اگر به ۱۰ سال قبل برگردید، می‌بینید که خیلی‌ها برای سرگرمی وبلاگ می‌نوشتند، عکس می‌گرفتند، ویدیو تولید می‌کردند و خلاصه تولید محتوا می‌کردند. شاید در آن سال‌ها به فکر هیچ‌کس نمی‌رسید که کسب درآمد از تولید محتوا هم تا به این حد فوق‌العاده و حتی ممکن است!

حالا در این روزها تولید محتوای آنلاین دیگر فقط سرگرمی نیست و تعداد زیادی از تولید کنندگان محتوا از این راه پول درمی‌آورند. پلتفرم‌ها و ابزارهای زیادی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان درآمد کسب کرد و حتی پولدار شد!

طبق آماری که سایت explodingtopics منتشر کرده، بیشتر از 200 میلیون تولید کننده حرفه‌ای محتوا در جهان وجود دارد و هر تولید کننده محتوا، به طور متوسط بعد از 6 ماه می‌تواند به درآمد برسد؛ البته مدت زمان یادگیری مهارت تولید محتوا و رشد در کانال‌های محتوایی مثل یوتیوب یا اینستاگرام را هم که در نظر بگیرید، واقعاً فرصت کم و جذابی است!

به غیر از این، هر روز به تعداد تقاضا برای تولید محتوای آنلاین اضافه می‌شود و کسب‌وکارهای زیادی به جادوی محتوا ایمان آورده‌اند و از آن برای معرفی خود و تبلیغاتشان استفاده می‌کنند. در ادامه، توضیح مختصری می‌دهیم که تولید محتوا چیست و چرا یک شغل ایده‌آل برای کسب درآمد به حساب می‌آید.

اصلا تولید محتوا چیست و تولید کننده محتوا کیست؟

گستردگی دنیای بازاریابی محتوا (Content Marketing) آنقدر است که نمی‌شود تعریف مشخصی از تولید محتوا داشته باشیم. اما می‌توانیم بگوییم که هر چیزی که شما روزانه در فضای دیجیتال با آن سروکار دارید؛ یعنی ویدیو و عکس‌هایی که می‌بینید، پادکست‌هایی که می‌شنوید و متن‌هایی که می‌خوانید به نحوی محتواهایی هستند که کسانی آن‌ها را تولید کردند.

هر کسی با اهداف مشخصی وارد حوزه تولید محتوا می‌شود. اما به صورت کلی و در نهایت، حتی افرادی که صرفاً برای سرگرمی یا آموزش تولید محتوا می‌کنند، بعد از مدتی به فکر کسب درآمد از محتوا خواهند افتاد. این محتوا می‌تواند آنلاین یا آفلاین باشد و در قالب‌های متنوعی هم مثل ویدیو، گرافیک، عکس یا محتوای متنی ارائه شود. گاهی حتی با توجه به پلتفرم و هدف، همه انواع محتوا با هم ترکیب می‌شوند.

بسیاری از تولید کنندگان محتوا بعد از مدتی به اینفلوئنسر تبدیل می‌شوند و با تولید محتوای روزانه با افراد زیادی ارتباط برقرار می‌کنند. این افراد با بسط دادن یک ایده ناب برند شخصی‌شان را می‌سازند و مخاطبان خودشان را هم پیدا می‌کنند.

در این بین بسیاری از کسب‌وکارها هم از تولید محتوا به عنوان روشی برای بازاریابی محصولات و خدماتشان استفاده می‌کنند. محتوا می‌تواند انواع خیلی متنوعی داشته باشد که من در اینجا چند نمونه از پرطرفدارترین انواع محتوا را به شما معرفی می‌کنم:

  • وبلاگ
  • پادکست
  • ویدیو
  • موسیقی
  • گرافیک
  • عکس
  • کتاب‌های الکترونیکی (E-book)
  • اینفوگرافیک
  • و...

چرا تولید محتوا یک شغل ایده‌آل است؟

در سراسر دنیا و به خصوص در ایران، تولید محتوا طرفداران زیادی دارد و افراد زیادی به صورت فریلنسری یا استخدامی در حوزه‌‌های مختلفی از محتوا به درآمدهای قابل توجهی رسیده‌اند. از پیج‌های واینری اینستاگرامی که میلیون‌ها فالوور دارند گرفته تا کانال‌های پربازدید یوتیوب و تلگرام، این روزها تبدیل به مهم‌ترین و حتی تنها منبع درآمد افراد شده‌اند.

