که به آن می‌دهید به شما نشان دهد. این جستجوی حرفه‌ای در گوگل زمانی کاربرد دارد که می‌خواهید محصولی را خریداری کنید. برای این کار باید یک محدودۀ قیمت را برای محصول خود در نظر گرفته و آن را در گوگل جستجو می‌کنید. به این ترتیب، گوگل نتایج مرتبط با محصول شما را نمایش می‌دهد.

به منظور این کار، باید پائین‌ترین و بالاترین قیمت را مشخص کنید و دستور (..) را بین قیمت‌ها قرار دهید.

جستجو از طریق رشته اعداد

یافتن کلمات کلیدی در عنوان صفحه (اپراتور :intitle)

با وارد کردن دستور :intitle و کلمه کلیدی مورد نظر، گوگل به شما وب‌سایت‌هایی را نمایش می‌دهد که از این کلمه کلیدی در عنوان صفحه‌ی خود استفاده کرده‌اند.

یافتن کلمات کلیدی در عنوان صفحه (اپراتور :intitle)

یافتن عبارت کلیدی در عنوان صفحه (اپراتور :allintitle)

این دستور نیز مانند دستور بالا عمل می‌کند، با این تفاوت که به شما اجازه می‌دهد یک عبارت را در عنوان صفحه پیدا کنید. برای استفاده از این دستور باید کد :allintitle را پیش از کلمه کلیدی مورد نظرتان وارد کنید.

یافتن کلمات کلیدی در عنوان صفحه (اپراتور :intitle)

یافتن کلمات کلیدی در محتوای صفحه (اپراتور :intext)

عملکرد این اپراتور جستجو، دقیقاً مانند دو دستور قبلی است. دستور :intext به شما اجازه می‌دهد تا یک کلمه کلیدی خاص را در محتوای صفحات وب جستجو کنید. اگر معمولاً به دنبال مقالات و پست‌های وبلاگی هستید، این نوع جستجوی حرفه‌ای در گوگل به شدت به شما توصیه می‌شود.

یافتن کلمات کلیدی در محتوای صفحه (اپراتور :intext)

یافتن یک عبارت در محتوای صفحه (اپراتور :allintext)

خب، مطمئناً تا اینجای مقاله، این دستورات قابل حدس زدن شده‌اند. درست مانند دستور :allintitle، اپراتور جستجوی :allintext به شما اجازه می‌دهد تا یک یا چند عبارت را در محتوای صفحات وب در گوگل جستجو کنید.

متخصص سئو کیست؟ 10 مهارت ضروری سئوکارحتما بخوانید: متخصص سئو کیست؟ 10 مهارت ضروری سئوکار

یافتن یک عبارت در محتوای صفحه (اپراتور :allintext)

یافتن کلمات کلیدی در انکر تکست‌ها (اپراتور :inanchor)

این دستور مخصوص متخصصان سئو است! با استفاده از اپراتور جستجوی گوگل :inanchor از گوگل می‌خواهید صفحاتی که کلمه کلیدی خاصی را در انکر تکست خود دارند را پیدا کند.

یافتن کلمات کلیدی در انکر تکست‌ها (اپراتور :inanchor)

یافتن عبارات کلیدی در انکر تکست‌ها (اپراتور :allinanchor)

دستور :allinanchor درست مانند تمام دستورات “all” که در بالا اشاره کردیم، عمل می‌کند. با استفاده از این دستور می‌توانید عبارات کلیدی خاص در انکر تکست‌های سایت‌ها را مشاهده کنید. اگر کارشناس سئو یا تولید‌کننده محتوا هستید، استفاده از این دستور به شما کمک خواهد کرد.

