من فکر می‌کنم گوگل به نوعی خوددرگیری مزمن دچار است یا به قول خودمان ایرانی‌ها مرض دارد! آخر از طرفی به ما می‌گوید؛ مثل بچه آدم، قانونی رفتار کنید و از تکنیک های سئو کلاه سفید کمک بگیرید؛ اما اگر بخواهیم به حرفش گوش کنیم باید تا آخر عمرمان برای رسیدن به صفحه اول صبر کنیم.

از آن‌طرف اگر بخواهیم بی‌توجه به صحبت‌هایش باشیم و سراغ تکنیک ‌های سئو کلاه سیاه برویم، جوری سایتمان را جریمه می‌کند که تا نسل‌های بعدی‌مان هم جرعت فعالیت دوباره در سطح وب را نداشته باشند. اما خب مثل اینکه سئوکارهای متخصص برای این مشکل دوگانگی رفتاری گوگل یک راه حل عالی پیدا کرده‌اند: سئو کلاه خاکستری یا gray hat seo!

سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو کلاه خاکستری چیست؟

من کاری به تعریف سایت‌های خارجی ندارم! بعد از چند سال فعالیت در زمینه تولید محتوا و سئو سایت تعریفی که می‌توانم به بهترین شکل در مورد سئو کلاه خاکستری به شما بدهم این است:

استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه که هنوز برای گوگل قابل تشخیص نیستند و الگوریتم‌های گوگل آنها را با تکنیک‌های سئو کلاه سفید اشتباه میگیرند!

حالا بگذارید این تعریف را کمی باز کنم: سئو کلاه خاکستری دقیقا بین سئو کلاه سفید و سیاه قرار گرفته. در این نوع سئو ما از تکنیک‌های عادی سئو کلاه سفید استفاده می‌کنیم؛ اما در بخش‌هایی که تکنیک‌های کلاه سفید برای جواب دادن نیاز به زمان زیادی دارند، کمی شیطنت به خرج می‌دهیم. یعنی در چنین شرایطی به سراغ تکنیک‌هایی از سئو می‌رویم که در اصل کلاه سیاه هستند اما ما با حساسیت و تکنیک‌هایی که در اجرای آنها به خرج می‌دهیم، نمی‌گذاریم گوگل متوجه تقلب کردنمان شده و جریمه‌مان کند. بگذارید به رسم عادت یک مثال بزنم:

مثالی از سئو خاکستری

یکی از فاکتورهای اصلی بهینه‌سازی سایت که در مقاله 200 فاکتور سئو هم به آن اشاره کردیم، موضوع مهم لینک‌سازی خارجی است. گوگل می‌گوید اگر شما یک وب سایت باکیفیت و معتبر باشید، مخاطبان و صاحب سایت‌های سطح وب به شما لینک می‌دهند. پس هرچه تعداد و کیفیت این لینک‌ها بیشتر باشد، شما هم رتبه بیشتری می‌گیرد.

اما خب در واقعیت شرایط کمی متفاوت است. به عنوان نمونه در ایران مخاطبان خیلی راغب به لینک دادن نیستند! یعنی به ندرت وب سایتی را پیدا می‌کنید که حاضر شود به رقیب خودش یا اصلاً یک سایت عادی نه چندان مرتبط به حیطه کاری‌اش لینک بدهد. در حالی که این فرهنگ در وب انگلیسی حدوداً رعایت می‌شود.

در چنین شرایطی اگر منِ سئوکار بخواهم منتظر این بمانم که کاربران وب فارسی سایتم را شناخته و به آن لینک بدهند، احتمالاً باید موهایم را هم‌رنگ دندان‌هایم کنم. پس گاهی بیخیال سئو کلاه سفید می‌شوم.

حالا در مقابل اگر بخواهم کلاه سیاه رفتار کنم؛ باید به سراغ سایت‌های سطح وب بروم و با پرداخت پول، تعداد زیادی لینک خارجی از آن‌ها بخرم. در این حالت گوگل به کمک الگوریتم‌های خودش متوجه تقلب کردن من شده و سریعاً دستم را در دست الگوریتم پنگوئن می‌گذارد تا سایتم را پنالتی کند.