از طرفی دیگر، اگر شما پیج، کانال یا سایتی برای خودتان نداشته باشید، همچنان می‌توانید در تولید محتوا برای کسب‌وکارها و افراد دیگر همکاری کنید و به درآمد برسید. در هر صورت، هزاران کسب‌وکار هستند که برای رشد خودشان در دنیای دیجیتال از طریق انواع محتواها، حاضرند میلیون‌ها و میلیاردها تومان هزینه کنند!

کسب-درآمد-از-تولید-محتوا

همه این‌‌ها به کنار، شغل تولید محتوا از چند جهت بسیار جذاب است.

اول آنکه برای شروع نیاز به سرمایه یا تجهیزات خاصی ندارد، یک لپ‌تاپ ساده یا گوشی معمولی کافی است

دوم؛ می‌توانید به صورت دورکاری، حضوری، فریلنسری و استخدامی فعالیت کنید

سوم؛ همانطور که توضیح دادیم، بازار کار بسیار خوبی دارد

چهارم؛ جای رشد و ارتقای شغلی دارد

پنجم؛ درآمد خوبی دارد، البته این مورد کاملاً به کیفیت کار تولیدکننده محتوا بستگی دارد

اگر شما هم تولید کننده محتوا هستید یا به تولید محتوا علاقه دارید و دوست دارید از طریق آن کسب درآمد کنید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

چگونه از طریق تولید محتوا به یک ماشین پولساز تبدیل شوم؟

برای شروع کسب درآمد از تولید محتوا، تنها چیزی که به آن نیاز دارید، یک ایده ناب و خلاقانه است. در ادامه ۱3 روش تولید محتوا را به شما معرفی می‌کنم که به شما کمک می‌کند آن جرقه در ذهنتان ایجاد شود و با توجه به ایده‌ای که دارید، محتوای مربوط به آن را تولید کنید و در نهایت از آن درآمد کسب کنید:

13 روش برای بهبود رتبه سایت در گوگلحتما بخوانید: 13 روش برای بهبود رتبه سایت در گوگل

۱. مهارت و دانش خودتان را آنلاین بفروشید

همین حالا گوگل را باز کنید و درباره یک موضوع خاص سرچ کنید؛ من به شما قول می‌دهم نصف نتایجی که گوگل به شما پیشنهاد می‌دهد، دوره‌های آموزشی آنلاین درباره آن موضوع است. حتما شما هم چیزی بلدید که شاید خیلی‌ها دوست داشته باشند آن را یاد بگیرند. پس چرا آن را نمی‌فروشید؟

کافی است یک پلتفرم آنلاین مخصوص دوره‌های آموزشی پیدا کنید و با روش‌های مختلفی مثل ضبط صدا، ویدیو یا حتی نوشتن آن، مهارتتان را با بقیه به اشتراک بگذارید. یا حتی می‌توانید یک وبینار برگزار کنید و در آن وبینار درباره‌اش حرف بزنید. در ادامه می‌توانید از طریق راه‌اندازی یک وبسایت، پیج اینستاگرام، کانال تلگرام یا هر پلتفرم دیگری محتوای آموزشی خود را بفروشید.

پلتفرم‌های فارسی زیادی هستند که شما در آن‌ها می‌توانید دوره آموزش یا وبینار برگزار کنید. من در ادامه چند نمونه از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنم:

نمونه سایت‌های ایرانی:

  • ایسمینار
  • فرانش
  • درسواره
  • هم‌آموز

نمونه سایت‌های خارجی:

۲. ویدیو بسازید

با ساختن ویدیوهای تبلیغاتی و خلاقانه هم به یک تولید کننده محتوا تبدیل می‌شوید. خیلی از برندها تبلیغات ویدیویی دارند و بسیاری از کمپین‌هایشان با ویدیو همراه است. اگر بلدید با کامپیوتر یا حتی گوشی موبایل ویدیو بسازید و ادیت کنید، خیلی از شرکت‌ها منتظر شما هستند تا با شما همکاری کنند.

برای ساخت ویدیو لازم است که نرم افزارهایی مثل ادوبی پریمیر و افتر افکت را یاد بگیرید تا بتوانید ویدیوهای حرفه‌ای‌تری بسازید. البته کار کردن با این نرم‌افزارها معمولا به سیستم‌هایی با پردازش قوی نیاز دارند و طبیعتا هزینه زیادی هم دارند.

