همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره کردم، کلمات کلیدی اساس کار تبلیغات گوگل هستند. تبلیغات در جستجوی گوگل در کل بر اساس کلمات کلیدی کار می‌کند. قرار است مشتریان شما با جستجوی همین کلمات کلیدی، تبلیغ شما را پیدا کنند و سپس وارد سایت شما بشوند.

انتخاب درست کلمات کلیدی آنقدر مهم است که می‌تواند شما را در تبلیغات گوگل موفق کند یا برعکس، اشتباه در انتخاب آنها می‌تواند موجب شکست شما شود و تمام هزینه‌های شما را هدر بدهد.

با این تفاسیر، مسئله اینجاست که واقعاً چه کلماتی برای کسب و کار ما مناسب هستند؟ اصلاً چگونه این کلمات را پیدا کنیم؟ از کجا بدانیم مشتری‌های بالقوۀ ما، چگونه و چه چیزی را جستجو می‌کنند؟

اهمیت کلمات کلیدی در گوگل ادز

چگونه کلمات کلیدی مناسب تبلیغ در گوگل را پیدا کنیم؟

در این بخش قصد داریم به این سوال اساسی پاسخ دهیم که: چگونه و با چه ابزارهایی می‌توانیم کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم؟ قبل از پاسخ به این سوال، لازم می‌دانم شما را با مفهومی به نام تحقیق کلمات کلیدی (keyword research) آشنا کنم. چگونه کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم؟

همانطور که از نام آن هم می‌شود حدس زد، تحقیق کلمات کلیدی یعنی اینکه بفهمیم مشتریان بالقوه (کسانی که ممکن است روزی به مشتری ما تبدیل شوند)، برای پیدا کردن محصولات و خدمات ما چه کلماتی را جستجو می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که تحقیق کلمات کلیدی بی‌اغراق مهم‌ترین کاری است که باید قبل از شروع تبلیغات خود انجام دهید (قضیه خیلی جدی‌تر از تبلیغات گوگل و این حرف‌ها است و حتی لازم است قبل از راه‌اندازی کسب و کارتان، کلمات کلیدی مناسب و مرتبط را تحقیق کنید تا ببینید که آیا این کسب و کار، بازار مناسبی برای رشد و فروش دارد یا خیر).

خبر خیلی خوب این است که ابزارهای مختلف و حرفه‌ای زیادی برای این کار وجود دارد. در ادامه این بخش، خواهید دید که چطور با کمک ابزار خود گوگل می‌توانید کار تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید.

استفاده از ابزار Keyword Planner

این ابزار اصلی شما برای تحقیق کلمات کلیدی است و به شما در مسیرتان کمک زیادی خواهد کرد. اصلاً گوگل این ابزار را منحصراً با هدف پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای تبلیغ شما طراحی کرده است.

این ابزار می‌تواند به شما بگوید که کلمات کلیدی شما به طور متوسط چند بار در ماه جستجو می‌شود و چه میزان رقابت بر سر آنها وجود دارد. همچنین کلمات مشابه را نیز به شما پیشنهاد خواهد داد. (به تصویر دقت کنید. ما عبارت پنل پیامکی را در این ابزار وارد کرده‌ایم و عبارت‌هایی مثل «پنل اس ام اس» و «سامانه پیامکی» هم به ما پیشنهاد شده‌اند.)

علاوه بر آن به شما می‌گوید که برای هر کلمه متوسط چقدر باید هزینه کنید. البته این عدد به صورت تخمینی است و ممکن است با واقعیت کمی فاصله داشته باشد.

اگر می‌خواهید از این ابزار استفاده کنید، بایستی حتماً یک حساب کاربری در گوگل ادز ایجاد نمایید. شما می‌توانید این حساب را خودتان بسازید یا از یک آژانس تبلیغات گوگل (مثل نوین) حساب کاربری دریافت کنید. سپس به قسمت Keyword Planner بروید و عبارت مد نظر خودتان را وارد نمایید.

البته گوگل به حساب‌های تازه و بدون شارژ، آمار خیلی دقیقی از کلمات کلیدی نمی‌دهد و فقط می‌گوید تعداد جستجوی یک عبارت کلیدی در چه بازه‌ای قرار می‌گیرد (مثلاً بین 10 تا 100 جستجو). اما بعد از اینکه تبلیغ شما راه افتاد و کمی از آن گذشت، آمار شما دقیق خواهد شد.

استفاده از کیورد پلنر در گوگل ادزاستفاده از ابزار KWFinder

یکی دیگر از ابزارهایی است که با استفاده از آن می‌توانید کلمات مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا 2 بار در روز کلمات کلیدی خود را جستجو کنید. اما برای اینکه جستجوهای بیشتری داشته باشید، لازم است که حساب کیورد فایندر خریداری کنید. البته اگر هدف شما فقط تبلیغات گوگل است، اینکار لازم نیست. چرا که ابزار خود گوگل هر آنچه بخواهید را به شما خواهد گفت.