برای اینکه درک کامل‌تری از اصول و کارکرد سئو داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه دوره سئو پایه بزنید، ما در این دوره دو ساعته درباره هرآنچه برای شروع یادگیری سئو لازم دارید، صحبت کرده‌ایم.

پس راهکار چیست؟

راهکار همان سئو کلاه خاکستری است: در اینجا من به سراغ تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری برای لینک‌سازی می‌روم. مثلاً به جای اینکه ناگهان هزار لینک از فلان سایت بخرم (این یک تکنیک کلاه سیاه است) هر از گاهی تعداد کمی لینک در وب سایت‌های مختلف می‌خرم و به مرور فرآیند لینک بیلدینگ سایتم را جلو می‌برم! در این حالت گوگل متوجه تقلب کردن من نشده و تصور می‌کند واقعاً در حال استفاده از سئو کلاه سفید هستم. یعنی گوگل فکر می‌کند به دلیل کیفیت بالای مطالبم، وب‌سایت‌های مختلف به من لینک داده‌اند و در نتیجه رتبه‌ام را در کلمات مختلف افزایش می‌دهد.

همینجا وسط یک پرانتز باز کنم. گوگل کتابی دارد که از معیارهای رتبه‌بندی برای ارزیابانش حرف زده و گفته که به چه ویژگی‌هایی برای ارزیابی یک سایت دقت کنند. این کتاب را با ترجمه نوین می‌تونید از این صفحه دریافت کنید.

خب، فکر می‌کنم تا اینجا به خوبی متوجه شدید که seo کلاه خاکستری چیست. در ادامه می‌خواهم به سراغ تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری رفته و شما را با آن‌ها آشنا کنم.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

تکنیک های سئو خاکستریهمین‌جا و قبل از توضیح دادن تکنیک‌ها، بگذارید یک نکته را به شما بگویم: من صرفاً با توجه به تجربه و مطالعات خودم این تکنیک‌های کلاه خاکستری سئو را به شما معرفی می‌کنم. اما به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم که بدون داشتن دانش قبلی سراغشان بروید! خیلی از تکنیک‌های گفته شده در ادامه نیاز به داشتن دانش تخصصی دارد و ممکن است اجرای آن‌ها بدون دانش فنی باعث جریمه وب‌سایت شما شود.

1. طراحی دوباره و آپدیت صفحات

یکی از تکنیک‌های کلاه سفید سئو، آپدیت محتوای سایت است. کلا گوگل به وب‌سایت‌هایی که دائما محتوای خودشان را بروزرسانی می‌کنند علاقه خاصی نشان می‌دهد.

حالا شما می‌توانید در یک تکنیک سئو خاکستری، وب سایتتان را طراحی دوباره کنید! در این حالت به دلیل تغییر عمده در کدهای برنامه نویسی وب سایت، گوگل تصور می‌کند در حال آپدیت محتواهای‌تان هستید و اعتبارتان را زیاد می‌کند.

سئو داخلی؛ با 14 تکنیک جزو صدرنشین‌های گوگل شوید!حتما بخوانید: سئو داخلی؛ با 14 تکنیک جزو صدرنشین‌های گوگل شوید!

تکنیک بعدی در این زمینه، آپدیت محتواهای قبلی سایت است. در این تکنیک باید سراغ مقالات و صفحاتی که قبلا منتشر کرده رفته و سعی کنید حداقل 100 تا 300 کلمه متن و یک تصویر به آنها اضافه کنید. البته اگر قرار است این متن‌ها باعث کاهش تجربه کاربری شوند، بهتر است بیخیالش شوید.

