جمله معروفی هست که می‌گوید «یک تصویر خوب به اندازه هزاران کلمه حرف برای گفتن دارد». این گفته کاملا درست است: تصاویر امروزه با قدرت فراوان خود در انتقال اطلاعات، تبدیل به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای آموزش، ارتباط و تبلیغات شده‌اند. راز موفقیت‌ و محبوبیت شبکه‌های اجتماعی عکس محور مثل اینستاگرام و پینترست نیز همین است.

پینترست علی رغم قدرت و امکانات فوق‌العاده خود، هنوز در کشور ما به اندازه اینستاگرام مورد توجه قرار نگرفته است. اما بد نیست بدانیم که این شبکه اجتماعی در حال حاضر با بیش 431 میلیون کاربر فعال در ماه (طبق آمار پایان سال 2021)، از پلتفرم‌های بسیار قدرتمند و معتبر در جمع شبکه‌های اجتماعی بزرگ دنیا محسوب شده و برای انواع کاربران با سلیقه‌ها و زمینه‌های کاری گوناگون حرفی برای گفتن دارد. دز این مطلب قرار است ببنیم این پینترست چیست  و چگونه کار می‌کند. با مطالعه این مطلب، شما هم احتمالا به خانواده بزرگ پینترست خواهید پیوست. با ما همراه باشید!

پینترست چیست؟

نام شبکه اجتماعی پینترست (Pinterest) از ترکیب دو کلمه انگلیسی Pin به معنی پونز و Interest به معنی علاقه‌ شکل گرفته است. دلیل اصلی این نامگذاری این است که فرم کلی پینترست شبیه به مجموعه‌ای از تخته‌ها (Board) با موضوعات گوناگون است که تصاویر، مطالب و لینک‌های فراوانی روی این بوردها چسبانده (Pin) شده‌اند. در پینترست به دنبال هر موضوعی بگردید، دست خالی نخواهید ماند.

در پینترست برای هر چیزی که دنبالش هستید، بهترین و خلاقانه‌ترین ایده‌‌ها را پیدا می‌کنید. اگر خیاط هستید و می‌خواهید آخرین روش‌های دوخت یقه یاد بگیرید، اگر نمی‌دانید برای شام امشب چه بپزید، اگر می‌خواهید با جاذبه‌های توریستی شهری آشنا شوید یا حتی قصد کاهش وزن دارید و می‌خواهید چند حرکت جدید برای آب کردن چربی‌های شکم پیدا کنید، حتما در پینترست ایده‌های فراوانی پیدا خواهید کرد.

از آن طرف، پربیننده برای بیشتر و بهتر دیده شدن کارها و ایده‌های ناب شما!

ویژگی اصلی این شبکه اجتماعی این است که در هنگام جستجو، به جای فهرستی از جمله‌ها و لینک‌های پشت سر هم (شبیه به صفحه نتایج موتورهای جستجو)، مجموعه‌ای از تصاویر که مرتب و جذاب کنار هم چیده شده‌اند را می‌بینید که هر یک شما را به یک مطلب یا اینفوگرافیک مرتبط با آن موضوع هدایت می‌کنند. اگر به دنبال نتایج دقیق‌تری می‌گردید، می‌توانید از دسته‌بندی‌های پیشنهادی پینترست استفاده کرده یا کاربران دیگری را که سلیقه‌شان به شما نزدیک است را دنبال (Follow) کنید.

تاریخچه پینترست

ساخت و برنامه نویسی شبکه اجتماعی پینترست در سال 2009 توسط مدیرعامل فعلی آن بن زیلبرمن (Ben Silberman) و تیم او آغاز شد و نسخه بتای آن روی وب در سال 2010 در دسترس عموم قرار گرفت. در تابستان 2011 بود که مجله تایم، پینترست را در مقاله‌ای در فهرست "50 وبسایت برتر سال 2011" قرار داد. در زمستان 2011، پینترست با بیش از 11 میلیون بازدید در هفته، در زمره 10 شبکه اجتماعی برتر در جهان قرار گرفته بود. پینترست هم اکنون خدمات خود را روی وب برای استفاده در کامپیوتر، تبلت و موبایل ارائه کرده و اپلیکیشن‌های آن برای کاربران اندروید و آی او اس نیز مدت هاست که در دسترس هستند. لینک دانلود ورژن‌های مختلف پینترست را، در ادامه قرارا دادیم.

پینترست چطور کار می‌کند؟

برای استفاده از پینترست، نیاز به حساب کاربری مخصوص خودتان دارید. در ادامه این بخش، به چگونگی کار با پینترست و ابزارها و امکانات آن خواهیم پرداخت.