یافتن عبارات کلیدی در انکر تکست‌ها (اپراتور :allinanchor)

یافتن کلمات کلیدی در URL سایت (اپراتور :inurl)

آیا تا به حال URL یک صفحه را فراموش کرده‌اید؟ یا بخواهید صفحاتی را پیدا کنید که درباره موضوع خاصی هستند؟

با استفاده از دستور :inurl می‌توانید در هر یک از شرایط بالا، وب‌سایت مورد نظر خود را پیدا کنید. زمانی که از دستور :inurl برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل استفاده می‌کنید، گوگل صفحاتی که از کلمه کلیدی مورد نظر شما استفاده کرده‌اند را برایتان نمایش می‌دهد.

یافتن کلمات کلیدی در URL سایت (اپراتور :inurl)

یافتن عبارت کلیدی در URL سایت (اپراتور :allinurl)

این اپراتور جستجو از دستور قبلی نیز مهم‌تر است. دستور :allinurl به شما امکان می‌دهد سایت‌هایی که از یک عبارت کلیدی در URLشان استفاده کرده‌اند را پیدا کنید.

یافتن عبارت کلیدی در URL سایت (اپراتور :allinurl)

یافتن محتوا بر اساس نویسنده (اپراتور :allinpostauthor)

محتوایی که توسط یک اینفلوئنسر نوشته شده باشد برای گوگل بسیار مهم است. اگر می‌خواهید مقالاتی که توسط یک اینفلوئنسر نوشته شده است را بخوانید، کافیست از دستور :allinpostauthor استفاده کنید.

یافتن محتوا بر اساس نویسنده (اپراتور :allinpostauthor)

در کنار این دستور، دستور دیگری با عنوان :inpostauthor نیز وجود دارد، اما از آنجایی که تنها به شما اجازه جستجوی یک کلمه را می‌دهد (به جای یک عبارت)، عملاً دستور بی استفاده‌ای است.

محدود کردن جستجو به یک موقعیت جغرافیایی خاص (اپراتور :loc)

اگر در حال کار بر روی سئوی محلی هستید، جستجوی محلی در گوگل مخصوص شماست! اگر قصد هدفگیری کاربران در یک منطقه خاص را دارید، جستجو بر اساس موقعیت جغرافیایی بسیار مفید خواهد بود. برای این کار کافیست پس از وارد کردن کلمه/عبارت کلیدی مورد نظر از دستور :loc استفاده کنید.

محدود کردن جستجو به یک موقعیت جغرافیایی خاص (اپراتور :loc)

خارج کردن ساب دامنه‌ها از نتایج جستجو

آیا می‌خواهید زیر دامنه‌های یک سایت را بررسی کنید؟ برای این کار باید پس از وارد کردن دستور :site از دستور :inurl استفاده کنید تا گوگل نتایج را برایتان فیلتر کند. به دستور زیر دقت کنید:

200 فاکتور مهم رتبه‌بندی سایت در گوگل (آپدیت سال 2023)حتما بخوانید: 200 فاکتور مهم رتبه‌بندی سایت در گوگل (آپدیت سال 2023)

خارج کردن ساب دامنه‌ها از نتایج جستجو

این دستور در حقیقت، www را حذف می‌کند. به این ترتیب، هر صفحه‌ای که با www آغاز شود از نتایج جستجو حذف می‌شود.

شناسایی صفحات ناامن

برای آنکه بدانید چه صفحاتی از سایت ایمنی لازم را ندارند، از دستور زیر در گوگل استفاده کنید:

شناسایی صفحات ناامن

پیشنهاد می‌کنم این کد را بر روی سایت خود امتحان کنید. اگر از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنید، تمام صفحات سایت‌تان باید تاییدیه HTTPS را داشته باشند.

یافتن تعریف یک کلمه (اپراتور :define)

استفاده از دستور :define مترادف و معنی هر کلمه‌ای را برایتان پیدا می‌کند:

یافتن تعریف یک کلمه (اپراتور :define)

برخلاف دیگر اپراتورهای جستجوی گوگل، این اپراتور از عبارت نیز پشتیبانی می‌کند:

یافتن تعریف یک کلمه (اپراتور :define)

توجه داشته باشید که این دستور فعلاً برای زبان فارسی کاربرد ندارد.

