زمانی که صحبت از انتخاب یک شرکت سئو برای مدیریت امور بهینه سازی سایت به میان می آید، معیارها و فاکتورهای متعددی به ذهن ما خطور خواهد کرد. انتخاب یک شرکت سئو‌ی مناسب مانند هر انتخاب دیگری می تواند تنش زا و چالش برانگیز باشد، به خصوص برای افرادی که آشنایی چندانی با مفهوم بازاریابی موتورهای جستجو ندارند.

در مقاله امروز قصد دارم برایتان توضیح دهم که در زمان انتخاب یک شرکت سئو یا متخصص سئو باید به چه نکاتی توجه داشته باشید و از چه اشتباهاتی دوری کنید. همچنین اگر متخصص سئو هستید، این مقاله می تواند به شما کمک کند تا خودتان را بهتر به مشتریان معرفی کنید.

در ادامه مقاله خواهم گفت که فرآیند مشاوره‌ی سئو به چه شکل انجام می شود. توجه داشته باشید انتخاب یک شرکت سئو (یا کارشناس سئو) با تجربه نکته بسیار مهمی است زیرا اگر تجارت شما به سئو و بهینه سازی سایت وابسته باشد، انتخاب یک کارشناس یا شرکت سئو مناسب می تواند بر روی کسب و کارتان بیشترین تاثیر را بگذارد.

با این حال، اشتباهات متعددی وجود دارد که بسیاری از افراد در حین انتخاب شرکت سئو مرتکب می شوند. این اشتباهات عموماً به علت نداشتن اطلاعات کافی اتفاق می افتد.

اشتباه 1: استفاده از گوگل به عنوان فیلتر انتخاب شرکت سئو

دلیلی که پشت این انتخاب قرار دارد در نگاه اول کاملاً منطقی به نظر می رشد. مطمئناً بسیاری از افراد در زمان انتخاب شرکت سئو با خود تصور می کنند یک شرکت سئوی خوب باید برای کلمات کلیدی مانند شرکت سئو، مشاور سئو، آژانس سئو یا کارشناس سئو یا شرکت سئو + نام شهر در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار داشته باشد.

بنابراین اگر به دنبال شرکت سئو در شهر اصفهان باشیم، باید در گوگل عبارت شرکت سئو در اصفهان یا سئو اصفهان را جستجو کنیم. مطمئناً با جستجوی این کلمات کلیدی، نام چند شرکت را در نتایج جستجو مشاهده خواهید کرد.

اما متاسفانه، نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کنیم این است که بیشتر شرکت های سئوی خوب، یعنی آن دسته از شرکت هایی که به تمام قواعد سئو تسلط دارند و همیشه سعی می کنند کارشان را به بهترین نحو انجام دهند، برای چنین کلمات کلیدی رتبه بندی چندان خوبی ندارند. شاید برایتان سوال شود چرا؟

خب در پاسخ باید بگویم این شرکت ها توانسته اند به خوبی پاسخگوی نیاز مشتریانشان باشند و همین مشتریان، این شرکت ها را به دوستان و آشنایان خود معرفی کرده اند. یک شرکت معتبر سئو تعداد بسیار زیادی مشتری دارد که بسیاری از آنها از خدماتی که دریافت می کنند، رضایت دارند. مشخصاً چنین شرکتی به طور مستمر در حال درآمدزایی است و آن چنان مشغله دارد که نمی تواند وب سایت خود را برای کلمات کلیدی دلخواهش بهینه سازی کند (یا این کار را به کندی انجام می دهد).

در نتیجه وب سایت این شرکت های معتبر در نتایج جستجوی گوگل دفن می شود. بسیاری از شرکت های سئویی که برای کلمات کلیدی سئو و بهینه سازی سایت رتبه بالایی دارند، معمولاً شرکت هایی حرفه ای نیستند. در حقیقت از آنجایی که بیشتر این وب سایت ها مشتری زیادی ندارند، تمام تلاش خود را بر جذب مشتری از طریق نتایج جستجوی گوگل متمرکز می کنند.

البته نمی توان گفت تمام وب سایت هایی که در صفحه نخست نتایج جستجو ظاهر می شوند، نامعتبر هستند. در بسیاری از مواقع شما می توانید یک شرکت سئو معتبر را با جستجو در گوگل پیدا کنید. تنها چیزی که باید به آن توجه کنید این است که بالا بودن رتبه یک سایت در نتایج جستجو معیار دقیقی نیست و بهتر است خدمات چند شرکت سئو را با یکدیگر مقایسه کنید.