این ابزار هم می‌تواند لیستی از کلمات مرتبط و مشابه با کلمه مورد نظرتان را در اختیار شما قرار دهد. همچنین می‌تواند میزان رقابت یک عبارت کلیدی در تبلیغات گوگل و تعداد جستجوی ماهیانه کلمات کلیدی را هم مشخص کند.

گوگل ادز یا سئو؟ یک بررسی همه جانبه!حتما بخوانید: گوگل ادز یا سئو؟ یک بررسی همه جانبه!

دوره تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدیتحقیق کلمات کلیدی یکی از ستون‌های اصلی هر کسب و کار آنلاینی است و مسیر موفقیت بر اساس یک تحقیق اصولی و درست شکل می‌گیرد.

می‌توانید این مهارت مهم و کار با ابزارها را در دوره تحقیق کلمات کلیدی آکادمی نوین بیاموزید.

برای اطلاع از سرفصل‌های دوره روی عکس کلیک کنید.

چه کلماتی برای تبلیغات جستجوی گوگل مناسب هستند؟

دوستان و همراهان عزیز، تا اینجا ابزارهای مختلف را برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب معرفی کردیم. حالا می‌خواهیم به این سوال اساسی پاسخ دهیم که اصلاً چه کلماتی برای تبلیغ ما مناسب هستند؟ چه کلماتی برای تبلیغ ما مناسب هستند؟

طبق روال همیشگی اجازه دهید با یک مثال به این سوال پاسخ دهم. فرض کنیم شما یک فروشگاه اینترنتی موبایل دارید. برای شما کلمات کلیدی مختلف و متنوعی وجود دارد. کلماتی مثل موبایل، خرید گوشی، قیمت موبایل، خرید اینترنتی گوشی سامسونگ و صدها کلمه کلیدی دیگر که هر کدام از آنها می‌تواند جزو کلمات کلیدی شما باشند.

اما آیا همه این کلمات برای شما مناسب هستند؟ تفاوت میان کلمه‌ای مثل «گوشی» با کلمه‌ای مانند «خرید اینترنتی گوشی سامسونگ s8» در چیست؟ بهتر است کدام کلمه را برای تبلیغ خود انتخاب کنیم؟

خوشبختانه این مسئله آنقدرها هم پیچیده نیست و خیلی راحت می‌توانید کلمات مناسب کمپین خود را انتخاب کنید. برای این کار، دست به دامن 3 معیار بسیار مهم می‌شویم که با استفاده از آنها می‌توانیم کلمات مناسب را از کلمات نامناسب سوا کنیم. این 3 معیار عبارتند از:

  • هدفمندی کلمه کلیدی (Keyword Intention)
  • میزان جستجوی کلمۀ کلیدی در ماه (Keyword Search Volume)
  • میزان رقابت بر روی کلمۀ کلیدی (Keyword Competition)

در ادامه هر کدام از موارد بالا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هدفمندی کلمه کلیدی (Keyword Intention)

هر کدام از کلمات کلیدی که برای تبلیغ خود انتخاب می‌کنید، میزان هدفمندی متفاوتی دارد.

فرض کنیم شما یک آژانس مسافرتی دارید و می‌خواهید کلمات مناسب برای فروش بلیط هواپیما را انتخاب کنید. شما با استفاده از ابزارهایی که در ابتدای این بخش معرفی کردیم، 3 کلمه «بلیط»، «قیمت بلیط قطار» و «خرید اینترنتی بلیط هواپیما» را پیدا کرده‌اید.

حالا مسئله این است که کدام یک از کلمات بالا را باید انتخاب کنیم؟ همه؟ یا هیچکدام؟! خب، برای پاسخ به سوالات بالا، بیایید سناریوی هر یک از عبارت‌های مورد هدف خود را بررسی کنیم:

سناریوی 1: کاربری که کلمه «بلیط» را جستجو می‌کند.

این کاربر به دنبال بلیط است. مشخص نیست که دقیقاً به دنبال چه بلیطی است. بلیط قطار می‌خواهد یا بلیط هواپیما یا بلیط بازی فوتبال؟! می‌خواهد بلیط بخرد یا فقط می‌خواهد قیمت بگیرد؟

7 اشتباه رایج در انتخاب کلمات کلیدی سایتحتما بخوانید: 7 اشتباه رایج در انتخاب کلمات کلیدی سایت

سناریوی 2: کاربری که «قیمت بلیط قطار» را جستجو می‌کند

این کابر به دنبال بلیط است. مشخص کرده که بلیط قطار می‌خواهد. همچنین در عبارت جستجو مشخص کرده که هدفش قیمت بلیط است. اما معلوم نیست که در نهایت از ما بلیط بخرد یا صرفا به دنبال گرفتن قیمت است.