جستجو بر اساس یک بازه زمانی (اپراتور :daterange)

دستور :daterange نتایج جستجو برای یک بازه زمانی مشخص را به شما نمایش می‌دهد.

جستجو بر اساس یک بازه زمانی (اپراتور :daterange)

البته استفاده از این دستور بسیار دشوار است زیرا از تقویم Julian استفاده می‌کند که بسیار عجیب و غریب است. با این حال، با استفاده از مبدل‌های تقویم آنلاین می‌توانید از این اپراتور جستجو برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل استفاده کنید.

جستجو بر اساس نوع فایل (اپراتور :filetype)

اگر به دنبال یک نوع فایل خاص هستید، می‌توانید از اپراتور جستجوی :filetype استفاده کنید. این دستور زمانی کاربرد دارد که شما به دنبال یک فایل خاص (برای مثال PDF یا ZIP) هستید. به این ترتیب پیدا کردن فایل و دانلود آن برایتان آسان‌تر خواهد شد.

جستجو بر اساس نوع فایل (اپراتور :filetype)

این دستور برای تمامی فرمت‌ فایل‌ها کاربرد دارد.

کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو سایتحتما بخوانید: کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو سایت

یافتن فایل‌های غیر ضروری سایت در گوگل

خب، ایده‌ی این دستور توسط سایت MOZ مطرح شد. همانطور که در مقالات پیشین اشاره کردم، داشتن فایل robots.txt از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اما دیگر فایل‌های txt موجود در دایرکتوری وب‌سایت می‌تواند به سایت‌تان ضرر بزنند یا حداقل، سایت‌تان را حجیم کنند.

شاید خودتان ندانید، اما ممکن است تعداد زیادی فایل متنی درون دایرکتوری سایت شما وجود داشته باشد. خوشبختانه، گوگل می‌تواند این فایل‌ها را به راحتی ردیابی کند. برای جستجوی فایل‌های متنی اضافی می‌توانید از دستور زیر استفاد کنید:

یافتن فایل‌های غیر ضروری سایت در گوگل

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

یافتن دامنه‌های TLD جایگزین

آخرین ترفند که برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل به شما آموزش می‌دهم، یافتن یک دامنه با پسوندهای متفاوت است. با استفاده از دستور زیر می‌توانید دامنه یا نام تجاری خود را که با پسوندی دیگر ایندکس شده‌اند را مشاهده کنید.

یافتن دامنه‌های TLD جایگزین

این دستور به شما کمک می‌کند افرادی که با نام تجاری شما و آدرس سایت‌تان با پسوندی متفاوت مشغول به فعالیت هستند را شناسایی کنید.

نتیجه‌گیری

خب، امیدوارم از خواندن این فهرست طولانی خسته نشده باشید. اگر بتوانید از این کدها در جستجوهای روزمره خود استفاده کنید، پس از مدتی به یک جستجوگر حرفه‌ای در گوگل تبدیل می‌شوید. موتور جستجوی گوگل، بیش از آن چیزی که تصور دارید، قدرتمند است.

به هر حال، محتوای بیشماری در گوگل ایندکس شده و شاید بتوان گفت که در حال حاضر گوگل، موتور اینترنت را می‌چرخاند. به همین دلیل، جستجوی حرفه‌ای در گوگل یکی از ویژگی‌های مهم برای هر کارشناس سئو، تولید کننده محتوا یا یک کارشناس بازاریابی دیجیتال است. با جستجوی حرفه‌ای در گوگل قادر خواهید بود رقبای خود را به دقت زیر نظر بگیرید.

شاید بتوان گفت بهترین ویژگی استفاده از اپراتورهای جستجوی گوگل این است که کاملاً رایگان هستند. معدن بزرگی از اطلاعات که بدون هیچ هزینه‌ای در اختیار شما قرار دارند. مطمئن باشید استفاده از این دستورات در جستجوها به شما کمک می‌کنند تا در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و از این دخیر اطلاعاتی به خوبی استفاده کنید.

امیدوارم خواندن این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

موفق باشید!