دنیای سئو و نتایج جستجو، از ابتدا تا امروز دچار تغییرات بسیاری بوده است. روش‌هایی که شاید تا همین چند وقت پیش از اهمیت بالایی برای رتبه گرفتن در نتایج جستجو برخوردار بودند، با یک تغییر ساده در الگوریتم گوگل به کلی منسوخ شدند. یکی از روش‌های عجیب و غریب برای بهینه‌سازی سایت ساخت لینک در مزرعه لینک یا Link Farm است.

از نام مزرعه لینک می‌شود فهمید که درون آن چه چیزی می‌گذرد. ما هم نخستین بار پس از شنیدن این نام به فضایی مملو از لینک‌های مختلف فکر کردیم که تصورمان چندان دور از واقعیت هم نبود. همانطور که می‌دانید یکی از معیارهای مهم برای رتبه‌بندی وب سایت‌ها تعداد و کیفیت لینک‌هایی است که از آنها خارج یا به آنها داده می‌شود.

گوگل نخستین موتور جستجویی بود از قابلیت لینک سازی وب سایت‌ها برای تعیین میزان محبوبیت و رتبه آنها استفاده کرد. پس از آن، سایر موتورهای جستجو نیز لینک بیلدینگ را به‌عنوان یکی از معیارهای کیفی خود در نظر گرفتند و به مدیران و‌ب‌سایت‌ها اجازه دادند تا با افزایش تعداد لینک‌های ورودی خود، شهرت و رتبه سایت‌شان را تقویت کنند.

همین موضوع، پس از مدتی باعث به وجود آمدن پدیده‌ای به نام مزرعه لینک یا Link farm شد. در ادامه این مقاله به شما توضیح خواهم داد که مزرعه لینک چیست و استفاده از این مزارع لینک‌سازی چه تاثیری بر سئوی سایت شما دارد.

چگونه انکر تکست (متن لینک) را بهینه سازی کنیم؟حتما بخوانید: چگونه انکر تکست (متن لینک) را بهینه سازی کنیم؟

مزرعه لینک چیست؟

مزرعه لینک را می‌توان به‌عنوان یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) توصیف کرد که در آن، گروهی از وب‌سایت‌ها به‌طور مشترک به یکدیگر لینک می‌دهند یا با پرداخت پول به یک وب‌سایت به‌طور مصنوعی و غیرطبیعی Inbound Link دریافت می‌کنند.

هدف از ایجاد چنین لینک‌هایی این است که با فریب دادن موتورهای جستجو، یک وب‌سایت در مدت زمان کوتاهی به عنوان یک سایت محبوب و با کیفیت شناخته شود و در نتیجه، در رتبه‌های بالای نتایج جستجو قرار بگیرد.

در واقع به تصور بسیاری از افراد تازه‌کار، مزارع لینک سریع‌ترین روش برای افزایش روزانه لینک‌های ورودی هستند. با این حال، آنچه از دید پنهان می‌ماند این است که یک مزرعه لینک، تنها کمیت لینک‌های ورودی به وب سایت را افزایش می‌دهد و بر کیفیت لینک‌ها تاثیر مثبتی ندارد (حتی در ادامه با تأثیرات منفی آنها نیز آشنا می‌شوید).

نمودار عملکرد مزرعه لینک یا Link Farm

نمودار عملکرد مزارع لینک یا Link Farms

تغییر الگوریتم‌های گوگل در چند سال گذشته موجب شده تا دیگر نتوان همانند گذشته، چشم‌بسته از هر سایتی لینک دریافت کرد. در نتیجه، امروزه موتورهای جستجو استفاده از مزرعه لینک را به عنوان یک روش اسپم شناخته و در صورت مشاهده، سایت خاطی را جریمه می‌کنند.

