+ داداش یه ابزار پیدا کردم بریم بک‌لینک‌ها رو بررسی کنیم، عشق کنیمااا!

-من اول باید لینکسازی کنم، بعد به بررسیش برسه!

+ خب واسه اونم ابزار هست؛ میتونیم باهاش وبسایت‌هایی که بهمون لینک میدن رو پیدا کنیم.

بک‌لینک‌ها همیشه یکی از مهم‌ترین رکن‌های حوزه سئو بوده‌اند. بررسی و پیدا کردن فرصت‌های لینک‌سازی برخی از فعالیت‌های این موضوع در سئو هستند. در این مقاله قصد داریم کمی درباره بک‌لینک‌ها صحبت کنیم و سپس ابزار‌هایی برای راحت‌تر کردن فعالیت‌های بک‌لینکی به شما معرفی کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بک‌لینک چیست؟

به لینکی که در یک وبسایت برای وبسایتی دیگر ایجاد شده است، بک‌لینک می‌گویند. بک‌لینک‌ها با نام لینک‌های ورودی نیز شناخته می‌شوند. بگذارید مثال از دنیای واقعی برایتان بزنم؛ وقتی مغازه A پوستر مغازه‌ی B را بر شیشه خود چسبانده، انگار یک بک‌لینک برای مغازه‌ی B ایجاد کرده است. بک‌لینک‌ها با توجه به نوع و کیفیتشان در سئو سایت شما تاثیر زیادی دارند مهم هستند. در بخش بعدی بیشتر در این باره صحبت کرده‌ایم.

راستی اگر دنبال اطلاعات پایه درباره سئو هستید مقاله «سئو چیست» اینجاست و در ادامه اگر دنبال آموزش‌های کامل و حرفه‌ای می‌گردید می‌توانید در صفحه «آموزش‌های رایگان سئو» پیدا کنید.

چرا بک‌لینک‌ها مهم هستند؟

بک‌لینک‌ها اساسا در سئو مهم هستند؛ لینکی که یک وبسایت به وبسایت دیگری می‌دهد، مانند یک رای اعتماد است. یعنی اینقدر این سایت خوب است که من آن را به بقیه هم معرفی کرده‌ام. تعداد بیشتری از این لینک‌ها به یک صفحه یا سایت باعث می‌شود موتور‌های جستجو درک کنند که محتوای آن صفحه با ارزش است. این بدان معنی است که آن صفحه می‌تواند در نتایج اولیه SERP ظاهر شود.

بیاید دوباره یک مثال از زندگی واقعی را بررسی کنیم؛ فرض کنید شما می‌خواهید یک ماشین بخرید. پنج نفر به شما توصیه می‌کنند پژو پارس بخرید و یک نفر می‌گوید که سمند ماشین بهتری است. قاعدتا احتمال این‌که پژو پارس بخرید بیشتر است. موتور‌های جستجو هم همین کار را می‌کنند؛ به صفحه‌ای که بیشتر توصیه می‌شود بیشتر اهمیت می‌دهند.

آیا بک‌لینک‌ها در رتبه‌بندی سئو تاثیر دارند؟

قطعاً بله. بک‌لینک‌ها باعث می‌شود که صفحات و وبسایت شما معتبر شناخته شوند و سایتتان در نتایج جستجو رتبه‌های بهتری کسب کند. البته باید دقت کنید که فقط تعداد بک لیک مهم نیست، کیفیت آن‌ها هم مهم است. با این حساب هر بک‌لینکی خوب نیست؛ حتی ممکن است برخی بک‌لینک‌ها باعث افت وبسایت شما هم شوند. کیفیت بک لینک به چندین معیار بستگی دارد ولی مهم‌ترین آن این است که وبسایت‌هایی که به وبسایت شما لینک می‌دهند، اعتبار خوبی پیش موتور‌های جستجو داشته باشند. اینجاست که یک ابزار بررسی لینک‌ها حسابی به کار می‌آید.

یکی از الگوریتم‌های مهم گوگل PageRank است که بر اساس بک‌لینک‌های وبسایت عمل می‌کند.

شما باید به دنبال بک‌لینک‌های با کیفیت باشید چون یک بک‌لینک با کیفیت بهتر از ۱۰۰۰ بک‌لینک نا معتبر است. برای جلوگیری از افت رتبه خود باید بک‌لینک‌های مخرب را بررسی و Disavow کنید. در ادامه چند ابزار را به شما معرفی می‌کنم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بک‌لینک‌های وبسایت‌تان را بررسی کنید.

