اگر راجع به سئو و بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر مطالعه کرده باشید، به احتمال زیاد می‌دانید که گوگل فاکتورهای زیادی در رتبه‌بندی و سئو سایت استفاده می‌کند. این فاکتورها چه چیزی هستند و چه تآثیری بر روی رتبه سایت دارند؟

در این مقاله قصد داریم لیست کاملی از این عوامل و فاکتورهای سئو (تقریباً 200 فاکتور) را ارائه کنیم. برخی از این فاکتورها تأیید شده‌اند و برخی بحث برانگیزند. اما همه این عوامل را به طور کامل بیان خواهیم. کرد.

این مقاله به عنوان یک راهنما نوشته شده است، نه به عنوان قوانین سخت و مطمئن گوگل. فقط گوگل می‌تواند فاکتورهای دقیق رتبه‌بندی را تایید کند که معمولاً به طور واضح این کار را نمی‌کند. اما در مجموع بنا بر مستندات گوگل و تجربیات وبمسترها و سئوکارها در بهینه‌سازی سایت، این عوامل برای سئو مطرح شده‌اند.

قبل از اینکه برویم سراغ مقاله، می‌خواهیم یک دوره حرفه‌ای سئو به شما معرفی کنیم. این دوره مجموعه‌ای از همه آموزش‌هایی است که شما برای بهینه‌سازی سایتتان به آن احتیاج دارید. این اطمینان را به شما می‌دهیم که این دوره کامل‌ترین پکیج آموزش سئو است که می‌توانید پیدا کنیدو مباحث تخصصی سئو داخلی و خارجی، سئو تکنیکال، کیوورد ریسرچ، سرچ کنسول + سه کتاب تخصصی به شما ارائه می‌شود.

عوامل رتبه‌بندی مربوط به دامنه

عوامل رتبه بندی گوگل مربوط به دامنه

1. طول عمر دامنه

سن دامنه برای رتبه‌بندی گوگل اصلاً اهمیت ندارد. قبلاً وبمسترها می‌گفتند این فاکتور در سئو تأثیرگذار است ولی وقتی در توییتر از جان مولر پرسیده شد که آیا سن دامنه برای گوگل اهمیت دارد، جواب جان مولر یک «نه» قاطع بود.

49. اعتبار دامنه (Domain Authority)

اگر دو صفحه در همه معیارها یکسان باشند، صفحه‌ای که بر روی یک دامنه قدرتمند قرار گرفته است رتبه بالاتری نسبت به صفحاتی که در دامنه‌های کم اعتبار قرار گرفته‌اند، خواهد داشت.

2. استفاده از کلمات کلیدی در دامنه

استفاده از کلمات کلیدی اهمیتی برای رتبه‌بندی ندارد، اما همچنان به عنوان یک سیگنال مرتبط برای موضوع صفحه عمل می‌کند. خیلی از سایت‌ها هستند که برند شدند ولی هیچ کلمه کلیدی در آن‌ها وجود نداد. مثل توییتر، آمازون، فیسبوک و...

3. مدت زمان ثبت دامنه

دامنه‌های ثبت‌شده معتبر اغلب برای چندین سال مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالیکه دامنه‌های کم ارزش به‌ندرت بیش‌تر از یکسال استفاده می‌شوند. ولی یکی از کارشناسان گوگل درباره این فاکتور می‌گوید:

اصلاً نگران سن دامنه نباشید؛ ما قبلاً گفتیم از داده‌های تاریخی سایت استفاده می‌کنیم که کیفیت یک سایت را تشخیص بدهیم؛ سن دامنه‌ هم جزو این داده‌ها هست ولی نگفتیم که همه آن داده‌ها مهم هستند.

پس برای سئو درگیر این فاکتور نشوید.

4. کلمات کلیدی در نام زیر دامنه

تحقیقات وب‌سایت MOZ نشان داده است که کلمات کلیدی موجود در نام ساب دامین (زیر دامنه) هم می‌تواند در سئو سایت تأثیر داشته باشد.

5. تاریخچه دامنه

.گاهی گوگل سابقۀ تاریخی سایت‌هایی که قبلاً مالک دیگری داشته را دوباره از نو تنظیم می‌کند. این امر موجب می‌شود لینک‌هایی که به دامنه ارجاع داده شده بود، از بین برود. در موارد خاص هم ممکن است جریمه و پنالتی گوگل از مالک قبلی به شخص جدید منتقل شود.

6. Emd یا دامنه یکسان با کلمه کلیدی

EMD یا Exact Match Domain (دامنه دقیقاً یکسان) به این معنی است که دامنۀ یک سایت دقیقاً همان کلمۀ کلیدی هدف باشد؛ مثلاً Seo.com

یکسان بودن نام دامنه با کلمه کلیدی به گوگل کمک می‌کند که بتواند حوزه کاری شما را تشخیص دهد. اما در رتبه‌بندی و سئو تاثیر مستقیم ندارند؛ سایت‌های بی‌کیفیت، این مورد کمکشان نمی‌کند. مت کاتز در سال 2012 در این‌باره گفت:

تغییراتی که در الگوریتم‌های گوگل اتفاق افتاده، سایت‌های بی‌کیفیتی که از دامنه کاملاً یکسان استفاده می‌کنند را کمتر در نتایج گوگل نمایش می‌دهند.

200 عامل مهم سئو و رتبه بندی سایت در گوگل

64. دامنه‌های پارک شده (Parked Domains)

دامنه پارک شده یعنی یک سایت با چند دامین جداگانه و مختلف باز شود. Google می‌تواند دامنه‌های پارک شده را پیدا کند، و از آنجایی که تجربه کاربری ضعیفی را ارائه می‌کنند، رتبه‌ خوبی ندارند. به روزرسانی گوگل در دسامبر سال 2011 نشان می‌دهد که دامنه‌های پارک شده کمتر در نتایج نشان داده می‌شوند.

۵ دیدگاه اصلی دنیای مارکتینگحتما بخوانید: ۵ دیدگاه اصلی دنیای مارکتینگ

7. خصوصی یا عمومی بودن اطلاعات دامنه

وقتی شما یک دامنه برای خود ثبت می‌کنید، اطلاعات شما به عنوان صاحب دامنه در سایت WhoIs ثبت می‌شود. شما می‌توانید این اطلاعات را در حالت خصوصی (private) قرار دهید یا در حالت عمومی (public) باشد که همه بتوانند آن را ببینند؛ اما خصوصی کردن اطلاعات برای گوگل کمی غیرطبیعی به نظر می‌رسد و فکر می‌کند شما دارید چیزی را مخفی می‌کنید. مت کاتز در این باره می‌گوید:

زمانی که اطلاعات WhoIs  آنها را بررسی کردم، همه آنها دارای سرویس محافظت خصوصی بودند. این پرایوت کردن اکانت WhoIs به خودی خود چیز بدی نیست. اما زمانی که چند فاکتور این‌ چنینی کنار یکدیگر قرار بگیرند، ممکن است کمی غیر عادی به نظر برسد.

8. جریمه شدن مالک دامنه

اگر گوگل شخص خاصی را به عنوان اسپمر شناسایی کند، بقیه سایت‌هایی که متعلق به این شخص است را با دقت بیشتری بررسی می‌کند. این‌جا مشخص می‌شود که چرا دامنه سایت و اطلاعات آن برای گوگل مهم هستند.

9. دامنه سطح بالای کشوری (TLD)

داشتن دامنه‌ای که از پسوندهای مخصوص به همان کشور استفاده می‌کند (همچون .ir) رتبه سایت برای آن کشور خاص را بهبود می بخشد، اما در رتبه‌بندی جهانی تأثیری نخواهد داشت.

فاکتورهای سئو مرتبط با صفحه

عوامل سئو مربوط به صفحه

10. کلمه کلیدی در تگ عنوان

هر چند اهمیتش نسبت به گذشته کمتر شده اما همچنان استفاده مناسب از کلمه کلیدی در عنوان می‌تواند یک سیگنال قوی سئوی On-Page برای گوگل ارسال کند.

11. تگ عنوانی که با کلمه کلیدی آغاز می‌شود

وجود کلمه کلیدی در تگ عنوان که امتیاز مثبتی برای شماست ولی نکته جالبتر این است که به گفته سایت MOZ، تگ عنوانی که با کلمات کلیدی آغاز می‌شود بهتر ازعنوان‌هایی است که کلمات کلیدی را در انتهای خود قرار داده‌اند:

200 فاکتور مهم رتبه بندی سایت در گوگل

12. کلمه کلیدی در تگ توضیحات

گوگل از تگ متا دیسکریپشن به عنوان یک سیگنال مستقیم برای رتبه‌بندی استفاده نمی‌کند. بنابراین وجود کلمه کلیدی در متای توضیحات برای گوگل مهم نیست؛ اما وقتی متای توضیحات کاملی همراه با کلمه کلیدی بنویسید، کاربران بیشتر روی لینک شما کلیک می‌کنند؛ افزایش نرخ کلیک یک عامل کلیدی برای رتبه‌بندی است.

13. کلمه کلیدی در تگ H1

تگ‌های H1 دومین تگ عنوانی هستند که نشانه‌های مرتبط بودن فعالیت و موضوع یک سایت را برای گوگل ارسال می‌کنند؛ در واقع به گوگل نشان می‌دهد که این صفحه درباره چه موضوعی صحبت می‌کند. بنابراین استفاده از کلمه کلیدی در تگ h1 می‌تواند موثر واقع شود.

14. استفاده از کلمه کلیدی در متن

اگر یک کلمه در طول محتوا تکرار شده باشد، به گوگل می‌فهمانید که موضوع محتوا درباره چیست و این صفحه درباره این کلمه صحبت می‌کند و باید روی این کلمه بهینه شود. حواستان باشد که در تکرار کلمات زیاده‌روی نکنید که صفحه شما اسپم‌گونه به نظر برسد.