2. لینک سازی کلاه خاکستری

تکنیک های سئو کلاه خاکستریدر مثالی که بالاتر زدم، به تکنیک سئو کلاه خاکستری با لینک‌سازی اشاره کردم. اما خب با توجه به اهمیت بالای لینک بیلدینگ و البته حساسیتی که گوگل نسبت به آن دارد، باید یک سری نکات مهم را هم در مورد آن به شما توضیح بدهم. در ادامه چند تکنیک و استراتژی کم‌خطر در این زمینه را به شما معرفی می‌کنم:

خرید رپورتاژ باکیفیت

رپورتاژها محتواهای هزار تا 2 هزار کلمه‌ای همراه با چند لینک به سایت شما هستند که در وب سایت‌های معتبر منتشر می‌شوند. مثلا ممکن است من بخواهم وب‌سایتم را روی یک کلمه کلیدی سخت سئو کنم. در این حالت سراغ یک سایت خبری پراعتبار مثل خبرگزاری ایسنا رفته و با پرداخت هزینه، از آنها می‌خواهم مقاله مورد نظر من را بین مقالات خودشان منتشر کنند. می‌توانید در مقاله «رپورتاژ چیست» بیشتر با این روش تبلیغاتی آشنا شوید.

رپورتاژ که قانونی است پس چرا کلاه سفید نیست؟

از نظر گوگل، اگر شما بابت دریافت لینک از وب‌سایت‌های دیگر هزینه‌ای پرداخت کنید، در حال انجام سئو کلاه سیاه هستید. ولی با توجه به اینکه ما سعی می‌کنیم رسانه‌های پرقدرتی را برای خرید رپورتاژ انتخاب کرده و همینطور به روش‌های نسبتاً مخفیانه از آن‌ها لینک بگیریم، گوگل متوجه قضیه نشده و در اصل سئو کلاه .خاکستری کرده‌ایم منظورم از روش‌های لینک‌سازی مخفیانه، همان انتشار لینک درون محتوای رپورتاژی است.

در هر حال؛ خرید رپورتاژ چند مزیت دارد:

1_ سایت‌هایی که اقدام به فروش رپورتاژ می‌کنند قدرت زیادی داشته و گرفتن لینک از آن‌ها تأثیر خیلی بالایی روی سئو سایتمان دارد.

2_ این وب‌سایت‌ها به صورت ثابت یک‌سری مخاطب دائمی دارند. این موضوع باعث می‌شود رپورتاژ ما توسط بازدیدکنندگان سایت آن‌ها هم مشاهده شده و تعدادی مخاطب و حتی مشتری از این طریق جذب کنیم.

3_ اگر محتوای رپورتاژ کیفیت خوبی داشته باشد، احتمال اینکه روی کلمه کلیدی مورد نظرش سئو شده و به صفحات اول گوگل برسد هم زیاد است. به این ترتیب رپورتاژ از گوگل هم بازدید گرفته و مخاطب به سایت ما می‌فرستد.

4_ و در نهایت اینکه اگر سایت مرجع و خوبی برای انتشار رپورتاژ پیدا کنیم، در اصل تعداد زیادی بک لینک باکیفیت برای خودمان خریده‌ایم. چون تعداد زیادی سایت در سطح وب هستند که مطالب خودشان را به صورت کاملا کپی شده از این سایت‌های بزرگ دریافت می‌کنند. بنابراین مقاله ما هم بین همین مطالب کپی شده، و رپورتاژمان در چندین سایت دیگر هم منتشر می‌شود.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد نحوه نوشتن و انتشار رپورتاژ دارید، صفحه آموزشی رپورتاژ در آکادمی نوین به شما کمک می‌کند. همینطور اگر می‌خواهید رپورتاژ بخرید، می‌توانید روی کمک تیم نوین حساب کنید.

بازاریابی دیجیتال چیه و چه متعلقاتی داره؟!

تو این کتاب همه چیز بازاریابی دیجیتال رو بهت آموزش دادیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
می‌خوام یاد بگیرم
021-58438داخلی 1

لینک‌سازی چند گره‌ای

لینک سازی در شبکه‌های اجتماعیاین یکی از آن تکنیک‌هایی است که فقط در دوره‌های آموزشی غیر رایگان از آن صحبت می‌شود: در بالاتر گفتیم که گوگل روی فرآیند لینک بیلدینگ حساسیت زیادی دارد. این یعنی‌ اگر شما بدون دانش قبلی سراغ یک وب‌سایت بی‌اعتبار رفته و اقدام به خرید بک‌لینک برای خودتان کنید؛ ممکن است دچار خشم و جریمه گوگل شوید.