سناریوی 3: کاربری که «خرید اینترنتی بلیط هواپیما» را جستجو می‌کند

این کاربر به دنبال بلیط است. مشخص کرده که بلیط هواپیما می‌خواهد. همچنین هدفش را از این جستجو گفته: او قصد دارد به صورت اینترنتی بلیط خود را بخرد.

خب، با توجه به بررسی این 3 کلمه، به نظر شما کدام کلمه برای تبلیغ شما مناسب‌تر است؟ همان‌طور که با هم دیدیم، سومین عبارت یعنی «خرید اینترنتی بلیط هواپیما» هدفمندتر از سایر کلمات کلیدی است. در واقع کاربر دقیقاً مشخص نموده که به دنبال چیست و چه می‌خواهد. و البته هدف او با هدف شما که فروش بلیط است، کاملاً همخوانی دارد، پس این کلمه ارزش بسیار بالایی برای شما دارد.

به عنوان یک قانون کلی، هرچه عبارت جستجو شده توسط کاربر دقیق‌تر باشد و هدف او بیشتر به هدف شما نزدیک باشد، ارزش کلمه برای شما بیشتر است.

تعداد جستجوی کلمه در ماه (Search Volume)

میزان جستجوی کلمات کلیدیهر کدام از کلمات کلیدی که قصد دارید تبلیغ خود را روی آن فعال کنید، در ماه توسط تعدادی کاربر جستجو می‌شود. اینکه بدانید کلمات کلیدی شما چه میزان در ماه جستجو می‌شوند، به شما نشان می‌دهد که چه بازاری در انتظار شماست!

به عنوان مثال ممکن است کلمه‌ای مانند «بلیط» 8000 بار در ماه جستجو شود. یعنی حدوداً 8000 کاربر در ماه این کلمه را در گوگل جستجو می‌کنند. این عدد نشان می‌دهد که بازار بلیط، تعداد متقاضیان زیادی دارد و با حجم بالایی از مخاطبان سر و کار خواهید داشت.

شما با استفاده از ابزارهایی که ابتدای این فصل معرفی کردیم، می‌توانید تعداد جستجوی کلمات کلیدی مختلف را پیدا کنید. (در نظر داشته باشید که عدد واقعی جستجو معمولاً 5 تا 10 برابر بیشتر از عددی است که ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به شما می‌دهند.)

طبیعتاً هرچقدر کلمات کلیدی انتخابی شما هدفمندتر و طولانی‌تر باشند، تعداد جستجوی کمتری در ماه خواهند داشت. به عنوان مثال، قطعاً میزان جستجوی عبارتی مانند «خرید اینترنتی بلیط هواپیما» خیلی کمتر از کلمه «بلیط» است.

میزان رقابت هر کلمۀ کلیدی (Keyword Competition)

در نهایت برای ما مهم است که یک عبارت کلیدی چقدر رقابت دارد. یعنی اینکه چند نفر روی آن کلمه تبلیغ دارند.

میزان رقابت کلمات کلیدیهمانطور که پیش از این فهمیدیم، هر چقدر رقابت روی یک عبارت کلیدی بیشتر باشد، هزینه ما هم بالاتر خواهد بود و کار دشوارتری در پیش خواهیم داشت. از آن طرف هر چقدر رقابت بر سر یک کلمه کمتر باشد، یعنی تعداد افراد کمتری روی آن کلمه تبلیغ دارند و در نتیجه کار ما راحت‌تر و هزینه ما کمتر خواهد بود.

البته گاهی هم پیش می‌آید که در یک بازار، رقابت زیادی بر سر کلمات کلیدی وجود داشته باشد. اما هزینه‌ها پایین باشد و برعکس، در یک بازار رقابت کم باشد اما قیمت کلمات خیلی بالا برود. دلیل این مسئله آن است که قیمت کلمات بازار را ما و رقبا تعیین می‌کنیم و گوگل هیچ قیمتی را از طرف خودش مشخص نکرده است. به عبارت دیگر، رفتار ما تبلیغ‌دهندگان است که قیمت کلمات را مشخص می‌کند نه میزان رقابت!

کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو سایتحتما بخوانید: کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو سایت

این مورد را من شخصاً تجربه کرده‌ام. بازاری مثل فروش موبایل هرچند رقابت شدیدی دارد، اما هزینه کلمات کلیدی بسیار پایین است. چرا که تبلیغ‌دهندگان این بازار، قیمت پایینی را برای کلمات کلیدی خود پیشنهاد می‌دهند.

در عوض، کلمات کسب و کاری مانند کارتن‌سازی، با اینکه رقابت بسیار کمی دارد، اما چند برابر کلمات موبایل است. چون افراد کمی که در این بازار وجود دارند، قیمت‌های بالایی را پیشنهاد داده‌اند.