دانلود پینترست

اگر بخواهید با کامپیوتر از نسخه وب پینترست استفاده کنید، کافی است وارد سایت pinterest.com شوید و حساب کاربری بسازید. اگر می‌خواهید اپلیکیشن پینترست را گوشی خود داشته باشید می‌توانید از لینک‌های زیر این برنامه محبوب را دانلود و نصب کنید.

ثبت نام و ورود به پینترست

اگر بار اولتان است که وارد پینترست می‌شوید، برای ثبت‌نام به یک آدرس ایمیل معتبر و یک کلمه عبور نیاز دارید. برای راحتی بیشتر، امکان ورود مستقیم به سایت با حساب کاربری گوگل یا فیسبوک نیز وجود دارد. بعد از ورود، پینترست از شما می‌خواهد که تعدادی از موضوعات مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. این موضوعات ممکن است آشپزی، نجاری، طراحی وب، انیمیشن، اتومبیل‌های اسپرت، سینما یا هر موضوع دیگری باشند. باقی اطلاعات مورد نیاز را می‌توانید بعدا وارد کرده تا حساب کاربری‌تان را تکمیل کنید.

ورود به پینترست

ویرایش حساب کاربری

بعد از ثبت‌ نام در سایت، با کلیک روی دکمه گوشه بالا سمت راست، گزینه Edit Settings را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید مشخصات خود را ویرایش کنید، عکس پروفایلتان را تغییر دهید و در نهایت بسیاری از تنظیمات دیگر مثل نوتیفیکیشن‌ها، ارسال ایمیل و موارد دیگر را دستکاری کنید.

امنیت

پینترست نیز همانند بسیاری شبکه‌های اجتماعی دیگر، از قابلیت تایید دو مرحله‌ای یا Two-Factor Verification بهره‌مند است. کافی است در قسمت تنظیمات روی کلمه Security کلیک کرده و دکمه مربوط به تایید دومرحله‌ای را فعال کنید. در صورت فعال بودن این گزینه‌، در هر بار لاگین، باید کدی را که پینترست به تلفن همراه شما اس ام اس می‌کند را وارد کنید تا بتوانید وارد حساب کاربری خود شوید.

جستجو

بالای صفحه، نواری برای جستجوی کلمات و عبارات شما وجود دارد. از آنجا که پینترست به صورت خودکار عبارت جستجو شده توسط شما را کلمه به کلمه جدا کرده و هرکدام را به عنوان یک برچسب در نظر می‌گیرد، سعی کنید عباراتی که جستجو می‌کنید کوتاه، ساده و مشخص باشند. در این قسمت برای هر عبارتی که جستجو کنید (چه فارسی و چه انگلیسی)، پینترست برچسب‌های دیگری به شما پیشنهاد می‌دهد که جستجوی شما را شخصی‌تر و دقیق‌تر خواهند کرد. به تصویر زیر توجه کنید، در این تصویر با جستجوی کلمۀ «چوب»، کلماتی مانند «طرح»، «رنگ»، «معرق»، «بستنی» و ... نمایش داده می‌شوند.

جستجو در پینترست

پین (pin)

تصاویر و ویدیوهایی که در قسمت home می‌بینید، به پین معروفند که افراد مختلف در پینترست بارگذاری کرده‌اند. اگر روی هر پین کلیک کنید، اسم کسی که اپلود کرده و کامنت‌هایش را می‌بینید.

 board

board جایی دسته‌هایی است که پین های خود را در آن ذخیره می‌کنید. می‌توانید چندین برد با موضوعات مختلف بسازید و پین‌های ذخیره شده خود را دسته‌بندی کنید. از کجا board بسازم؟ هم از پروفایل خود می‌توانید این کار را انجام دهید، هم موقع ذخیره کردن پین امکان ایجاد برد جدید وجود دارد.

  • ساخت برد از پروفایل: وارد پروفایل خود شوید و + سمت راست صفحه را بزنید و با زدن گزینه board، برد جدید بسازید
  • ساخت برد موقع ذخیره کردن پین: داخل پین که شدید، علامت فلش رو به پایین کنار نوشته profile را بزنید و برد جدید بسازید

بعد از ساختن board می‌توانید پین‌ها را موقع سیو کردن داخل این بردها قرار دهید.

به اشتراک‌گذاری محتوا (آپلود کردن پین)

خب، حالا وقت آن رسیده که دست به کار شوید و کمی محتوا با دیگران به اشتراک بگذارید!

