می‌بینیم که شما هم خبر ویژگی‌های حیرت‌انگیز واتساپ بیزنس به گوشتان رسیده و تصمیم گرفتید که آن را برای کسب و کار خود تست کنید!
باید بگوییم که تصمیمتان کاملاً درست است. واتساپ بیزنس رو سیاهتان نخواهد کرد.

در ویدیو زیر سعی کردیم با کمی طنز و خلاقیت واتساپ بیزنسی را با واتساپ معمولی مقایسه کنیم. توصیه می‌کنیم که حتماً آن را تماشا کنید و نظرتان را هم به ما بگویید. :)

دانلود واتساپ بیزنس

برای دانلود این اپلیکیشن دوست داشتنی، باید به سایت گوپل پلی یا اپل استور بروید و آخرین نسخه آن را روی دستگاه خود نصب کنید.

لینک دانلود واتس‌اپ بیزنس از Google Play

لینک دانلود واتس‌اپ بیزنس از Appstore

حالا شاید از خودتان بپرسید که آیا واقعاً احتیاج است که یک اپلیکیشن پیام رسان دیگر هم نصب کنم؟اصلاً واتس اپ معمولی چه هست که حالا واتس اپ بیزنس‌اش چه باشد؟
پاسخ این سوال ممکن است شگفت‌زده‌‌تان کند.

واتساپ بیزنس چیست؟

سرویس پیام رسان واتس‌اپ بیزنس، به طور مشخص، برای کسب و کارها طراحی و ساخته شده است. مثلاً همانطور که در عکس زیر می‌بینید. به محض اینکه به شخصی پیام می‌دهید که حساب واتس‌اپ بیزنس دارد، پیام زیر توسط واتس‌اپ برای شما ارسال می‌شود.

واتساپ بیزنس

یکی از منحصر به فردترین ویژگی‌های واتس‌اپ بیزنس این است که شما می‌توانید با استفاده از آن، در هر ساعتی از شبانه روز، در دسترس مشتری‌هایتان باشید؛ بدون آن که حتی دست به گوشی بزنید :)
در ادامه مقاله تمام ویژگی‌های این پیام‌رسان را باهم بررسی می‌کنیم و از تفاوت آن با واتس‌اپ معمولی هم می‌گوییم.

چرا نصب واتساپ بیزنس مهم است؟

راستش را بخواهید، تصور اینکه با مشتری از طریق تماس تلفنی، پیامک، یا دایرکت اینستاگرام صحبت کنیم، کار سختی است و همانگی با مشتری از این راه‌ها، دیگر به درد این دوره و زمانه نمی‌خورد. پس یک راست برویم سراغ اصل مطلب یعنی ویژگی‌های به درد بخور واتس‌اپ بیزنس و تفاوت‌هایش با واتس‌اپ معمولی.

ایجاد فروشگاه در واتساپ بیزنس

اولین و مهم‌ترین قابلیت واتس‌اپ بیزنس، این است که شما می‌توانید وارد قسمت Business tools شوید و برای کسب و کار خود یک پروفایل مخصوص بسازید.

در این بخش، شما می‌توانید تمام اطلاعات کسب و کار خود را اضافه کنید.

اینجا ویترین کسب و کار شما است. در این قسمت باید اطلاعات بیرنس خود را کامل و جامع وارد کنید.

اطلاعاتی مثل:

  • عکس لوگو
  • نام کسب و کار
  • دسته‌بندی کسب و کار
  • آدرس مغازه (در صورتی که مغازه دارید)
  • ساعت کاری
  • ایمیل
  • آدرس وب‌سایت
  • عکس محصولات

از این بخش به سادگی نگذرید، چون این اطلاعات به درد مشتری میخورد و شما باید بدانید که با راحتتر کردن مسیر مشتری، به فروش خودتان کمک کرده‌اید.