15. طول محتوا

محتوای طولانی‌تر می‌تواند ابعاد بیشتری از یک موضوع را پوشش دهد و به احتمال زیاد الگوریتم‌های گوگل محتوای طولانی‌تر را به مقالات کوتاه و سطحی ترجیح می‌دهند. یکی از مطالعات اخیر در صنعت فاکتورهای رتبه‌بندی نشان داد که میانگین تعداد کلمات نتایج صفحه اول گوگل حدود 1400 کلمه است.

طول-محتوا-در-رتبه‌بندی-گوگل

16. فهرست مطالب

در ابتدای صفحه محتوای خود، یک فهرست مطالب قرار دهید؛ با این کار نه تنها گوگل بهتر محتوای شما را درک می‌کند، بلکه کاربران سایت بهتر می‌فهمند که قرار است چه مطالبی را در صفحه شما بخوانند.

17. استفاده از LSI ها در محتوا

LSI ها (موضوعات نزدیک و مرتبط به عبارت جستجوشده که گوگل هم در پایین صفحه نتایج به شما پیشنهاد می‌دهد) به موتورهای جستجو کمک می‌کند که مفهوم واقعی کلماتی که چند معنی دارند را بفهمند.

اصلاً رپورتاژ آگهی چیست؟حتما بخوانید: اصلاً رپورتاژ آگهی چیست؟

به عنوان مثال کلمۀ Apple که هم نام بزرگترین برند کامپیوتری جهان است و هم نام یک میوه. حالا گوگل کلماتی مرتبط مثل فناوری، استیوجابز و ... را در محتوا می‌بیند و می‌فهمد که موضوع شرکت اپل است. حضور/ عدم حضور LSI به احتمال زیاد به عنوان نشانه کیفی محتوا عمل می‌کند.

18. وجود کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان یا توضیحات

همانند محتوای صفحه، کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان یا تگ توضیحات می‌تواند به گوگل کمک کند که کلمات کلیدی با چند معنی را تشخیص دهد. این گزینه نیز نشان‌دهنده مرتبط بودن است.

19. صفحاتی که یک موضوع را عمیقاً مورد بررسی قرار می‌دهند

ارتباط مشخصی بین عمیق بودن یک مطلب با رتبه ‌بندی گوگل وجود دارد. صفحاتی که یک موضوع را خی کامل و از هر زاویه‌ای پوشش می‌دهند، در مقابل صفحاتی که موضوع کمی باز می‌کنند، رتبه بهتری می‌گیرند.

عمق-محتوا-در-رتبه-بندی-گوگل

20. سرعت بارگذاری صفحات از طریق HTML

در هر دو موتور جستجوی گوگل و بینگ سرعت بارگذاری صفحه یک عامل مهم در سئو سایت است. گوگل ممکن است از داده‌های کاربری گوگل کروم برای بررسی سرعت سایت شما استفاده کند. از این طریق می‌تواند اندازه بگیرد که سایت شما چقدر برای کاربر سریع است. می‌توانید از مقاله «راهنمای کامل سرعت سایت»، 8 روش برای افزایش سرعت سایت را یاد بگیرید.

سرعت-سایت-و-رتبه-بندی-گوگل

21. استفاده از AMP

AMP مخفف Accelerated Mobile Pages یک فریم‌ورک کدنویسی است که توسط گوگل معرفی شده و کمک می‌کند که سایت شما در نسخه موبایلی سرعت و عملکرد بهتری داشته باشد. سایت شما با استفاده از AMP می‌تواند در نسخه موبایل رتبه بهتری بگیرد.

راستی می‌دانید که گوگل اول نسخه موبایل را ایندکس می‌کند و بعد نسخه دسکتاپ؟ پیشنهاد می‌کنم مقاله موبایل فرست ایندکس نوین را بخوانید.

22. محتوای مرتبط با جستجو

آیا محتوای صفحه شما با چیزی که در عنوان صفحه مطرح کردید، منطبق است؟؟ آیا کاربری که موضوع صفحه شما را جستجو کرده، پاسخ سوال خود را دریافت می‌کند؟ اگر جواب مثبت است پس امتیاز مثبت این مورد را هم برای سئو سایتتان می‌گیرید. در این مرحله سعی کنید هر نوع محتوایی که در صفحه دارید (عکس، متن، ویدئو و ...) با موضوع صفحه مرتبط باشد.

23. الگوریتم مرغ مگس‌خوار

به لطف الگوریتم مرغ مگس‌خوار، گوگل در رتبه‌بندی فراتر از کلمات کلیدی رفته و حالا بهتر می‌تواند از نظر معنایی محتوای صفحه را تشخیص دهد و نتایج بهتری را نشان دهد.

24. محتوای تکراری

گوگل با محتواهای تکراری و کپی‌شده میانه خوبی ندارد و معتقد است که محتوای مشابه (حتی اگر کمی اصلاح شده باشد) می‌تواند تأثیر منفی بر روی رتبه صفحه داشته باشد. پس کپی نکنید.

25. تگ کنونیکال (Rel=Canonical)

اگر محتوایی داشته باشید که در مشابهش در صفحات دیگر سایتتان وجود داشته باشد، باید از تگ کنونیکال استفاده کنید. کنونیکال اجازه نمی‌دهد که گوگل شما را به خاطر محتوای تکراری جریمه کند.

26. بهینه‌سازی تصاویر

سایز عکس‌های صفحه را بهینه کنید و در نام فایل، تگ Alt تصاویر، عنوان، توضیحات و سایر موارد، نشانی از کلمات کلیدی و موضوع صفحه‌تان وجود داشته باشد؛ این کارسیگنال مثبتی برای رتبه‌بندی به گوگل ارسال می‌کند.

27. تازگی و به روز بودن محتوای سایت

الگوریتم‌های جدید گوگل، اهمیت زیادی به محتوای به‌روز شده می‌دهند. به خصوص محتواهایی که در جستجوها به زمان حساس هستند (محتوایی که در یک بازه زمانی خاص بیشتر مورد جستجو قرار می‌گیرند. این نوع محتواها باید به روزرسانی سریعی داشته باشند). گوگل با انتشار الگوریتم فرشنس (Freshness) نشان داد که اهمیت زیادی برای این عامل قائل است.

تصویر زیر تاریخ آخرین به روزرسانی را برای برخی صفحات نشان می‌دهد:

بیگ دیتا یا کلان داده چیست و چه کاربردهایی دارد؟حتما بخوانید: بیگ دیتا یا کلان داده چیست و چه کاربردهایی دارد؟

محتوای اپدیت شده در رتبه‌بندی گوگل 1

28. مقدار به‌روزرسانی محتوا

مقدار ویرایش‌ و تغییرات مطالب نیز به عنوان فاکتور جدید بودن مطلب شناسایی می‌شوند. دقت داشته باشید که به روزرسانی شما باید آپدیت کامل مطلب یا اضافه و حذف بخشی از محتوا باشد؛ تغییر یک یا چند کلمه تاثیر زیادی در رتبه ندارد.

29. تاریخ آپدیت صفحات

صفحات سایت هر چند وقت یکبار به روزرسانی شده است؟ روزانه، هفتگی یا هر 5 سال یکبار؟ به روزرسانی مکرر صفحات سایت نیز نقش مهمی در سئو سایت دارد.

30. برجستگی کلمات کلیدی

به کار بردن کلمات کلیدی در 100 کلمه اول محتوا موضوع صفحه را به گوگل نشان می‌دهد که محتوا درباره این کلمه است؛ درنتیجه در نتایج گوگل در آن کلمه قرار خواهید گرفت.

31. کلمات کلیدی در تگ های H2 ، H3

به کار بردن کلمات کلیدی در عنوان‌های H2 و H3 م‌ تواند نشانه کوچک و ضعیفی از مرتبط بودن سایت با کلمه کلیدی انتخابی باشد.

جان مولر از گوگل هم در این رابطه می‌گوید:

تگ‌های HTML به ما کمک می‌کند که بفهمیم ساختار یک صفحه چگونه است.

32. کیفیت لینک‌های خروجی

بیشتر سئوکاران فکر می‌کنند که لینک کردن به سایت‌های خارجی که اعتبار بالایی دارند، اعتماد گوگل به سایت شما را زیاد می‌کند. این موضوع در سایت searchengine تایید شده است.

33. موضوع لینک‌های خروجی

طبق الگوریتم Hill Top گوگل، موتورهای جستجوگر ممکن است از محتوای سایتی که شما به آن لینک داده‌اید به عنوان سگینال برای یافتن موضوع سایت شما استفاده کند. به عنوان مثال؛ اگر صفحه‌ای دارید که در مورد خودروست، لینک دادن به صفحات مرتبط با سینما مفید نخواهد بود.

34. دستور زبان و املا

به کارگیری صحیح گرامر و املا یکی از نشانه‌های کیفیت سایت است. هرچند که مت کاتز چند سال پیش به این موضوع را طور مشخص .

35. محتوای غیر کپی

آیا محتوایی که در سایت و صفحات شما قرار دارد، اورجینال است و توسط خودتان تولید شده است؟ اگر از یک سایت ایندکس‌شده کپی کرده باشید نمی‌تواند همچون محتوای اصلی و اورجینال رتبه‌ای برایتان به همراه داشته باشد. شاید هم اصلاً هیچ‌وقت ایندکس نشود.

36. بهینه‌سازی برای موبایل (Mobile Friendly)

طبق الگوریتم موبایل گدون گوگل، سایت‌هایی که برای نسخه موبایل بهینه شده‌اند یا اصطلاحاً موبایل فرندلی هستند، نزد گوگل اعتبار و آبروی بیشتری دارند.

37. قابلیت استفاده موبایلی

وب‌سایت‌هایی که کاربران موبایل به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند، در الگوریتم Mobile First Index امتیاز بیشتری می‌گیرند.

38. محتوای تکمیلی مفید

بر اساس راهنمای رتبه‌بندی گوگل، محتوای تکمیلی مفید یکی از مواردی است که کیفیت سایت و صفحات آن را به خوبی نشان می‌دهد. استفاده از مبدل‌های ارز، ماشین حساب بهره وام و دستورالعمل‌های تعاملی نمونه‌هایی از محتوای تکمیلی مفید محسوب می‌شوند.