اگر می‌خواهید اطلاعاتی بیشتری درمورد بک‌لینک‌ها بخوانید که چه انواعی دارند؟ می‌شود بک‌لینک خرید یا نه؟ و با چه روش‌هایی می‌شود بک لینک گرفت به صفحه «آموزش لینکسازی اصولی» ما سر بزنید.

چگونه بک‌لینک‌ها را رصد کنیم؟

خوشبختانه ابزار‌های زیادی برای سئو وجود دارد. ابزار بررسی بک‌لینک‌ها یکی از این موارد است. شما با استفاده از این ابزار‌ها می‌توانید بک‌لینک‌های وبسایتتان را بررسی کنید.

ابزار بررسی بک‌لینک Moz Pro

Moz Pro اولین ابزاری بود که به هرکس این قابلیت را می‌داد تا بک‌لینک‌های وبسایت خود را بررسی کند. این ابزار فراز و نشیب‌های زیادی تا کنون داشته است؛ اما درست از زمانی که تصمیم گرفت بر ابزار‌های سئو تمرکز کند، توانست راهی را که به موقعیت الان منجر شده است را طی کند.

MOZ pro یک ابزار همه کاره سئو است و امکانات زیادی را در اختیار شما می‌گذارد. برای مثال شما می‌توانید لیستی از لینک‌های ورودی یا همان بک‌لینک‌ها داشته باشید و انکرتکست‌ها و کیفیت بک‌لینک‌ها را بررسی کنید؛ منظور از کیفیت بک‌لینک‌ها همان امتیاز اسپم وبسایت‌ها است.

علاوه بر این امکانات شما قابلیت بررسی بک‌لینک‌های رقبا را هم دارید. در واقع می‌توانید پروفایل‌هایی برای تحقیق بک‌لینک‌ها ایجاد کنید و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید؛ همچنین این قابلیت فراهم شده که شما بتوانید لیست‌های بک‌لینک‌ ایجاد کنید و برای آن‌ها هدف تعیین کنید. شما می‌توانید این لیست‌ها را رصد و آنالیز کنید تا به اهدافتان برسید.

هک رشد و تاکتیک های مبتنی بر محصول برای جذب بازدیدکننده‌حتما بخوانید: هک رشد و تاکتیک های مبتنی بر محصول برای جذب بازدیدکننده‌

در تصویر زیر بخش link explorer  را در ابزار MOZ pro میبینید. بیایید خیلی خلاصه مهم‌ترین بخش‌ها را با هم مرور کنیم و ببینیم چه گزارشی به ما می‌دهد.

بررسی لینک در moz pro

Overview: در این قسمت دامنه خود را وارد می‌کنید و یک گزارش شسته رفته جمع و جور دریافت می‌کنید؛ اطلاعاتی مثل اعتبار دامنه، تعداد بک لینک‌ها، تعداد دامنه‌ها، صفحاتی که در سایتتان بیشترین اعتبار را دارند و همه هم به صورت لیست قابل دریافت هستند.

Inbound links: این بخش به طور جزئی‌تر می‌توانید لیست لینک‌ها را بر اساس نوع، منبع و وضعیتشان فیلتر کنید.

Anchor Text: این قسمت به شما نشان می‌دهد که سایت‌ها با چه کلمات یا عیباراتی شما را معرفی کرده‌اند و به سایت شما لینک داده‌اند. می‌توانید بفهمبد دامنه‌هایی که از یک عبارت خاص استفاده کرده‌اند، کدامند.

Top Pages: اگر می‌خواهید ببینید کدام یک از صفحات سایت شما بیشترین بک لینک را گرفته‌اند، بخش top page را ببینید. که در سایتتان بیشترین اعتبار از طریق لینک را دریافت کرده‌اند.

Discovered and Lost: در این قسمت می‌توانید لینک‌های حذف شده، شکسته و کسانی که جدید به شما لینک داده‌اند را ببینید

Compare Link Profiles: اینجا می‌توانید پروفایل لینک‌‌های خود و رقبایتان را مقایسه کنید و ببینید که از لحاظ تعداد بک لینک‌ها، اعتبار دامنه، امتیاز اسپم نسیبت به رقیب در چه وضعیتی هستید.

Spam Score: با توجه به لینک‌هایی که گرفتید، MOZ به شما می‌گوید که نمره اسپم شما چقدر است. این امتیاز دقیق نیست ولی به طور کلی می‌توانید بفهمید که وضعیت لینکسازی سایتتان از لحاظ قانونی چطور است.