اما در تکنیک ساخت لینک چند گره‌ای ما سعی می‌کنیم علاوه بر کاهش ریسک، اعتبار بسیار بیشتری به سایتمان منتقل کنیم. روش کار به این صورت است که ما برای وب‌سایتمان تعدادی لینک در سایت‌های با اعتبار ساخته یا می‌خریم. مثلا یک رپورتاژ در سایتی با اعتبار. در مرحله بعد برای صفحه رپورتاژمان در سایت گفته شده، اقدام به خرید لینک می‌کنیم. لینک‌هایی که برای صفحه رپورتاژ می‌خریم نیاز ت نیسخیلی اعتبار بالایی داشته باشند.

به این ترتیب با هزینه‌ای کم، اعتبار رپورتاژمان را افزایش می‌دهیم و با افزایش اعتبار رپورتاژ، لینک‌های درون آن که به سایت ما هستند هم قدرت بیشتری می‌گیرند. حتی می‌توانیم کمی حرفه‌ای‌تر عمل کرده و برای لینک‌های گره 2 خریداری شده هم دوباره لینک بخریم یا از سوشال سیگنال‌ها کمک بگیریم. در ادامه درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

هاتجر (Hotjar) چیست؟ داغ‌ترین نقطۀ وب‌سایت‌تان کجاست؟حتما بخوانید: هاتجر (Hotjar) چیست؟ داغ‌ترین نقطۀ وب‌سایت‌تان کجاست؟

3. خرید دامنه‌های منقضی شده

سئو کلاه خاکستری و دامنه های منقضی شده

این تکنیک کلاه خاکستری سئو مدت زیادی است که در سطح وب استفاده می‌شود و می‌رود که گوگل کم‌کم آن را شناسایی کند. اما خب هنوز استفاده از آن بازخورد دارد.

در این تکنیک شما باید به دنبال دامنه‌هایی باشید که منقضی شده‌اند. مثلا وب سایت diabetes.com سایتی بوده که 4 سال در زمینه آموزش دستورات پزشکی فعالیت می‌کرده. بعد از این مدت صاحبانش بیخیال فعالیت در آن شده و دامنه را تمدید نمی‌کنند. حالا شما می‌توانید این دامنه را خریده و یک وب‌سایت روی آن بارگذاری کنید.

دامنه‌ای که شما خریده‌اید به خاطر 4 سال فعالیت مداوم امتیاز سئو بالایی دارد؛ پس می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و در آن برای وب‌سایت یا وبسایت‌های مورد نظر خودتان لینک‌سازی کنید.

نکته: دقت کنید دامنه خریداری شده اعتبار بالایی داشته باشد! اگر این دامنه نرخ اسپم بالا و دامین آتوریتی کمی داشته باشد، در اصل استفاده از آن برای ساخت لینک بازخورد منفی برایتان خواهد داشت. برای بررسی قدرت هر دامنه از ابزار site explorer وب سایت moz استفاده کنید که نرخ اسپم و امتیاز دامنه حدودی را به شما می‌دهد.

نکته 2: برای بررسی دامنه‌های ir منقضی‌شده سراغ وب سایت nic.ir بروید. از سایت Expired Domain هم می‌توانید دامنه‌های منقضی شده با Domain Autority بالا را پیدا کنید.

نکته 3: فرآیند لینک‌سازی خارجی یک موضوع به شدت مهم، تاثیرگذار و البته خطرناک در سئو است. پیشنهاد میکنم قبل از انجام هر فعالیت خاصی در مورد آن، سری مقاله‌های لینک‌سازی در وبلاگ نوین را بخوانید.

6_ کامنت مارکتینگ کنید!

کامنت مارکتینگ

زمانی که در یک صفحه از سایت شما تعداد زیادی مخاطب نظر بدهند، گوگل متوجه این می‌شود که مطلب شما به شدت مورد توجه قرار گرفته. مهم نیست که این نظرات در جهت منفی باشد یا مثبت؛ گوگل محتوایی که باعث به حرف آمدن و تعامل مخاطب شود را دوست دارد.