39. محتوای مخفی در موبایل

محتوای پنهان در موبایل ممکن است در مقابل محتوای کاملاً قابل مشاهده ایندکس نشود (یا وزن برابری نداشته باشند). هرچند اخیراً یکی از کارمندان Google اعلام کرده که محتوای پنهان مشکلی ندارد اما اگر محتوای انتقادی است باید قابل مشاهده باشد.

دیجیتال مارکتر کیست و چه طالعی دارد؟ (وظایف و درآمد)حتما بخوانید: دیجیتال مارکتر کیست و چه طالعی دارد؟ (وظایف و درآمد)

40. محتوای مخفی پشت تب‌ها

آیا کاربران برای اینکه محتوای شما برایشان نمایش داده شود باید روی تب‌ها کلیک کند؟ اگر جواب مثبت است باید بگوییم که گوگل اعلام کرده که این محتوا «ممکن است ایندکس نشود».

41. تعداد لینک‌های خروجی

استفاده بیش از حد از لینک‌های خروجی dofollow می‌تواند تأثیر منفی بر روی رتبه سایت داشته باشد.

42. عناصر چند رسانه‌ای

استفاده از تصاویر، فیلم و سایر عناصر چند رسانه‌ای می‌تواند نشان‌دهندۀ کیفیت بالای محتوای شما باشد و یکی از عوامل مهم رتبه‌بندی سایت است.

43. تعداد لینکهای داخلی به یک صفحه

تعداد لینک‌های داخلی که از سایر صفحات به یک صفحه داده می‌شود، ارزش آن صفحه را برای گوگل بیشتر می‌کند (در صورتی که صفحات بهم مرتبط باشند). لینک داخلی بیشتر برابر است با اهمیت بیشتر یک صفحه.

44. کیفیت لینک‌های داخلی یک صفحه

در لینک‌سازی داخلی توجه داشته باشید که لینک دادن از صفحاتی که رنک بالایی دارند، بسیار تاثیر بیشتری دارد نسبت به لینک دادن از صفحاتی که پیج رنک ندارند یا پیج رنک آن‌ها ضعیف است.

45. لینک‌های شکسته

لینک شکسته یعنی آدرس لینک داده شده حذف شده یا تغییر کرده باشد (ارور 404). وقتی تعداد لینک‌ها شکسته در یک صفحه زیاد باشد، گوگل فکر می‌کند که این سایت به حال خود رها شده است و همین مسئله تاثیر منفی در پیج رنک شما دارد. راهنمای رتبه بندی گوگل از لینک های شکسته برای ارزیابی کیفیت صفحه اصلی استفاده می‌کنند.

46. سطح خواندن

هیچ شکی نیست که گوگل سطح خواندن صفحات یک سایت را تخمین می‌زند. در واقع، گوگل معمولاً وضعیت سطح خواندن را برای سایت‌ها ارائه می‌دهد:

200 فاکتور مهم رتبه بندی سایت در گوگل

اما اینکه گوگل دقیقاً از این اطلاعات چه استفاده‌ای می‌کند، مشخص نیست. برخی از افراد معتقدند که سطح مطلب مبتدی به رتبه‌بندی بهتر سایت کمک می‌کند زیرا همۀ مردم می‌توانند آن را بفهمند. اما برخی دیگر این تئوری را رد می‌کنند.

47. لینک‌های وابسته (Affiliate)

لینک‌های وابسته یا Affiliate به تنهایی آسیبی به رتبه‌بندی سایت شما وارد نمی‌کنند. اما اگر تعداد این لینک‌ها زیاد باشد، الگوریتم گوگل توجه دقیق‌تری به سایر سیگنال‌های کیفیت می‌کند تا مطمئن شود شما یک سایت وابسته نیستید.

48. خطاهای HTML

وقتی برنامه‌نویسی سایتتان درست انجام نشده و پر از خطاهای HTML است، یعنی کیفیت سایت شما ضعیف است. این موضوع خیلی بحث برانگیز است ولی بیشتر سئوکاران معتقدند که سایتی که درست کدونویسی شده، رتبه بهتری در گوگل می‌گیرد.

50 رتبه صفحه (Page Rank)

رتبه صفحه از اهمیت چندانی برای سئو برخوردار نیست ولی صفحاتی که اعتبار بیشتری دارند (Page Authority) رتبه بهتری در گوگل خواهند داشت.

51. طول URL

طولانی بودن بیش از حد URL ممکن است به دیده شدن شما توسط ربات‌ها گوگل آسیب بزند. در مقابل تحقیقات نشان داده‌اند که URL های کوتاه بیشتر در نتایج گوگل مشاهده شده‌اند.

طول-URL-در-رتبه-بندی

52. مسیر URL

صفحه‌ای که URL اش به آدرس صفحه اصلی وب‌سایت نزدیک‌تر است اعتبار بیشتری می‌گیرد تا صفحاتی که در عمق معماری سایت قرار دارند.

کامنت مارکتینگ چیست و چه نقشی در موفقیت دیجی کالا داشت؟!حتما بخوانید: کامنت مارکتینگ چیست و چه نقشی در موفقیت دیجی کالا داشت؟!

53. ویراستاران انسانی

اگرچه این گزینه هرگز تأیید نشده است اما گوگل حق انحصاری یک پتنت را ثبت کرده که به ویراستاران انسانی اجازه می‌دهد بر روی SERP تأثیر داشته باشند.

54. دسته‌بندی صفحات سایت

صفحاتی که در یک دسته‌بندی قرار گرفته‌اند در رتبه‌بندی جایگاه بهتری می‌گیرند؛ چون یک سیگنال مرتبط بودن برای گوگل ارسال می‌شود. صفحه‌ای که در دسته‌بندی مرتبط خودش قرار گرفته نسبت به صفحاتی که در طبقه‌بندی غیر مرتبط قرار گرفته است، امتیاز بیشتری کسب خواهد کرد.

55. کلمه کلیدی در URL

کلمه کلیدی هم یک سیگنال ارتباط دیگر است تا موضوع صفحه مشخص شود. گوگل گفته است که وجود کلمه کلیدی در URL یک فاکتور خیلی کوچک در رتبه‌بندی سایت است؛ اما با این وجود جزو عوامل حساب می‌شود.

56. رشته URL

دسته‌بندی که در رشته URL قرار می‌گیرد، توسط گوگل خوانده می‌شود و بهتر درک می‌کند که صفحه شما درباره چه چیزی است.

200 فاکتور مهم رتبه بندی سایت در گوگل

57. منابع و مراجع

استناد به منابع و مراجع معتبر، همانگونه که در مقالات پژوهشی صورت می‌گیرد، ممکن است نشانه کیفیت بالای سایت باشد. راهنمای کیفیت گوگل می‌گوید که منابع موجود در یک صفحه با دقت بررسی می‌شود که معتبر و تخصصی باشند. با اینحال گوگل استفاده کردن از لینک‌های خارجی به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی را رد می‌کند.

58. فهرست‌های شماره دار و لیست‌ها

استفاده از لیست‌های شماره‌گذاری شده (اعداد و بالت پوینت) در محتوا کمک می‌کند که کاربر راحت‌تر محتوا را بخواند و محتوا کابرپسندتر شود. گوگل نیز محتوایی مرتب با شماره‌ها و نشانه‌ها را ترجیح می‌دهد.

59. اولویت صفحه در نقشه سایت (Sitemap)

ترتیب صفحات در فایل سایت مپ هم برای سئو مهم است. برای اینکه گوگل به یک صفحه بیشتر توجه کند، بهتر است در فایل sitemap.xml اولویت بالاتری داشته باشد.

60. لینک‌های خروجی بیش از حد

برخی از صفحات لینک‌های خروجی زیادی دارند که باعث می‌شود محتوا مبهم شود و حواس خواننده از محتوای اصلی پرت شود.

61. تعداد کلمات کلیدی فرعی برای رتبه‌بندی سایت

اگر یک صفحه بتواند روی چند کلمه کلیدی متفاوت رتبه بگیرد، می‌تواند برای گوگل نشانه‌ای از کیفیت محتوا باشد. در واقع گوگل در گزارش اخیرش با نام «جستجو چگونه کار می‌کند» گفته:

ما به دنبال سایت‌هایی هستیم که بسیاری از کاربران برای جستجوهای مشابه از آن استفاده می‌کنند.

62. عمر صفحه

اگرچه گوگل محتوای تازه را ترجیح می‌دهد، ولی یک صفحه قدیمی که به طور منظم به‌روز رسانی می‌شود، وضعیت بهتری نسبت به یک صفحۀ جدید خواهد داشت.

63. صفحه کاربرپسند

برای این مورد یکبار دیگر به سند راهنمای کیفیت گوگل مراجعه کنیم:

صفحاتی که کیفیت بالایی دارند باعث می‌شوند، محتوای اصلی شما به خوبی دیده شود.

کاربرپسند یا User Frienly بودن هم یکی از ویژگی‌های کیفی صفحه است.

65. محتوای مفید

گوگل می‌تواند تفاوت بین محتوای با کیفیت و مفید را تشخیص دهد، سعی کنید محتوایتان همه ویژگی‌های کیفی که نام بردیم داشته باشد و هم برای کاربر مفید باشد.

کلمات کلیدی طولانی یا کلمات کلیدی Long Tail چه هستند؟حتما بخوانید: کلمات کلیدی طولانی یا کلمات کلیدی Long Tail چه هستند؟

این فاکتورها بیشتر مربوط به سئوی داخلی سایت بود که خودتان هم قادر به انجامش هستید. اگر می‌خواهید این مهارت را به صورت حرفه‌ای و کامل آموزش ببینید، دوره سئوی داخلی نوین یکی از کامل‌ترین دوره‌های ایران است که شما را از منایع دیگر بی‌نیاز می‌کند.

فاکتورهای سئو مرتبط با سایت

فاکتورهای سئو مرتبط با سایت

66. داشتن محتوای منحصر به فرد و ارزشمند

گوگل بیان کرده که از جریمه کردن سایت‌هایی را که محتوای با ارزش، جدید و مفیدی را ارائه نمی‌کنند خوشحال است؛ خصوصاً سایت‌هایی که وابسته (affiliate sites) هستند.