معمولاً هرچقدر افراد یک بازار، آگاهی بیشتری نسبت به نحوه کار گوگل ادز داشته باشند، بازار ارزان‌تری خواهند داشت. اما بازاری که تبلیغ‌دهندگان آن آشنایی چندانی با گوگل ادز ندارند و اصرار دارند که حتماً باید در لینک 1 قرار بگیرند، معمولاً گران‌تر است.

مسئله بسیار مهم در اینجا این است که لینک 1 بودن، به تنهایی منجر به فروش و سود شما نمی‌شود. مهم این است که چه هزینه‌ای برای شما می‌صرفد. به این مساله خوب فکر کنید. اینکه تبلیغ شما در لینک 1 باشد و به ازای هر کلیک 2 درهم هزینه کنید و در روز 5 ورودی بگیرید بهتر است یا اینکه تبلیغ شما با 0.2 درهم پایین صفحه قرار بگیرد و در روز 50 ورودی؟! من شخصاً گزینه دوم را انتخاب می‌کنم.

افزایش تعداد ورودی یا افزایش کیفیت ورودی؟

تا اینجا ابزارهای مختلف برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب را به شما معرفی کردیم. سپس معیارهای مختلف برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب را بررسی کردیم و فهمیدیم هر کلمه کلیدی، تعدادی جستجو در ماه دارد. همچنین در مورد تفاوت میان کلمات دقیق و هدفمند با کلمات کلی و عمومی‌تر بحث کردیم.افزایش تعداد ورودی یا افزایش کیفیت ورودی؟

حالا، می‌خواهیم به یک سوال اساسی پاسخ دهیم. اینکه تعداد ورودی برای ما بهتر است یا هدفمند بودن کلمات؟

شاید کلمه‌ای مانند «بلیط» جستجوی بسیار زیادی داشته باشد و ورودی‌های زیادی را به سایت شما بیاورد، اما این کلمه چه میزان هدفمند است؟ چه تعداد از این افراد به دنبال خرید بلیط هستند؟ اصلاً چه تعداد به دنبال خرید بلیط هواپیما هستند؟

در مقابل، کلمه‌ای مانند «خرید اینترنتی بلیط هواپیما» را در نظر بگیرید. شاید تعداد جستجوی این عبارت یک دهم کلمه «بلیط» باشد، اما کاملاً هدفمند است. یعنی کاربری که این کلمه را جستجو می‌کند، دقیقاً مشخص کرده که به دنبال چه چیزی است.

به عبارتی دیگر، همواره در تبلیغات گوگل در نظر داشته باشید که در درجه اول، تعداد ورودی مهم نیست، بلکه مهم کیفیت ورودی‌هاست. بنابراین در انتخاب کلمات کلیدی خود دقت داشته باشید تا هزینه‌های شما کاملاً هدفمند باشند.بنابراین هرچند این عبارت کلیدی تعداد کمتری از کاربران را به سایت شما هدایت می‌کند، اما هدفمندتر است و شانس شما برای فروش به این کاربر بیشتر خواهد بود.

در نهایت همان‌گونه که در شکل زیر هم مشاهده می‌کنید، بهترین کلمات کلیدی آنهایی هستند که علاوه بر هدفمندی، به میزان کافی جستجو شوند و در عین حال رقابت زیادی نداشته باشند.

نمودار بهترین کلمات کلیدی تبلیغات گوگلیادتان نرود که هرچند نمی‌شود هم خدا را خواست و هم خرما را، اما می‌توان کلماتی را انتخاب کرد که هم تا حدودی به خدا نزدیک باشند و هم کمی شیرین همچون خرما!

در نهایت دقت داشته باشید که انتخاب کلمات به هدف شما از تبلیغات هم بستگی دارد. گاهی ممکن است هدف شما تنها افزایش ترافیک سایت و برندینگ باشد. در این صورت می‌توانید از کلمات عمومی‌تر نیز استفاده کنید. اما در صورتی که هدف شما صرفاً افزایش فروش است و تعداد ورودی اهمیت چندانی برای‌تان ندارد، لازم است از هدفنمدترین کلمات کلیدی استفاده نمایید.

هرچه کلمات کلیدی شما هدفمندتر باشند، هزینه شما کمتر خواهد بود و نرخ تبدیل کاربر به مشتری بیشتر است.