Link Interest: در این قسمت به شما نشان می‌دهد که کدام سایت‌ها به رقبا لینک داده‌اند ولی به شما نه! در واقع شما به فرصت‌های لینکسازی خود را پیدا می‌کنید.

MOZ اولین ابزار بررسی لینک بود ولی آیا اولین بودن کافی است؟ بیایید ابزار بعدی را بررسی کنیم.

ابزار بررسی بک‌لینک SEMrush

احتمالا SEMrush رابه‌عنوان یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی می‌شناسید چون می‌توانید با آن میلیون‌‌ها کلمه کلیدی را کشف کنید؛ اما این ابزار به شما قابلیت‌های زیادی ارائه می‌دهد که بخشی از آن‌ها مربوط به لسنک‌سازی و رصد لینک‌هاست. SEMrush هم امکانات ابزار MOZ pro را تا حدی دارد. به‌طور دقیق‌تر شما می‌توانید با استفاده از SEMrush فرآیند لینک‌سازی هر دامنه‌ای را رصد کنید؛ همچنین آمار‌هایی مانند بک‌لینک‌های جدید و بک‌لینک‌های از دسته رفته را هم می‌توانید دریافت کنید.

SEMrush ادعا می‌کند که سریع‌ترین ابزار بررسی لینک است و تا کنون توانسته بیش از ۴۳ تریلیون لینک را پیدا کند. این ابزار برای آنالیز رقبا هم امکانات زیادی دارد. برای مثال شما می‌توانید چند وبسایت را با یکدیگر مقایسه کنید یا کیفیت بک‌لینک‌ها را بررسی کنید. علاوه بر این‌ها، SEMrush نوع بک‌لینک‌ها را هم تشخیص می‌دهد و به شما گزارش می‌کند.

semrush

Backlink Gap: برای مقایسه لینک‌ها خود با رقبا و پیدا کردن فرصت‌های لینک‌سازی از این قسمت استفاده کنید.
برای این کار دامنه خود و حداکثر چهار تا رقیب را وارد کنید و گزینه «Find prospects» را بزنید؛ دامنه‌هایی را نشان می‌دهد که رقبای شما از آن‌ها لینک گرفته‌اند و شما می‌توانید از این فرصت‌ها برای سایتتان استفاده کنید.

Backlink Analytics: این قسمت یک آنالیتیکس کامل برای لینک‌های شماست. تعداد بک لینک‌ها، دامنه‌ها، ترافیک ورودی، بک‌لینک‌های جدید، انکرتکست‌ها، نوع بک لینک، فالو یا نوفالو بودن و اطلاعات کاملی که در این قسمت می‌بینید، واقعاً شما را شگفت زده می‌کند.

Backlink Audit: این بخش وضعیت برای حسابرسی بک لینک‌هاست. به حساب بک لینک‌هایتان برسید، قبل از اینکه بک لینک‌های بد به حساب سایت شما برسند :)

ممیزی بک‌لینک به شما لینک‌های مشکوکی که ممکن است بر رتبه‌بندی شما تاثیر منفی بگذارند، نشان می‌دهد. همه اطلاعات مربوط به این لینک‌ها را می‌توانید در این بخش ببینید و گزارش آن را دریافت کنید.

Bulk A nalyticsa: این بخش هم برای مقایسه سایت شما با رقباست و فرصت‌های لینکسازی را به شما نشان می‌دهد.

ابزار بررسی بک‌لینک Ahrefs

Ahrefs کار خود را با یک ابزار بررسی لینک آغاز کرد و به‌مرور زمان ویژگی‌های جدیدی را برای سئو توسعه داد. برای مثال ابزار تحقیق کلمات کلیدی یکی از این ویژگی‌ها بود. Ahrefs هم مانند ابزار‌های قبلی هر دامنه‌ای را بررسی می‌کند و مواردی مانند تعداد بک‌لینک‌ها، تعداد Referring Domains، اعتبار دامنه و امتیاز Ahrefs را گزارش می‌دهد. این ابزار دارای امکانات مختلف مانیتورینگ و آنالیز است که دیتا‌ها را به‌صورت نمودار به شما گزارش می‌دهند.

هشت نکته برای بهینه‌سازی فرم ورود کاربرحتما بخوانید: هشت نکته برای بهینه‌سازی فرم ورود کاربر

ابزار لینکسازی در ahref

Ahrefs نوفالو یا فالو بودن لینک‌ها را مشخص می‌کند و میزان ترافیک آن‌ها را هم گزارش می‌دهد. یعنی امکاناتش تقریباً شبیه 2 ابزار قبلی است اما به گفته خودش یک ویژگی منحصر به فرد دارد: content explore

Content Explorer یک پایگاه داده قابل جستجو با بیش از 9 میلیارد صفحه است. حالا به چه درد می‌خورد؟ بگذارید با یک مثال توضیح بدهیم.

