اگر متوجه شوید بین تبلیغات اینستاگرام، تلگرام، رپرتاژ و بنرها فقط تبلیغ در یک پیج خاص اینستاگرام است که برای شما مشتری می‌آورد چه کار می‌کنید؟ خب معلوم است که برای تبلیغ در آن پیج اینستاگرام بیشتر هزینه می‌کنید و از سایر کانال‌های تبلیغ کمتر استفاده می‌کنید. اینطوری هزینه‌ها کمتر و فروش بیشتر می‌شود. حالا سوال اصلی اینجاست که از کجا بفهمیم کدام کانال یا تبلیغ برای ما مشتری بیشتری آورده است؟ چاره کار دست لینک UTM است.

با لینک یو تی ام به راحتی می‌توان فهمید مشتریان از چه تبلیغ، کانال، سایت یا پلتفرمی به سایت وارد می‌‌شوند.

طرز کار لینک UTM بسیار آسان است و به همین دلیل استفاده از آن را در هر کمپین تبلیغاتی توصیه می‌کنیم.

در ادامه، قدم به قدم یاد می‌گیریم لینک UTM چیست،‌چطور یو تی ام بسازیم و از آن استفاده کنیم.

UTM چیست؟

فرض کنید فروشگاه اینترنتی دارید و می‌خواهید برای جذب مشتری بیشتر تبلیغ کنید. برای این حراج ویژه می‌خواهید از تمام روش‌های بنری، اینفلوئنسر، تبلیغات گوگل و رپرتاژ استفاده کنید. در تمام این روش‌ها و کانال‌های تبلیغاتی لینکی به وبسایت، لندینگ پیج یا صفحه محصول می‌دهید.

مخاطبان تبلیغ با کلیک روی بنرهای تبلیغاتی، بالا کشیدن لینک در استوری، کلیک روی تبلیغات گوگل یا کلیک روی لینک‌های رپرتاژی به سایت و محصول شما می‌رسند.

بعد از انتشار تبلیغات، کلی مشتری از این لینک‌ها سراغتان می‌آید اما یک مشکل کوچک خواهید داشت؛ شما نمی‌دانید کدام تبلیغ یا کدام روش تاثیر بهتر و بیشتری داشته است. اگر بدانید کدام کانال تبلیغاتی مشتری بیشتری برای شما داشت پس دفعه بعدی برای آن بیشتر هزینه می‌کنید و برای کانال‌ها یا تبلیغاتی که کمترین مشتری را داشت هزینه نمی‌کنید. یا اگر تبلیغات در بعضی کانال‌ها نتیجه خوبی نداشت آن را بازبینی و اصلاح می‌‌کنید.

اگر از لینک‌های عادی برای تبلیغات استفاده کنید، فقط وبسایت یا پلتفرم (مثلاً فیسبوک، نام سایت منتشر کننده رپرتاژ) ارجاع دهنده یعنی جایی که روی لینک کلیک شده را در گزارش گوگل آنالیتیکس می‌بینید. اگر هم لینک شما مربوط به شبکه‌های اجتماعی باشد و لینکی در قالب چند پست منتشر شده است، متوجه نمی‌شوید کدام پست کلیک گرفته است.

اما با UTM می‌توان آمار دقیق تمام لینک‌ها را رصد و پیگیری کرد.

UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module است. اگر به فارسی ترجمه کنیم می‌شود: ماژول پیگیری اورچین! که خب از این ترجمه چیز زیادی دستگیرمان نمی‌شود.

اورچین (Urchin) نام یک شرکت سازنده نرم‌افزار تحلیل دیجیتال بود که گوگل آن را خرید. در واقع گوگل آنالیتیکس محصول خرید این شرکت است. یکی از ابداعات شرکت اورچین همین لینک‌های UTM است که برای استفاده در گوگل آنالیتیکس به ارث ماند.

یو تی ام به زبان ساده یعنی اضافه کردن ۵ پارامتر به انتهای آدرس‌های اینترنتی (URL) برای ثبت و ضبط اطلاعاتی از منبع.