اما برای شروع کار می‌توانید با گوشی موبایلتان ویدیو بگیرید و آن را ویرایش و تدوین کنید. اپلیکیشن‌های موبایلی مثل VLLO، اینشات و VN وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید ویدیوها را تدوین کنید.

در دوره آموزشی «تولید محتوای حرفه‌ای با موبایل» می‌توانید تمام فوت و فن‌های تولید محتوای بصری با گوشی موبایل را یاد بگیرید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم آموزش‌های رایگان تولید محتوا با موبایل را از دست ندهید.

تولید محتوا با موبایل

۳. محتوای گرافیکی تولید کنید

همانطور که حتما تا الان متوجه شدید، تولید محتوا حتما به معنی محتوای متنی و مقاله و وبلاگ نیست. اگر فکر می‌کنید علاقه‌ای به نوشتن ندارید، دنیا به آخر نرسیده و شما باز هم می‌توانید محتوا تولید کنید. نوع دیگر تولید محتوا که به آن محتوای بصری می‌گویند، گرافیک است.

اگر گرافیست هستید و می‌توانید با طراحی بنر و کاراکتر، برندی را به بقیه معرفی کنید، شما هم یک تولید کننده محتوا هستید. می‌توانید با کار کردن تمام وقت یا پروژه‌ای با شرکت‌های مختلف برای آن‌ها محتوای گرافیکی تولید کنید و درآمد خوبی هم داشته باشید.

برای تولید محتوای گرافیکی نیاز است که کار با نرم‌افزارهایی مثل فوتوشاپ را بلد باشید. البته برای شروع کار باز هم می‌توانید با گوشی موبایلتان و با کمک برنامه‌هایی مثل پیکس آرت یا لایت روم ویرایش حرفه‌ای عکس را یاد بگیرید.

اگر علاقه دارید در طراحی بنر به تخصص برسید، پیشنهاد می‌کنیم «دوره آموزش فتوشاپ نوین» را از دست ندهید. در این دوره راه و چاه کسب درآمد با طراحی گرافیکی و راهکارهای ورود به بازار کار را کامل یاد می‌گیرید.

۴. پادکست بسازید

تولید پادکست یک راه جذاب و نسبتاً جدید برای کسب درآمد از محتوا است! کافی است یک موضوع انتخاب کنید که درباره آن آگاهی دارید یا حداقل به آن علاقمند هستید. و البته یک صدای گرم و دلنشین هم حتماً به کار می‌آید!

آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس برای آنالیز سایتحتما بخوانید: آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس برای آنالیز سایت

با ساختن پادکست می‌توانید درباره تخصص‌هایتان صحبت کنید و با رشد آن کم‌کم آن را به یک تجارت تبدیل کنید. در ابتدای کار هم حتما لازم نیست خیلی هزینه کنید تا جواب بدهد، یک ایده و یک میکروفون کارتان را راه می‌اندازند!

کسب درآمد با تولید محتوا پادکست

یک نمونه خوب از این روش تولید محتوا، پادکست «علی بندری» است که طرفداران خیلی زیادی هم دارد. علی بندری فقط یک ایده خوب داشت و آن را عملی کرد. حالا هزاران نفر پادکست او را گوش می‌کنند و او از طریق تبلیغات در پادکستش درآمد زیادی هم دارد. در نهایت، اگر پادکست‌های شما مخاطبان زیادی پیدا کند، می‌توانید اسپانسر دائمی هم دریافت کنید و به درآمد قابل توجهی برسید.

۵. کانال یوتیوب بسازید

یکی دیگر از روش‌های شگفت‌انگیز کسب درآمد از تولید محتوا، راه‌اندازی یک کانال یوتیوب است. یوتیوب یکی از ساده‌ترین پلتفرم‌های رسانه اجتماعی است که می‌توان به سادگی از آن درآمد کسب کرد. در یوتیوب می‌توانید محتوای ویدیویی جذاب و سرگرم‌کننده یا حتی آموزشی بسازید و با دیگران به اشتراک بگذارید. اگر بتوانید مخاطبان خودتان را در یوتیوب پیدا کنید، می‌توانید به راحتی از طریق آن کسب درآمد کنید.