البته تولید محتوای باکیفیت و ترغیب مخاطب به ارسال کامنت، در اصل یک تکنیک کلاه سفید سئو است. اما در روش کلاه خاکستری شما باید از دوستان و آشنایان خودتان بخواهید که در صفحات وب سایتتان کامنت ارسال کنند. البته یادتان باشد این فرآیند باید به صورت عادی و طبیعی انجام شود. در غیر اینصورت ممکن است الگوریتم‌های گوگل متوجه تقلبی بودن فعالیت‌هایتان بشوند. اگر می‌خواهید از این تکنیک سئو کلاه خاکستری استفاده کنید، حتما قبل از آن مقاله کامنت مارکتینگ را بخوانید.

7_ تکنیک سوشیال سیگنال در سئو کلاه خاکستری

تکنیک سوشیال سیگنال در سئو کلاه خاکستریخب، به سراغ یکی از آن تکنیک‌های خفن کلاه خاکستری برویم. در چند سال گذشته به لطف بعضی از سئوکارهای سطح وب، از بک‌لینک‌ها به شدت سوء استفاده شد. همین موضوع باعث شده گوگل سعی کند گزینه‌های دیگری را به جای بک لینک‌ها وارد فاکتورهای سئو کند.

یکی از همین گزینه‌ها، سوشیال سیگنال یا سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی است. در این فاکتور گوگل برای اینکه اعتبار یک وب‌سایت را بررسی کند، به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌رود. در ادامه بررسی می‌کند که پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود وب‌سایت چقدر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند؟ همینطور میزان تعامل کاربران شبکه‌های اجتماعی با پست‌های سایت را هم بررسی می‌کند. مثلا تعداد اشتراک‌گذاری لینک یک پست از وب‌سایت شما و...

اما به سراغ تکنیک‌ها برویم: شما راه‌های زیادی برای میانبر زدن در این فاکتور سئو دارید. روش اول خرید سوشیال سیگنال است. در این تکنیک به سراغ وب سایت‌های فروشنده این خدمات رفته و از آن‌ها لایک، اشتراک گذاری، کامنت و... برای پست‌های شبکه اجتماعی یا سایت خودتان می‌گیرید.

در روش دوم هم می‌توانید از دوستان و آشنایانتان بخواهید لینک پست‌های سایتتان را در شبکه‌های اجتماعی‌شان به اشتراک بگذارند. این تکنیک گاهی آنقدر بازخورد دارد که بعضی از وبمستران اقدام به ساخت اکانت‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی و حتی تولید محتوا در آن کرده تا صرفاً بتوانند از این طریق سئو وب سایت‌شان را بهبود بدهند.

روش سوم این است که از اینفلوئنسرها بخواهید که در شبکه‌های اجتماعی شما را معرفی کنند و به شما لینک بدهند. مثلاً تکنیک «صفحه را بکشید بالا» در استوری اینستاگرام یکی از روش‌های لینک دادن به صفحات سایت شما خواهد بود است.

لایک

نکته: در ایران اغلب بعد از شنیدن واژه شبکه اجتماعی، ذهن همه کاربران به سمت اینستاگرام می‌رود. اما در بین شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام کمترین تأثیر را روی سئو وب‌سایت دارد. در حال حاضر بهترین شبکه‌ها لینکدین، توییتر و فیسبوک هستند.

کلام آخر

خب، به انتهای مقاله سئو کلاه خاکستری رسیدیم. به رسم همیشه سعی شد مقاله‌ای که در نوین منتشر می‌شود از دیگر مقالات سطح وب کامل‌تر و ارزشمندتر باشد. امیدوارم مطالعه آن برای شما مفید بوده باشد. می‌توانید در صفحه آموزش سئو در آکادمی نوین، بقیه آموزش‌های رایگان سئو را مطالعه کنید.. خوشحال می‌شویم اگر نظرات مثبت و منفی خودتان در مورد این مطلب را در بخش نظرات مطرح کنید.