67. صفحه ارتباط با ما

گوگل در سند کیفیت خودش بیان کرده، سایت‌هایی که اطلاعات تماس کاملی دارند نسبت به سایت‌هایی که اطلاعاتی ندارند، ترجیح می‌دهد. اطمینان پیدا کنید که این اطلاعات با داده‌هایی که در WhoIs وجود دارد، منطبق باشد.

68. اعتماد دامنه/ رتبه اعتماد

بسیاری از سئوکاران و اسناد سئو بیان می‌کنند که رتبه اعتماد یک فاکتور خیلی مهم در رتبه‌بندی گوگل است. با توجه به این‌که یکی از پتنت‌های گوگل با عنوان «نتایج رتبه‌بندی جستجو بر اساس اعتماد» ثبت شده، این مورد درست به نظر می‌رسد. دامنه‌هایی که برای کاربران مورد اعتماد هستند، در رتبه‌بندی گوگل جایگاه بهتری دارند.

69. معماری سایت

معماری خوب و منظم در یک سایت باعث می‌شود که ربات‌های گوگل به راحتی به صفحات شما دسترسی پیدا کنند و آن را ایندکس کنند. یک سازماندهی بهتر توسط گوگل که به سود سایت شماست.

70. به‌روزرسانی سایت

خیلی از سئوکاران معتقدند که آپدیت کردن وبسایت (به خصوص وقتی که محتوای جدید به سایت افزوده می‌شود) یک عامل تازگی حساب می‌شود؛ گوگل سایت‌های به‌روز را در اولویت امتیاز قرار می‌دهد.

71. حضور نقشه سایت

سایت مپ فایلی است که لیستی از مهم‌ترین محتواهای موجود در سایت را شامل می‌شود تا تا ربات‌ها گوگل بتوانند به‌راحتی این محتواها را پیدا کنند و ایندکس کنند. با این حال اخیراً گوگل اعلام کرده که نقشه‌های سایت HTML برای اهداف سئو مفید نیستند.

72. درست کار کردن سایت

زمان خرابی بسیار (downtime) به خاطر نگهداری یا مشکلات سرور یا از دسترس خارج شدن سایت برای زمان طولانی، نتیجه منفی روی رتبه سایت شما خواهد داشت ( در برخی از موارد اگر اصلاح نشود باعث ایندکس نشدن محتوای سایت خواهد شد).

73. موقعیت سرور

موقعیت سرور بر روی رتبه‌بندی سایت شما در مناطق جغرافیایی مختلف تاثیر می‌گذارد. پس برای جستجوهایی که در ایران انجام می‌شود (مخصوصاً جستجوهایی که وابسته به مناطق جغرافیایی هستند)، سرور داخل ایران امتیاز بیشتری می‌گیرد.

74. گواهی SSL

گوگل تایید کرده است که گواهینامه SSL را ایندکس کرده و استفاده از HTTPS را در رتبه‌بندی لحاظ می‌کند.

ssl fac

75. E-A-T

مخفف تخصص(Expertise)، اعتبار(Authoritativeness) و اعتماد(Authoritativeness)  که برای سنجش کیفیت سایت توسط گوگل استفاده می‌شود. گوگل به سایت‌هایی با سطح بالای E-A-T (به ویژه سایت‌هایی که محتوای مرتبط با سلامتی منتشر می‌کنند) رتبه یالاتری می‌دهد.

76. اطلاعات تکراری متا در سایت

متای عنوان و متای توضیحات تکراری در صفحات مختلف، ممکن است بر روی دیده شدن تمامی صفحات تاثیر منفی داشته باشد.

77. جهت‌یابی بردکرامب (Breadcrumb)

Breadcrumb، یک شیوه معماری کاربرپسند است که به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بدانند در کجای سایت قرار گرفته اند:

محتوای تکراری چیست و چگونه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد؟حتما بخوانید: محتوای تکراری چیست و چگونه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد؟

200 فاکتور مهم رتبه بندی سایت در گوگل

خود گوگل هم بیان کرده که جستجوی گوگل از نشانه‌گذاری breadcrumb در طبقه بندی اطلاعات یک صفحه در نتایج جستجو استفاده می‌کند.

78. بهینه‌سازی سایت برای موبایل

از آنجایی که بیشتر از نیمی از جستجوها با گوشی موبایل انجام می‌شود، گوگل می‌خواهد مطمئن شود که سایت‌ها در موبایل درست نمایش داده می‌شوند؛ بنابراین به سایت‌های واکنش‌گرا (ریسپانسیو) رتبه بهتری در موتورهای جستجو می‌دهد و سایت‌هایی که در جستجوی موبایل، سازگار نیستند را جریمه می‌کند.

79. یوتیوب

بدون شک ویدئوهای یوتیوب در نتایج گوگل ارجح‌تر خواهد بود (شاید به‌خاطر این است که یوتیوب یکی از رسانه‌های خود گوگل است).

200 فاکتور مهم رتبه بندی سایت در گوگل

در حقیقت سایت Search Engine Land نشان داده است که ترافیک یوتیوب بعد از به روزرسانی پاندای گوگل افزایش یافته است.

80. قابلیت استفاده سایت

سایتی که استفاده‌اش برای کاربر سخت است یا جهت‌یابی پیچیده‌ای دارد، می‌تواند با کاهش زمان سپری شده در سایت، صفحات بازدید شده و افزایش بانس ریت (که جزو فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل هستند) تاثیر منفی بر روی رتبه‌بندی داشته باشد.

81. استفاده از گوگل آنالیتیکس و ابزار گوگل سرچ کنسول

بعضی فکر می‌کنند که نصب این دو ابزار بر روی سایتتان، ایندکس شدن سایت شما را بهبود دهد. این دو گزینه می‌تواند با دادن اطلاعات مورد نیاز به گوگل، تاثیر مستقیمی بر روی رتبه‌بندی نتایج داشته باشد. هر چند گوگل این را مستقیم تأیید نکرده ولی حداقل می‌توانید با این دو ابزار آمار سایتتان را رصد کنید و آن را بهبود دهید.

82. نظر کاربران/شهرت و اعتبار سایت

شهرت سایت و برند شما در بین کاربران نقش مهمی در رتبه‌بندی سایت دارد. گوگل این شهرت را از میزان سرچ کردن نام برند شما در موتور جستجو می‌فهمد. علاوه بر این دیدگاه‌ها و نظر کاربران تأثیر بسیار مهمی در الگوریتم‌های مرتبط با موتورهای جستجو دارند.

فاکتورهای رتبه بندی گوگل مرتبط با بک لینک

فکتورهای رتبه بندی گوگل و سئو سایت مرتبط با یک لینک

83. عمر دامنه لینک‌هنده

بک‌لینک‌هایی که از دامنه‌های قدیمی داده می‌شوند ممکن است از دامنه‌های جدید، قدرتمندتر باشند.

84. تعداد دامنه‌های لینک‌دهنده

تعداد دامنه‌هایی که به شما لینک می‌دهند، یک فاکتور مهم رتبه‌بندی برای الگوریتم‌های گوگل محسوب می‌شوند. نمودار زیر نتایج تحقیق روی 11.8 میلیون نتیجه از سرچ گوگل است.

تعداد-دامنه‌های-بک-لینک-در-رتبه-بندی-گوگل

85. لینک‌ گرفتن از آی‌پی آدرس‌های مختلف

لینک‌های به دست آمده از آی پی آدرس‌های مختلف نشان‌دهنده این است سایت‌های مختلفی در حال معرفی شما هستند؛ این باعث اعتماد گوگل می‌شود و می‌تواند رتبه سایت شما را بهتر کند.

86. تعداد صفحات لینک‌دهنده

تعداد صفحاتی که به شما لینک‌داده‌اند (حتی اگر این صفحات همه بر روی یک دامنه قرار گرفته باشد) روی سئو سایت تاثیر خواهد داشت.

سئو موبایل از سیر تا پیاز! 7 تکنیک ثابت شده Mobile SEOحتما بخوانید: سئو موبایل از سیر تا پیاز! 7 تکنیک ثابت شده Mobile SEO

87. متن (Anchor Text) لینک‌ها

همانطور که در الگوریتم اصلی گوگل نیز توضیح داده شده است: متن لینک‌ها در همان ابتدا می‌تواند موضوع صفحه لینک‌شده را مشخص کند.

این گزینه نسبت به قبل، از اهمیت کمتری برخوردار است (حتی اگر زیاد از یک کلمه استفاده شود، گوگل ممکن است به عنوان اسپم شناساییش کند)؛ اما هنوز هم می‌تواند به گوگل نشان دهد که این متن به چه صفحه‌ای و با چه موضوعی مرتبط است.

88. تگ ALT (برای لینک‌های تصویری)

همانطور که می‌دانید تگ ALT تصاویر، مانند انکرتکست عمل می‌کند. می‌توانید در تگ alt از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید تا کاربران از طریق تصاویر هم به سایت شما برسند.

89. لینک‌های حاصل از دامنه‌های .edu و .gov

مت کاتز اشاره می‌کند، که دامنه‌های سطح بالا (TLD) فاکتور رتبه‌بندی سایت نیستند و گوگل گفته است که بیشتر بک‌لینک‌ از این دامنه‌ها را در نظر نمی‌گیرد. با اینحال، این مورد مانع از این نمی‌شود که سئوکاران اهمیتی به دامنه‌های سطح بالا ندهند.

90. اعتبار صفحه لینک ‌دهنده

اعتبار صفحاتی که به شما لینک می‌دهند (PageRank) از همان روزهای اول گوگل تا الان جزو مهم‌‎ترین فاکتورهای سئو بوده و هست!

گوگل می‌گوید: مطمئن شوید که بقیه صفحات به شما لینک می‌دهند.

لینک‌ها کمک می‌کنند که ربات‌های گوگل سایتتان را پیدا کنند و رتبه بهتری در نتایج به آن بدهند! گوگل هنگام نشان دادن نتایج برای یک عبارت جستجوشده، از تکنیک مطابقت متن استفاده می‌کند تا صفحه‌هایی را به شما نشان دهد که مهم و مرتبط با کلمه سرچ شده هستند!