ضمن آنکه درآمد از یوتیوب در ایران به صورت دلاری است و از این نظر فرصت بسیار خوبی برای رسیدن به درآمد بالا خواهید داشت. البته انتقال پول کمی در ایران با چالش همراه است که البته آن هم راه دارد. اگر دوست دارید بیشتر درباره کسب درآمد از طریق یوتیوب بدانید، ما در مقاله «راهنمای کامل کسب درآمد از یوتیوب» به شکل مفصل درباره آن صحبت کردیم.

۶. برای کسب‌وکارها محتوای متنی تولید کنید

این روزها بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ نیاز به افرادی دارند که از طریق قلم جادویی‌شان آن‌ها و محصولات یا خدماتشان را به دیگران معرفی کنند. شما هم اگر با ابزارهای نویسندگی آشنایید، می‌توانید با این کسب‌وکارها همکاری کنید و با نوشتن محتوای متنی برای آن‌ها درآمد کسب کنید. اینجا پیشنهاد می‌کنیم مقاله «هزینه تولید محتوا» را مطالعه کنید.

تولید محتوای متنی برای سایت یکی از پرطرفدارترین مشاغل تولید محتوا در ایران است و افراد زیادی هب صورت فریلنسری و دائمی، مشغول به کار هستند. همین مقاله‌ و سایر مقالات بلاگ نوین که در حال مطالعه آن هستید، توسط نویسنده‌هایی به صورت دورکاری یا حضوری تولید شده‌اند و نویسنده‌ها از طریق نوشتن این مطالب، درآمد داشته‌اند. پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی زیر را حتماً ببینید:

راستی، ما در دوره آموزشی تولید محتوای متنی، ریز و بم این موضوع را به شما آموزش دادیم که با گذراندن آن می‌توانید مقاله‌هایی بنویسید که واقعاً مفید و ارزشمند باشند و تا مدت‌ها در ذهن خوانندگان باقی بمانند.

۷. وبلاگ خودتان را داشته باشید

داشتن یک وبلاگ آنلاین هم یک گزینه عالی برای کار کردن در خانه است. داشتن یک وبلاگ شخصی به شما این امکان را می‌دهد که ایده‌هایتان را با دیگران در سراسر جهان به اشتراک بگذارید. موضوع وبلاگ شما می‌تواند مطابق با علایق، سرگرمی‌ها یا حتی استعدادهایتان باشد. بعد از آنکه وبلاگ شما رشد کرد و مخاطبان زیادی را جذب کردید، می‌توانید با دریافت رپورتاژ و بنرهای تبلیغاتی، به درآمد برسید.

در مقاله «چگونه از وبلاگ خود کسب درآمد کنیم؟» می‌توانید درباره ترفندهای وبلاگ نویسی بیشتر یاد بگیرید.

۸. کانال تلگرام بسازید

این روزها با ساخت یک کانال تلگرام درباره هر موضوعی که دوست دارید و با جذب اعضا می‌توانید درآمد داشته باشید. محتوای کانال می‌تواند سرگرمی، موزیک، ویدیو، اخبار، دنیای سینما یا هرچیز دیگری باشد. کافی است کانالتان را بسازید و با جذب اعضا کم کم از برندهای مختلف تبلیغ بگیرید و درآمد کسب کنید. از محبوب‌ترین و معروف‌ترین کانال‌های تلگرام که با انتشار تبلیغات درآمد زیادی کسب می‌کنند، می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • «آهنگیفای» با بیش از چهار و نیم میلیون عضو
  • کانال «مجله | Do You Know» با 1.3 میلیون عضو
  • کانال «گیزمیز» با 990 هزار عضو
  • کانال «توییتر فارسی» با حدود ۵۰۰ هزار عضو
  • کانال «کاف» با 530 هزار عضو
  • کانال «منطقه آزاد» با 319 هزار عضو

۹. در اینستاگرام فعالیت کنید

اگر اینستاگرامتان را باز کنید، صفحه‌های زیادی می‌بینید که یک فرد با تولید محتوای خلاقانه در آن فعالیت می‌کند و فالوئرهای زیادی هم دارد. همه این افراد روزی کارشان را از صفر شروع کردند و فقط ایده‌شان را اجرایی کردند.

تولید محتوا در اینستاگرام هم می‌تواند شامل هر موضوعی باشد. با افزایش فالوئر می‌توانید از برندها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ تبلیغ بگیرید و درآمد داشته باشید. مثلا صفحه «هومن ایران‌منش» یکی از موفق‌ترین نمونه‌هایی است که با تبلیغ درآمد کسب می‌کند.