این نکته را هم بخاطر داشته باشید که کلمات کلیدی مناسب برای تبلیغات گوگل با کلمات مناسب برای سئو و تولید محتوا تفاوت دارد. معمولاً در تبلیغات گوگل تمرکز اصلی بر فروش محور بودن کلمات است. در حالی‌که در سئو و تولید محتوا، معمولاً میزان جستجوی کلمات نقش تعیین کننده‌تری دارد.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع می‌کنم
021-58438داخلی 1

آموزش انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز

در بخش قبلی به شما توضیح دادیم که انتخاب درست کلمات کلیدی چقدر در بهینه بودن هزینه‌های شما تاثیرگذار است. اما مسئله به اینجا ختم نمی‌شود و خیلی جدی‌تر از این حرف‌هاست! شما پس از آنکه کلمات کلیدی خود را تحقیق و انتخاب کردید، باید نوع آن را هم در گوگل ادز مشخص نمایید.

منظور من از نوع کلمه کلیدی دیگر چیست؟ نگران نباشید، چیز پیچیده‌ای نیست. مطمئن هستم اگر ادامه این بخش را مطالعه بفرمایید، کاملاً متوجه زیر و بم کلمات کلیدی در گوگل ادز خواهید شد.

چند نوع کلمات کلیدی در گوگل ادز داریم؟

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد تازه‌کار در حین راه‌اندازی تبلیغات گوگل مرتکب می‌شوند، بی‌توجهی و استفاده نامناسب از انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز است.

آیا با انواع کلمات کلیدی سئو آشنایی دارید؟حتما بخوانید: آیا با انواع کلمات کلیدی سئو آشنایی دارید؟

مسئله خیلی ساده است. فرض کنیم شما کلمات کلیدی خود را تحقیق و از میان آنها بهترین‌ها را انتخاب کرده‌اید. زمانی که می‌خواهید کمپین خود را راه‌اندازی کنید، گوگل ادز از شما می‌خواهد که نوع هر کلمه را نیز مشخص نمایید. منظور گوگل از نوع کلمه چیست؟

خب، به طور کلی 4 نوع کلمه کلیدی در گوگل ادز وجود دارد:

  1. کلمات کلیدی تطبیق گسترده (Broad Match)
  2. کلمات کلیدی تطبیق گسترده با کنترل‌گر (Broad Match with modifier)
  3. کلمات کلیدی تطبیق عبارتی (Phrase Match)
  4. کلمات کلیدی تطبیق دقیق (Exact Match)

در ادامه هر یک از این کلمات را با یکدیگر بررسی می‌کنم و به شما خواهم گفت که چرا استفاده درست از این کلمات کلیدی برای موفقیت کمپین شما اهمیت زیادی دارد.

کلمات تطبیق گسترده (Broad Match)

از همین ابتدا بگویم که این نوع کلمه کلیدی می‌تواند برای شما دردسرساز شود! کلمات کلیدی تطبیق گسترده نوعی از کلمات کلیدی هستند که می‌توانند بیشترین میزان ورودی را به سایت شما بیاورند. اما فقط خدا می‌داند چه میزان از این ورودی‌ها هدفمند هستند! چرا؟ در ادامه توضیح می‌دهم.

فرض کنیم شما یک سایت فروش لباس دارید و پس از تحقیق کلمات کلیدی، به این نتیجه رسیدید که عبارت «خرید کلاه زنانه» برایتان مناسب و هدفمند است. حالا چه اتفاقی می‌افتد اگر نوع کلمه کلیدی خود را تطبیق گسترده انتخاب کنید؟ تبلیغ شما برای کاربرانی که عبارات «خرید کلاه دخترانه»، «شال زنانه» یا «لباس زنانه» را جستجو می‌کنند هم نمایش داده می‌شود!

جالب‌تر آنکه حتی ممکن است تبلیغ شما برای کلمه «کلاه برداری» هم نمایش داده شود! در واقع گوگل تبلیغ شما را در هر عبارتی که احساس کند مرتبط است نمایش خواهد داد.

کلمات کلیدی تطبیق گستردهکلمات کلیدی تطبیق گسترده همچون سیاهچاله‌ای هستند که می‌توانند تبلیغ شما را روی کلمات بی‌ربط نمایش بدهند و هزینه‌های شما را ببلعند!

به طور کلی، با انتخاب نوع تطبیق گسترده تبلیغ شما در یکی از حالات زیر به کاربران نمایش داده می‌شود:

  • دقیقاً کلمه کلیدی شما جستجو شود.
  • کلمات نزدیک به کلمه کلیدی شما جستجو شود.
  • کلمات مترادف و هم‌معنا با کلمه کلیدی شما جستجو شود.
  • قبل، بعد و وسط کلمات کلیدی شما کلمه دیگری قرار بگیرد.

توجه داشته باشید که نوع کلمات کلیدی گوگل ادز به طور پیش‌فرض بر روی Broad Match تنظیم شده‌اند.

