اگر تا به حال مطلبی در یک وبلاگ منتشر کرده باشید، می دانید که وبلاگ نویسی به هیچ وجه کار ساده ای نیست. نوشتن مطلبی که بازدیدکنندگان بخواهند آن را مطالعه کنند و به اشتراک بگذارند، بسیار زمان بَر است و تلاش زیادی را مطالبه می‌کند. به علاوه شما باید کارِ بهینه سازی وبلاگ و مطالب آن برای موتورهای جستجو را انجام دهید تا مطمئن شوید که ترافیک جستجو به سمت آن روانه می‌شود. با اینحال وبلاگ نویسی مزایای بسیاری برای یک تجارت دارد و نقشی کلیدی در بازاریابی محتوا یک کسب و کار ایفا می کند.

وبلاگ به مخاطبان کمک می کند تا پاسخی برای سوالات خود پیدا کنند. همچنین، وبلاگ نویسی فرصتی برای برندسازی و مطرح ساختن نشان تجاری یک شرکت است. وبلاگ نویسی اگر به درستی صورت گیرد می تواند شما را به عنوان یک پیشرو به مخاطبانتان معرفی کند. داشتن وبلاگ کمک می کند تا مشتریان شما متوجه شوند که برای نیازهایشان احترام قائلید و تنها قصد فروش محصولات و خدماتتان به ایشان را ندارید. (اگر می‌خواهید در مورد اهمیت وبلاگ بیشتر بخوانید، پیشنهاد می‌کنم به مطلب یکی از همکاران من در زمینه مزایا و اهمیّتِ داشتن یک وبلاگ مراجعه کنید.)

خب، پس مشخص است که داشتن یک وبلاگ به سود کسب و کار شماست. اما چگونه می‌توانید توجه مخاطبان را به سوی مطالب وبلاگ خود جلب کنید تا نتایج دلخواهتان را به دست آورید؟ در ادامۀ این مطلب به شما خواهیم گفت که یک پُست وبلاگی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد (آناتومی یک پُست حرفه ای وبلاگ) و راه‌های مختلف بهینه سازی وبلاگ و محتوای آن را با شما در میان می‌گذاریم. توجه کنید که این مطالب می‌تواند برای بهینه سازی وبلاگ وردپرس هم مورد استفاده قرار بگیرد تا کاربران بیشتری جذب مطالب وبلاگ وردپرس شما بشوند.

اینفوگرافیک: تشریح یک پست حرفه‌ای وبلاگ

ما تمام نکات لازم برای بهینه سازی وبلاگ و مطالب آن را در اینفوگرافیک زیر برای شما آورده‌ایم تا یک ماجراجویی لذت‌بخش را در یک مطلب بهینه سازی شده تجربه کنید. حتماً بعد از خواندن این اینفوگرافیک، به نکات اضافی هم که در ادامه متن آورده‌ایم توجه کنید تا بتوانید نکات ریز بهینه سازی وبلاگ را نیز یاد بگیرید. امیدوارم از این اینفوگرافیک لذت ببرید.

آناتومی یک پست حرفه ای وبلاگ: روش های سئو و بهینه سازی وبلاگ و مطالب آن

بهینه سازی عنوان پُست وبلاگ برای کاربر و جستجو

همانگونه که می دانید در صنعت روزنامه نگاری، تیتر یا همان عنوان مهم ترین قسمت صفحه است. عنوان مقالات یک وبلاگ نیز تفاوتی با یک روزنامه ندارد. خوانندگان بر اساس عنوان یک مقاله برای خواندن یا نخواندن آن تصمیم می گیرند. در واقع، برخی از آمارها نشان داده است که انتخاب یک عنوان خوب برای یک پُست می تواند ترافیک وب سایت را به 500% افزایش دهد.

متاسفانه 80% از بازدیدکنندگان یک سایت تنها عنوان مطالب را می‌خوانند و به محتوای موجود در آنها اهمیت نمی‌دهند. به همین علت انتخاب تیتری جذاب و چشم‌نواز که بتواند مخاطبان را ترغیب به خواندن مطلب کند، بسیار مهم است. تحقیقات نشان داده است که خوانندگان 3 کلمۀ ابتدایی و 3 کلمۀ پایانی عنوان مطالب را به خاطر می‌سپارند، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در انتخاب کلماتِ عنوان یک مطلب دقت کنید.

