اگر به یاد داشته باشید، چند وقت پیش در همین وبلاگ نوین، مقاله‌ای درباره نحوه انتخاب یک شرکت سئو منتشر کردیم. در آن مقاله توضیح داده شد که بر اساس چه معیارهایی باید یک شرکت سئو را انتخاب کنیم. همچنین، در قسمتی از آن مقاله به برخی از سوالات مهمی که باید برای استخدام یک متخصص سئو (یا شرکت سئو) باید پرسید، اشاره شد.

همان مقاله باعث شد تا ما سعی کنیم مقاله‌ای درباره‌ی سوالاتی که باید از یک شرکت‌ سئو بپرسید، منتشر کنیم. استخدام یک متخصص سئو می‌تواند بسیار دشوار باشد، به خصوص اگر آشنایی دقیقی با الگوریتم‎‌های موتور جستجو و بازاریابی در آن‌ها نداشته باشید. یک متخصص سئوی خوب می‌تواند با اتخاذ راهکارهای درست، میلیون‌ها تومان سرمایه را به سمت شما منتقل کند.

با این حال، سئو مبحثی بسیار گسترده است که نیاز به دانش کافی دارد، درست است که بهینه‌سازی صحیح وب‌سایت به افزایش درآمدتان کمک می‌کند، اما از طرف دیگر استحدام یک سئوکار نابلد که از روش‌های زودبازده و اسپم استفاده می‌کند به همان میزان می‌تواند به کسب و کار شما ضرر بزند.

خب، پس تکلیف چیست؟ در حقیقت، این مقاله به شما کمک می‌کند تا بدانید پیش از استخدام یک متخصص سئو یا همکاری با یک شرکت سئو باید چه سوالاتی از آنها بپرسید. حتی اگر آشنایی چندانی با سئو نداشته باشید. مطمئن باشید، در همین پاسخ‌ها متوجه خواهید شد که فرد مقابل‌تان در این کار چقدر صداقت و تخصص دارد.

از یک شرکت سئو چی بپرسیم؟

حتی اگر لایق‌ترین کارشناس سئو را هم استخدام کنید، اگر نتوانید گفتگویی بی‌پرده و مستقیم با یکدیگر داشته باشید، مطمئناً در آینده با مشکلاتی مواجه خواهید شد. سؤال‌هایی که در ادامه مطرح می‌کنیم به شما کمک می‌کند مناسب‌ترین شخص/شرکت را برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود استخدام کنید تا ترافیک مناسب، با کیفیت و هدفمندی از طریق موتورهای جستجو به سایت‌تان منتقل شوند.

اگر روند تحقیقات پیش از استخدام به درستی انجام شود، شک نکنید شخص یا شرکتی را خواهید یافت که شما را در رسیدن به اهدافتان یاری می‌کنند. در ادمه سوالاتی که باید از یک شرکت سئو بپرسید را با یکدیگر می‌خوانیم:

چند نفر از مراجعین و نمونه کارهای سابق خود را معرفی می‌کنید؟

از متخصص یا شرکت سئو بخواهید برخی از نمونه کارهای مشتریان قبلی و فعلی خود را ارائه کنند. ارزیابی سابقه و اعتبار آن‌ها برای شما لازم خواهد بود. سوابق و مشتریان گذشته او را بهتر بشناسید. نظرات مشتریان قبلی شرکت سئو و رضایت آن‌ها نسبت به سرویس ارائه‌شده و پشتیبانی را پی‌گیری کنید و از آن مطمئن شوید.

باید توجه داشته باشید که لزومی ندارد از آن‌ها بخواهید که فهرستی از تمام مشتریان‌شان را برای شما ارسال کنند. تنها 2 یا 3 نمونه کار موفق کافی است. همچنین، اگر شرکت بزرگی هستید و قصد دارید سرمایه گذاری عظیم در سئو دارید، مطمئناً نمونه کار سئوی یک شرکت بزرگ برایتان اهمیت دارد. شما باید بدانید که آیا شرکت سئوی مورد نظر می‌تواند از پس کارتان بربیاید یا خیر.

چه آموزش‌هایی دیده‌اید؟ چه دوره‌هایی را گذرانده‌اید؟

سئو و بهینه‌سازی سایت که از اواسط سال 1990 توسط افراد محدودی آغاز شد، امروزه دیگر به بخشی جدای ناپذیر از تجارت‌های آنلاین تبدیل شده است. این تخصص در سال‌های اخیر و با استقبال از فضای کسب‌وکار آنلاین به یک حرفه تبدیل‌ شده است. البته بد نیست بدانید که این حرفه کاملاً جدای از مهارت طراحی سایت است.