شاید بپرسید که موتورهای جستجو چگونه متوجه وجود مزارع لینک یا لینک فارم‌ها می‌شوند؟ خب، پاسخ ساده است. سایت‌هایی که با یک مزرعه لینک تبادل دارند، به دلیل حجم بالای لینک‌های خروجی و عدم ارتباط موضوعی آنها با یکدیگر به‌راحتی توسط گوگل شناسایی می‌شوند. گوگل طی سال‌های اخیر سخت‌گیرتر شده و تلاش می‌کند با به‌کارگیری معیارهای گوناگون و متعدد، وب‌سایت‌هایی را در صدر نتایج جستجو نمایش دهد که از نظر محتوا واقعاً باکیفیت هستند و البته، به قوانین نیز احترام می‌گذارند.

البته شاید بتوان گفت موتورهای جستجوی دیگر (به جز گوگل) چندان قوانین سفت و سختی درباره مزارع لینک ندارند و گوگل به عنوان ابر قدرت بازاریابی موتورهای جستجو، قوانین سخت‌گیرانه‌ای نسبت به مزارع لینک دارد.

لینک بیلدینگ یا لینک‌سازی چیست و چه اهمیتی دارد؟حتما بخوانید: لینک بیلدینگ یا لینک‌سازی چیست و چه اهمیتی دارد؟

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

چرا نباید از مزارع لینک (Link Farms) استفاده کنیم؟

همه می‌دانیم که لینک‌ها به دو دسته داخلی (Internal Links) و خارجی (External Links) تقسیم می‌شوند. هنگامی که شما به جستجوی یک عبارت می‌پردازید، موتورهای جستجو کیفیت و کمیت لینک‌های دریافتی توسط صفحات وب‌سایت را در رتبه‌بندی نتایج تاثیر می‌دهند. در نتیجه، با نگاه اول تصور می‌شود که تعداد لینک بیشتر به معنای احتمال قوی‌تر برای قرار گرفتن در جایگاه بهتر است؛ اما کیفیت و ارتباط محتوایی وب‌سایت‌هایی که به یکدیگر لینک می‌دهند نیز به‌اندازه کمیت لینک‌ها اهمیت دارند.

لینک‌ها به دو دسته فالو (Dofollow) و نوفالو (Nofollow) تقسیم می‌شوند. لینک‌های فالو همانند امتیازهایی هستند که از یک سایت به سایت شما واریز می‌شود. در نتیجه هرچه لینک‌های فالو بیشتری به وب‌سایت شما ارجاع شود احتمال کسب امتیاز نیز بالاتر می‌رود. در مقابل، لینک‌های نوفالو عملکردی متفاوت دارند و دریافت آنها به‌طور مستقیم موجب افزایش رتبه وب‌سایت شما نمی‌شود؛ اما همه‌چیز به این سادگی نیست، لینک‌های فالو نیز تحت شرایطی خاص می‌توانند به شکل معکوس بر رتبه وب‌سایت تاثیر منفی بگذارند.

گوگل از معیاری به نام Link Juice یا امتیاز لینک برای اندازه‌گیری قدرت لینک‌های خارجی استفاده می‌کند. در واقع هنگامی که یک وب‌سایت به شما لینک می‌دهد بخشی از اعتبار خود را در قالب این لینک به حساب شما واریز می‌کند و موجب افزایش اعتبار وب‌سایت شما می‌شود.

در حال حاضر، کارشناسان با توجه به شناخت نسبی از الگوریتم‌های گوگل معتقدند که لینک‌های نوفالو ارزشی به سایت مقصد منتقل نمی‌کنند و تنها لینک‌های فالو قادر به افزایش اعتبار وب سایت‌ها هستند. از سوی دیگر هرچه تعداد لینک‌های خارجی افزایش یابد ارزش هر لینک (Link juice) کاهش می‌یابد. در مقاله تفاوت لینک فالو (Dofollow) و لینک نوفالو (Nofollow) و همچنین، مقاله آموزش ساخت لینک داخلی به طور مفصل درباره Link Juice صحبت کرده‌ایم.

علاوه بر این، عمده محتوای یک مزرعه لینک، فهرستی بلند از هایپرلینک‌هایی است که به وب سایت‌های دیگر ارجاع شده‌اند. اغلب این لینک‌ها به شکل تصادفی و کاملاً غیرمرتبط با یکدیگر انتخاب می‌شوند. این عدم ارتباط موضوعی میان آنها، به همراه حجم بالای لینک‌های خروجیِ سایت‌های مزرعه لینک موجب می‌شود تا گوگل وب‌سایت‌هایی که از این مزرعه‌ها استفاده می‌کنند را جریمه کند.