اما اصلاً چرا باید این نوع از کلمه را انتخاب کنیم؟ کلماتی که تا این حد بی‌ربط هستند چه کمکی به ما می‌کنند؟ در یک کلام؛ بهتر است به کل از این نوع کلمه کلیدی استفاده نکنید! تنها کاربردی که این نوع کلمه برای شما دارد، این است که کار شما را برای اضافه کردن کلمات کلیدی راحت‌تر می‌کند. زیرا دیگر نیازی به پیدا کردن کلمات مرتبط نخواهید داشت. اما این راحتی موقتی است! زیرا اگر کمپین شما روی این نوع کلمات ادامه پیدا کند، چیزی جز هدر رفتن هزینه‌ها عایدتان نخواهد شد.

بنابراین هرچند کلمات کلیدی تطبیق گسترده به شما کمک می‌کنند تا به بیشترین تعداد مخاطب دست پیدا کنید، اما از آنجایی که بیشتر این ترافیک، نامرتبط است، بازدهی چندانی برایتان نخواهد داشت و در اکثر موارد، تنها هزینه‌های شما را افزایش می‌دهد.

البته این مشکل هم راه حل دارد. همانطور که شما می‌توانید به گوگل بگویید تبلیغ شما را روی چه کلماتی نمایش دهد، می‌توانید بگویید که آن را روی چه کلماتی نمایش ندهد!

به عبارتی دیگر، شما می‌توانید از کلمات کلیدی منفی (Negative Keywords) استفاده کنید. کلمات منفی به شما اجازه می‌دهند تا کلمات نامرتبطی که از طریق آنها ورودی می‌گیردی را از تبلیغ خود حذف کنید. در قسمت بهینه‌سازی متن تبلیغ بیشتر درباره این کلمات توضیح خواهیم داد.

استفاده از نوع کلمه Broad Match برای شمایی که هدفتان فقط افزایش فروش است، یعنی آتش زدن هزینه!

در پایان لازم است بدانید که استفاده از این کلمه هیچ علامتی در سیستم گوگل ادز ندارد. در واقع راه تشخیص این نوع کلمه از سایر انواع کلمات این است که هیچ علامتی در دو طرف این نوع کلمات وجود ندارد.

کلمات تطبیق گسترده با کنترلگر (Broad Match with modifier)

خب، با نوع کلمه کلیدی گسترده در قسمت قبل آشنا شدید (و دانستید که استفاده از این کلمه تا چه حدی می‌تواند ویرانگر هزینه‌های شما باشد!). حالا برویم سراغ نوع دوم کلمات.

تبلیغات در جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند؟حتما بخوانید: تبلیغات در جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند؟

کلمات «تطبیق گسترده با کنترلگر» هم مانند کلمات تطبیق گسترده هستند، با این تفاوت که به شما کنترل بیشتری روی بازه کلمات ورودی می‌دهند.

در این نوع از کلمات، شما می‌توانید از گوگل بخواهید زمانی تبلیغ شما را نمایش دهد که در عبارت جستجو شده، حتماً بخشی از کلمه مورد نظر شما وجود داشته باشد.

کلمه کلیدی گوگل ادز با تطبیق عبارتیبه عنوان مثال، فرض کنیم کلمه کلیدی شما همان «خرید کلاه زنانه» باشد. شما می‌توانید نوع این کلمه را تطبیق گسترده انتخاب کنید، اما از گوگل بخواهید تنها به این شرط تبلیغ شما را نمایش دهد که در عبارت جستجوی گوگل حتماً کلمه «کلاه» وجود داشته باشد.

برای این کار کافی است قبل از کلمه «کلاه» یک علامت + قرار دهید. در واقع کلمه کلیدی شما به این صورت درمی‌آید: خرید +کلاه زنانه.

در این صورت، تبلیغ شما می‌تواند روی عبارت‌هایی مانند: «قیمت کلاه زنانه، خرید کلاه دخترانه و فروش کلاه برند» نمایش داده شود. دقت کنید که در همه عبارت‌های بالا، کلمه «کلاه» وجود دارد. زیرا قبل از آن علامت + را اضافه کرده‌ایم.

با این کار شما می‌توانید کنترل بیشتری روی کلمات ورودی سایت خود داشته باشید. اما همچنان احتمال دارد که روی کلمات نامرتبط زیادی ورودی بگیرید. به همین دلیل استفاده از این نوع کلمات کلیدی را هم چندان توصیه نمی‌کنم.

کلمات تطبیق عبارتی (Phrase Match)

تبلیغ بر حسب عبارت، کنترل خوبی به شما می‌دهد و می‌توانید روی کلمات هدفمندتری  ورودی بگیرید. در صورت انتخاب این نوع از کلمه کلیدی، تبلیغ شما در یکی از حالات زیر به کاربران نمایش داده می‌شود:

  • کاربر دقیقاً کلمات کلیدی شما را جستجو کند.
  • کاربر کلمات نزدیک به کلمه شما را جستجو کند.
  • کاربر کلماتی قبل و بعد از کلمه کلیدی شما اضافه کند.