اغلب متخصصان سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت، به شکل تجربی آموزش‌ دیده‌اند. آن‌ها با شرکت در کنفرانس‌ها و پی‌گیری خبرهای صنعت خود از آخرین اطلاعات مطلع می‌شوند. هرچند موسسات و وب‌سایت‌های بسیاری مانند Woorank اقدام به ارائه Certificate برای سئو می‌کنند. همچنین، تسلط بر ابزارهایی مانند گوگل آنالیز یا گوگل وبمستر از ویژگی‌های یک متخصص سئوی قوی است که خود گوگل آموزش‌های آنلاینی برای این دو ابزار تدارک دیده است. درصورتی‌ که شرکت یا شخص مورد نظر مدارکی در زمینه سئو ارائه کردند، حتماً این مدارک را بررسی کنید.

البته باید توجه داشته باشید که داشتن مدرک، لزوماً به معنی تخصص در سئو نیست زیرا همانطور که اشاره کردیم، سئو و بهینه سازی سایت امری تجربی است.

چه استراتژی‌هایی را برای بهبود رتبه سایت من در نتایج جستجو ارائه می‌کنید؟

بهبود رتبه در نتایج جستجو و افزایش ترافیک وب سایت، مطمئناً تنها با چند کلیک انجام نمی‌شود و نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند و اتخاذ چند استراتژی دقیق به صورت همزمان است. زمانی که قصد استخدام یک متخصص سئو هستید، حتماً درباره‌ی روش‌های سئوی آن‌ها تحقیق کنید و از پیشنهاداتشان یادداشت بردارید. ببینید از چه ابزارهایی استفاده می‌کنند و چه نوع برنامه‌هایی دارند.

سئو، پروسه‌ای زمان‌بر است که به نتیجه رساندن آن، ممکن است ماه‌ها و شاید سال‌ها طول بکشد. آیا شرکت سئوی مورد نظر شما، علی رغم حجم بالای کاری‌تان برنامه‌ای کوچک و کوتاه مدت را به شما ارائه می‌کند یا برنامه‌ای پرجزئیات را برای کسب‌و‌کارتان در نظر دارد.

چه کسی مدیر پروژه و پشتیبان من در شرکت سئو خواهد بود؟

یکی از نکات مهم در استخدام کارشناس سئو، ارتباط مستقیم با یک نفر در شرکت سئوی طرف قراردادتان است. شما باید بتوانید با شخصی که مسئولیت کار شما به عهده او است در ارتباط باشید، گزارش پیشرفت کار و تغییرات انجام‌شده در سایت‌تان را به صورت منظم دریافت کنید تا از مشکلات احتمالی پیشگیری شود.

شناختِ بیشتر فرد، دریافت اطلاعات تماس (ایمیل و شماره تماس) به شما این امکان را خواهد داد تا در صورت بروز مشکل امکان پی‌گیری و بازخواست داشته باشید. همچنین، شما نیاز به ارتباط مستقیم با یک فرد مشخص به عنوان مسئول پروژه خواهید داشت تا برای دریافت اطلاعات مربوط به حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی، اکانت وبمستر گوگل و سیستم‌های مشابه که توسط شرکت سئو برای شما ایجاد شده است، با او در ارتباط باشید.

آیا برای رتبه اول گوگل تضمین می‌کنید؟

سال گذشته، در مقاله‌ای درباره سئوی تضمینی (حتماً بخوانید!) صحبت کردیم. یک بار دیگر در همین مقاله عنوان می‌کنیم که هیچ متخصصی نمی‌تواند تضمین رتبه نخست نتایج جستجو را به شما بدهد زیرا این گوگل است که در نهایت درباره رتبه سایت شما تصمیم می‌گیرد و کارشناس سئو هیچ کنترلی بر روی معیارهای گوگل ندارد.

تکنیک متقاعدسازی: پای خود را لای درِ فروش بگذارید!حتما بخوانید: تکنیک متقاعدسازی: پای خود را لای درِ فروش بگذارید!

اگر شرکت سئوی مورد نظرتان بدون بررسی و تردیدی رتبه‌ی نخست گوگل را تضمین کرد، باید به صداقت کاری او شک کنید. بخش زیادی از تماس‌هایی که یک شرکت سئو دریافت می‌کند، مربوط به افرادیست که قبلاً شعار سئوی تضمینی آن‌ها را فریب داده است.