قیف هک رشد چیست و چه ساختاری دارد؟حتما بخوانید: قیف هک رشد چیست و چه ساختاری دارد؟

همان طور که گفته شد، پینترست ذاتا شبکه‌ای تصویر محور است. پس همان طور که در اینستاگرام عکس‌ها و ویدیوهایتان را با دوستانتان به اشتراک می‌گذارید، اینجا هم می‌توانید همان کار را بکنید. هم در فضای وب و هم در اپلیکیشن‌های پینترست، می‌توانید با کلیک روی دکمه creat، گزینه pin را بزنید و عکس یا عکس‌های موردنظرتان را روی بوردهای خود آپلود کنید.

البته پینترست تنها به این محدود نیست، علاوه بر تصاویر تکی، می‌توانید در پروفایل خود چندین بورد تعریف کرده، هر کدام را به یک موضوع اختصاص داده و روی هر یک پین‌های گوناگونی قرار دهید. حتی قادر هستید که لینک مطالب روی وبسایت خود را روی بوردهای خود پین کنید؛ پینترست نیز تصویر شاخص مطلب شما را پیدا می‌کند و آن را به صورت یک تصویر قابل کلیک نشان خواهد داد. برای علاقه‌مندان محتوا و محتوا نویسان عزیز (!) این قابلیت پینترست فوق‌العاده کارآمد است و به وایرال شدن محتوای شما کمک زیادی می‌کند.

فید بر اساس علاقه

Pinterest مثل اینستاگرام یک فید یا home بر اساس علایق شما ایجاد می‌کند. هر عکس و ویدیویی که سیو می‌کنید، فید شما بر اساس سیو شده و علایقتان آپدیت می‌شود.

ذخیره کردن پین‌ها

ار هر پینی خوشتان آمد، روی دکمه save گوشه آن کلیک کنید تا در پروفایلتان سیو شود. حتی می‌توانید با کلیک روی دکمه send در قسمت share، آن پین را در شبکه‌های اجتماعی دیگر یا پیام رسان‌های مختلف برای دوستانتان بفرستید. اگر روی profile بزنید وارد پروفایتان می‌شوید و می‌توانید تمام عکس‌هایی که تا الان سیو کردید را یکجا ببینید.

دنبال کردن (follow) کاربران

در پینترست هم می‌توانید افراد را دنبال کنید و محتوای آن‌ها را ببینید.  در هر پین می‌توانید ببینید که توسط کدام کاربر به اشتراک گذاشته شده و می‌توانید وارد پروفایل او شده و دنبالش کنید.

فالو کردن افراد در پینترست

ارسال و دریافت پیام

در گوشه بالا سمت چپ یک علامت share وجود دارد که می‌توانید این پین را در سایر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید یا برای دوستانتان بفرستید. در واقع امکان چت کردن با دوستانتان را دارید. اگر شخص مد نظر شما در فهرست پیام‌ها نیست، کافی است شناسه کاربری یا آدرس ایمیل او را بدانید تا پیام برایش ارسال شود.

برای شروع می‌توانید صفحه نوین در پینترست را مشاهده و دنبال کنید. ما پست‌های آموزشی و نکاتی درباره بازاریابی دیجیتال و عکس‌نوشته‌های کوتاه در پینترست منتشر می‌کنیم.

پیدا کردن موضوعات جدید

در قسمت Explore، می‌توانید آزادانه در پینترست به گشت و گذار بپردازید. پینترست می‌تواند موضوعات در حال ترند شدن یا پین‌هایی که ممکن است دوست داشته باشید را به شما نمایش دهد. با کلیک روی هر پین، دهها یا صدها پین دیگر به شما پیشنهاد شده و می‌توانید با کلیک روی هرکدام، در این اقیانوس ایده‌ها غوطه ور شده و تا هر زمان که دوست داشته باشید محتوای جدید ببینید.

راستی اگر به مطالعه درباره شبکه‌‌های اجتماعی علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه «آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی» سایت ما بروید و آموزش‌های قدم به قدم و رایگان ما را در این زمینه بخوانید.