گوگل یک لینک از صفحه A به صفحه B را به عنوان یک رای از صفحه A به B تفسیر می‌کند! این لینک‌ها اعتبار را از صفحات لینک‌دهنده به صفحات گیرنده منتق می‌کنند.

91. اعتبار دامنه لینک شده

اعتبار دامنه‌ای که به شما لینک می‌دهد، ممکن است نقش مستقلی در ارزش لینک‌ها داشته باشد.

92. لینک گرفتن از رقبا

اگر از رقبا یا سایت‌هایی لینک دریافت کنید که رتبه یکسانی با شما در نتایج گوگل دارند، یا با شما در یک صفحه از نتایج قرار گرفته‌اند، برای رتبه‌بندی در یک کلمه خاص بارزش‌تر است.

93. گرفتن لینک از سایت‌های صنعت خود

بسیاری از سئوکاران بر این باورند که تا زمانی که سایت‌های مورد انتظار در حوزه کاریتان به شما لینک ندهند، گوگل به شما اعتماد کامل پیدا نمی‌کند.

94. بک لینک از همسایگی بد

بک‌ لینک‌هایی که از همسایگی بد به دست می‌آیند ممکن است به سایت شما آسیب بزنند. منظور از همسایگی بد همان وبسایت‌هایی هستند که به منظور لینک‌سازی ساخته شده‌اند و هیچ محتوای دیگری ندارند؛ این سایت‌ها به لینک فارم‌ (Link Farms) معروفند.

95. پست مهمان

هرچند پست مهمان می‌تواند بخش مهمی از کمپین سئو کلاه سفید باشد؛ اما لینک‌های به دست آمده از پست‌های مهمان (به خصوص لینک‌هایی که در بخش بیوگرافی نویسنده قرار می‌گیرد) ممکن است به اندازه لینک‌های متنی با ارزش نباشد.

دقت کنید که پست‌های مهمان زیاد می‌‌تواند سایت شما را دچار مشکل کند.

96. لینک‌‌های تبلیغاتی

طبق قوانین گوگل، لینک‌های تبلیغاتی باید نوفالو باشند. اگر چه که احتمالاً گوگل می‌تواند لینک‌های فالو و نوفالو را در تبلیغات تشخیص دهد و آن‌ها را فیلتر کند.

لینک نوفالو (nofollow) با لینک فالو (dofollow) چه تفاوتی دارد؟حتما بخوانید: لینک نوفالو (nofollow) با لینک فالو (dofollow) چه تفاوتی دارد؟

97. اعتبار صفحه اصلی

لینک گرفتن از صفحه اصلی یک سایت، می‌تواند نقش مهمی در ارزیابی سایت داشته باشد؛ مسلماً چنین لینکی ارزش زیادی دارد.

98. لینک‌های Nofollow

یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در سئو لینک‌های Nofollow هستند. گوگل در این‌باره می‌گوید:

به طور کلی، ما این لینک‌ها را دنبال نمی‌کنیم.

که همین جمله نشان می‌دهد گوگل این کار را حداقل در برخی موارد خاص انجام می‌دهد. داشتن تعداد خاصی از لینک‌های Nofollow نشان‌ می‌دهد که لینک‌سازی شما طبیعی است.

99. تنوع در نوع لینک‌ها

وقتی که درصد زیادی از لینک‌های شما از یک منبع باشد (همچون پروفایل انجمن، دیدگاه های ارسال شده در یک وبلاگ) برای گوگل غیر طبیعی است و ممکن است فکر کند شما در حال اسپم کردن هستید. از طرف دیگر، لینک‌هایی که از منابع متنوع به دست می‌آیند، نشانه لینک‌های طبیعی یک وب‌سایت است.

100. لینک‌های حمایت‌شده (Sponsored) یا تولیدشده توسط  کاربر (UGC)

کلماتی همچون Sponsored Links، Sponsered و Link Partners  تأثیر متفاوتی با یک لینک معمولی دارند (لینک‌های حمایتی معمولاً ارزش کمتری دارند).

می‌توانید در مقاله «انواع لینک‌ها» با 4 نوع لینکی که گوگل می‌شناسد، آشنا شوید.

101. لینک‌های داخل متن محتوا

لینک‌هایی که در داخل محتوای سایت قرار می‌گیرند بسیار قدرتمندتر از لینک‌هایی هستند که در صفحات خالی یا جای دیگری از صفحه قرار می‌گیرند.

102. تعداد بیش از حد ریدایرکت 301 (تغییر مسیر) به صفحه

تعدا زیاد بک‌لینک‌هایی که از ریدایرکت 301 به دست می‌آیند، باعث ضعیف شدن پیج رنک خواهند شد.

103. انکرتکست لینک‌های داخلی

انکرتکست لینک‌های داخلی یک سیگنال مرتبط بودن برای گوگل است. هرچند گفته می‌شود که لینک‌های داخلی وزن کمتری نسبت به انکرتکست لینک‌هایی دارند که از سایت‌های خارجی به شما داده می‌شوند.

104. اختصاص دادن عنوان لینک

عنوان لینک (متنی که به هنگام نگه داشتن موس بر روی لینک ظاهر می‌شود) نیز به عنوان یک سیگنال مرتبط بودن ضعیف برای رتبه‌بندی گوگل به کار می‌رود.

105. TLD کشوری که دامنه به آن ارجاع شده است

دریافت لینک از دامنه‌های سطح بالای یک کشور (مانند .ir یا .de) ممکن است به رتبه‌بندی بهتر سایت در جستجوهایی که در آن کشور انجام می‌شود، کمک کند.

106. محل لینک در محتوا

لینک‌هایی که در شروع محتوا قرار دارند نسبت به لینک‎هایی که در آخر محتوا، ارزش بیشتری دارد.

موقعیت لینک در محتوا و تاثیرش در سئو

107. موقعیت لینک در صفحه

محل لینک در صفحه هم خیلی مهم است. به طور کلی، لینک‌هایی که در محتوای صفحه قرار می‌گیرد، قدرتمندتر از لینک‌هایی است که در فوتر یا سایدبار واقع شده است.

سئو تضمینی، حرف مفت است!حتما بخوانید: سئو تضمینی، حرف مفت است!

108. مرتبط بودن دامنه لینک‌شده

اگر از سایت‌هایی بک‌لینگ بگیرید که حوزه تخصصی مشابه دارند، ارزش و قدرت آن نسبت به سایتی که هیچ ارتباطی به شما ندارد، بیشتر است! به همین خاطر نیز استراتژی سئوی موثر بر روی به دست آوردن لینک‌های مرتبط تمرکز دارد.

109. میزان مرتبط بودن صفحه

لینک‌های حاصل از صفحاتی که به محتوای صفحه شما نزدیک‌تر است (موضوع یکسانی دارید)، قدرت بیشتری نسبت به لینک‌های به دست آمده از صفحات غیرمرتبط دارد.

110. کلمات کلیدی در عنوان

گوگل خیلی دوست دارد که از صفحاتی لینک بگیرید که کلمه کلیدی شما در عنوان صفحه لینک‌دهنده وجود داشته باشد. (لینک از یک سایت حرفه‌ای به یک سایت حرفه‌ای دیگر).

111. سرعت لینک مثبت

سایتی که سرعت دریافت لینک مثبت دارد، معمولاً نتایج بهتری در موتورهای جستجو دریافت می‌کند؛ چون نشان می‌دهد که سایت شما در حال محبوب شدن است. سرعت دریافت لینک وقتی مثبت است که در یک بازه زمانی خاص مثلاً ماهانه، تعداد بک‌لینک‌ها بیشتر شده باشد!

112. سرعت لینک منفی

سرعت دریافت لینک منفی می‌تواند به شدت رتبه‌بندی را کاهش دهد، زیرا نشان‌دهنده کاهش محبوبیت است.

113. گرفتن لینک از صفحات HUB

گرفتن لینک از صفحاتی که در یک موضوع خاص به عنوان منابع دسته اول (HUB) شناخته می‌شوند یک فاکتور مهم رتبه‌بندی گوگل و سئو است.

114. بک‌لینک از سایت‌های معتبر

بک‌لینک از سایت‌های معتبر نسبت به سایت‌هایی کوچک و ناشناخته، اعتبار بیشتری به شما منتقل می‌کند.

115. لینک از ویکیپدیا

اگرچه این نوع لینک‌ها nofollow هستند، اما بیشتر افراد معتقدند به دست آوردن لینک از ویکیپدیا می‌تواند به اعتماد و اعتبار سایتتان در موتورهای جستجوگر بیفزاید. البته خود گوگل این موضوع را رد کرده‌است.

116. کلمات اطراف لینک

کلماتی که در اطراف بک‌لینک‌های شما ظاهر می‌شوند به گوگل کمک می‌کنند موضوع صفحه و محتوای سایت را بهتر تشخیص دهد.

117. سن بک‌لینک

بر اساس مستندات گوگل، لینک‌های قدیمی‌تر قدرت رتبه‌بندی بیشتری نسبت به بک لینک‌های جدید دارند.

118. بک‌لینک از سایت‌های واقعی در مقابل سایت‌های ساختگی

به خاطر وجود شبکه‌های وبلاگ‌نویسی متعدد، گوگل برای لینک‌هایی ارزش بیشتری قائل است که از سایت‌های واقعی به دست می‌آیند. موتورهای جستجو معمولاً از سیگنال‌های نام تجاری و میزان تعامل کاربران تشخیص می‌دهند که یک سایت واقعی است یا نه.

119. پروفایل و مشخصات لینک‌های طبیعی

سایتی که لینک‌های طبیعی دارد رتبه‌ بالاتری خواهد داشت و به روزرسانی‌ها گوگل مشکلی برای رتبه آن ایجاد نخواهند کرد؛ ولی گوکل بارها گفته سایت‌هایی که با تکنیک‌های کلاه سیاه سئو برای ساخت لینک استفاده کرده باشند، رتبه خود را از دست خواهند داد.