اشتباه شماره 2: اعتماد به فهرست های "برترین شرکت های سئو"

افراد زیادی در زمان انتخاب شرکت سئو عباراتی مانند بهترین شرکت های سئو را در گوگل جستجو می کنند و معمولاً یا وب سایتی اسپم را در نتایج جستجو مشاهده می کنند یا با صفحه ای در یک فروم روبرو می شوند.

باید به شما بگویم که اعتماد کردن به چنین فهرست هایی نتایج خوبی برایتان در پی نخواهد داشت. بسیاری از این فهرست ها معمولاً به صورت اسپم و توسط ربات تهیه می شوند. همچنین نه تنها شرکت های سئوی معتبر علاقه ای به رتبه گرفتن برای این کلمات کلیدی ندارند، بلکه داشتن رتبه بالا برای کلمه کلیدی بهترین شرکت سئو نیز تاثیر چندانی بر کسب و کارشان نخواهد داشت.

اشتباه شماره 3: اعتقاد داشتن به راه میانبر در سئو

اشتباه سومی که بسیاری از افراد در زمان انتخاب شرکت سئو مرتکب می شوند، باور داشتن به وجود راه میانبر در سئو و بهینه سازی سایت است. بسیاری از شرکت های سئوی نامعتبر از این راهکار برای جذب مشتری استفاده می کنند. شما باید بدانید که در بحث سئو و بهینه سازی وب سایت، هیچ راه میانبر یا راهکاری مخفی وجود ندارد. هر راه میانبری به منزله دور زدن الگوریتم جستجوی گوگل است و منجر به جریمه شدن وب سایت تان خواهد شد.

یک شرکت سئو نامعتبر معمولاً به شکل زیر استدلال می کند:

گوگل به این شکل کار می کند: [...] و ما با راهکارهایی آشنا هستیم که با استفاده از آنها می توانیم در مدت کوتاهی وب سایت شما را به صدر نتایج جستجو بیاوریم. متاسفانه نمی توانیم این راهکارها را با شما در میان بگذاریم. این تکنیک ها منحصراً برای ماست و نمی توانیم با کسی آنها را به اشتراک بگذاریم، اما مطمئن باشید که این تکنیک ها به بهترین شکل ممکن نتیجه بخش هستند.

عذرخواهی مرا بپذیرید، اما همانطور که در مقاله سئو تضمینی بیان کردم، این جملات به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند. اگر از همین شرکت ها درباره نقشه و چگونگی انجام سئو و بهینه سازی سایت سوال کنید در پاسخ به شما خواهند گفت:

متاسفانه نمی توانیم اسرار شرکتمان را با مشتریان در میان بگذاریم.

اگر در زمان مشاوره با یک کارشناس سئو چنین پاسخی دریافت کردید، بدانید که با فردی صادق در ارتباط نیستید. سئو و بهینه سازی سایت، مفهومی بسیار گسترده و مشخص است و فهم آن چندان دشوار نیست. مطمئناً بسیاری از فاکتورها و عوامل سئو ریشه ای نامعلوم در الگوریتم جستجوی گوگل دارند، اما با کمی آزمون و خطا می توان عملکردشان را اندازه گیری کرد. در هر صورت چنین پاسخی از یک شرکت سئو پذیرفتنی نیست. حال سوال اینجاست که چگونه می توان یک شرکت سئو معتبر را یافت؟

 انتخاب یک شرکت سئو معتبر


مشتریان حق دارند از روش های سئو به کار گرفته بر وب سایت شان مطلع باشند.

روند مناسب برای انتخاب یک شرکت سئو معتبر

مرحله اول

در اولین مرحله بهتر است طی یک جلسه با تمامی اعضای تیم تان، اهدافی که قرار است از طریق سئو و بهینه سازی سایت به دست آورید را مشخص کنید. چرا می خواهید وب سایت خود را بهینه سازی کنید؟ چرا می خواهید برای برخی کلمات کلیدی خاص در صدر نتایج جستجوی گوگل باشید؟ سعی کنید برای این سوالات پاسخ مناسبی بیابید.