فرض کنید شما می‌خواهید سایت‌هایی را که احتمال دارد به پست وبلاگ شما با عنوان «بهترین دوره‌های تعمیرات موبایل در سال 2023» را میخوانند. حالا شما از طریق Content Explorer می‌توانید به راحتی صفحاتی را پیدا کنید که نیاز به آپدیت شدن دارند و می‌توانند به جای منابع قدیمی به سایت شما لینک بدهند. مثلاً:

  • در قسمت سرچ، عبارت «بهترین دوره‌های تعمیرات موبایل» را وارد کنید
  • فیلتر را برای صفحات منتشر شده قبل از 2018 قرار دهید
  • از طریق فیلتر، صفحاتی که بیش از 10 تا بک لینک دارند را جدا کنید
  • اکنون صفحاتی مشابه با صفحه خود می‌بینید که زیاد بک لینک گرفته‌اند ولی از سال 2017 به روز نشده‌اند

می‌توانید به راحتی بک لینک‌های آن صفحات را از Site Explorer دانلود کنید، سپس با سایت‌های لینک دهنده تماس بگیرید و پیشنهاد بدهید که بجای آن لیست قدیمی به پست جدید شما لینک بدهند.

ما در دوره سئو خارجی و لینکسازی نوین علاوه بر آموزش بهینه‌سازی خارجی و روش‌های مختلف لینک‌سازی، دو ابزار مهم MOZ و SEMRUSH را هم کامل آموزش داده‌ایم. همین حالا وارد صفحه دوره آموزش سئو خارجی نوین شوید و سرفصل‌ها را بررسی کنید و برای رشد سایتتان حتماً در این دوره شرکت کنید.

کدام ابزار بیشترین بک‌لینک را پیدا می‌کند؟

آمار بک‌لینک‌هایی که ابزار‌ها پیدا می‌کنند با یکدیگر متفاوت است. این ابزار‌ها به‌طور دقیق و کامل نمی‌توانند بک‌لینک‌ها را کشف و لیست کنند بنابراین هر ابزاری که بیشترین بک‌لینک را پیدا کند، احتمالا کارکرد دقیق‌تری دارد؛ زیرا بک‌لینکی را جا نینداخته است.

برای رسیدن به جواب این سوال سایت بک لینکو یک تست انجام داده است؛ سایت خودش و سایت Canva را به سه ابزار معرفی شده داده تا ببیند هر ابزار چه تعداد بک لینک و دامنه لینک‌دهنده برای سایت‌ها پیدا می‌کند.

نکته: برای این تجزیه و تحلیل تعداد دامنه‌های لینک دهنده را مقایسه می‌کنیم نه تعداد کل بک لینک‌ها. چون که هر ابزار یکجور بک لینک‌ها را حساب می‌کند و تعریف متفاوتی از بک‌لینک دارد. بنابراین مقایسه دامنه های لینک‌دهنده منطقی‌تر است.

نتایج سایت backlinko.com در سه ابزار بررسی لینک اینطور نشان داده شده است:

وبسایت Backlinko.com

ابزار تعداد بک‌لینک‌ها تعداد Referring Domains
MOZ pro  ۱۷۱.۲ هزار  ۱۸ هزار
Ahrefs  ۱۷۲ هزار ۱۵.۱ هزار
SEMrush 612 هزار 15.6 هزار

همانطور که گفتیم مفهوم بک‌لینک از نظر این سه ابزار متفاوت است. به‌همین دلیل تفاوت آمار بک‌لینک‌های پیدا شده توسط SEMrush و MOZ pro بسیار متفاوت است؛ اما Referring Domains مفهوم مشخصی میان ابزار‌ها دارد، به همین دلیل میزان مناسبی برای مقایسه آن‌ها است. طبق نتایج، MOZ بهتر از 2 ابزار دیگر عمل کرده است.

وبسایت Canva.com

ابزار ابزار تعداد بک‌لینک‌ها تعداد Referring Domains
MOZ pro ۵.۵ میلیون  ۹۰ هزار
Ahrefs ۴.۵۳ میلیون ۶۹.۷ هزار
SEMrush ۷.۷ میلیون ۶۸.۲ هزار

همان‌طور بر اساس نتایج جدول‌ها مشخص است، ابزار MOZ pro تعداد Referring Domain بیشتری را پیدا کرده است. در هر دو وبسایت برنده رقابت MOZ pro بود.