 

ارسال پیام خودکار در ساعت غیرکاری

بخش Away message در واتساپ بیزنس به شدت به درد کسب و کارها می‌خورد. مخصوصاً زمانی که در دسترس نباشید و یا مشتری، خارج از ساعات کاری به شما پیام داده باشد.
برای فعالسازی این گزینه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از منوی بالا سمت چپ، وارد گزینه Busniess tools شوید.
  2. به قسمت Away message بروید.
  3. گزینه اول را فعال کنید، تا باقی گزینه‌ها روشن شود.
  4. در بخش Away message، پیام مورد نظر خود را بنویسید.
  5. در قسمت Schedule، میتوانید زمانی که می‌خواهید این پیام فرستاده شود را مشخص کنید.
  6. و در آخر هم گزینه save را بزنید.

ارسال پیام خوش‌آمدگویی خودکار

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب واتس‌اپ بیزنس که خود ما به شدت طرفدارش هستیم همین بخش است.
سیستم ارسال پیام خوش‌آمدگویی به صورت خودکار، یعنی وقتی مشتری هر پیامی به شما بدهد، همان لحظه از طرف شما برایش یک پاسخ ارسال می‌شود.

همین چند وقت پیش خود ما به یک کافه در تهران پیام دادیم تا میز رزرو کنیم و به محض اینکه پیام اول را ارسال کردیم، به ما پاسخ دادند که درخواستمان را تا 15 دقیقه آینده بررسی خواهند کرد و در صورت تایید به ما اطلاع خواهند داد.

سئو کلاه سیاه؛ مناسب برای کلاهبرداران!حتما بخوانید: سئو کلاه سیاه؛ مناسب برای کلاهبرداران!


با این کار، فرآیند رزرو برای مشتری و کافه آسان شد. شما هم می‌توانید برای کسب و کار خود از این ویژگی واتس‌اپ بیزنس کمک بگیرید، تا کارتان راحت شود.

امکان برچسب‌گذاری برای چت‌ها

ویژگی سوم واتساپ بیزنس، امکان برچسب‌گذاری پیام‌ها (Lable) است.
با این روش شما می‌توانید، چت‌های خود را با مشتریان مختلف دسته‌بندی کنید.
برای مثال، اگر مشتری‌ای هنوز هزینه محصول را پرداخت نکرده است، به چت او برچسب زرد رنگ بزنید.

امکان پاسخ‌دهی سریع با کلیدواژه‌ها

یکی از بزرگترین دغدغه‌های فروشندگانی که با مشتری‌هایشان به طور دائم در ارتباط هستند، پاسخ دادن به سوال‌های تکراری است. بعضی از فروشندگان معمولاً یک متن از قبل آماده می‌کنند و همان را برای مشتری می‌فرستند. یعضی دیگر هم در قالب یک عکس، اطلاعات لازم را به مشتری می‌دهند.

اما واتس‌اپ بیزنس، کار ما را راحت کرده است و با استفاده از این قابلیت می‌توانید پاسخ‌های هدفمندتری به مشتریان خود بدهید. اینطوری هم خودتان راحت‌تر هستید و هم به مشتری حس بهتری می‌دهید.

این ویژگی چگونه کار می‌کند؟
کافی است وارد تنظیمات شوید و سپس به بخش Business Tools بروید. از این قسمت، گزینه Quick replies را انتخاب کنید.
در این بخش آیکون + را بزنید و پیام مورد نظر خود را در بخش Message بنیویسید و در بخش بعدی کلیدواژه مرتبط با آن را اضافه کنید.

از آن به بعد تنها با تایپ /کلیدواژه به پاسخ سریع دسترسی دارید و می‌توانید همان پیامی که نوشته بودید را در جا ارسال کنید.

سعی کردیم در این مقاله، به خلاصه‌ترین و کاربردی‌ترین شکل ممکن تمام ویژگی‌های واتس‌اپ بیزنس را بررسی کنیم. آیا شما تجربه استفاده از این اپلیکیشن را داشته‌اید؟ حتماً نظرتان را برای ما بنویسید.