حساب بیزینسی و امکاناتش برای معرفی کسب و کار

در هنگام ثبت‌نام، از شما خواسته می‌شود که جنسیت و مشخصات خود را به عنوان یک فرد اعلام کنید. اما اگر می‌خواهید از پینترست به عنوان ابزاری برای کسب‌درآمد و معرفی کسب و کار، هنر یا وبسایت‌تان استفاده کنید، توصیه می‌کنیم به سراغ ابزارهای Business پینترست بروید. در ادامه مطلب، در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اکانت بیزینسی در پینترست

دو راه کلی برای ساخت پروفایل کسب و کاری در پینترست وجود دارد:

راه حل اول: هنگام ثبت نام گزینه Create a Business Account را انتخاب کنید که در این صورت نام کسب و کار شما و زمینه فعالیتتان از شما خواسته می‌شود.

راه حل دوم: اگر پروفایل معمولی ساخته‌اید، می‌توانید پروفایل خود را به پروفایل Business تبدیل کنید. برای اینکار کافی است به بخش پروفایل بروید، گزینه Account Management را بزنید و Convert to a business account را به حساب بیزینسی تغییر دهید.

پس از تبدیل پروفایل شما به حالت تجاری، امکانات متنوع‌تری در اختیار شما قرار می‌گیرد. دو ابزار اصلی که پینترست در این زمان در اختیار شما قرار می‌دهد، Rich Pins و Pinterest Analytics هستند. در ادامه مطلب، این دو مورد را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

بهتر و بیشتر دیده شدن شما در پینترست با استفاده از Rich Pins

ریچ پین‌ها، پین‌هایی هستند که می‌توانند نسبت به پین‌های معمولی، اطلاعات بیشتری را نمایش دهند. این امکان اطلاعات وبسایت شما را به طور اتوماتیک روی پین‌های شما قرار می‌دهد. در پینترست، 3 نوع ریچ پین وجود دارد.

گوگل چگونه محتوای بی کیفیت را تشخیص می‌دهد؟حتما بخوانید: گوگل چگونه محتوای بی کیفیت را تشخیص می‌دهد؟

بیشتر دیده شدن در پینترست

پین‌های محصول با پین‌های قابل خرید (Product Pins): با استفاده از این امکان، کاربران می‌توانند برای کالاهای خود قیمت تعریف کرده و آن را به فروشگاه اینترنتی خود لینک کنند. به محض تغییر قیمت در وبسایت، قیمت درج شده روی پینترست نیز تغییر خواهد کرد. البته شرط این کار این است که کالای مورد نظر فیزیکی و قابل لمس بوده (برای مثال، نرم افزار یا فایل قابل دانلود نباشد) و از طرف پینترست نیز به عنوان کالای غیر مجاز شناخته نشود. البته در حال حاضر، در کشور ما امکان فروش محصول از طریق پینترست وجود ندارد.

پین‌های مخصوص دستور آشپزی (Recipe Pins): در این نوع پین‌ها، می‌توان مواد لازم، زمان پخت و تعداد افرادی که این مقدار غذا برایشان کافی است را در فیلدهای آماده نمایش داد.

پین‌های مخصوص مقاله (Article Pins): فیلدهای آماده در این نوع پین، عنوان مقاله، نام نویسنده و خلاصه آن را از سایت شما دریافت می‌کند.

با استفاده از Pinterest Analytics، دیدی عمیق‌تر و حرفه‌ای‌تر به کسب و کارتان داشته باشید!

ابزار Pinterest Analytics، دریایی از اطلاعات درباره میزان تعداد دیده‌شدن پین‌های شما، متوسط روزانه، هفتگی و ماهانه کلیک‌ها، تعداد و روند بازدید از وبسایت شما، گزارش‌های خرید، جنس، سن، کشور و زبان بازدیدکنندگان و .... را به شما ارائه می‌دهد.

آنالیتیکس پینترست

توجه داشته باشید که برای استفاده از ریچ‌پین‌ها و بیشتر فیلدهای Analytics، بایستی وبسایت خود را در پینترست ثبت کرده و تایید بگیرید. تایید نهایی ممکن است چند روزی طول بکشد. 

به زودی درباره چگونگی کار با ابزارهای کسب و کاری پینترست در مطلبی جداگانه و به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