مسائل مربوط به امنیت و مشکلات احتمالی سایت چگونه تأمین می‌شود؟

 تغییر و بروزرسانی الگوریتم‌های موتورهای جستجو برای هر وبمستر یا صاحب کسب و کار اینترنتی، اضطراب آور است زیرا این امکان وجود دارد که این تغییرات مانند یک زلزله رتبه وب‌سایت شما در موتورهای جستجو را از بین ببرند و تمام تلاش‌های چند ماهه‌ی شما از صفحات جستجو ناپدید شود.

مطمئناً شما هیچ وقت از تغییرات الگوریتم گوگل پیش از زمان موعود مطلع نمی‌شوید و این تغییرات اجتناب ناپذیر هستند. با این اوصاف، روش‌های سئویی وجود دارد که استفاده از آنها آسیب کم‌تری به وب سایت شما وارد می‌کنند. شما باید بدانید آیا شرکت سئویی که با آن در حال مذاکره هستید با این روش‌ها و استراتژی‌ها آشنایی دارد یا خیر.

به دنبال خدمات سئو هستید؟

ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
افزایش ترافیک وب سایت شما
021-41897070داخلی 3

لینک سازی وب‌سایت من به چه شکلی انجام می‌شود؟

در ابتدا باید بدانید برای لینک سازی با کیفیت به زمان نیاز دارید. برای این کار باید با صاحبان وبلاگ‌ها و سایت‌های مختلف ارتباط برقرار کنید. شما باید وب‌سایت‌هایی را پیدا کنید که با خدمات و کسب و کار شما در ارتباط هستند یا به نوعی رابطه‌ی کاری وابسته بین تجارت شما و آن‌ها وجود دارد. سپس، با استفاده از این ارتباطات می‌توانید لینک‌هایی با کیفیت را از این وب‌سایت‌ها دریافت کنید.

شما باید بدانید که شرکت سئو مورد نظر شما چه راهکاری برای لینک سازی سایت‌تان در نظر دارد. آیا قصد دارد لینک‌هایی با کیفیت از طریق تولید محتوای با کیفیت برای شما ایجاد کند یا اینکه قصد خرید لینک دارد؟ یا قصد دارد لینک‌های اسپم برای سایت شما ایجاد کند؟ این سوال از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که کیفیت لینک‌های شما اهمیت بسیار زیادی در کیفیت سئوی سایت‌تان دارند.

چگونه ترافیک بیشتری به سایت من منتقل می‌کنید؟

اگر صاحب یک کسب و کار محلی هستید، در بخش استراتژی سئوی سایت خود باید توجه ویژه‌ای بر روی جستجوهای محلی گوگل داشته باشید. حضور وب‌سایت شما در نتایج جستجو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف و استفاده از ابزارهای گوگل مانند گوگل مپ به حضور شما در نتایج جستجوی محلی کمک می‌کند.

حال سوالی که باید از متخصص سئو بپرسید این است که چگونه می‌تواند ترافیک وب‌سایت شما را افزایش دهد و از چه ابزارهایی برای این کار استفاده می‌کند. بهتر است در ابتدا کمی در این باره تحقیق کنید، سپس پاسخ‌های ایشان را با اطلاعات خود مقایسه نمایید.

آیا با تغییرات الگوریتم‌های گوگل آشنایی دارید؟

شاید بدانید یا شاید هم نه! گوگل هر سال نزدیک به 500 بار الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهد، البته همه‌ی این تغییرات ملموس نیستند و بسیاری از آن‌ها به قدری جزئی‌اند که تاثیری بر روی رتبه سایت نخواهند گذاشت. با این حال، تعدادی از این بروزرسانی‌ها به قدری مهم هستند که باید آنها را شدیداً جدی گرفت. همۀ متخصصان سئو باید با این الگوریتم‌ها و کارکردشان آشنا باشند. در تصویر زیر می‌توانید این بروزرسانی‌ها را مشاهده نمایید:

فهرست بروزرسانی الگوریتم گوگل

از شرکت سئو مورد نظر درباره تعدادی از این الگوریتم‌ها سوال کنید و ببینید که آیا تصور درستی از این الگوریتم‌ها دارند. این کار به این منظور انجام می‌شود که افراد مبتدی در همان ابتدا از فهرست شما حذف شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که شرکت سئو یا متخصص سئوی حرفه‌ای باید از اخبار روز سئو مطلع باشد. یک سئو کار متخصص باید مقالات روز دنیا را مطالعه کند و در فروم‌های سئو فعال باشد.