120. لینک‌های متقابل

گوگل تبادل لینک‌ بیش از حد از را به هیچ‌وجه نمی‌پسندد و همیشه توصیه کرده است که وب‌سایت‌ها از ساخت چنین لینک‌هایی پرهیز کنند.

121. لینک‌های تولیدشده توسط کاربران (UCG)

گوگل می‌تواند لینک‌های UCG را از لینک‌های واقعی صاحب سایت تشخیص دهد. مطمئناً گوگل ارزش بیشتری برای لینک‌هایی که در Wordpress.com ایجاد شده‌اند، قائل است تا لینک‌هایی که بر روی bestvideosever.wrodpress.com ایجاد می‌شوند.

122. لینک از ریدایرکت 301

لینک‌هایی که از تغییر مسیر 301 به دست می‌آیند، ممکن است کمی از اعتبارشان را از دست بدهند. بنابراین نسبت به لینک‌های مستقیم ارزش کمتری دارند. با اینحال مت‌کاتز می‌گوید ارزش لینک‌های 301 شبیه به لینک‌های مستقیم است.

123. استفاده از سایت Schema.org

صفحاتی که از میکروفرمت‌ها پشتیبانی می‌کنند (سیستم امتیازدهی) ممکن است رتبه بهتری داشته باشند. این امر منجر به افزایش مستقیم رتبه یا نرخ کلیک بیشتر می‌شود.

استفاده از اسکیما در سئو

از آنجایی که اسکیما تأثیر زیادی روی سئو سایت دارد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «اسکیما چیست و چگونه با آن سایتمان را نشانه‌گذاری کنیم؟» از وبلاگ نوین یخوانید.

124. رتبه اعتماد سایت لینک‌دهنده

اعتماد و اعتبار سایتی که به شما لینک می‌دهد معمولاً مشخص می‌کند که چقدر اعتماد و اعتبار به سایت شما منتقل شده است.

125. تعداد لینک‌های خروجی در یک صفحه

اگر از صفحه‌ای لینک بگیرید که هزاران لینک خروجی دارد، تأثیر کمتری در رتبه سایت شما خواهد گذاشت، نسبت به صفحاتی تعداد لینک‌های خروجی انگشت شماری دارند.

126. لینک در انجمن‌ها

به خاطر اینکه در انجمن‌ها لینک‌های اسپم زیاد ساخته می‌شود، معمولاً گوگل ارزش زیادی برای لینک‌های حاصل از پروفایل انجمن‌ها قائل نیست.

127. تعداد کلمات محتوای لینک‌دهنده

لینک گرفتن از یک پُست 1000 کلمه‌ای بسیار با ارزش‌تر از لینکی است که از یک پُست 25 کلمه‌ای گرفته شده است.

128. کیفیت محتوای لینک‌دهنده

لینک‌های حاصل از محتوای ضعیف ارزش زیادی ندارند. لینک‌های حاصل از محتوای با کیفیتی که حاوی عناصر چند رسانه‌ای است تأثیر بهتر و بیشتری بر روی رتبه‎‌بندی سایت دارد.

129. لینک‌های صفحات ویژه (Sitewide)

مت کاتز تایید کرده است که لینک‌های حاصل از صفحات یک سایت، فشرده شده هستند و یک لینک محسوب می‌شوند.

یک پیشنهاد آموزشی

همانطور که تا الان متوجه شدید، لینک‌ها مهم‌ترین و حساس‌ترین مبحث در رتبه‌بندی گوگل هستند؛ به‌خصوص که گوگل، امروز بیشتر از گذشته آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم برای یک لینک‌سازی اصولی و درست و فتح قله‌های گوگل، آموزش‌های رایگان لینک‌سازی نوین را از دست ندهید.

فاکتورهای سئو مرتبط با تعامل با کاربر

فاکتورهای سئو مرتبط با تعامل با کاربر

130. الگوریتم رنک برین (RankBrain)

رنک برین یکی از الگوریتم‌های هوش مصنوعی گوگل است؛ خیلی‌ها معتقدند هدف این الگوریتم این است که ببیند چقدر کاربرها با نتایج تعامل دارند. نتایجی که بیشترین کلیک و تعامل را داشته باشند، رتبه بهتری در گوگل به دست می‌آورند.

131. نرخ کلیک طبیعی برای یک کلمه کلیدی خاص

صفحاتی که کلیک بیشتری در  CTR (نرخ کلیک) می‌گیرند، برای آن کلمه کلیدی خاص رتبه بالاتری در موتورهای جستجو خواهند داشت.

132. نرخ کلیک طبیعی برای تمامی کلمات کلیدی

نرخ کلیک طبیعی سایت برای همه کلمات کلیدی که در آن رتبه‌بندی می‌شود، می‌توانند بر اساس تعامل کاربر افزایش پیدا کند.

133. بانس ریت (نرخ پرش کاربر)

بیشتر افرادی که در بخش سئو کار می‌کنند در مورد نرخ پرش (Bounce Rate) و تأثیراتش با هم توافق ندارند؛ اما این گزینه ممکن است توسط گوگل برای سنجش کیفیت صفحه مورد استفاده قرار بگیرد. صفحاتی که کاربران آن را به سرعت ترک می‌کنند، از نظر گوگل مشکلی دارند.

134. ترافیک مستقیم

این موضوع تأیید شده است که گوگل از داده‌های کاربری کروم استفاده می‌کند تا ببیند چند نفر (و چندبار) از یک سایت بازدید کرده‌اند. سایت‌هایی که ترافیک مستقیم بیشتری دارند، احتمالاً کیفیت بالاتری خواهند داشت و این از چشم گوگل مخفی نخواهد ماند.

135. ترافیک بازگشتی (بازدیدهای مجدد)

گوگل بررسی می‌کند آیا بازدیدکنندگان دوباره به سایت سر زده‌اند یا خیر. سایت‌هایی که بازدیدکنندگان بازگشتی داشته باشند به احتمال زیاد رتبه‌ بهتری در گوگل خواهند داشت.

136. سایت‌های مسدود شده

گوگل استفاده از این ویژگی را در کروم متوقف کرده است. با اینحال الگوریتم پاندا هنوز از این ویژگی به عنوان سیگنال کیفیت استفاده می‌کند.

137. پوگو استیکینگ (Pogosticking)

پوگو استیکینگ نوعی از پرش است. وقتی کاربر وارد سایت شما می‌شود و چیزی که می‌خواهد را پیدا نمی‌کند، سایت شما را می‌بندد و نتایج بعدی در گوگل را باز می‌کند تا به جواب برسد؛ در این حالت پوگواستیکینگ اتفاق افتاده است. این یک امتیاز منفی برای سایت شماست و اگر کاربران دیگر نیز همین کار را تکرار کنند، بزودی سایت شما رتبه پایین‌تری خواهد گرفت.

تاثیر پوگو استیکینگ در رتبه بندی گوگل

138. بوک مارک‌های کروم

همه ما به خوبی می‌دانیم که گوگل داده‌های کاربری مرورگر کروم را جمع آوری می‌کند. وقتی کاربران سایت‌هایی را بوکمارک و ذخیره می‌کنند، گوگل می‌فهمد که این سایت‌‌ها برای کاربر مهم و بدردبخور هستند؛ بنابراین صفحاتی که در کروم بوک مارک شده‌اند، رتبه بهتری در گوگل خواهند داشت.

139. تعداد کامنت‌ها

صفحاتی که نظرات زیادی دارند نشان می‌دهند که کاربران تعامل زیادی با آن‌ها دارند و این می‌تواند برای گوگل نشانه‌ای از کیفیت باشد. اصلاً باری شوارتز از زبان خود گوگل گفته که کامنت‌ها می‌توانند به رتبه بهتر یک صفحه در نتایج کمک کنند.

کامنت-ها-در-رتبه-بندی-گوگل

140. زمان توقف (Dwell time)

گوگل توجه ویژه‌ای به زمان توقف دارد. مدت زمانی که کاربر بعد از جستجوی خود در گوگل و ورود، در سایت شما سپری می‌کند را زمان توقف می‌نامند. این گزینه در برخی از موارد با عنوان کلیک طولانی در برابر کلیک کوتاه شناخته می‌شود. در واقع گوگل مدت زمان ماندن کاربر در صفحه را در نظر می‌گیرد و هرچه این زمان بیشتر باشد بهتر است!

قوانین خاص الگوریتم‌های گوگل

200 فاکتور مهم رتبه بندی سایت در گوگل

141. تازگی عبارت‌های جستجوشده (کوئری)

گوگل برای یکسری عبارت‌های خاص، به صفحات جدیدتر رتبه بهتری می‌دهد.

به عنوان مثال بعضی از عبارت‌های جستجوشده نیاز دارند که همیشه محتوای جدیدی برایشان تولید شود؛ مثل پیش‌بینی‌های آب و هوایی.

یا عبارت‌هایی که ترند روز است و مردم به دنبال مطالب جدید درباره آن هستند، مثل محتواهای مربوط به کرونا که در زمان خودش در صدر محتواها بود! برای چنین کوئری‌هایی، گوگل به صفحات جدید و به‌روز توجه بیشتری دارد.

142. تنوع Query

وقتی کاربر کلمات نامفهوم و مبهمی مثل Ted، WWF یا Ruby را در گوگل جستجو می‌کند، گوگل ممکن است نتایج متنوعی را در لیست نتایج نشان دهد، تا کاربر بتواند منظور خودش را ازبین آن‌ها پیدا کند.

143. تاریخچه مرورگر کاربر

احتمالاً خودتان متوجه شده‌اید سایت‌هایی که مرتب به آن‌ها سر میزنید در جستجوها برایتان در رتبه بالاتری نمایش داده می‌شوند.

144. تاریخچه جستجوی کاربران

زنجیره جستجو، نتایج حاصل از جستجو را برای سرچ‌های بعدی تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال اگر قبلاً در جستجوهایتان به دنبال «بررسی» بوده‌اید و حالا کلمه «تستر» را جستجو کنید، در نتایج، بررسی تسترها و نظرات در رتبه‌ها بالاتری قرار می‌گیرد.