ویژگی‌ها و تفاوت‌های پینترست با شبکه‌های تصویری دیگر

استفاده از پینترست برای به اشتراک‌گذاری محتوا، مزیت‌های فراوانی نسبت به دیگر شبکه‌‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام دارد. در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • پینترست از نظر اندازه، فرم و کیفیت تصویر محدودیتی ندارد. در اینجا شما مجبور نیستید حتما تصاویر مربعی شکل و با ابعادی مشخص را پین کنید. برای مثال در پینترست برای پین کردن یک اینفوگرافیک طولانی 20000 در 500 پیکسلی مشکلی وجود ندارد.
  • محتوای مورد نظرتان را می‌توانید به آسانی هم از کامپیوتر و هم از طریق اپلیکیشن موبایل در پینترست به اشتراک بگذارید و از این نظر محدودیتی وجود ندارد.
  • پین‌ها به آسانی به هر وبسایت یا وبلاگی که بخواهید لینک می‌شوند و نقش یک Call to Action خوب را برای شما بازی می‌کنند.
  • در بسیاری از نقاط جهان از پینترست همانند یک سایت آگهی درست همانند دیوار و شیپور استفاده می‌شود. شما هم اگر کالایی برای فروش دارید، می‌توانید لینک آگهی خود را به راحتی در صفحه خودتان پین کرده و کاربران را به سمت وبسایت آگهی هدایت کنید. ویژگی فوق‌العاده پینترست این است که کاربران ایرانی هم می‌توانند بدون نیاز به پرداخت هیچ مبلغی، از آن به عنوان محلی برای قرار دادن آگهی‌های خود استفاده کنند.
  •  اکثریت مطلق کاربران پینترست را خانم‌ها تشکیل می‌دهند (79 درصد). اگر کسب و کار شما برای خانم‌ها جذاب است، این فرصت طلایی را به هیچ وجه از دست ندهید.

پیشنهاد!

بسیاری از افراد از راه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به درآمدزایی رسیده‌اند، چرا شما این کار را نکنید؟ پیشنهاد ما به شما آن است که به صفحه «فرصت‌های اینترنتی: راه و رسم درآمدزایی آنلاین» بروید و به جمع افرادی بپیوندید که ماهانه میلیون‌ها درآمد از راه اینترنت دارند. ما در این دوره ویدیویی شما را بهترین راه را جلوی پای شما می‌گذاریم.

سوال: آیا قابلیت انتشار محتوای ویدیویی نیز در پینترست وجود دارد؟

بله، اما نه به شکلی که در محیط پینترست بتوانید ویدیوی خود را از روی کامپیوتر یا موبایل مستقیما روی یکی از بوردهایتان پین کنید.

در حال حاضر، بهترین روش برای اشتراک ویدیو، به اشتراک‌گذاری لینک آن ویدیو از یک سایت پخش کننده ویدیو همانند یوتیوب یا فیسبوک است. کافی است لینک مورد نظر را به اشتراک گذاشته، تصویر شاخص ویدیو را انتخاب کرده و کپشن مناسبی برای آن بنویسید. ویدیوی شما همانند یک پین در میان پین‌های دیگر قرار خواهد گرفت و کاربر می‌تواند با کلیک کردن روی آن، در محیط پینترست آن ویدیو را تماشا کند.

راه دیگر به اشتراک‌گذاری ویدیو، داشتن یک حساب پریمیوم و استفاده از تبلیغات پولی پینترست است. در حال حاضر، امکان پخش ویدیوهای آپارات و نماشا و ... داخل محیط پینترست وجود ندارد و کاربر با کلیک روی پین، به سایت پخش کننده ویدیو هدایت می‌شود.

راستی اگر میخواهید ویدیوهای پینترست را دانلود کنید، در ویدیوی زیر یه روش سریع برای دانلود ویدیو از پینترست به شما آموزش داده‌ایم:

در انتها...

پینترست مجموعه‌ای است پربار از دانش‌ها، مهارت‌ها و هنرهای گوناگون که به چشم‌نوازترین شکل ممکن در کنار هم چیده شده‌اند. اگر به شبکه‌های اجتماعی علاقه دارید، قطعا به پینترست نیز علاقمند خواهید شد. ویژگی‌های منحصر به فرد این شبکه مخصوصا قابلیت لینک گذاری و عدم وجود محدودیت در ابعاد تصاویر، فرصتی به کاربران هوشمند و خلاق داده تا از شبکه‌‎های اجتماعی به طرزی متفاوت و خاص برای ترویج محتوا و کسب و کارشان استفاده کنند. و حالا شما هم از این فرصت خبر دارید. پس اگر تابحال در پینترست فعالیت نداشته‌اید، همین حالا حساب کاربری خود را ساخته و همانند حرفه‌ای‌ها به بازاریابی محتوای خود بپردازید.

آیا نکته‌ای از قلم افتاد؟ آیا کاربر پینترست هستید و چیزی از آن می‌دانید که در اینجا مطرح نشد؟ به نظر شما تبلیغات و انتشار محتوا در پینترست در کشور ما چقدر جواب می‌دهد؟ منتظر نظرات شما هستیم!