خب حالا ببینیم این لینک در عمل چطور کار می‌کند و چطور می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

لینک یو تی ام چه ساختاری دارد؟

لینک‌های ساده ساختار مشخصی دارند. به ساختار این دو لینک نگاه کنید:

  • www.novin.com
  • novin.com/academy

لینک اول صفحه اصلی سایت ما است و لینک دوم صفحه آکادمی را باز می‌کند. این دو لینک هیچ اطلاعات دیگری همراه خودشان ندارند.

حالا ما می‌خواهیم یک بنر تبلیغاتی در سایت دیگری قرار دهیم و به صفحه آکادمی لینک دهیم. می‌توانیم همین لینک (novin.com/academy) را به صورت ساده در بنر قرار دهیم یا آن را یو تی ام کنیم.

ساخت ebook از آنچه شما فکر می‌کنید ساده‌تر استحتما بخوانید: ساخت ebook از آنچه شما فکر می‌کنید ساده‌تر است

برای یو تی ام کردن سه پارامتر اصلی را به انتهای همین لینک اضافه می‌کنیم. این سه پارامتر به ترتیب شامل منبع، رسانه و نام کمپین است.

این سه پارامتر اصلی با نام‌های ثابت زیر به لینک اضافه می‌شوند و بعد از علامت مساوی نام دلخواهمان را می‌نویسیم.

  • utm_source
  • utm_medium
  • utm_campaign

لینک utm

در ادامه تک تک این پارامترها را معرفی می‌کنیم.

پارامترهای لینک UTM

هر لینک یو تی ام از ۲ بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول همان لینک شما است. یعنی صفحه‌ای از سایت شما که کاربران پس از کلیک روی تبلیغ وارد آن خواهند شد.

در قسمت دوم لینک یو تی ام، پارامترها قرار دارند. به طور کلی یو تی ام دارای ۵ پارامتر است که استفاده از ۳ پارامتر آن الزامی و ۲ پارامتر آن اختیاری است. شما می‌توانید برای هر پارامتر نوشته یل به اصطلاح مقدار دلخواهتان را بنویسید.

این 5 پارامتر عبارتند از:

۱. منبع کمپین (Campaign Source)

با استفاده از این پارامتر می‌توانیم بفهمیم که ورودی سایت ما از چه منبعی است. به عنوان مثال، گوگل، اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، یک سایت دیگر که رپرتاژ ما در آن منتشر شده و... هر کدام یک منبع کمپین به حساب می‌آیند. این پارامتر در لینک یو تی ام به صورت utm_source نمایش داده می‌شود و استفاده از آن اجباری است. به عنوان مثال، utm_source=reportage یعنی اینکه منبع ورودی‌ ما رپرتاژ است.

۲. رسانۀ کمپین (Campaign Medium)

با استفاده از این پارامتر می‌توانیم نوع تبلیغی که در نظر داریم را تعیین کنیم. تبلیغ ما می‌تواند دارای انواع مختلفی مانند بنر، ایمیل یا تبلیغات کلیکی (cpc) باشد. این پارامتر به صورت utm_medium در لینک یو تی ام قرار می‌گیرد و استفاده از آن اجباری است. به عنوان مثال utm_medium=banner یعنی نوع تبلیغ شما بنری است.

۳. نام کمپین (Campaign Name)

شما می‌توانید برای هر کمپین خود یک نام مجزا تعیین کنید. این پارامتر به صورت utm_campaign در لینک یو تی ام نمایش داده می‌شود و جزو پارامترهای اجباری محسوب می‌گردد. به عنوان مثال فرض کنیم کمپین تبلیغاتی شما به مناسبت شب یلدا اجرا می‌شود. در این صورت عبارت utm_campaign=yalda یعنی نام این کمپین شما yalda است.

۴. عبارت کلیدی کمپین (Campaign Term)

با استفاده از این پارامتر می‌توانیم بفهمیم که کاربران سایت با استفاده از چه کلماتی وارد سایت ما شده‌اند. این پارامتر برای تبلیغاتی مانند گوگل ادز کاربرد دارد که کاربر پس از جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر ما، روی تبلیغ کلیک می‌کند و وارد سایت می‌شود. این پارامتر در لینک یو تی ام به صورت utm_term نمایش داده می‌شود و استفاده از آن اختیاری است. به عنوان مثال، با استفاده از خرید_گوشی=utm_term می‌توانیم کاربرانی که با جستجوی این کلمه وارد سایت ما شده‌اند را رصد کنیم.