سرعت ابزار در پیدا کردن لینک‌ها چقدر است؟

حالا می‌خواهیم ببینیم کدام ابزار در پیدا کردن بک‌لینک‌ها سریع‌تر عمل می‌کند. برای پاسخ دادن به این سوال سایت بک لینکو یک تست انجام داده است. او در یک صفحه آزمایشی از یک سایت، به 2 سایت بک لینک داده است تا ببیند هر ابزار چقدر زمان می‌برد تا لینک جدید را پیدا و محاسبه کند. نتایج سرعت کشف بک‌لینک‌های جدید به‌صورت زیر است.

ابزار زمان کشف بک‌لینک
MOZ pro ۱ روز
Ahrefs  ۴ روز
SEMrush ۱۸ روز

خب هما‌نطور که مشاهده می‌کنید در این رقابت هم MOZ pro برنده شد. MOZ pro بیشترین سرعت را در کشف بک‌لینک‌های جدید دارد.

ابزار‌های رصد بک‌لینک چگونه به لینک‌سازی شما کمک می‌کنند؟

همانطور که دیدیم ابزارهای بررسی لینک، علاوه بر قابلیت رصد بک‌لینک‌ها، این ابزار‌ها امکانات دیگری را هم در اختیار شما می‌گذارند که به طور خلاصه توضیح دادیم.  در این بخش امکاناتی را که در لینک‌سازی به شما کمک می‌کنند را به طور جداگانه توضیح می‌دهیم.

بررسی و تحلیل عملکرد محتوا و گزارش گیری از آنحتما بخوانید: بررسی و تحلیل عملکرد محتوا و گزارش گیری از آن

ویژگی Link Intersect در ‌MOZ Pro

این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که دامنه خود و حداکثر پنج رقیبتان را وارد کنید. بعد از وارد کردن دامنه‌ها، بک‌لینک‌های رقبا را بررسی می‌کند و سایت‌هایی را که به رقبا لینک دادند و به وبسایت شما لینک نداده‌اند را لیست می‌کند. این چگونه به لینک‌سازی شما کمک می‌کند؟ ساده است، تمامی وبسایت‌های لیست شده فرصتی برای لینک‌سازی شما هستند. فرض وبسایت رقبا چیزی حدود ۱۰۰ هزار بک‌لینک دارد، چگونه می‌خواهید تمامی آن‌ها را بررسی کنید و فرصت‌های لینک‌سازی را کشف کنید؟

ویژگی Best By Links در Ahrefs

یکی از بهترین ویژگی‌های مهم ahref که برای لینکسازی خیلی کمکتان می‌کند،  Best By Links است. شما با استفاده از این ویژگی‌ می‌توانید یک وبسایت را بررسی کنید و صفحاتی که بیشترین بک‌لینک را دریافت کرده‌اند را مشاهده کنید. این ابزار چگونه کمک می‌کند؟

شما می‌توانید وبسایت‌های رقبا را آنالیز و محتوا‌هایی را که بیشترین بک‌لینک را دارند پیدا کنید. سپس با همان موضوع در وبسایت خود یک محتوا تولید کنید. این کار می‌توانید باعث دریافت بک‌لینک‌های زیادی برای آن محتوا و وبسایت شما شود.

ویژگی Link Building Tool در SEMrush

ویژگی Link Building Tool سازوکار جالبی دارد. تمامی فرصت‌های لینک‌سازی را برای شما لیست می‌کند و به آن‌ها از یک تا پنج امتیاز می‌دهد. قابلیت جالبی که این ویژگی دارد نحوه برقراری ارتباط است. شما می‌توانید به‌طور مستقیم از پلتفرم با وبسایت‌هایی که در آن لیست وجود دارد، ارتباط برقرار کنید.

سخن آخر؛ بهترین ابزار بررسی لینک کدام است؟

جواب دادن به این سوال کار سختی است. ما در مقاله تلاش کردیم درباره بک‌لینک و ابزار‌های بررسی آن صحبت کنیم. سه ابزار بررسی بک‌لینک را معرفی کردیم و ویژگی‌های مهم آن‌ها را با شما به اشتراک گذاشتیم؛ اما انتخاب بهترین ابزار بررسی لینک به عهده شماست؛ زیرا علاوه بر دلایل فنی، دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود شما ترجیح دهید از یک ابزار استفاده کنید. در بخش نظرات به ما بگویید که به‌نظرتان کدام ابزار بهترین است؟

منبع: در بخش‌هایی از این مقاله از دیتای سایت بک‌لینکو استفاده شده است.