همچنین سعی کنید عنوانِ مطالب وبلاگتان بیشتر از 55 کاراکتر باشد. این کار سبب می شود که تیتر مطلب شما به طور کامل در موتورهای جستجوگر نمایش داده شود.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

چگونه یک عنوان مناسب و جذاب برای مطلب خود بنویسیم؟

زمانی که می خواهید عنوان مطالب خود را بنویسید، نکاتی وجود دارند که بد نیست آنها را رعایت کنید:

  • کلمات بنیادی - ترفند، نکته، قانون و ..
  • اعداد – برای مثال "10 ترفند..."
  • صفات – رایگان، ارزان، مفید، کاربردی و ...
  • کلمات کلیدی – جهت نمایش در موتورهای جستجو
  • کلمات محرک – چرا یا چگونه
  • وعده - به مشتریان خود قول چیزی را بدهید مانند "7 ابزار رایگان برای سئو"

با کنار هم قرار دادن این نکات شما می‌توانید فرمول‌های مختلفی را بدست آورید که قطعاً در جذب کاربران موثر خواهند بود. به مثال‌های زیر توجه کنید:

اعداد  + کلمات بنیادی + صفات +  قول + کلمه کلیدی انتخابی

با استفاده از این فرمول می توانید تیتری مانند "10 ترفند جالب برای بالا بردن قطعی ترافیک وب سایت" ایجاد کنید.

وعده + کلمات محرک + کلمات کلیدی + وعده + 

که نتیجه آن عنوان این مطلب وبلاگ ما شده است: "اینفوگرافیک: چگونه بهینه سازی وبلاگ و مطالب را مثل یک حرفه‌ای انجام دهیم؟"

قصد دارید با تولید محتوا به یک برند مطرح تبدیل شوید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای وب سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
مدیریت و تولید محتوا
021-41897070داخلی 3

مقدمه

زمانیکه عنوان مطلب تان توانست بازدیدکنندگان را به سمت خود جلب کند، آنها شروع به مطالعۀ مقدمۀ مطلب تان خواهند کرد تا ببینند آیا خواندن این مقاله ارزش زمانشان را دارد یا خیر. برای آنکه بتوانید مخاطبانتان را علاقمند کنید، از شیوۀ داستانگویی استفاده کنید. استفاده از داستان یا مثال در مقدمۀ یک پُست وبلاگی می تواند احتمال خوانده شدن مطلبتان را تا 300% افزایش دهد. تحقیقات صورت گرفته در Groove HQ نشان می دهد که خوانندگان 520% بیشتر برای مقالات داستانی وقت می‌گذارند.

خب سوال اینجاست که این کار را باید چگونه انجام دهید؟ شما می‌توانید از تجربیات شخصی خود استفاده کنید یا تجربیات فردی مشهور و تاثیرگذار را در مقاله خود بنویسید. سعی کنید در همان مقدمۀ مطلب خود به سوالاتی مانند "این مطلب دربارۀ چیست؟" یا "چرا باید این مقاله را مطالعه کنم؟" یا "با مطالعۀ این مقاله چه چیزی به دست می آورم؟" پاسخ دهید.

بهینه سازی زیر تیترها

حالا که بازدید کنندگان تصمیم گرفته اند مطلب شما را مطالعه کنند، باید محتوای پُست خود را به گونه ای بچینید که روند مطالعه آن آسان شود. شما می توانید با استفاده از زیر تیترها، بولت پوینت، فهرست سازی و ... یافتن قسمت های مختلف را برای خوانندگانتان ساده کنید. در مطلب دیگری از وبلاگ ما می توانید بیشتر در مورد تیتر اصلی h1 و زیر تیترهای h2 و h3 بخوانید.