با توجه به این که Campaign Term کاربرد مشخصی دارد، می‌توانید در موارد خاص از آن برای رصد اطلاعات اضافی استفاده کنید. مثلاً داخل آن بنویسید این لینک‌ها مربوط به تخفیف‌های ۲۰ درصدی است. البته به شکل خلاصه‌تر و انگلیسی.

۵. محتوای کمپین (Campaign Content)

این پارامتر تعیین کننده محتوای تبلیغاتی شما است. به عنوان مثال، فرض کنیم بنر شما برای تبلیغ محصول «کفش» باشد. در این صورت، می‌توانید پارامتر utm_content=shoes را در لینک یو تی ام خود قرار دهید. استفاده از این پارامتر اختیاری است.

با کنار هم چیدن تمام این پارامترها می‌توانید لینک خودتان را بسازید.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

چطور لینک UTM بسازیم؟

برای ساخت لینک یو تی ام نیاز به هیچ ابزاری ندارید. فقط کافی است یک ویرایشگر نوشتار باز کنید بعد پارامترهای موردنیاز را به انتهای آدرس اضافه کنید. ابزارهای ساخت لینک یو تی ام فقط کار را برای شما راحت‌تر می‌کنند و احتمال خطا در ابزارها کمتر است.

ما هم پیشنهاد می‌کنیم از ابزارها استفاده کنید.

ابزارهای ساخت لینک UTM

اولین ابزار پیشنهادی ابزار ساخت خودمان در نوین است. در ابزار ساخت UTM نوین فقط کافی است پارامترهای مورد نیاز را وارد کنید و بعد روی دکمه ساخت لینک کلیک کنید.

6 کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگحتما بخوانید: 6 کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

دومین ابزار پیشنهادی ابزار ساخت لینک UTM از گوگل است.

سومین ابزار پیشنهادی که کار را خیلی آسان‌تر می‌کند، افزونه Google Analytics URL Builder است. این افزونه را روی مرورگر کروم نصب کنید. در همان صفحه‌ای که می‌‌خواهید لینکش را ایجاد کنید روی افزونه کلیک کنید. در پنجره باز شده پارامترهای موردنیاز را وارد کنید و در نهایت لینک را کپی کنید. این افزونه دو مزیت جالب دارد؛

۱. می‌‌توانید برای لینک‌های خود پروفایل بسازید تا بدون وارد کردن پارامترها و فقط با یک کلیک لینک قابل رصد یو تی ام خود را بسازید.

۲. می‌توانید سرویس کوتاه کننده لینک Bitly را به آن متصل کنید و همزمان لینک کوتاه دریافت کنید.

فرقی نمی‌کند با کدام ابزار لینک می‌سازید؛ خروجی نهاهیی همه یکسان است و توسط گوگل آنالیتیکس قابل درک است.

اگر دوست دارید خودتان بدون ابزار لینک UTM بسازید، باید از یک الگوی ثابت استفاده کنید.

ساخت لینک یو تی ام به صورت دستی

همانطور که گفتیم برای ساخت لینک حتماً نباید از ابزارها استفاده کنید.

وارد کردن سه پارامتر نام، رسانه و منبع کمپین ضروری است. دو پارامتر دیگر محتوای کمپین و عبارت کلیدی کمپین را می‌توانید استفاده نکنید.

به این لینک مثال توجه کنید:

example.com/shoes/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=yalda&utm_content=shoes

این لینک به ما می‌گوید که منبع ورودی‌های ما گوگل است، نوع آن کلیکی است، نام کمپین yalda و نوع محصولی که می‌خواهیم تبلیغ کنیم، کفش است. بنابراین، وقتی آنالیتیکس خود را باز می‌کنیم، می‌توانیم بر اساس تک تک این پارامترها گزارش بگیریم و تعداد ورودی‌هایی که از طریق گوگل ادز داشته‌ایم را مورد بررسی قرار دهیم.