بیزینس مدل چیست؟ چگونه یک بوم مدل کسب و کار طراحی کنیم؟حتما بخوانید: بیزینس مدل چیست؟ چگونه یک بوم مدل کسب و کار طراحی کنیم؟

سپس، راه حلی تعیین کنید تا بوسیله آن موفقیت و شکست تان را اندازه گیری کنید. طی این روند، اهداف خوب و اهداف بد بسیاری وجود خواهند داشت.

اهداف خوبی که طی این مرحله می توانید برای خود تعیین کنید عبارتند از:

  • دیده شدن وب سایت تان برای کلمات کلیدی هدف
  • به دست آوردن ترافیک طبیعی و هدفمند از نتایج جستجوی گوگل
  • افزایش فروش از طریق بازاریابی موتورهای جستجو
  • افزایش میزان دانلود یا ثبت نام کاربران در وب سایت
  • برندسازی

اما اهداف بدی که می توانند در این مرحله انتخاب شوند عبارتند از:

  • افزایش ترافیک به هر شکل ممکن! ترافیکی که بدون هدف گذاری و به صورت ناخواسته وارد وب سایت شما شود، مطمئناً به بهبود کسب و کارتان کمک نمی کند.
  • اهمیت بیش از حد به رتبه بندی در نتایج جستجو! بسیاری از مردم تصور می کنند داشتن رتبه های بالا به تنهایی می تواند تجارت آنلاین شان را رونق بخشد، اما متاسفانه این گونه نیست. مسلماً داشتن رتبه بالا ترافیک خوبی را به وب سایتتان هدایت می کند اما این تولید محتوای ارزشمند و تجربه کاربری عالی است که نرخ تبدیل وب سایت شما را افزایش می دهد. اگر چنین هدفی برای وب سایت خود دارید پیشنهاد می کنم آن را از فهرست اهدافتان حذف کنید.
  • به دست آوردن رتبه بالاتر در نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص نسبت به سایر رقبا. این هدف نیز، هدف خوبی برای کسب و کارتان نخواهد بود زیرا به اهداف کلی سازمانی تان کمک نمی کند و درآمدتان را افزایش نمی دهد.
  • یکی دیگر از اهداف نادرستی که بین وبمسترها رایج است، به دست آوردن امتیازهای بالا در ابزارهایی مانند Majestic یا پیج رنک گوگل است. بسیاری از صاحبان کسب و کارها هنوز به دنبال شرکت سئو‌یی هستند که بتواند پیج رنک سایت شان را افزایش دهد. بهتر است بدانید که گوگل چند سال پیش سیستم پیج رنک خود را از کار انداخت.

به دنبال خدمات سئو هستید؟

ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
افزایش ترافیک وب سایت شما
021-41897070داخلی 3

مرحله دوم

زمانی که فهرست اهدافِ خوب خود را ایجاد کردید، پیشنهاد می کنم فهرستی سه یا پنج تایی از معیارهایی که برای انتخاب شرکت سئو در نظر دارید، به وجود آورید. برای مثال اگر حتماً می خواهید با کارشناس سئوی مورد نظر به صورت حضوری ملاقات کنید، بهتر است آن را یادداشت نمایید یا اگر با دورکاری مشکلی ندارید، آن را به فهرست خود اضافه کنید. همچنین، می تواند بودجه ای که برای سئو و بهینه سازی سایت خود در نظر گرفته اید را به فهرست خود اضافه کنید و بر اساس آن تصمیم گیری کنید.

به این ترتیب هر معیاری که برای انتخاب یک شرکت سئو مناسب در نظر دارید را در یک فهرست جمع آوری کنید. بهتر است که برای هر کدام از اولویت هایتان یک کاندیدا در نظر بگیرید و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید. در انتها می توانید با هر کدام از کاندیداها مصاحبه ای داشته باشید تا با نحوه عملکردشان بیشتر آشنا شوید.