هر چند وقت یک بار به ما گزارش می‌دهید و این گزارش سئو به چه شکل است؟

یکی از مهم‌ترین نکات در استخدام متخصص/ شرکت سئو، گزارش دهی است. یک شرکت سئوی خوب نه تنها باید نتیجه کار را به شما گزارش دهد، بلکه باید شما را از تمام تغییرات اعمال شده آگاه کند. شما به عنوان یک مشتری حق دارید بدانید که چه تغییراتی بر روی سایت‌تان در حال اتفاق است.

یک گزارش سئو باید شامل موارد زیر باشد:

  • خلاصه‌ای از فعالیت‌ها: خلاصه‌ای از عملکرد کمپین‌های ایمیل مارکتینگ، لینک سازی، تولید محتوا و ...
  • ترافیک حاصل از نتایج جستجو: گزارشی از نرخ رشد یا تغییرات ترافیک حاصل از نتایج جستجو
  • رتبه‌ سایت در نتایج جستجو: گزارشی از رتبه صفحات مختلف سایت بر اساس کلمات کلیدی در نتایج جستجو
  • نرخ تبدیل کاربر به مشتری: گزارشی از تعداد مشتریانی که بعد از انجام فرآیندهای سئو به مشتری تبدیل شده‌اند

توجه داشته باشید طرح این سوال یک شرکت سئوی خوب را از بد مشخص نمی‌کند، اما به شما کمک می‌کند بدانید از یک شرکت سئو چه توقعی باید داشت.

موفقیت سئو را چگونه می‌سنجید؟

اگر شما بدانید از یک شرکت سئو چه چیزی می‌خواهید و بتوانید آن‌ها را به خوبی از خواسته‌هایتان مطلع کنید، مطمئن باشید که نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. با پرسش سوالات زیر از متخصص یا شرکت سئو متوجه می‌شوید که آنها برای سنجش موفقیت سئوی وب‌سایت چه معیارهایی دارند.

  • آیا درصد رشد ترافیک سایت در دوره‌ای مشخص را هدف‌گیری می‌کنند؟
  • آیا آن‌ها به دنبال رشد درصد مشخصی از یک معیار خاص هستند؟
  • آیا قرارگیری سایت در صفحه اول گوگل را موفقیت می‌دانند؟ یا رسیدن به صدر نتایج جستجو را موفقیت می‌پندارند؟

پاسخ‌شان هر چه باشد، به شما کمک می‌کند تا بدانید نتیجه‌ی فعالیت‌شان در راستای سرمایه‌گذاری‌های شما هست یا نه. همچنین، از آنها بپرسید که برای سنجش موفقیت جه متغیرهایی را دنبال می‌کنند؟

با این سوال متوجه خواهید شد که با یک فرد مبتدی یا با یک فرد خبره سر و کار دارید. می‌توان گفت تقریباً سئوی هر وب‌سایتی نیازمند ردیابی معیارهای زیر است:

  • رتبه صفحه در نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی
  • افزایش ترافیک سایت
  • معیارهای سئوی On-Page (بانس ریت، زمان سپری شده در صفحه و ...)

درست است که معیارهای بالا در سئو مهم هستند، اما تنها شرکت‌های سئوی معتبر، دو معیار دیگر نیز معرفی می‌کنند: سود بازگشت از سرمایه (ROI) و تبدیل کاربر به مشتری. داشتن رتبه نخست گوگل برای یک کلمه کلیدی خیلی خوب است، اما زمانی مفید خواهد بود که بتواند ترافیک حاصل از آن را به مشتری تبدیل کند.

چگونه استراتژی سئوی خود را با کسب و کار من تطبیق می‌دهید؟

تجربه نشان داده است که بیشتر کسب و کارهای کوچک علاقه‌ای برای سرمایه گذاری در بازاریابی موتورهای جستجو ندارند زیرا مطمئن نیستند که کسب و کارشان بتواند در آن موفق باشد. اگر شما نیز چنین تصوری از سئو دارید، لزوماً تفکر اشتباهی ندارید. حقیقت این است که برخی روش‌ها و تاکتیک‌های سئو ممکن است به درد کسب و کار شما نخورند.