حالا بیایید قدم به قدم پیش برویم و ببینیم چگونه می‌توان لینک بالا را ایجاد نمود.

۱. آدرس سایت (Website URL) خود را مشخص کنید

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که صفحه فرود سایت خود را تعیین کنید. یعنی مشخص کنید که کاربر پس از کلیک روی بنر یا لینک تبلیغ شما، به کدام صفحه از سایت شما وارد شود. پس تا اینجا بخش اول لینک یو تی ام خود را ساخته‌اید:

?/www.example.com/shoes

به خاطر داشته باشید که اگر به صورت دستی قصد دارید لینک یو تی ام خود را بسازید، لازم است پس از آدرس سایت خود، از علامت «؟» استفاده کنید. البته در صورت استفاده از ابزارهای یو تی ام ساز، این علامت سوال به صورت خودکار در انتهای لینک شما اضافه می‌شود.

۲. منبع ورودی‌های کمپین (Campaign Source) را تعیین کنید

حالا باید مشخص کنید که از چه منبعی می خواهید ورودی بگیرید. یعنی باید مشخص کنید که ورودی شما از سایت گوگل خواهد بود یا اینکه منبع شما ورودی های رپورتاژ شما در یک سایت دیگر هستند. فرض کنیم منبع ورودی شما تبلیغات گوگل باشد. در این صورت utm_source شما google خواهد بود.

www.example.com/?utm_source=google

بدیهی است که اگر منبع شما رپورتاژی باشد که در سایت نوین آن را منتشر کرده‌اید، لینک شما به شکل زیر خواهد بود:

www.example.com/shoes/?utm_source=novin

۳. نوع رسانه کمپین (Campaign Medium) خود را مشخص کنید

حالا نوبت به آن رسیده که نوع رسانه خود را مشخص کنید. آیا تبلیغ شما یک ایمیل است که به بانک‌های ایمیلی خود ارسال کرده‌اید؟ پس نوع رسانه شما email خواهد بود. آیا تبلیغ شما یک بنر است؟ پس می‌توانید نوع رسانه این کمپین را banner تعیین کنید.

در مثال بالا، با توجه به اینکه هدف ما تبلیغات در گوگل است، پس باید نوع رسانه را cpc تعیین کنیم. زیرا به خوبی می دانیم که تبلیغات گوگل، کلیکی است (cost per click). تا اینجا لینک یو تی ام ما به شکل زیر ایجاد می‌شود:

www.example.com/shoes/?utm_source=google&utm_medium=cpc

۴. نام رسانۀ کمپین (Campaign Name) خود را مشخص کنید

حالا زمان آن رسیده که برای کمپین خود یک نام انتخاب کنیم. البته فرقی ندارد از چه نامی استفاده می‌کنید، اما نام‌گذاری مرتبط و درست شما را از سردرگمی‌های احتمالی نجات می‌دهد. با توجه به اینکه هدف ما تبلیغات گسترده به مناسبت شب یلدا است، می‌توانیم نام کمپین خودمان را yalda بگذاریم.

لینک یو تی ام ما به شکل زیر ایجاد می‌شود:

www.example.com/shoes/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=yalda

۵. محتوای کمپین (Campaign Content) را تعیین کنید

در اینجا هم می‌توانیم نوع محتوای رسانۀ خود را تعیین کنیم. به عنوان مثال، اگر بنر تبلیغاتی ما برای تبلیغ محصول تلویزیون است، می‌توانیم محتوای کمپین خودمان را tv تعیین کنیم. در مثال بالا، با توجه به اینکه هدف تبلیغ ما فروش کفش است، می‌توانیم محتوای کمپین خودمان را shoes تعیین کنیم. در نتیجه لینک زیر بدست می‌آید:

www.example.com/shoes/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=yalda&utm_content=shoes

گزارش لینک‌ها را کجا و چطور ببینیم

برای دیدن گزارش مربوط به لینک‌های یو تی ام یا به اصطلاح لینک‌های کمپین، باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. توجه کنید که وقتی از لینک یو تی ام استفاده کردید، این اطلاعات به عنوان ابعاد (Dimension) در گوگل آنالیتیکس دریافت و ثبت می‌شود. پس در همه گزارش‌های آنالیتیکس می‌‌توانید از آن استفاده کنید یا حتی گزارش‌های دلخواه خودتان را مبتنی بر اطلاعات UTM  بسازید.