در واقع باید اعتراف کرد که مزارع لینک اگرچه سریع‌ترین راه ممکن برای دریافت حجم بالایی از لینک‌های خارجی است، اما بدترین و بی‌کیفیت‌ترین لینک‌ها را برای شما به ارمغان می‌آورند. حال سؤال اینجاست که از چه راهی به دنبال لینک‌های مفید و سالم باشیم؟

چگونه یک لینک خوب را از یک لینک بد تشخیص دهیم؟حتما بخوانید: چگونه یک لینک خوب را از یک لینک بد تشخیص دهیم؟

از چه روش‌های لینک سازی استفاده کنیم؟

برای افراد تازه و مبتدی (که درصد زیادی از کاربران اینترنتی را هم شامل می‌شوند)، سایت‌های مزرعه لینک یکی از گزینه‌های اصلی برای بهبود رتبه وب سایت محسوب می‌شود. این شیوه در مقایسه با روش‌های دیگر عملکردی آسان و هزینه‌ای بسیار کم دارد و البته مهم‌تر از همه به زمان زیادی هم برای مدیریت نیاز ندارد.

با این حال، مشکل اینجاست که شما پس از ثبت لینک وب‌سایت خود در یک مزرعه لینک، احتمالاً تا چند روز شاهد افزایش تعداد بازدیدکنندگان هستید، اما پس از مدتی کوتاه آمار کاربران وب‌سایت شما به‌قدری کاهش می‌یابد که حتی از تعداد بازدیدکنندگان پیش از استفاده از سایت مزرعه نیز کمتر می‌شود.

افزایش رتبه وب‌سایت علاوه بر لینک سازی به مواردی مانند سئو نیز مربوط می‌شود. اگر از کیفیت سئو مطالب خود اطمینان دارید و به دنبال لینک‌های سالم و باکیفیت برای وب سایت خود هستید روش‌هایی وجود دارد که اگرچه به زمان بیشتری برای مدیریت آنها نیاز است و از لحاظ تعداد نیز با لینک‌های دریافتی از سایت‌های مزرعه برابری نمی‌کنند، اما به دلیل ارتباط موضوعی با وب سایت شما از کیفیت بسیار بالاتری برخوردارند.

به‌طور معمول، برای لینک‌هایی که در وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرند تگ NoFollow اختصاص می‌دهند با این حال برخی وب‌سایت یا وبلاگ‌ها در بخش دیدگاه (نظرات کاربران) محدودیتی قائل نمی‌شوند و از قابلیت Dofollow برای لینک‌هایی که در آنها قرار می‌گیرند استفاده می‌کنند. در نتیجه، ثبت نظر در این سایت یا وبلاگ‌ها موجب به دست آوردن بک لینک می‌شود.

فروم ها و سایت‌های پرسش و پاسخ پربازدید ایرانی یا خارجی مانند Quora بهترین مکان برای لینک‌سازی به شمار می‌روند. در این وب سایت‌ها هر کاربر که سؤالی مطرح کند بلافاصله با جواب‌های گوناگون و مفصل به همراه لینک‌های مختلف روبرو می‌شود که کلیک بر روی هر یک از آنها موجب ایجاد یک بک لینک برای یک سایت مرتبط با موضوع موردبحث می‌شود. البته دقت کنید که فروم‌های اسپم بسیاری در ایران وجود دارد. سعی کنید پیش از دریافت لینک از این فروم‌ها، حتماً این سایت‌ها را بررسی کنید.

از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی با میلیون‌ها کاربر فعال و شبانه‌روزی یکی از مکان‌های مناسب برای دریافت بک لینک به شمار می‌روند. حضور در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه مردم (مانند توئیتر، فیسبوک، گوگل پلاس و لینکدین) و ایجاد محتوای مفید می‌تواند کاربران پر و پا قرصی برای شما فراهم کند. در این بین، قرار دادن لینک در میان محتوای متنی پست‌ها سبب ایجاد Inbound Link برای وب‌سایت شما می‌شود که از ارزش بالایی برخوردار هستند.