145. اسنیپت‌های ویژه (Featured Snippets)

بر اساس مطالعه SEMRush، گوگل، محتوای اسنیپت‌هایی خاصی که در اولین نتایج نشان داده می‌شود، را براساس طول محتوا، قدرت و اعتبار صفحه، قالب‌بندی و استفاده از https انتخاب می‌کند.

مثلاً اگر سرچ کنید «گوگل ادز چیست»، گوگل تعریفی از ویکیپیدیا را انتخاب کرده و با لینک این سایت به شما نشان می‌دهد. البته اسنیپت‌های ویژه انواع مختلفی دارند.

146. هدفگیری جغرافیایی

گوگل در سئو، سایت‌هایی که آی‌پی سرور محلی و نام دامنه خاص یک کشور را دارند، در اولویت نتایج سرچ شده توسط کاربران آن منطقه یا کشور قرار می‌دهد.

147. جستجوی امن

اگر کاربر جستجوی ایمن را فعال کرده باشد، نتایجی با محتوای نامناسب یا محتوای بزرگسالان (18+) برایش نشان داده نخواهد شد و از لیست نتایج حذف می‌شوند.

148. شکایات DMCA

سایت‌هایی که از آن‌ها در DMCA شکایت شده است، رتبه کمتری می‌گیرند.

149. کلمات کلیدی YMYL

گوگل برای صفحات YMYL استاندارد‌های کیفی بالاتری در نظر می‌گیرد؛ در نتیجه هنگام جستجوی کلیدواژه‌های YMYL کمی در رتبه‌بندی سخت‌گیرتر است.

داخل پرانتز:

YMYL مخفف Your Life Your Money است و به صفحاتی گفته می‌شود که با جان و مال مردم سرکار دارند؛ مثل محتواهای پزشکی، تجاری و...

150. تنوع دامنه

به روزرسانی‌های بزرگ گوگل باعث شده که در هر صفحه از نتایج، دامنه‌های متنوعی را نشان دهد و تا جایی که امکان دارد چند نتیجه از یک دامنه در یک صفحه قرار نگیرد.

151. جستجوهای معامله‌ای

در برخی از موارد، گوگل برای جستجوهای مربوط به خرید، نتایج را به‌صورت متفاوت و با جزئیات بیشتری نشان می‌دهد.

فاکتور سئو

152. جستجوهای محلی

گوگل معمولاً در جستجوهای محلی، سایت‌هایی که در موقعیت جغرافیایی کاربر هستند را درنتایج اولیه نشان می‌دهد. مثلاً وقتی ما عبارت «مرکز خرید تهران» را جستجو می‌کنیم، مزکر خرید لاله که به فاطمی (موقعیت جغرافیایی شرکت نوین) نزدیک است در اولین نتیجه نمایش داده می‌شود.

جستجوی محلی در سئو

153. باکس داستان‌های برتر

در هنگام جستجوی یک کلمه کلید خاص، اگر داستان برتر و یا ترند محبوبی در رابطه با آن کلمه وجود داشته باشد گوگل آن را به صورت باکس با عنوان Top Stories نمایش می‌دهد.

در عکس زیر کلمه albert einstein (آلبرت انیشتین) جستجو شده است.

داستان‌های برتر

154. ارجحیت برندهای بزرگ

بعد از به روزرسانی Vince، نام تجاری برای گوگل مهم شد و برندهای بزرگ را در بعضی کلمات خاص در نتایج بالا قرار داد.

155. نتایج خرید

در برخی از موارد گوگل همان لینک خرید یا محصول که شامل تصویر، قیمت و اطلاعات کالاست را در نتایج طبیعی قرار می‌دهد:

لینک خرید در سئو

156. نتایج تصویر

گاهی اوقات تصاویر در جستجوی یک کلمه بالاتر از نتایج معمولی و ارگانیک نشان داده می‌شوند.

سئوی تصاویر در سرچ گوگل

157. نتایج تخم مرغ عید (Easter Egg)

گاهی گوگل در نتایج خودش یکسری سوپرایزها و بازی‌ها را در نتایج اول گوگل برای کاربران قرار می‌دهد! مثلاً ااگر در قسمت Google Images عبارت Atari Breakout را جستجو کنید. نتایج جستجو تبدیل به یک بازی می‌شود.

158. نتایج سایت واحد برای برندها

وقتی کلمات کلیدی نام تجاری یا دامنه را جستجو می‌کنید، ممکن است چند نتیجه از یک سایت در رتبه‌بندی گوگل وجود داشته باشد.

 

سیگنال‌های رتبه‌بندی مرتبط با نام تجاری

سیگنال‌های رتبه‌بندی مرتبط با نام تجاری

159. انکرتکست نام برند

انکر تکست نام برند (متن لینک داده شده نام برند شما باشد) یک سیگنال برند ساده، اما قوی است.

در مقاله «انکرتکست چیست» می‌توانید با انواع انکرتکست‌ها آشنا شوید.

160. جستجوهای نام برند

این گزینه بسیار ساده است. افراد به دنبال برندها می گردند. اگر مردم در گوگل به دنبال سایت شما باشد و نام برند شما را جستجو کنند، این نشان می‌دهد که سایت شما یک برند واقعی است و برای سئوی شما اهمیت دارد.

161. جستجوهای کلمه کلیدی + نام برند

اگر کاربر یک کلمه کلیدی را به همراه نام برند شما سرچ می‌کند (برای مثال گوگل ادز نوین) گوگل به شما رتبه بهتری در آن کلمه می‌دهد، نسبت به وقتی که کلمه کلیدی تنها جستجو می‌شود.

162. سایت‌هایی که صفحه فیسبوک و لایک دارند

داشتن صفحه فیسبوک با تعداد زیادی لایک در رنک گوگل تأثیرگذار است.

163. سایت‌هایی که صفحه توییتر با فالوورهای زیادی دارند

پروفایل توییتر به همراه فالوورهای بسیار، نشان‌دهنده یک برند محبوب است.

164. صفحه رسمی شرکت در سایت لینکدین

بیشتر کسب وکارهای واقعی برای شرکت خود در سایت لینکداین صفحه‌ای دارند؛ صفحه لینکدین و تعاملاتتان در سئو تأثیر دارد.

165. نویسندگان شناخته شده

در فوریه سال 2013 اریک اشمیت مدیر عامل گوگل گفت که:

محتواهای مربوط به با پروفایل‎های آنلاین تأیید شده که مربوط به نویسندگان شناخته شده است، مهم‌‌تر از محتواهای عادی است؛ چون کاربران بر روی نتایج تأیید شده بیشتر کلیک می‎کنند.

166. واقعی بودن اکانت رسانه‌های اجتماعی

یک اکانت در شبکه های اجتماعی با 10000 فالوور و دو پست که هیچ تعاملی ندارد، تفاوت زیادی با اکانتی دارد که حاوی 10000 فالوور و تعاملات بسیار است. در واقع گوگل می‌تواند تشخیص دهد که کدام اکانت فیک و کدام واقعی است.

167. نمایش برند در باکس داستان‌های برتر

برندهای بسیار بزرگ معمولاً اسمشان در قسمت Top Story گوگل وجود دارد؛ در حقیقت برخی از برندها حتی فید خبری خود را در اولین صفحات گوگل دارند.

نام برند در سئو

168. منشن بدون لینک نام برند

گاهی اسم یک برند در سایت‌های مختلف گفته می‌شود بدون اینکه به آن سایت لینکی داده شود. این موضوع هم برای رتبه‌بندی گوگل یک سیگنال اعتبار شناخته می‌شود.

169. مکان کسب وکارها

کسب وکارهای واقعی برای خود محل کار دارند. این امکان وجود دارد که گوگل از اطلاعات مکانی برای تعیین بزرگ بودن یا نبودن برند استفاده کند.

فاکتورهای اسپم On-Site

فاکتور های اسپم در تبه بندی سایت در گوگل

170. جریمه الگوریتم پاندا

سایت‌هایی که محتوای کم کیفیتی دارند (مخصوصاً مزارع محتوا) در نتایج جستجو کمتر دیده خواهند شد؛ به ویژه اگر قبلاً جریمه پنالتی گوگل را دریافت کرده باشند.

171. لینک دادن به سایت‌های بی کیفیت

لینک دادن به سایت‌های بی‌کیقیت و اسپم نشانه این است که سایت شما هم کیفیت پایینی دارد؛ این کار به دیده شدن سایت در موتورهای جستجو لطمه میزند.

172. ریدایرکت‌ها

تغییر مسیرهای نادرست و زیاد نباید اتفاق بیفتد. این گزینه نه تنها موجب جریمه شدن سایت می‌شود، بلکه گاهی سایت را از حالت ایندکس خارج می‌کند.

173. پاپ آپ یا تبلیغات مزاحم

اسناد و راهنمای رسمی رتبه‌بندی گوگل می‌گوید که پاپ آپ‌ها و تبلیغات مزاحم نشان‌دهنده یک سایت با کیفیت پایین است.

174. پاپ‌آپ‌های تمام صفحه

گوگل ممکن است سایت‌هایی که پاپ‌‌های تمام صفحه دارند جریمه کند، چون باعث می‌شوند کاربر محتوای صفحه را نبیند. البته این تمام صفحه‌ها هم انواع مختلفی دارند که گوگل روی بعضی از آن‌ها حساسیت بیشتری دارد. در مقاله پاپ آپ می‌توانید این تبلیغات را بشناسید.

تبلیغات مزاحم در سئو175. بهینه‌سازی بیش از حد سایت

سایت‌هایی که بیش ازحد بهینه‌سازی شده‌اند، توسط گوگل جریمه می‌شوند و رتبه پایین‌تری می‌گیرند. بهینه سازی بیش از حد شامل مواردی مثل استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، عنوان‌های زیاد و معماری نامناسب است.

176. محتوای نامفهوم

گوگل یک محتوای مفید را از یک محتوای نامفهوم تشخیص می‌دهد؛ بنابراین محتواهایی نامفهوم یا آن‌هایی که به‌صورت خودکار تولید شده‌اند را ایندکس نمی‌کند.