۹ اشتباه رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعیحتما بخوانید: ۹ اشتباه رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

گوگل آنالیتیکس به صورت پیش‌فرض گزارشی برای کمپین‌ها دارد. در این گزارش تمام پارامترها به صورت جدولی در کنار سایر متریک‌ها مثل نرخ پرش، نرخ تبدیل، درآمد و ... نمایش داده می‌شود. به طور خلاصه، با این گزارش متوجه می‌شوید که کاربرانی که از هر لینک آمده‌اند به چه اندازه تعامل داشته‌اند.

برای دیدن این گزارش، در گوگل آنالیتیکس بخش Acquisition را باز کنید و بعد از گزارش‌های Campaign به گزارش All campaigns بروید.

شاخص‌های دیگر مثل شهر، کشور، مرورگر اینترنت، دستگاه کاربر و ... هم می‌توانید به عنوان شاخص‌های دوم (Secondary dimension) اضافه کنید.

سوالات متداول درباره utm

شاید در استفاده از لینک‌های UTM برای شما سوال‌هایی پیش بیاید. ما چند مورد متداول را اینجا جواب دادیم.

۱. آیا می‌توان از لینک utm در لینک سازی داخلی استفاده کرد؟

به هیچ وجه این کار را نکنید!

فرض کنید کاربری از توییتر وارد سایت شد تا مقاله‌ای را بخواند. بعد از خواندن مقاله روی لینک داخلی UTM به صفحه اصلی می‌رود. لینکی به شکل (http://www.yoursite.com/?utm_source=blog). حالا در گزارش آنالیتیکس اگر نگاه کنید می‌بینید که به شما نشان می‌دهد کاربر از blog وارد صفحه اصلی شده و اطلاعات مربوط به ورود از توییتر را از دست می‌دهید.

با یو تی ام کردن لینک‌های داخلی فقط گزارش‌های آنالیتیکس را خراب می‌کنید.

۲. آیا استفاده از لینک یو تی ام روی سئو سایت تاثیر دارد؟

خیر استفاده از لینک یو تی ام روی سئو و رتبه سایت هیچ تاثیری ندارد.

این پارامترها پیشنهاد خود گوگل است و استفاده از آن باعث بالا رفتن یا پایین رفتن رتبه سایت نمی‌شود.

۳. آیا استفاده از لینک یو تی ام باعث کاهش کلیک می‌شود؟

استفاده از لینک یو تی ام به خودی خود باعث کاهش کلیک نمی‌شود. فقط ظاهر و طولانی بودن این نوع لینک‌ها است که باعث می‌شود بعضی کاربران به خاطر بی‌اعتمادی کلیک نکنند.

می‌توانید از سرویس‌های کوتاه کننده لینک استفاده کنید تا در نگاه اول کاربر لینک طولانی را نبیند.

۴. آیا لینک یو تی ام محدودیت کاراکتر دارد؟

هیچ محدودیت کاراکتری برای این لینک‌ها وجود ندارد اما در هر صورت توصیه می‌شود تا جای ممکن لینک‌ها را کوتاه‌تر بسازید.

برای این که لینک‌ها کوتاه‌تر شوند، پارامترها را کوتاه‌تر انتخاب کنید.

۵. آیا می‌توان از لینک‌های یو تی ام در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد؟

بله و حتماً این کار را انجام دهید.بخش بزرگی از ترافیک وبسایت‌هایی که شبکه‌های اجتماعی آنها فعال است از لینک‌های موجود در پست‌ها یا پروفایل به دست می‌آید.

لینک خارجی بدون UTM نگذارید

دیدیم که استفاده از لینک‌های قابل پیگیری و رصد چقدر مفید است. با استفاده از UTM از هدر رفتن هزینه‌ها جلوگیری می‌کنید و نظارت بهتری روی بازاریابی اینترنتی خواهید داشت.

پس بهتر است هرجایی که برای لینک‌سازی یا تبلیغات هزینه می‌کنید، حتماً از UTM استفاده کنید.