کسب-درآمد-از-تولید-محتوا

۱۰. تبلیغ نویسی را یاد بگیرید

این روزها بازار تبلیغ نویسی یا همان کپی رایتینگ داغ است. بسیاری از کسب‌وکارها حالا به جادوی کلمات ایمان آورده‌اند و به دنبال کسی می‌گردند تا با استفاده درست از کلمات، مشتری جذب کنند. کپی رایتینگ یعنی نوشتن چیزی که باعث جذب افراد و انجام کاری مثل کلیک کردن، خرید یا دنبال کردن یک برند شود. کپی رایترهای حرفه‌ای با استخدام در شرکت‌های معتبر و بزرگ درآمد زیادی کسب می‌کنند.

نردبانی به سوی فروش اینترنتی موفقحتما بخوانید: نردبانی به سوی فروش اینترنتی موفق

۱1. محصول‌نویسی کنید

اگر وارد یکی از سایت‌های فروش آنلاین محصولات یا خدمات شوید، می‌بینید که در صفحه هر محصول یا خدمات توضیحاتی درباره آن نوشته شده است. آن توضیحات بسیار مهم هستند و می‌توانند باعث شوند کاربر تصمیم به خرید کردن بگیرد؛ برای همین نوشتن این نوع از متن هم نیاز به تخصص دارد.

با یادگیری این مهارت می‌توانید با بسیاری از شرکت‌ها همکاری کنید و درآمد داشته باشید. سایت‌های فروش آنلاین زیادی مثل دیجی کالا یا فروشگاه‌‌های اینترنتی دیگر به خدمات محصول نویسی نیاز دارند که می‌توانید با آن‌ها همکاری کنید.

کسب درآمد از طریق محصول نویسی

۱2. ایبوک تولید کنید

شاید پیش خودتان فکر کنید شما نویسنده نیستید؛ پس کتاب نوشتن هم آرزویی محال برای شما است. اما باید به شما بگویم که برای نوشتن کتاب کافی است داستانی برای روایت کردن داشته باشید. بعد از اینکه برندتان را ساختید، به بقیه بگویید که چه شد به اینجا رسیدید و داستان‌تان را به آن‌ها بفروشید.

تمام چیزهایی که تا الان نوشتید را جمع کنید و آن را به یک کتاب الکترونیکی تبدیل کنید. حتی می‌توانید با چاپ کردنش نسخه فیزیکی آن را هم داشته باشید. اگر به تولید ایوبک علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «آموزش تولید ایبوک» را حتماً مطالعه کنید.

۱۳. استراتژی محتوایی تدوین کنید

اگر یک محتوانویس حرفه‌ای هستید و تجربه تولید محتوا در وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی دارید، می‌دانید که تدوین استراتژی محتوا برای هر کسب‌وکاری اقدامی حیاتی است. اما این کار نیاز به تخصص ویژه دارد و هرکسی از پس آن برنمی‌آید.

اگر دوست دارید در مسیر تولید محتوا پیشرفت کنید و درآمدتان را افزایش دهید، یادگیری تدوین استراتژی محتوا انتخاب خوبی برای شما است. با پیشرفت و کسب مهارت بیشتر در این راه حتی می‌توانید به برندهای مختلف در زمینه بازاریابی محتوایی مشاوره بدهید.

در دوره آموزشی استراتژی محتوا: شکافتن اتم دیجیتال می‌توانید این از صفر تا صد مهارت را یاد بگیرید.

در پایان بحث کسب درآمد از تولید محتوا

امیدوارم محتوای این مقاله را دوست داشته باشید. در نهایت، باید توجه داشته باشید که برای رشد شغلی و درآمد در دنیای محتوا، در درجه اول باید علاقه داشته باشید و در درجه دوم تمرین.

در نهایت هم پینشهاد می‌کنیم برای آموزش‌های بیشتر در حوزه تولید محتوا، سری به صفحه آموزش‌های بازاریابی محتوا در آکادمی نوین بزنید.

همچنین، اگر تصمیم جدی برای ورود به این بازار جذاب گرفته‌اید و می‌خواهید تولید محتوای سایت، تولید محتوا با موبایل، استراتژی و تحقیق کلمات را یاد بگیرید، در «دوره بازایابی محتوا» ثبت نام کنید. در این دوره که تخفیف ویژه هم دارد، می‌توانید تمامی مهارت‌های ضروری و مهم برای موفقیت در دنیای تولید محتوا را کامل و قدم به قدم یاد بگیرید.