به عنوان مثال، فرض کنیم کلمه کلیدی شما «خرید دوچرخه» باشد. اگر نوع این کلمه را تطبیق کلمه‌ای انتخاب کنید، تبلیغ شما روی کلماتی مانند خرید دوچرخه اصل، خرید دوپرخه و سایت خرید دوچرخه هم نمایش داده می‌شود.

این نوع از کلمات داخل کاراکتر "" قرار می‌گیرند. برای مثال "خرید گوشی" به این معنی است که این عبارت تطبیق عبارتی است.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که در این حالت باز هم ممکن است روی کلمات نامرتبط ورودی بگیرید. به عنوان مثال، فرض کنیم کلمه کلیدی شما «طراحی سایت» است. در این حالت اگر کاربری عبارت «روش‌های طراحی سایت» را هم جستجو کند، می‌تواند تبلیغ شما را ببیند. در حالیکه این کلمه چندان هدفمند و مناسب نیست و بعید است منجر به فروش بشود.

این نوع از کلمات نه به قدری گسترده و باز هستند که نشود آنها را کنترل کرد و نه آنقدر هدفمند که کنترل 100% روی ورودی‌ها داشته باشیم.

پس حواستان را خوب جمع کنید تا روی کلمات کلیدی غیر مرتبط ورودی نگیرید. راه حل جلوگیری از این ورودی‌های نامرتبط همان استفاده از کلمات منفی است که در فصل بهینه‌سازی تبلیغ کامل در مورد آن توضیح می‌دهیم.

کلمات تطبیق دقیق (Exact Match)

کلمات کلیدی تطبیق دقیق، محدودترین و کنترل شده‌ترین انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز هستند. اگر از این کلمات کلیدی استفاده کنید، تبلیغ شما تنها در صورتی به کاربران نمایش داده می‌شود که عبارت جستجوی آنها دقیقاً منطبق بر کلمه کلیدی شما باشد.

برای مثال اگر کلمه کلیدی مورد نظر شما «رزرو هتل» باشد، تبلیغ شما فقط برای جستجوی «رزرو هتل» نمایش داده می‌شود و برای جستجوهایی مانند «رزرو هتل ارزان» یا «بهترین هتل تهران» نمایش داده نخواهد شد. البته اگر کاربری کلمه «هتل رزرو» را جستجو کند هم می‌تواند تبلیغ شما را ببیند. زیرا از نظر گوگل (و البته کاربر)، «رزرو هتل» با «هتل رزرو» تفاوتی ندارد.

البته توجه داشته باشید که اگر از این نوع کلمه استفاده کنید، ترافیک ورودی به سایت شما کاهش می‌یابد (که در بحث تبلیغات گوگل لزوماً چیز بدی نیست). اما در عوض، خیالتان راحت است که دقیقاً روی کلمات کلیدی هدفمند و درآمدزا ورودی می‌گیرید. در واقع، کیفیت ورودی‌های شما افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر آن، هزینه‌های شما بهینه‌تر خواهد بود.

اینفلوئنسر کیست؟ انواع اینفلوئنسر + درآمدحتما بخوانید: اینفلوئنسر کیست؟ انواع اینفلوئنسر + درآمد

این نوع کلمات داخل علامت [ ] قرار می‌گیرند. به عنوان مثال [خرید دوربین] یعنی عبارت خرید دوربین در حالت تطبیق دقیق قرار دارد.

دوره جامع تبلیغات در گوگل

شما می‌توانید تمام علم و مهارت گوگل ادز را در این دوره 15 ساعته از آکادمی نوین بیاموزید و یک متخصص تبلیغات گوگل شوید.

برای اطلاع از سرفصل‌های دوره روی عکس کلیک کنید.

کدام نوع از کلمات کلیدی برای ما مناسب‌تر است؟

کدام نوع کلمات کلیدی مناسب هستندخب، در قسمت قبل با انواع کلمات کلیدی گوگل ادز آشنا شدیم و دیدیم که انتخاب درست هر یک از این کلمات چگونه می‌تواند هزینه‌های شما را کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که انتخاب نوع کلمه کلیدی حکم انتخاب میان مرگ و زندگی را برای کسب و کار شما دارد!کدام نوع از کلمات کلیدی برای ما مناسب‌تر است؟

بارها دیده‌ایم که برخی از مشتری‌ها توصیه‌های ما را قبول نکردند و تنها به خاطر اشتباه در انتخاب نوع کلمه کلیدی، میلیون‌ها تومان از هزینه‌های خود را به هدر داده‌اند.

به عنوان مثال، یکی از تورهای هواپیمایی که نوع کلمات کلیدی خودش را تطبیق گسترده انتخاب کرده بود، در عرض 1 هفته حدود 300 هزار تومان روی کلمه بلیط اتوبوس هزینه کرد. کلمه‌ای که به هیچ وجه هدفمند نیست و قطعاً هیچ فروشی روی آن حاصل نخواهد شد.