177. صفحات دروازه

گوگل دوست دارد سایتی که به گوگل نشان داده می‌شود با سایتی که کاربر می‌بیند یکسان باشد؛ اگر سایت شما افراد را بعد از وارد شدن به صفحه دیگری بفرستد، این یک صفحه دروازه است که در گوگل ثبت شده و گوگل اینگونه سایت‌ها را نمی‌پسندد.

178. تبلیغات بالای خط تا (Fold)

الگوریتم صفحه‌بندی صفحه، سایت‌هایی که به‌جای محتوای مفید، تبلیغات بسیار زیادی در ابتدای صفحه دارند را جریمه می‌کند.

179. پنهان کردن لینک‌های وابسته

بسیاری از سایت‌ها تلاش می‌کنند که لینک‌های وابسته‌شان (Affiliate) را پنهان کنند؛ گوگل از این کار زیاد خوشش نمی‌آید و ممکن است به فکر پنالتی کردن آن‌ها باشد.

180. FRED

فرد (FRED) نام مستعار یکی از آپدیت‌های گوگل در سال 2017 است؛ این آپدیت سایت‌هایی را که از روش‌های سئوی کلاه سیاه استفاده می‌کنند و با محتوای بی‌کیفیت و تبلیغات اسپم فراوان در حال پول درآوردن هستند را هدف قرار داده است و در رتبه‌بندی اعتبار کمتری به آن‌ها می‌دهد.

181. سایت‌های وابسته

همانطور که می‌دانید گوگل اصلاً از سایت‌های وابسته طرفداری نمی‌کند. کارشناسان می‌گویند سایت‌هایی که از طریق Affiliate کسب درآمد می‌کنند، بیشتر زیر ذره‌بین گوگل هستند.

182. تولید محتوای خودکار

این یکی دیگر انگار شوخی بردار نیست، چون گوگل به‌شدت از محتواهایی که به صورت خودکار تولید می‌شوند متنفر است. اگر آن‌ها شک کنند که محتوای سایت شما توسط رایانه تولید شده است، ممکن است به سراغ جریمه کردن و در آوردن سایت شما از حالت ایندکس بروند.

183. توجه بیش از حد به پیج رنک

توجه بیش از حد به پیج رنک با nofollow کردن تمامی لینک‌های خروجی یا بیشتر لینک‌های داخلی، ممکن است نشان دهنده بازی کردن با سیستم رتبه‌بندی باشد.

184. اسپم شدن آی پی آدرس

اگر آی پی آدرس سرور شما به عنوان اسپم در نظر گرفته شود ممکن است تمامی سایت‌های موجود بر روی آن سرور را تحت تأثیر قرار دهد.

185. اسپم شدن تگ متا

به تگ‌های توضیحات بیش از حد کلمه کلیدی اضافه نکنید. با استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، گوگل می‌فهمد که قصد شما گرفتن رتبه بهتر با روش‌های غیرطبیعی است و شما را جریمه می‌کند.

200 فاکتور مهم رتبه بندی سایت در گوگل

فاکتورهای اسپم Off_Page

فاکتور های اسپم رتبه بندی گوگل در سئوی خارجی

186. سایت‌های هک شده

اگر سایت شما هک شود، رتبه‌اش را در نتایج جستجو از دست می‌دهد. مثلاً گوگل وقتی فهمید که سایت Search Engine Land هک شده است، به طور کامل آن را از حالت ایندکس خارج کرد.

تأثیر هک شدن در رتبه‌بندی گوگل

187. نفوذ غیرطبیعی لینک‌ها

هجوم ناگهانی و غیرطبیعی لینک‌ها در صفحات نشان‌دهنده لینک‌های ساختگی است.

188. جریمه پنگوئن

سایت‌هایی که قبلاً توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شده‌اند، کمتر در نتایج موتورهای جستجو دیده خواهند شد.

پنگوئن یکی از الگوریتم‌های گوگل است و برای مبارزه با سایت‌هایی به وجود آمد که با لینک‌سازی زیاد و اسپم خودشان را به نتایج بالای گوگل می‌رساندند.

189. درصد بالایی از لینک‌های کم کیفیت

لینک‌های بسیار از منابعی که معمولاً از روش‌های سئوی کلاه سیاه ( همچون دیدگاه های وبلاگ و پروفایل انجمن ها) استفاده می‌کنند، ممکن است نشان دهنده بازی با سیستم رتبه‌بندی گوگل برای گرفتن رتبه باشد.

190. بک‌لینک از سایت‌های بی‌ربط

سایت‌هایی که تعداد بالایی لینک غیر طبیعی از سایت‌های غیر مرتبط می‌گیرند، برای پنگوئن حساسیت برانگیزند.

191. هشدار لینک‌های غیر طبیعی

گوگل می‌تواند لینک‌های غیر طبیعی را به‌راحتی شناسایی کند. او بعد از کشف این مدل لینک‌ها هزاران پیام در ابزار وبمستر برای صاحبان سایت‌ها ارسال می‌کند. این موضوع ممکن است باعث کاهش رتبه سایت شود.

192. بک‌لینک از دایرکتوری‌های بی‌کیفیت

طبق گفته گوگل، بک‌لینکی که از سایت‌های بی کیفیت گرفته شود، باعث کاهش رتبه سایت می‌شود.

193. ویجت لینک‎ها

گوگل از لینک‌هایی که هنگام ویجت کردن به صورت خودکار تولید می‌شوند، اصلاً خوشش نمی‌آید.

194. لینک‌هایی از آی پی آدرس کلاس C یکسان

به دست آوردن تعداد زیادی از لینک‌های غیر طبیعی در آی پی آدرس یکسان، ممکن است نشانه‌ای از لینک‌بیلدینگ شبکه‌ای و غیرطبیعی باشد.

195. انکر تکست سَمی

داشتن انکر تکست که ربطی به سایت شما ندارد ولی کاربر را به سمت سایت شما هدایت می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از اسپم یا سایت هک شده باشد. در هر دو مورد، امکان آسیب به رتبه سایت وجود دارد.

196. بک لینک از مقالات و نشریات

به دلیل اینکه زمانی از نشریات و مقالات برای لینک‌سازی غیر طبیعی استفاده شد، گوگل این دو استراتژی ساخت لینک را در بسیاری از موارد لینکسازی غیرطبیعی می‌داند و روی لینک‌های این دو گروه حساس است.

197. جریمه‌های دستی گوگل 

این جریمه‌ها در وبمسترتولز انواع مختلفی دارند که بیشتر آن‌ها جریمه برای لینک‌سازی‌های سئو کلاه سیاه است.

198. فروش لینک

خرید و فروش لینک نیز از خط قرمزهای قوانین گوگل است و می‌تواند به دیده شدن شما در موتورهای جستجو آسیب بزند.

199. Sandbox گوگل

سایت‌های جدید که به طور ناگهانی کلی لینک دریافت می‌کنند، معمولاً توسط گوگل به Sandbox منتقل می‌شوند. منطقی نیست که یک سایت تازه تأسیس این همه لینک داشته باشد؛ در این شرایط دیده شدنش در موتورهای جستجو به طور موقتی محدود می‌شود.

200. رقص گوگل (Google Dance)

الگوریتم رقص گوگل به طور موقت باعث تغییر در رتبه‌بندی‌ها می‌شود. چرا این اتفاق می‌افتد؟ فرض کنید رقابت در نتایج سایت‌ها به گونه‌ای است که چند سایت در کلمات کلیدی یکسان، رتبه یکسانی می‌گیرند. گوگل چگونه باید آن‌ها را رتبه‌بندی کند؟

در این شرایط گوگل آنقدر این سایت‌ها را بالا و پاین می‌کند (می‌رقصاند) تا از طبق رفتار کاربران رتبه آن‌ها را مشخص کند.

به عبارتی، گوگل یک سایت را بطور موقت بالا می‌آورد تا کاربران آن را ببینند. در این مدت واکنش کاربران (از جمله کلیک، اسکرول، زمان سپری شده در صفحه، نرخ پرش و...) به دقت زیر نظر ربات‌های گوگل قرار می‌گیرد و اگر این محتوا یا سایت توانست کاربران را راضی کند، رتبه بهتری می‌گیرد. وگرنه، به سر جای اول خود یا حتی پایین‌تر سقوط می‌کند.

برای اینکه دقیق‌تر داستان رقص گوگل را بدانید به مقاله گوگل دنس مراجعه کنید.

بر اساس گوگل پتنت؛ این روش برای شناسایی سایت‌هایی که قصد بازی با الگوریتم‌ها را دارند بسیار مفید است.

201. ابزار رد (Disavow Tool)

استفاده از این ابزار نیز می‌توانید لینک‌هایی که از سایت‌های کم کیفیت و بد دریافت کرده‌اید را پاک کنید و از جریمه دستی یا پنالتی جان سالم به در ببرید.

202. درخواست تجدید نظر

اگر توسط گوگل جریمه شده‌اید، می‌توانید درخواست تجدید نظر بدهید، در صورتی که درست باشد، جریمه شما از بین خواهد رفت.

203. طرح لینک موقت

گوگل لینک‌های ساخته شده توسط افراد را به سرعت شناسایی و حذف می‌کند. چون می‎داند این لینک‌ها با طرح لینک موقت شناخته شده اند.

با دیدن این 200 فاکتور متوجه می‌شویم که لینک‌ها و کلمات کلیدی برای گوگل اهمیت زیادی دارند؛ ولی همین‌ها ممکن است دردسرساز هم باشند؛ پس پیشنهاد می‌کنم برای یادگیری استفاده اصولی سری به آموزش لینک بیلدینگ و تحقیق کلمات کلیدی نوین بزنید.

از کجا شروع کنیم؟

این بود فهرست 200 تایی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر رتبه‌بندی وب سایت. امیدواریم که با مطالعۀ این عوامل بتوانید سئو و رتبه سایت خود را تغییر دهید. نظر شما در رابطه با این پُست چیست؟ آیا همۀ موارد در این فهرست موجود است؟ آیا ما موردی را از قلم انداخته‌ایم؟ خوشحال می‌شویم که نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.

برای آموزش‌های بیشتر در حوزه سئو، سری به صفحه آموزش‌های سئو و بهینه‌سازی در آکادمی نوین بزنید.