آیا باید محتوای قدیمی خود را بروزرسانی کنید؟حتما بخوانید: آیا باید محتوای قدیمی خود را بروزرسانی کنید؟

بهینه سازی متن اصلی مطالب

تعداد کلمات ایده آل برای یک پُست وبلاگی 1600 کلمه است که تقریباً 7 دقیقه طول می کشد که خواننده آن را بخواند. البته در مقالات پیشین اشاره کردیم که بهتر است تعداد کلمات یک مطلب از 1600 کلمه کم تر نباشد (این امر برای سئو بسیار موثر است). اما بازدید خوانندگان به طور میانگین 28% از کلمات یک مطلب را مطالعه می‌کنند. بنابراین سعی کنید متنِ مقالۀ خود را به گونه‌ای بنویسید تا خوانندگان سریع‌تر و راحت‌تر آن را مطالعه کنند. برای این کار می‌توانید از علائم نگارشی صحیح، بولت پوینت، فهرست، اعداد، تصاویر، جدول و ... استفاده کنید. این کار سبب می‌شود خوانندگان محتوایی را که می‌خواهند سریعتر پیدا کنند. اگر می‌خواهید بیشتر در رابطه با تعداد کلمات مناسب برای یک مطلب بخوانید، ما یک پست دیگر در این زمینه داریم).

استفاده از تصاویر مرتبط و بهینه سازی آنها

آیا می دانید انسان تصاویر را 6 برابر بهتر از متون به خاطر می سپارد؟ به همین علت استفاده از تصاویر با کیفیت در یک پُست وبلاگی بسیار مهم است. به علاوه، استفاده از تصاویر و اِلمان های گرافیکی به آسان سازی روند مطالعۀ یک مطلب بسیار کمک می کند. سعی کنید به ازای هر 350 کلمه از یک تصویر استفاده کنید.

پُست های وبلاگی که از تصاویر بیشتری استفاده می کنند، بک لینک های بیشتری نیز دریافت می کنند. داشتن بک لینک های متعدد و با کیفیت امری حیاتی برای سئوی یک وب سایت به شمار می آید.

هنگامی که می خواهید برای مطلب خود از تصویر یا یک اِلمان گرافیکی استفاده کنید باید این دو نکته را به یاد داشته باشید:

  • تصاویر باید مرتبط باشند.
  • تصاویر باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند.

همچنین تصاویر نباید لوگو یا واترمارک خیلی بزرگی داشته باشند که مزاحم کاربر شود. پس میتوانید در زیر عکس‌ها لینک منبع آنها را قرار دهید.

بهینه سازی فراخوان عمل و نحوۀ برقراری تماس

شما برای نوشتن مطالب خود دلیلی دارید، پس بهتر است نحوۀ برقراری تماس را برای مخاطبانتان شفاف کنید. سعی کنید در پُست وبلاگی خود حداقل یک بار این موضوع را به مخاطبان خود بگوئید. می توانید شماره تماس یا ایمیل خود را در ساید بار، هِدِر یا فوتر وب سایت خود قرار دهید.

نکته: بروی این موضوع پافشاری نکنید. شما باید نحوۀ برقراری تماس را مشخص کنید، اما هیچ لزومی ندارد که بروی آن اصرار کنید. همچنین بهتر است مشخص کنید مشتریان در ازای تماس یا کلیک با چه چیزی مواجه خواهند شد.

بهینه سازی فرآیند اشتراک گذاری

نوشتن مطلبی که ارزش به اشتراک گذاری را داشته باشد، امری بسیار دشوار است. مطمئناً شما نیز می خواهید مطالب وبلاگ تان تا جایی که ممکن است توسط کاربران به اشتراک گذاشته شود. بنابراین بهتر است با قرار دادن دکمه اشتراک گذاری در کنار هر پُست این کار را برای مخاطبانتان ساده کنید.

سخن نهایی در رابطه با بهینه سازی وبلاگ

بهینه سازی یک وبلاگ برای کاربر و جستجو کار چندان سختی نیست و اگر که شما در حال حاضر برای تولید محتوا وبلاگ خود وقت می‌گذارید، بد نیست که وقتی هم صرف بهینه سازی وبلاگ خود بکنید تا مطمئن شوید که هم کاربران براحتی از مطالب شما استفاده می‌کنند و هم موتورهای جستجو تمایل بیشتری به مطالب شما نشان می‌دهند. در نهایت اگر در زمینۀ سئو و بهینه سازی وبلاگ، طراحی سایت، تولید محتوا، تبلیغات گوگل و ... سوالی دارید می توانید آن را با کارشناسان نوین در میان بگذارید. همچنین، خوشحال می شویم نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.
منبع: SalesForce