به صورت پیش‌فرض تمامی کلمات شما در حالت Broad Match قرار دارند. بنابراین حتماً پس از راه‌اندازی کمپین، نوع کلمات خود را تغییر دهید.

اینکه کدام نوع از کلمات برای شما مناسب‌تر هستند، تا حدود زیادی به هدف شما از تبلیغات بستگی دارد. اگر هدف اصلی شما صرفاً افزایش فروش محصولات و خدمات است، بهترین حالت استفاده از کلمات نوع تطبیق دقیق (exact match) است.

زیرا برای فروش، باید مطمئن شویم که روی هدفمندترین کلمات کلیدی ورودی می‌گیریم. همچنین اگر بودجه شما محدود است، بهتر است از این نوع استفاده کنید. در این حالت نظارت بهتری بر هزینه‌های خود خواهید داشت و مطمئن خواهید بود که تنها به ازای کلمات کلیدی محدود و هدفمند هزینه می‌کنید.

از سوی دیگر، در صورتیکه هدف شما بیشتر افزایش ترافیک و بازدیدکننده سایت است، می‌توانید از انواع تطبیق کلمه‌ای (Phrase match) و حتی تطبیق گسترده (Broad match) استفاده نمایید. در این حالت‌ها، تبلیغات شما روی عبارت‌های بیشتری نمایش داده می‌شود و ورودی‌های بیشتری دریافت می‌کنید. البته در این صورت بهتر است توجه بیشتری به کمپین خود داشته باشید و به صورت مداوم ورودی‌های خود را چک کنید تا روی کلمات کلیدی نامرتبط کلیک نگیرید.

آیا می‌توان یک کلمه را به چند نوع مختلف هدف گرفت؟

سوال دیگری که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که: آیا می‌توانم همزمان برای یک کلمه کلیدی از چند نوع متفاوت استفاده کنیم؟ بله می‌توانید. اجازه دهید با یک مثال برای شما توضیح دهم.

صفر تا صد ساخت هایلایت حرفه‌ای در اینستاگرامحتما بخوانید: صفر تا صد ساخت هایلایت حرفه‌ای در اینستاگرام

فرض کنیم کلمه کلیدی شما خرید میوه باشد. شما می‌توانید همزمان از این کلمه در حالت تطبیق دقیق یعنی به صورت [خرید میوه] و تطبیق کلمه‌ای یعنی به صورت "خرید میوه" استفاده کنید.

حالا گوگل روی کدامیک از این کلمات تبلیغ شما را نمایش می‌دهد؟ اگر کاربر دقیقاً عبارت خرید میوه را جستجو کند، گوگل تبلیغ شما را روی [خرید میوه] نمایش می‌دهد. اما اگر عبارت خرید میوه خشک را جستجو کند، گوگل تبلیغ را روی کلمه "خرید میوه" نمایش می‌دهد (یعنی اگر کاربر عبارت خرید میوه خشک را جستجو کند و سپس با کلیک روی تبلیغ شما وارد سایت شود، در پنل گوگل ادز مشاهده می‌کنید که "خرید میوه" یک ورودی برای شما گرفته است).

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که شما هر زمانی بخواهید، اجازه دارید نوع کلمات کلیدی خود را تغییر دهید و برای تغییر آن هیچ محدودیتی نخواهید داشت. تغییر نوع کلمات کلیدی به سادگی در پنل گوگل ادز امکان‌پذیر است.

در پایان از شما می‌خواهم به جدول زیر توجه داشته باشید. در این جدول سعی کرده‌ایم انواع کلمات کلیدی را با مثال عبارت «کلاه زنانه» در کنار هم قرار دهیم تا بتوانید به صورت یکجا همه کلمات را ببینید و با هم مقایسه کنید.

جدول انواع کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلهمانطور که در جدول بالا مشاهده می‌فرمایید، کلمات تطبیق گسترده بیشترین میزان ورودی و کمترین میزان هدفمندی را دارند. کلمات تطبیق دقیق هم دارای کمترین میزان ورودی و بیشترین میزان هدفمندی هستند.

پس اگر هدف شما افزایش ترافیک و برندینگ باشد، می‌توانید از کلمات گسترده‌تر استفاده کنید و هرچقدر هم بخواهید به فروش نزدیک‌تر شوید و هزینه‌های شما بهینه باشد، باید نوع محدودتری از کلمات کلیدی را انتخاب کنید.

کلماتی هم که در میان تطبیق گسترده و تطبیق دقیق قرار دارند، می‌توانند ترکیبی از اهداف بالا را پوشش دهند. این کلمات نه رومی روم هستند و نه زنگی زنگ! یکی یه نعل می‌زنند و یکی به میخ و کلی ضرب‌المثل جالب دیگر که می‌توان در این شرایط استفاده کرد.