چطور یک شرکت سئو خوب پیدا کنیم؟

حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه می توان یک شرکت سئو خوب را پیدا کرد یا آن را از بین چند شرکت تشخیص داد. برای این کار روش های قابل اعتمادی وجود دارند که عبارتند از:

  • معرفی شرکت های سئو توسط دوستان، آشنایان و همکاران.
  • معرفی توسط شرکت های مشابه غیر رقیب. برای مثال اگر در یک فضای B2B یا یک فضای تبلیغاتی مشغول به فعالیت هستید می توانید با برقراری ارتباط با شرکت های تجاری همکار و غیر رقیب از آنها در این زمینه کمک بگیرید. البته در حال حاضر باید چنین رابطه صمیمانه ای را با دیگر وب سایت ها داشته باشید. صحبت کردن درباره روند سئو و متخصص سئوی با این سایت ها به شما کمک می کند تا شرکت سئو مناسب را پیدا کنید.
  • افراد مشغول به فعالیت در زمینه سئو. اگر شما هم مانند من به دنبال مقالات جدید درباره سئو و بهینه سازی سایت هستید، احتمالا با اشخاصی که در وبلاگ های مختلف درباره روش های مختلف بهینه سازی سایت مطالبی منتشر می کنند، آشنایی دارید. شما می توانید با این کارشناسان سئو در ارتباط باشید و از آنها درباره وضعیت سئوی سایت خود مشاوره بگیرید.

از یک شرکت سئو چه سوالاتی بپرسیم؟

  • من به شخصه علاقه دارم از شرکت های سئو سوالات مختلفی بپرسم. مثلاً از چه روش هایی برای رسیدن به اهداف وب سایت من استفاده می کنید؟ و چرا از این روش های سئو استفاده می کنید؟
  • شما هم سعی کنید از شرکت سئو‌یی که با آن در ارتباط هستید درباره روند بهینه سازی و سیستم گزارش دهی شان سوال کنید. روند سئوی سایت من چه مدت طول می کشد؟ از چه ابزارهایی برای سئو استفاده می کنند؟ چرا از این روش ها و ابزارها استفاده می کنند؟ آیا این روش ها با اهداف تجاری من سازگار هستند؟ آیا آمارها و گزارشات مرتبط جمع آوری می شوند؟ از این آمارها و گزارشات به چه شکل استفاده می شود؟
  • توجه داشته باشید پیش از آنکه فرآیند سئوی سایت خود را آغاز کنید باید بدانید که وب سایت شما به چه چیزهایی احتیاج دارد. سئو و بهینه سازی سایت فرآیندی بلند مدت است، به همین دلیل به برنامه ریزی بلند مدت نیز احتیاج دارد. برای مثال ممکن است وب سایت شما نیاز به طراحی دوباره رابط کاربری (UI) یا تجربه کاربری (UX) داشته باشد یا برای تسریع بخشیدن به روند سئو، حضور تیم تولید محتوا ضروری باشد. در چنین شرایطی شما نمی توانید فرآیند سئو را آغاز کنید. زیرا تمام این تغییرات باید پیش از آغاز روند سئو یا حداقل با هماهنگی متخصص سئو اعمال شوند. بنابراین بهتر است با همکاری کارشناس سئو تغییرات لازم را بر روی وب سایت تان اعمال کنید.
  • سوال دیگری که باید از یک شرکت سئو بپرسید این است که اگر برنامه ریزی ها و روش های پیشنهادی شان اثربخش نبود، چه راهکاری را اتخاذ می کنند؟ سعی کنید درباره مشکلاتی این چنینی که در گذشته داشته اند و نحوه بر طرف کردنشان اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  • سوال بپرسید! حتی اگر اطلاعات چندانی درباره سئو و بهینه سازی سایت نمی دانید باز هم دست از پرسش بر ندارید. از شرکت سئوی مورد نظرتان بپرسید که الگوریتم رتبه بندی گوگل چگونه کار می کند و شما چگونه می توانید نتایج آن را تغییر دهید؟ حتی اگر چندان با اصول سئو آشنا نباشید، پاسخ کارشناس سئوی با تجربه بسیار واضح تر از دیگر کاندیداها خواهد بود.

مرحله سوم

من به شما توصیه می کنم که بر اساس 4 معیار زیر شرکت سئو‌ی خود را انتخاب کنید:

  1. اعتمادی که نسبت به یک شرکت به دست آورده اید: این اعتماد می تواند از طریق گفتگوی مستقیم، توصیه های همکاران یا تحقیق و بررسی خودتان به دست آمده باشد.
  2. منابع معتبر: اگر منبع معتبری (دوست، همکار یا وب سایتی قابل اطمینان)، شرکت سئو‌یی را به شما معرفی کرد می توانید با خیال آسوده تری روند بهینه سازی سایت خود را آغاز کنید.
  3. هماهنگی آداب ارتباطی: ممکن است طی مصاحبه با یک کارشناس سئو همه چیز به خوبی پیش برود و مطمئن شوید که فرد مصاحبه شونده از لحاظ فنی بسیار مطلع و خبره است. با این حال این امکان وجود دارد پس از مصاحبه حس رضایتی که انتظارش را داشته اید به سراغتان نیاید. بروز چنین احساسی معمولاً به دلیل عدم تطابق فرهنگی رخ می دهد. پیشنهاد می کنم در این شرایط به دنبال فرد دیگری باشید.
  4. ساختار قرارداد و قیمت گذاری: معمولاً قرارداد شرکت های سئو به صورت شفاهی منعقد شده و سپس به صورت کتبی ثبت می شود. بیشتر شرکت های سئو پیش از آغاز کار مبلغی را دریافت می کنند، پس از آن شما باید برای دوره زمانی مشخصی، مبلغی را به صورت ماهانه به آن ها پرداخت کنید. همچنین، معمولاً پس از پایان قرار داد، قراردادی جدید برای حفظ و نگهداری موقعیت وب سایت ثبت خواهد شد. قیمت گذاری خدمات سئو شبیه به شرکت های شرکت های مشاوره است. با این حال اگر در قراردادتان بند یا تبصره ای غیرمعمول مشاهده کردید، بهتر است پیش از عقد قرار داد درباره آن تحقیق کنید.

نکات حرفه ای برای انتخاب شرکت سئو مناسب

  • اگر کسب و کارتان به گونه ای است که سئو و بهینه سازی سایت برایتان اهمیت بالایی دارد، بهتر است فکر برون سپاری را از ذهن خود بیرون کنید و یک متخصص سئو را به صورت تمام وقت استخدام کنید. مطمئن باشید یک شرکت سئو نمی تواند به شکل یک متخصص سئوی درون سازمانی از منابع و امکانات شما استفاده کند. بهتر است در ابتدا از یک شرکت سئو به صورت برون سپاری کمک بگیرید و با گذشت زمان فردی را برای انجام امور بهینه سازی سایت خود استخدام کنید.
  • اگر تصور می کنید هزینه شرکت های سئو بیشتر از توان مالی تان است، پیشنهاد می کنم یک سئوکار مبتدی را برای وب سایت خود استخدام کنید و در مرحله بعدی از یک شرکت سئو برای انجام امور مشاوره بگیرید. مطمئناً این روش به زمان و برنامه ریزی بیشتری احتیاج دارد، اما از لحاظ هزینه به نفع تان خواهد بود.
  • به یاد داشته باشید که سئو برای همه کسب و کارها مناسب نیست. رقابت بسیار شدیدی در سئو وجود دارد به طوری که 95% از کلیک ها بر روی صفحه اول گوگل انجام می شود که 60% الی 70% این کلیک ها مختص به 4 لینک برتر نتایج جستجو است. به همین دلیل فرآیند سئو به هزینه، زمان زیاد و برنامه ریزی دقیق نیاز دارد. بنابراین اگر شرایط  و تعهد لازم برای انجام سئو و بهینه سازی سایت را ندارید، بهتر است آن را فراموش کنید زیرا تغییر رتبه وب سایت تان از صفحه 5 به صفحه 2 نتایج جستجو تاثیری عمیقی بر روی کسب و کارتان نخواهد داشت.

خب، امیدوارم که این مقاله توانسته باشد در انتخاب یک شرکت سئو مناسب به شما عزیزان کمک کند. راستی تا حالا به این فکر کرده‌اید که خودتان سئو یاد بگیرید و سایتتان را بهینه کنید؟ یا اگر کسب و کار دارید، یکی از تیمتان سئوکار حرفه‌ای باشد؟

اگر چنین تصمیم دارید می‌توانید روی دوره تخصصی ما حساب کنید. ما در دوره جامع نوین از پایه تا پیشرفته بهینه‌سازی سایت را آموزش داده‌ایم. حتی کسی که هیچ پیش‌زمینه‌ای از سئو ندارد می‌تواند شرکت کند و به یک کاربلد سئو تبدیل شود. در این پکیج، مباحث تخصصی سئو داخلی و تکنیکال، خارجی، کیوورد ریسرچ، سرچ کنسول + سه کتاب تخصصی به شما ارائه می‌شود.

همچنین، خوشحال می شویم که نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

موفق باشید!