معیارهای انتخاب یک فروشگاه ساز مناسب چه هستند؟حتما بخوانید: معیارهای انتخاب یک فروشگاه ساز مناسب چه هستند؟

با این اوصاف، یک متخصص سئوی خوب باید بداند که چگونه استراتژی‌های سئو را برای هر کسب و کاری به کار بگیرد. اگر این سوال را ازشان بپرسید، باید به نگرانی‌های شما پاسخ دهند.

اگر قرارداد را فسخ کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

پاسخ این سوال دقیقاً برای شماست زیرا باید بدانید که درگیر چه قرارداری می‌شوید. در بیشتر مواقع، شرکت های سئو قراردادی چند ماهه را با شما امضا می‌کنند. در طی این مدت کوتاه، شرکت سئو طرف قرارداد می‌تواند تغییراتی را در روند بهینه‌سازی سایت‌تان ایجاد کند و این نکته وجود دارد که این تغییرات ممکن است در طولانی مدت نتیجه‌بخش باشند.

حال، تصور کنید در این حین با مشکل مالی روبرو شوید و دیگر نتوانید هزینه‌های سئوی سایت‌تان را تامین کنید. در چنین شرایطی باید بدانید چه گزینه‌هایی در پیش رو دارید. البته شرایط دیگری برای فسخ قرارداد نیز وجود دارد، مثلاً شاید از نتیجه‌ای که می‌بینید راضی نیستید.

در هر صورت، پیش از امضای قرارداد تمام شرایط پرداخت را به دقت بخوانید و در صورت نیاز با گفتگو آن‌ها را تغییر دهید.

تعرفه‌های سئو و شرایط پرداخت هزینه چگونه است؟

قبل از عقد قرارداد، از هزینه‌ها و دستمزد تعرفه پروژه مطلع شوید. در صورتی‌ که از اصطلاحات و توضیحات قرارداد سر درنمی‌آورید، از آن‌ها بخواهید برای شما به زبان ساده این مطالب را توضیح دهند. اطلاعات را یکجا یادداشت کرده و از چند ارائه‌دهنده خدمات مشابه نیز یک برآورد قیمت داشته باشید. از اینکه هزینه‌ها به‌ صورت ساعتی، پروژه‌ای، درصد فروش یا روش‌های دیگر حساب می‌شوند، آگاه شوید.

خب این هم از سوالاتی که باید از شرکت سئو بپرسید تا مطمئن شوید کارتان به درستی انجام شود. حالا من یک سوال از شما دارم؟ تا حالا به این فکر کرده‌اید که خودتان سئو یاد بگیرید و سایتتان را بهینه کنید؟ یا اگر کسب و کار دارید، یکی از تیمتان سئوکار حرفه‌ای باشد؟

اگر چنین تصمیم دارید می‌توانید روی دوره تخصصی ما حساب کنید. ما در دوره جامع نوین از پایه تا پیشرفته بهینه‌سازی سایت را آموزش داده‌ایم. حتی کسی که هیچ پیش‌زمینه‌ای از سئو ندارد می‌تواند شرکت کند و به یک کاربلد سئو تبدیل شود. در این پکیج، مباحث تخصصی سئو داخلی و تکنیکال، خارجی، کیوورد ریسرچ، سرچ کنسول + سه کتاب تخصصی به شما ارائه می‌شود.

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که سئو، سرمایه گذاری طولانی مدت است و ماه‌ها طول می‌کشد تا شما نتایج آن را مشاهده کنید. یکی از دلایلی که شرکت‌های سئوی نامعتبر، علی رغم بروزرسانی‌های مرتب الگوریتم گوگل هنوز مشغول به فعالیت هستند این است که چندین ماه طول می‌کشد که نتایج قابل ردیابی باشند.

ما هم در این مقاله سعی کردیم نمونه سوالاتی را مطرح کنیم که به شما در شناسایی شرکت‌های نامعتبر سئو کمک کنند. همچنین با پرسیدن این سوالات، در نهایت می‌توانید شرکت سئوی معتبری را انتخاب کنید که با نیاز و بودجه‌تان هماهنگ است.

همچنین، اگر تصور می‌کنید که سوالات مهمی وجود دارند که ما در این مقاله به آن‌ها اشاره نکرده‌ایم، خوشحال می‌شویم که از طریق بخش دیدگاه‌ها، این سوالات را برای ما ارسال کنید تا بتوانیم با کمک یکدیگر منبع جامع و کاملی را به وجود بیاوریم.