همچنین، فعال بودن شما در شبکه‌های اجتماعی و قابلیت اشتراک‌گذاری مطالب وب‌سایت در این شبکه‌ها بسیار مورد توجه موتورهای جستجو قرار می‌گیرد، به‌طوری که اشتراک‌گذاری، لایک و کامنت در این شبکه‌ها می‌تواند در بهبود رتبه وب‌سایت شما نقش مؤثری داشته باشند.

کجا لینک بسازیم؟ – 17 منبع بکر برای ساخت بک لینکحتما بخوانید: کجا لینک بسازیم؟ – 17 منبع بکر برای ساخت بک لینک

همچنین برگزاری نظرسنجی، مسابقات و انتشار آگهی‌های تخفیف ویژه در شبکه‌های اجتماعی و درج آدرس وب‌سایت برای مطالعه بیشتر نیز موجب دریافت بک لینک‌های فراوانی برای وب سایت شما می‌شود.

هرچند برخی روش‌های لینک سازی در ایران همانند سایر کشورها پاسخگو نیست، اما امتحان آنها نمی‌تواند خالی از فایده باشد. نوشتن پست مهمان در وب‌سایت‌های دیگر به‌منظور درج لینک وب سایت، گرچه گاهی با پاسخ منفی مواجه می‌شود و وقت‌گیر است، اما در صورت فراهم بودن امکان آن حتماً از این روش استفاده کنید زیرا مخاطبان جدیدی برای وب سایت خود ایجاد می‌کنید.

در واقع، کاربرانی که مطلب شما را مطالعه می‌کنند به‌طور حتم به آن نیاز دارند و در صورت مشاهده لینک به احتمال قوی به وب سایت شما وارد می‌شوند. در این هنگام اگر مطالبی باکیفیت در وب‌سایت‌تان وجود داشته باشد، کاربران جدید به گردش در میان صفحات مشغول می‌شوند و درصدی از آنها به‌عنوان کاربر تکراری بعدها نیز از وب سایت شما بازدید خواهند کرد.

همچنین لینک سازی پیشرفته با استفاده از اینفوگرافیک برای وب سایت‌های دیگر از روش‌هایی است که اگرچه در خارج از ایران با استقبال بیشتری مواجه می‌شود، اما در ایران از اقبال زیادی برخوردار نیست. با این حال اگر فرصت این کار نیز برای شما ایجاد شد حتماً از آن استفاده کنید چراکه تصاویر و اینفوگرافیک ها معمولاً بیش از محتوای متنی مورد توجه قرار می‌گیرند.

نتیجه گیری

ساخت لینک در مزارع لینک یا Link Farmها یکی از روش های نسبتاً قدیمی است که تنها با هدف افزایش کمیت لینک‌های ورودی به وب‌سایت‌ها و فریب موتورهای جستجو ساخته می شوند. این مزرعه ها هر بار شکل و تبلیغاتی جدید سعی در فریب افراد تازه کار را دارند و با ارائه نتایج رشد موقت تلاش دادند تا کارایی خود نشان دهند.

با این حال، در چند سال اخیر با به روز شدن الگوریتم های گوگل و سایر موتورهای جستجو این سایت ها با جریمه های فراوانی مواجه می شوند و استفاده از آنها نه تنها فایده ای به همراه ندارد بلکه به دلیل حجم بالای لینک های خروجی از آنها و عدم ارتباط موضوعی آنها با یکدیگر خسارات سنگینی به وب سایت ها وارد می کند.

در این میان روش هایی وجود دارند که اگرچه به زمان و مدیریت بیشتری نیاز دارند، اما پایدارتر هستند و لینک های با کیفیت تری را هم برای شما ایجاد می کنند. افزون بر این امیدواریم اگر شما نیز روشی برای لینک سازی می شناسید با ما در میان بگذارید.